Permalänk
Skrivet av Teval:

Jag tror aldrig du kommer se ett pris på 20k$ igen. Bitcoin går i cykler om 4 år som baseras på när halveringen av utfärdandet sker, 2016 så halverades utfärdandet och man såg stegring av priset mot slutet av året och under hela 2017. 2020 så skedde en halvering igen i maj och mot slutet av året såg vi samma sak, denna gången så börjar större företag och fonder slänga in miljoner/miljarder $ som självklart driver upp priset tillsammans med att du kan köpa bitcoin på platformar som Paypal / Square Cash App etc.

Absolut ingen kritik mot ovan, men det ovanstående är ju ett klassiskt exempel varför teknisk analys är lika rimligt som att förutse tidpunkt för jordens undergång genom att läsa en religiös text.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Ni som daytradar eller iaf kör kortsiktigare köp och sälj, kör ni på ISK eller AF-konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ni som daytradar eller iaf kör kortsiktigare köp och sälj, kör ni på ISK eller AF-konto?

ISK är det rätta valet

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Var länge sedan jag gav en uppdatering i den här tråden, men inte mycket har förändrats. Fortsätter att skyffla in pengar i indexfonder månadsvis med fokus på Asia Pacific 70% (med övervikt Kina) och Europa 30% (med lite övervikt UK) och använder en del hävstång (~130% investerad för tillfället). Förut hade jag en del Ryssland också, men sålde av dem under 2021 som tur var. Använder Interactive Brokers för detta. Har gått mestadels nedåt i nästan två år nu, men på lång sikt ser jag det som något positivt att jag får köpa "billigt".

Att inte ha USA i portföljen är ganska oortodoxt och kan ses som väldigt riskfyllt, men i mina ögon har den marknaden varit övervärderad i många år nu, och fortsätter så vara. Får se om de kommer ned på rimliga nivåer i framtiden så man vågar investera där igen. Hade lite USA value i några månader under 2020 för att skillnaden mellan value och growth var så stor, men mer än så har det inte blivit. Jag är helt klart konstig här som ser USA som mer riskfyllt än Ryssland och Kina...

Jag har en enskild aktie och det är Alibaba som upptar 5% av min portfölj. Räknar in detta i Asia Pacific.

Rekommenderar egentligen ingen att göra som jag gör, för det kan mycket väl vara bättre att helt enkelt satsa på en billig globalfond.

Permalänk
Medlem

Angående ISK vs vanligt aktiekonto där vinstskatt betalas.

Räknade med ett startbelopp på 100k, insättning på 3k i månaden och 7% avkastning.
Det tar då 45 år innan man börjar förlora på att ha pengarna på ISK med nya ISK-avgiften för 2023.

Ta siffrorna med en nypa salt, poängen är att ISK fortfarande är ganska bra om pengarna inte ska ligga en hel drös år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Apropå krediten så har jag ganska kraftig belåning, pendlar mellan 20-25%. Stretchade belåningen ju mer börsen föll. Har dock fortfarande väldigt stort utrymme till att handla ännu mer, om jag skulle vilja. Portföljen behöver gå ner ytterligare 70% härifrån för att jag ska riskera överbelåning, så det är jag inte orolig för. Hade jag bara ägt 1-4 olika bolag hade jag aldrig vågat ha så hög belåning dock.

Så har jag också gjort. När belåningen har ökat på grund av aktiernas värdeminskning så har jag behållt den belåningsgraden när jag köper nytt. Dvs, om nuvarande belåning är 130% så köper jag för 130% av insatt belopp för att behålla samma belåningsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Absolut ingen kritik mot ovan, men det ovanstående är ju ett klassiskt exempel varför teknisk analys är lika rimligt som att förutse tidpunkt för jordens undergång genom att läsa en religiös text.

Tycker faktiskt en del kritik är berättigad. Teval var så fanatisk med att crypto bara kommer gå uppåt och det är världens skydd mot inflation och all möjlig skit. Vi som sa nej crypto är ren spekulation och kommer falla som en sten vid kris var idioter tydligen men här sitter vi nu två år senare. Teval har slutat posta ungefär när crypto gick helt åt skogen och det är väl som väntat. Pumpa crypto tills det går åt skogen och hoppas man hann sälja i tid.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Amd81:

Angående ISK vs vanligt aktiekonto där vinstskatt betalas.

