Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag såg den själv i 24fps (men i screen-x där dom projecerade extra bildyta på väggen), men insåg att 3Dn faktiskt kanske sett bättre ut i 48fps o att jag ska köra på det när trean kommer. Dock låter det riktigt dumt att dom ska hålla på o byta mellan frameratesen sådär, typ lika dumt som att vissa IMAX-filmer ska byta aspect ratio till o från genom filmen. Tekniken i filmen ska inte märkas imo, gör den det så har dom gjort fel.

Precis min tanke. Läste något om att man sänkte till 24fps i redan scener som det inte var mycket rörelse i, rimligt och inget jag upptäckte. Men sedan kom någon action scen där man av någon anledning körde båda, först 24fps och nästa klipp i samma scen 48fps. Trodde att det var något tekniskt fel först!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Avstängd

Avatar 2: Helt OK popcorn med massa vatten. Märks att Cameron har spenderat tid i vattnet. En tumme upp.

En tumme upp: Smile. Bra stämning i denna. Ser gärna en fortsättning.
En tumme ner: Barbarian. Börjar OK men lägger tidigt fel musik vid fel ställen där precis inget onormalt har skett. Blir dummare ju längre filmen går och verkar vara en sorts homage till gamla b-skräckisar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Black Adam på HBO max, gud vilket skräp. Dialogerna är riktigt dåliga och de skyndar sig igenom bakgrundshistorien och The Rock kan fortfarande inte skådespela...
1/5..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

I Want You Back
Hyfsat trevlig söndagsrulle men sköna karaktärer. Dock ganska simpel och inget unikt i sig. 2/5

Don't Look Up
Trots att Jonah Hill medverkar som jag har väldigt svårt för var den ganska bra. 3/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Black Adam på HBO max, gud vilket skräp. Dialogerna är riktigt dåliga och de skyndar sig igenom bakgrundshistorien och The Rock kan fortfarande inte skådespela...
1/5..

Kan inte hålla med mycket mer... såg inte ens klart den.

Permalänk

Avatar The Way of Water

Väldigt fina miljöer men en generisk story och alldeles för lång.

3/5

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Black Adam på HBO max, gud vilket skräp. Dialogerna är riktigt dåliga och de skyndar sig igenom bakgrundshistorien och The Rock kan fortfarande inte skådespela...
1/5..

Skrivet av Ecthelion:

Kan inte hålla med mycket mer... såg inte ens klart den.

Samma här! Tänkte vad är detta för jävla fjanteri och stängde av efter 25 minuter därefter åkte filmen i papperskorgen

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Samma här! Tänkte vad är detta för jävla fjanteri och stängde av efter 25 minuter därefter åkte filmen i papperskorgen

Japp, fruktansvärd film. Totalt löjligt med "Amon" också, den lilla pojken som är helt besatt av superhjältar. Fruktansvärt.

Permalänk
Medlem

Avatar - Way of water. Den hade fått en femma av mig om det inte var för att de sköt på varandra med maskingevär. Den utspelar sig minst 200-300 år in i framtiden. Det är som om att våra soldater skulle skjuta på varandra med pil och båge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niolator:

Avatar - Way of water. Den hade fått en femma av mig om det inte var för att de sköt på varandra med maskingevär. Den utspelar sig minst 200-300 år in i framtiden. Det är som om att våra soldater skulle skjuta på varandra med pil och båge.

Det fanns krutvapen för 200-300 år sedan också.

Ska de köra laserpistoler eller? Star Wars?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Plasmavapen, laservapen. Vad som helst utom kulvapen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niolator:

Plasmavapen, laservapen. Vad som helst utom kulvapen.

Hade de haft det hade jag nog inte sett filmen alls. Det passar inte alls in i världen, bara för att det finns i andra spel och filmer betyder det inte att man kan kopiera in det i vad som helst.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niolator:

Plasmavapen, laservapen. Vad som helst utom kulvapen.

Njah. De hade nog DNA analyserat dem, skapat sjukdomar och släppt loss dem. Samma sak som utomjordingar borde göra istället för att strida... Vilket jag gärna skulle vilja se som filmide.

There be spoilers

_____
The menu. För bisarr för att kolla igenom, avbröt. Går från skräck till axelryckning titt som tätt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

(Lord of the Rings)

Skrivet av RVX:

Har faktiskt också precis tittat igenom alla tre, och dom är storslagna fortfarande

Ja, vi klämde dessa och Hobbit-filmerna strax före jul, Extended etc, och överlag håller de bra. Jag skulle dock gärna sett Extended Extended med mer dialog och vandring...det är trots allt lite väl korta avstånd känns det som. Gimli och Legolas borde fått fler och längre dialog-scener och färre action-coola-oneliners-scener IMHO.

