Blåst på Tradera vid köp av RTX 4090.

Permalänk

Blåst på Tradera vid köp av RTX 4090.

Hej

Först får ni ursäkta eventuella stavfel och andra brister då jag skriver i affekt. Hur som helst, för att göra berättelsen enkel och kort. Jag köpte ett oöppnat 4090 av en säljare på Tradera med gott omdöme. Betalade med Swish. Fick kortet igår och när jag öppnade lådan ligger det ett 3090 i lådan. Jag har inte gjort nåt ännu och behöver råd och tips för att lösa det här utan att jag gör några dumheter när jag är så arg. Så tips mottages gjärna. Tack

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Officiell jultomte

1. Kontakta säljaren vänligt. Kan ha blivit fel trots allt.
2. Kontakta Tradera

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Polisanmälan om bedrägeri är väl en bra utgångspunkt, kan jag tycka.

Tradera kommer inte göra ett skvatt, möjligt banna kontot, men är det en scammer så är det ett falskt konto oavsett.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Fick kortet igår och när jag öppnade lådan ligger det ett 3090 i lådan.

Var det en 4090-kartong? Låter ju väldigt konstigt att man försöker blåsa någon och skickar ut ett kort som bara kostar några tusenlappar mindre. Hade förstått om det varit ett gammal 1060-kort eller liknande.

Det kan ju även vara så att säljaren fått en retur från ett företag där en tidigare köpare bytt ut korten. Utseendemässigt är ju iaf FE-modellerna närmast identiska.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag lyckades få pengarna tillbaka vid GPU-scam var när jag köpte via Paypal, då kontaktade dom mig och betalade pengarna ur sin egen ficka. Men Tradera är en annan femma... Hoppas verkligen dom lyssnar och att det löser sig.

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju betala med kort/paynova/paypal mm på Tradera och få garantin säkert köp som ger pengarna tillbaka om något sådant här händer.

Swish är inte så bra när det handlar om större belopp och man får inte garantin.

Hör med säljaren och tradera, det kan ju vara ett misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

1. Kontakta säljaren vänligt. Kan ha blivit fel trots allt.
2. Kontakta Tradera

Jag backar det här. Efter försök 1 & 2 så är:

3. Förklara för säljaren att du tänkt polisanmäla, ge en sista chans för att slippa dra i det. (Jag har blivit scammad och fått pengar tillbaka när jag talat om att jag har för avsikt att polisanmäla).
4. Polisanmälan, du har inga fler alternativ.

Permalänk
Medlem

Hur orkar ni hålla på och köpa begagnade saker och betala med Swish? Håller hela världen på att bli tokig?

Permalänk
Medlem

Hade försökt få kontakt med säljaren, om det inte går är det bara att polisanmäla.
Som tur är betala du med Swish som i sin tur är kopplat till en person.

Blev blåst på Tradera på en iPhone, fick tillbaka pengarna av PayPal efter ett par veckor.
Polisanmälde men inte hört ett skit efter snart 2 år.

Men Polisen jag prata med nämnde att det är lättare för dom att göra något om du betalar med Swish då det är kopplat till en person som sagt.
Hon sa också att PayPal i princip aldrig delar ut användaruppgifter och liknande. Men de har i alla ett återbetalningsskyldig, tror Paynova har det också på Tradera men det kostar extra tror jag.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Hur orkar ni hålla på och köpa begagnade saker och betala med Swish? Håller hela världen på att bli tokig?

Man ska kunna välja köparskydd med Swish snart

"En nyhet på Tradera inför nästa år är att Swish kommer bli en del av våra integrerade betalsätt.

För våra medlemmar innebär det flera förbättringar som att:
•Säljare kan betala frakt direkt mot saldo, och behöver inte ligga ute med pengar.
•Säljare kan aktivera att fraktsedeln köps automatiskt.
•Köparskydd blir valbart även på Swishbetalningar.
•Betalningar prickas automatiskt av på köp- och säljsidorna.
•Avgifter dras direkt innan utbetalning så du slipper få en faktura
•Tradera kan skicka ut betalningspåminnelse vid utebliven betalning.
•Som säljare väljer du själv hur tätt du vill ha utbetalningar, varje vardag, vecka eller månad.
•Tradera blir en säkrare marknadsplats."