Räknade med ett startbelopp på 100k, insättning på 3k i månaden och 7% avkastning.
Det tar då 45 år innan man börjar förlora på att ha pengarna på ISK med nya ISK-avgiften för 2023.

Ta siffrorna med en nypa salt, poängen är att ISK fortfarande är ganska bra om pengarna inte ska ligga en hel drös år.

Förutsätter såklart ingen handel eller vinstoptimering på depån och inte heller att räntan ändras, varken statslåneräntan eller beskattning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Angående ISK vs vanligt aktiekonto där vinstskatt betalas.

Räknade med ett startbelopp på 100k, insättning på 3k i månaden och 7% avkastning.
Det tar då 45 år innan man börjar förlora på att ha pengarna på ISK med nya ISK-avgiften för 2023.

Ta siffrorna med en nypa salt, poängen är att ISK fortfarande är ganska bra om pengarna inte ska ligga en hel drös år.

Måste ta med ränta-på-ränta i beräkningen också, på AF betalar man ju ingen årlig skatt, enbart beskattning när man realiserar en vinst. Men absolut, kortsiktiga investeringar som går plus ska göras på ISK.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Förutsätter såklart ingen handel eller vinstoptimering på depån och inte heller att räntan ändras, varken statslåneräntan eller beskattning.

Även om man gjort det så hade det inte blivit mer rätt, för det är fortfarande ett scenario, som rimligtvis inte är mer sannolikt. Det är dock rätt händigt med en uppskattning av var "gränsen" går mellan vad som är bäst skattemässigt mellan tummen och pekfingret med den information vi har idag.

Skrivet av Mindfighter:

Måste ta med ränta-på-ränta i beräkningen också, på AF betalar man ju ingen årlig skatt, enbart beskattning när man realiserar en vinst. Men absolut, kortsiktiga investeringar som går plus ska göras på ISK.

IMHO är det just det exemplet handlar om, att betala klumpsumma skatt på AF kommer alltid vara bättre om man väntar tillräckligt länge då de små skattebetalningarna för ISK sakta äter mer och mer av kapitalet. Motsvarande är ISK (ofta) bättre på kortare tidsperioder (givet att man också gått med tillräcklig vinst). Någonstans går gränsen, enligt @Amd81's uträkning för sitt scenario är det ~45 år.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Snusfri

Har låtit mitt lek-konto på Avanza ligga på is ett tag nu, får se om det växer eller krymper.
Har några "skit-aktier" i BBB samt SAS som inte går så bra just nu

Men det kanske vänder något tag, har investerat hela 1000:- totalt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Även om man gjort det så hade det inte blivit mer rätt, för det är fortfarande ett scenario, som rimligtvis inte är mer sannolikt. Det är dock rätt händigt med en uppskattning av var "gränsen" går mellan vad som är bäst skattemässigt mellan tummen och pekfingret med den information vi har idag.

IMHO är det just det exemplet handlar om, att betala klumpsumma skatt på AF kommer alltid vara bättre om man väntar tillräckligt länge då de små skattebetalningarna för ISK sakta äter mer och mer av kapitalet. Motsvarande är ISK (ofta) bättre på kortare tidsperioder (givet att man också gått med tillräcklig vinst). Någonstans går gränsen, enligt @Amd81's uträkning för sitt scenario är det ~45 år.

Vill bara lägga till att om man har aktier med direktavkastning så är det fördel ISK, då man kan återinvestera hela utdelningen och inte bara en utdelning efter skatt

Finns många möjliga alternativ. Gjorde ett försök för några månader sedan att hitta brytpunkt vid olika scenarion, men tror inte jag kom fram till något vettigt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vill bara lägga till att om man har aktier med direktavkastning så är det fördel ISK, då man kan återinvestera hela utdelningen och inte bara en utdelning efter skatt

Finns många möjliga alternativ. Gjorde ett försök för några månader sedan att hitta brytpunkt vid olika scenarion, men tror inte jag kom fram till något vettigt

Japp, du kan investera den oskattade utdelningen varje gång, fast sedan måste du ta ut pengar igen när det är dags betala skatt för året för en rimlig jämförelse mellan kontona

Skatten på utdelningen på AF är något som gör att det drar lite mer åt att fungera som ISK, med årliga beskattningar. Så för aktier med hög utdelning är skillnaden mellan kontona mindre än för aktier med mindre/ingen utdelning, samt fonder.