Förstår att man till bio måste hålla nere tiden, och uppe flåset, men i många filmer är det knappast dialogen som spräcker budgeten så jag hade lätt sett 30-60 min extra på alla filmerna i extended extended blu-ray...mycket från böckerna som inte kommer med, det blir lite väl mycket Gandalf i filmerna och för lite fokus på ringens övriga brödraskap.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Avatar - Way of water. Den hade fått en femma av mig om det inte var för att de sköt på varandra med maskingevär. Den utspelar sig minst 200-300 år in i framtiden. Det är som om att våra soldater skulle skjuta på varandra med pil och båge.

Ja.
En ryss använde sig av pilbåge nu i Ukraina, tror dock inte de är så framgångsrika med det.
Vissa använder sig fortfarande utav Atlatl när de jagar.
Den uppfanns för ~17 000 år sedan...

Som några påpekat så är några hundra år framåt i tiden inte speciellt avgörande för nya vapen.

OT:
Vitt brus på netflix.
https://www.imdb.com/title/tt6160448/?ref_=nv_sr_srsg_0

Spretig komedi med bra insats från Adam Driver och Greta Gerwig.
Hade 4-5 handlingar som hade kunnat utforskats till en egen film.

3/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Njah. De hade nog DNA analyserat dem, skapat sjukdomar och släppt loss dem. Samma sak som utomjordingar borde göra istället för att strida... Vilket jag gärna skulle vilja se som filmide.

There be spoilers
https://youtu.be/eJBPO76TGUQ

_____
The menu. För bisarr för att kolla igenom, avbröt. Går från skräck till axelryckning titt som tätt.

Om människor eller utomjordlingar har teknologi att ta sig mycket snabbare än ljuset till andra solsystem utan problem, har de med all sannolikhet också teknologin till total förstörelse på ett eller annat sätt som är enkelt i jämförelse med att resa mellan olika solsystem. Om man tänker sig att de åker långsamt med "cryosleep" finns det andra saker som är problematiska. Om de då kommer fram säg 100 år senare, vad har hänt med deras direktiv under de 100 åren, gäller ens samma order, om de var skickade av ett företag eller finns det ens kvar? Unobtanium kanske blivit värdelöst för man har hittat bättre saker osv.

Trots att Ryan George blivit populär genom att köra samma grej blir det aldrig tråkigt. Han har grym talang att skriva roliga manus.

Onward (2020)
DisneyPixar-film med en ny variant på deras klassiska filmrecept. Den var sisådär. Den var smårolig och underhållande, men jag hakade upp mig på flera saker i filmen som jag inte tycker fungerade. Animation bra som vanligt.
5/10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Om människor eller utomjordlingar har teknologi att ta sig mycket snabbare än ljuset till andra solsystem utan problem, har de med all sannolikhet också teknologin till total förstörelse på ett eller annat sätt som är enkelt i jämförelse med att resa mellan olika solsystem. Om man tänker sig att de åker långsamt med "cryosleep" finns det andra saker som är problematiska. Om de då kommer fram säg 100 år senare, vad har hänt med deras direktiv under de 100 åren, gäller ens samma order, om de var skickade av ett företag eller finns det ens kvar? Unobtanium kanske blivit värdelöst för man har hittat bättre saker osv.

Trots att Ryan George blivit populär genom att köra samma grej blir det aldrig tråkigt. Han har grym talang att skriva roliga manus.

Onward (2020)
DisneyPixar-film med en ny variant på deras klassiska filmrecept. Den var sisådär. Den var smårolig och underhållande, men jag hakade upp mig på flera saker i filmen som jag inte tycker fungerade. Animation bra som vanligt.
5/10

Fast total förstörelse behöver de ju inte göra, de ska med bättre teknik kunna vara mycket selektiva. Det är egentligen bättre att skicka ut massa mindre AI baserade robotar som flyger för att skjuta fiender, då riskerar man inte ens egna soldater. (eller som sagt aggressiva sjukdomar som angriper specifika genotyper)
Men, man ska nog inte övertänka en popcorn film och ta det på alltför stort allvar...även om Cameron har saker att säga så är han ändå ute efter att underhålla förmodligen framför allt annat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast total förstörelse behöver de ju inte göra, de ska med bättre teknik kunna vara mycket selektiva. Det är egentligen bättre att skicka ut massa mindre AI baserade robotar som flyger för att skjuta fiender, då riskerar man inte ens egna soldater. (eller som sagt aggressiva sjukdomar som angriper specifika genotyper)
Men, man ska nog inte övertänka en popcorn film och ta det på alltför stort allvar...även om Cameron har saker att säga så är han ändå ute efter att underhålla förmodligen framför allt annat.