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har säljaren möjligtvis sluntit på tangentbordet och råkat skriva 4090 istället för 3090 eller var det glasklart med alla bilder och text att det skulle vara ett 4090?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Fyfan alltså! Håller alla tummar och tår för dig att detta får ett lyckligt slut!! ❤️

Permalänk
Medlem

Tur att han blåser "rätt" person. Idag finns det så mycket vapen ute så man vet inte hur en sådan här sak kan sluta för säljaren då köparen vet vem säljaren är. Att säljaren bara vågar göra en sådan här sak?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Var det en 4090-kartong? Låter ju väldigt konstigt att man försöker blåsa någon och skickar ut ett kort som bara kostar några tusenlappar mindre. Hade förstått om det varit ett gammal 1060-kort eller liknande.

Det kan ju även vara så att säljaren fått en retur från ett företag där en tidigare köpare bytt ut korten. Utseendemässigt är ju iaf FE-modellerna närmast identiska.

Hej jo det var ett 4090, MSI

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Inaktiv

Har du en länk till den avslutande annonsen?

Permalänk
Medlem

Tråkigt värre, men när ska människan sluta att vara så blåögd och godtrogen!
Hoppas att det löser sig.
Mvh Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Har du en länk till den avslutande annonsen?

Jag hittar inga avslutade msi 4090
https://www.tradera.com/valuation?query=GeForce+4090

Enbart tuf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hittar inga avslutade msi 4090
https://www.tradera.com/valuation?query=GeForce+4090

Enbart tuf

Här finns de:
https://www.tradera.com/search?q=msi%204090&itemStatus=Ended

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

0 bud på alla 4090, men 3090 som kommer i en 4090 kartong har 17 bud och är msi. spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

0 bud på alla 4090, men 3090 som kommer i en 4090 kartong har 17 bud och är msi. spännande

var hittar du den annonsen?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

var hittar du den annonsen?

https://www.tradera.com/item/565496261

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inaktiv

@Swedishchef_90
Är det detta som trådskaparen köpte så är det ju inget scam utan han har inte läst hela annons texten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Swedishchef_90
Är det detta som trådskaparen köpte så är det ju inget scam.

Jag vet ej om det är hans köp men det överenstämmer relativt bra med TS problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet ej om det är hans köp men det överenstämmer relativt bra med TS problem

Auktionen avslutades dock Oktober förra året så förhoppningsvis har han inte väntat nästan 3 månader innan paketet öppnades. Men vem vet, tokigare saker har man ju läst 😆

Permalänk
Medlem

(Jag köpte ett oöppnat 4090 av en säljare)

Permalänk

Annonsen är bortplockad och under utredning.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Annonsen är bortplockad och under utredning.

Ok, hoppas det löser sig. Så tråkigt när detta händer.

Permalänk
Medlem

Hej jo det var ett 4090, MSI

Och kartongen var förseglad? Om så på vilket sätt?

Permalänk
Medlem

Kanske nån som skrev fel då bara blandat ihop modellnummer när skrev ? är det medvetet så är det ju bedrägeri såklart... anmäl !

Står det i annonsen tydligt att det rörde sig om ett 4090 kort så är det som gäller, har säljaren gjort fel så får han allt ta tillbaka kortet och ge dina pengar tillbaka

Permalänk
Medlem

fast vad händer om säljaren står på sig och säger att han skickade ett 4090? han kan ju hävda att köparen gjort en simpel "swap" och lagt i sin egen 3090? blir ord mot och och mycket svårt att bevisa vardera sida?

jag har köpt en hel del mycket dyra magic the gathering kort över åren och fått dem skickade till mig, medveten om hur mycket scams det finns där ute har jag alltid en "plan of action", en del av denna plan är att alltid filma när jag tar emot paketet, och filma i detalj hur paketet ser ut oöppnat, sedan filma hela öppningsprocessen utan att klippa filmen någonstans så man har något slags bevis att jag inte manipulerat innehållet.

jag har som tur aldrig blivit lurad så jag har aldrig behövt använda mig av filmerna men mitt tankesett är att om det går så långt som till domstol och det blir "ord mot ord" borde en film som bevisar att jag inte varit inne och bytt ut vad som fanns i lådan när den levererades vara positivt för mig.