Jag har också gjort liknande uträkningar, dock utan att beakta månadssparande, vilket ger kortare brytpunkter om man inte är pessimistisk med sin förväntade tillväxt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur Länsförsäkringar Global Index kan underprestera över så lång tid jämfört med Nordea Global Passiv Tillväxt SEK som nästan har 0,2 % högre avgift och nästintill identiska innehav.

Länsförsäkringar Global Index har sedan starten gått upp med 229,14 % och Nordea Global Passiv Tillväxt SEK har under samma tidsperiod gått upp med 241,1 %. En ganska stor skillnad alltså över tid.

Någon som har en förklaring till detta?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag förstår inte hur Länsförsäkringar Global Index kan underprestera över så lång tid jämfört med Nordea Global Passiv Tillväxt SEK som nästan har 0,2 % högre avgift och nästintill identiska innehav.

Länsförsäkringar Global Index har sedan starten gått upp med 229,14 % och Nordea Global Passiv Tillväxt SEK har under samma tidsperiod gått upp med 241,1 %. En ganska stor skillnad alltså över tid.

Någon som har en förklaring till detta?

Den korta förklaringen är att de följt olika index så innehaven har inte varit samma. Nu på sistone har LF dessutom hoppat till något ESG-index. Kanske det som blir raketen under nästa 10 åren, vem vet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag förstår inte hur Länsförsäkringar Global Index kan underprestera över så lång tid jämfört med Nordea Global Passiv Tillväxt SEK som nästan har 0,2 % högre avgift och nästintill identiska innehav.

Länsförsäkringar Global Index har sedan starten gått upp med 229,14 % och Nordea Global Passiv Tillväxt SEK har under samma tidsperiod gått upp med 241,1 %. En ganska stor skillnad alltså över tid.

Någon som har en förklaring till detta?

Om inte så är Länsförsäkringar en rutten förvaltare som har fula specialklausuler. Var en rejäl storm hos ekonomibloggare för några år sedan om tex inlåsningsklausulen som gör att om LF vill kan de ta ut en avgift på 2% vid sälj av andelar. Skulle inte förvåna mig om de redan aktiverat delar av klausulen för att göra det dyrt att plocka ut pengarna ur fonden. De kan även aktivera köp klausulen så de tar up 2% i köpavgift och det kan förklara skillnaden mellan Nordeas fond.

Kul att sätta in med 2% avgift och sen ta ut med 2% igen... Ett tips är att omgående sluta putta in pengar i något som kommer från LF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Om inte så är Länsförsäkringar en rutten förvaltare som har fula specialklausuler. Var en rejäl storm hos ekonomibloggare för några år sedan om tex inlåsningsklausulen som gör att om LF vill kan de ta ut en avgift på 2% vid sälj av andelar. Skulle inte förvåna mig om de redan aktiverat delar av klausulen för att göra det dyrt att plocka ut pengarna ur fonden. De kan även aktivera köp klausulen så de tar up 2% i köpavgift och det kan förklara skillnaden mellan Nordeas fond.

Kul att sätta in med 2% avgift och sen ta ut med 2% igen... Ett tips är att omgående sluta putta in pengar i något som kommer från LF.

Tack för tipset, det låter ju inte alls bra.

Vet du något om DNB? Borde ju bli billigare än Avanza Global med tanke på beskattningen?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1509082/dnb-globa...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tack för tipset, det låter ju inte alls bra.

Vet du något om DNB? Borde ju bli billigare än Avanza Global med tanke på beskattningen?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1509082/dnb-globa...

Det är viktigt med källgranskning
Från fondbestämmelserna

Citat:

5.1 Gällande avgifter
Ingen avgift tas ut av fondbolaget vid försäljning respektive inlösen av
fondandelar i fonden.
Fondbolaget tar ut 0.2 procent per år av
fondandelsvärdet i förvaltningsavgift för att bland annat täcka kostnaderna
för förvaltning, tillsyn, förvaring och revisorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är viktigt med källgranskning
Från fondbestämmelserna

Jag dumpade allt innehav i LF och aldrig tittat tillbaka, de har svinat sig förut och kan göra det igen OM nu klausulen är borta den är kanske bara vilande...
https://petrusko.blogspot.com/2017/08/varning-for-lansforsakr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Jag dumpade allt innehav i LF och aldrig tittat tillbaka, de har svinat sig förut och kan göra det igen OM nu klausulen är borta den är kanske bara vilande...
https://petrusko.blogspot.com/2017/08/varning-for-lansforsakr...

