700-900MHz är låg frekvens - dom har lång räckvidd men låg hastighet. Perfekt på landet där det kan vara väldigt långa avstånd mellan masterna. Dåligt eftersom väldigt många får bra signalstyrka och ansluter dit vilket kan leda till överbelastning på kvällar, helger och somrar.
Ett alternativ kan vara att byta antenn till t.ex. denna: https://www.amazon.se/NEDIS-ANOR4G30ME-Antenn-Silver-Storlek/...
Det är den jag själv har använt för att få ut 270Mbit när jag låste på 1800Mhz mot en mast som var 9km bort.
Å andra sidan så kanske masten du har med 1800MHz är så pass belastad så du inte får ut mer än 20-25Mbit och då hjälper det ju inte med en annan antenn.
Telias master kanske inte ligger exakt i Gudhem, men det är svårt att veta exakt var dom är någonstans. Det är inte många som har gjort mätningar där och masterna kanske har fel placeringar.
https://www.cellmapper.net/map?MCC=240&MNC=1&type=LTE&latitud...
Jag skulle faktiskt vilja säga att hastigheten/latencyn inte blir påverkad oavsett tid eller dag, iallafall inte hittills. Detta är ju då på den mast jag i nuvarande stund är låst på. Kan det vara så att olika operatörer delar på en mast fast med egna nätverkslösningar? Jag ser ju som sagt båda masterna men kan inte säga om det finns någon annan än telenor på den? Går det se exakt vem det är som har utrustning på en specifik mast, oavsett om man måste stå bredvid eller inte, underlättar ju sökandet.
En annan alternativ lösning är väll att ringa till Telia och fråga vart deras mast är specifikt, för att slippa leta fysiskt.
Kollar man på den karta du skickade så finns det en mast typ bredvid Hornborgarsjön. Det är dryga 8,5km fågelvägen till masten 103085 med band 3/20/28. Det är ganska mycket träd och sådant mellan oss.
Han fick ju dock 180Mbit när han åkte och ställde sig precis bredvid masten som är 7,2km bort så det tyder ju på att den inte är överbelastad (även om det ju kan variera såklart). Bäst vore ju att åka och testa när belastningen är som högst, vanligtvis på kvällen eller helgen.
Jag var där och gjorde min mätning 11:49 tisdagen 3:e Januari. Skall handla vid 21 ikväll, bör ju vara ungefär då som de är mest belastade innan läggdags. Skall kolla då