Hela ditt förra inlägg var baserat på 5 år gammal information, jag anser inte att det är relevant?
Jag har länkat till fondbestämmelserna, det är väl bara att dubbelkolla om klausulen finns kvar. Alla fondbolag kan ju ändra sina fondbestämmelser, men jag tror(?) man får info om det när de gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Om inte så är Länsförsäkringar en rutten förvaltare som har fula specialklausuler. Var en rejäl storm hos ekonomibloggare för några år sedan om tex inlåsningsklausulen som gör att om LF vill kan de ta ut en avgift på 2% vid sälj av andelar. Skulle inte förvåna mig om de redan aktiverat delar av klausulen för att göra det dyrt att plocka ut pengarna ur fonden. De kan även aktivera köp klausulen så de tar up 2% i köpavgift och det kan förklara skillnaden mellan Nordeas fond.

Kul att sätta in med 2% avgift och sen ta ut med 2% igen... Ett tips är att omgående sluta putta in pengar i något som kommer från LF.

Tråkigt att komma med osanningar som får folk att börja paniksälja.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hela ditt förra inlägg var baserat på 5 år gammal information, jag anser inte att det är relevant?
Jag har länkat till fondbestämmelserna, det är väl bara att dubbelkolla om klausulen finns kvar. Alla fondbolag kan ju ändra sina fondbestämmelser, men jag tror(?) man får info om det när de gör så.

Tror inte att vi kommer bli överens kring punkten huruvida det är irrevalt hur en förvaltare agerat historiskt.

Visst allt går att dubbelkolla men jag är övertygad om att få kollar upp hur förvaltare agerat historiskt, läser igenom befintlig och all kommande info.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shepherds pie:

Tror inte att vi kommer bli överens kring punkten huruvida det är irrevalt hur en förvaltare agerat historiskt.

Visst allt går att dubbelkolla men jag är övertygad om att få kollar upp hur förvaltare agerat historiskt, läser igenom befintlig och all kommande info.

Agerat? De har ju aldrig tagit ut avgiften. Och de tog bort texten efter nåt internetdrev för 5 år sen, var det det som var så hemskt?

Här har du motsvarande ur swedbanks fondbestämmelser (idag) gällande robur access global:

Vid försäljning av andelar i en andelsklass som enligt § 1 har tröskel för teckningsavgift ska andelsägare under vissa förutsättningar betala en avgift som tillfaller fondbolaget. Avgift ska utgå om ackumulerade försäljningar med avdrag för inlösen, till den kurs som gällde vid respektive tillfälle för försäljning eller inlösen, understiger tröskeln för teckningsavgift enligt § 1. Avgift utgår för följande andelsklasser med högst följande procentuella andel av värdet på de fondandelar som försäljningen avser.
- Andelsklass I-K, 2 %

Upprörande!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Tråkigt att komma med osanningar som får folk att börja paniksälja.

Har aldrig påstått att klausulen har vart aktiv, har bara problematiserat och informerat om ett historisk agerade från LF. Om någon paniksäljer får det stå för dem.

Skrivet av Aphex:

Agerat? De har ju aldrig tagit ut avgiften. Och de tog bort texten efter nåt internetdrev för 5 år sen, var det det som var så hemskt?

Här har du motsvarande ur swedbanks fondbestämmelser (idag) gällande robur access global:

Vid försäljning av andelar i en andelsklass som enligt § 1 har tröskel för teckningsavgift ska andelsägare under vissa förutsättningar betala en avgift som tillfaller fondbolaget. Avgift ska utgå om ackumulerade försäljningar med avdrag för inlösen, till den kurs som gällde vid respektive tillfälle för försäljning eller inlösen, understiger tröskeln för teckningsavgift enligt § 1. Avgift utgår för följande andelsklasser med högst följande procentuella andel av värdet på de fondandelar som försäljningen avser.
- Andelsklass I-K, 2 %

Upprörande!

Det "hemska" var att LF införde klausulen och om den vart skälig/korrekt formulerad hade de kunnat motiverat skrivelsen och behållt den.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Den korta förklaringen är att de följt olika index så innehaven har inte varit samma. Nu på sistone har LF dessutom hoppat till något ESG-index. Kanske det som blir raketen under nästa 10 åren, vem vet.

Japp. Har därför sålt av allt i LF Global och har det numer i Avanza Global som ännu inte fallit för ESG-tramset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Japp. Har därför sålt av allt i LF Global och har det numer i Avanza Global som ännu inte fallit för ESG-tramset.

Den manövern har kostat dig ett par procent i valutaväxlingsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Japp. Har därför sålt av allt i LF Global och har det numer i Avanza Global som ännu inte fallit för ESG-tramset.

Var det inte indexnära för att LF körde indexet men valde bort sånt som inte var ESG (därav indexnära).
Nu hade dock indexet börjat köra ESG och då fanns det inget behov av att välja bort något, därför bytte dom namn och beskrivning.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tycker faktiskt en del kritik är berättigad. Teval var så fanatisk med att crypto bara kommer gå uppåt och det är världens skydd mot inflation och all möjlig skit. Vi som sa nej crypto är ren spekulation och kommer falla som en sten vid kris var idioter tydligen men här sitter vi nu två år senare. Teval har slutat posta ungefär när crypto gick helt åt skogen och det är väl som väntat. Pumpa crypto tills det går åt skogen och hoppas man hann sälja i tid.

Jag ligger x10 gånger pengarna på krypto.

Man kan inte välja valfri tidsperiod som bevis på att något var bra eller dåligt. Då man man välja att säga att vilken aktien som helst eller fond som helst är både fantastisk eller värdelös. Det blir liksom bara tomt svammel.

Ethereum ligger exempelvis back 53 procent senaste året.
Jämförelsevis är Nvidia back 36%, Meta 56%. AMD 46%. Är dessa högteknologiska bolag också ren spekulation eftersom att de procentuellt sett "kraschat likvärdigt"? Cherry picking när det är som bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag ligger x10 gånger pengarna på krypto.

Man kan inte välja valfri tidsperiod som bevis på att något var bra eller dåligt. Då man man välja att säga att vilken aktien som helst eller fond som helst är både fantastisk eller värdelös. Det blir liksom bara tomt svammel.

Ethereum ligger exempelvis back 53 procent senaste året.
Jämförelsevis är Nvidia back 36%, Meta 56%. AMD 46%. Är dessa högteknologiska bolag också ren spekulation eftersom att de procentuellt sett "kraschat likvärdigt"? Cherry picking när det är som bäst.

Tulpanlöken kunde man ju åtminstone odla. Vad har du för nytta av krypto? I praktiska tillämpningar. Vilket värde skapar en ETH? Vad backar upp värdet? Men att ligga 10x på krypto är ju fantastiskt. Tills man reglerar det eller förbjudet folk handla med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tulpanlöken kunde man ju åtminstone odla. Vad har du för nytta av krypto? I praktiska tillämpningar. Vilket värde skapar en ETH? Vad backar upp värdet? Men att ligga 10x på krypto är ju fantastiskt. Tills man reglerar det eller förbjudet folk handla med det.

Jag har haft den här diskussionen med så många inskränkta människor så många gånger att jag inte riktigt orkar ha den fler gånger.

Kort och gott så är Ethereum ett decentraliserat nätverk, unikt i sitt slag. På detta nätverk kan vem som helst skapa en tjänst och göra transaktioner helt utan någon central part, därav decentraliserat.

Det är liksom det som är selling pointen. Värdet backas upp av att det kostar Ethereum att göra transaktioner samt driva en applikation eller tjänst på blockkedjan. För att jag ska kunna köra min förhoppningsvis vinstdrivande tjänst behöver jag betala för att använda nätverket. Värdet ligger därmed i att jag betalar för att kunna köra min tjänst och gå med vinst på denna. Jag behöver alltså köpa Ethereum för att kunna driva min tjänst på blockkedjan, därför BETALAR jag någon för dennes ETH. "valutan" har därmed ett VÄRDE. Någon vill sälja och jag vill köpa eftersom tjänsten har ett VÄRDE för mig.

Det skiljer sig inte från många andra tjänster eller produkter. Att hyra en vanlig server kostar också pengar och allt jag får är en dator någonstans i världen jag kan logga in på...

Nästan ingen som sitter och gnäller på krypto har läst på eller ens försökt att förstå den fundamentala funktionaliteten.

Testa att gå in på ex här och läs åtminstone ett par sidor är mitt tips...
https://ethereum.org/en/what-is-ethereum/

Sammanfattningsvis: Det finns användningsområden som är betydligt mer revolutionerande än en halv-ful blomma morsan odlar på vårkanten.