Ja, men det var det jag tänkte. De kan göra precis vad som helst upp till att spränga planeten om de vill. Att teknologin att ta sig mellan stjärnor på ett otroligt snabbt sätt är så avancerad allt allt annat blir småpotatis. Som du säger något som bara drabbar människor är väl bra om de är ute efter planeten men tycker människor är jobbiga.

Permalänk
Medlem

The Fastest Woman on Earth (betyg 3 av 5 av mig)
https://www.imdb.com/title/tt22687772/

Den är bra och sevärd men däremot antar jag att olika människor som ser filmen tolkar den olika, jag tycker den känns lite olustig och tragisk, på sätt och vis gör filmen mig nästan lite deppig.

Jag upplever det som rysk roulette med denna typ av vansinniga rekordförsök med hemmabyggda raketbilar, risken att förolyckas är ganska hög. Man ser ju rätt tydligt också i filmen att säkerheten inte är optimal med fallskärmar som inte alltid löser ut, luckor som glömmer skruvas åt etc. Antar också att teamet hade en begränsad budget, man får det intrycket. Hon försöker framställa sig som tuff i alla lägen men jag tror nog inte hon alltid var bekväm i denna raketbil eller vad det kallas, åtminstone inte sedan testkörningen när fallskärmarna inte löstes ut.

Det är ju en sak att vara en skicklig racerförare jämfört med att nästan bli som en passagerare själv i helt vansinniga raketbilar.

Men så länge som folk är medvetna om riskerna så är det väl ok, folk får göra precis som dom vill, vad gör man inte för berömmelse och pengar i USA, finns inte många gränser, den saken är klar.

Dold text
Permalänk
Medlem

The Menu (2022)

Det här är en modern och vass satir som jag blev positivt överraskad av!
Gillar du Ruben Östlund och Yorgos Lanthimos (The Lobster & The Killing of a Sacred Deer) så kommer du älska det här!

Hela skådespelarensemble är toppenbra där Anya Taylor-Joy som Margot sticker ut! Älskade henne i "The Queen's Gambit" och här är hon ännu bättre! Gillade också Nicholas Hoult som matgeeken Tyler.

Den som dock stjäler hela showen är Ralph Fiennes. Detta kan vara hans absolut bästa roll
sedan Schindler's List! Kroppspråket, minspelet, han dominerar varje bildruta när han äntrar scenen! Väldigt underskattad skådespelare i min bok. Blir han inte nominerad för en Oscar blir jag förvånad!

Handlingen är relativt simpel: Några par och ett sällskap har köpt ett väldigt exklusivt (och sanslöst dyrt) middagspaket där restaurangen ligger ute på en isolerad ö. Mer än så vill jag nog inte skriva för som med all modern film nu för tiden, undvik trailern till varje pris och det gäller i allra högsta grad "The Menu"!

Det här smakade väldigt bra och jag ger The Menu 8/10 med lätthet!

Kan ses på Disney+

Permalänk
Medlem

Även jag såg The Menu, fantastiskt bra! 9/10. Håller med att ni inte bör se trailern, då gör den sig som bäst. Fantastiskt underhållande och bisarr på samma gång. Se till att ha med dig snacks för du kommer bli hungrig.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Och jag avböt faktiskt filmen, tycker det typ inte fungerar alls

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

The Menu (2022)

https://pics.filmaffinity.com/The_Menu-905441147-mmed.jpg

Det här är en modern och vass satir som jag blev positivt överraskad av!
Gillar du Ruben Östlund och Yorgos Lanthimos (The Lobster & The Killing of a Sacred Deer) så kommer du älska det här!

Hela skådespelarensemble är toppenbra där Anya Taylor-Joy som Margot sticker ut! Älskade henne i "The Queen's Gambit" och här är hon ännu bättre! Gillade också Nicholas Hoult som matgeeken Tyler.

Den som dock stjäler hela showen är Ralph Fiennes. Detta kan vara hans absolut bästa roll
sedan Schindler's List! Kroppspråket, minspelet, han dominerar varje bildruta när han äntrar scenen! Väldigt underskattad skådespelare i min bok. Blir han inte nominerad för en Oscar blir jag förvånad!

Handlingen är relativt simpel: Några par och ett sällskap har köpt ett väldigt exklusivt (och sanslöst dyrt) middagspaket där restaurangen ligger ute på en isolerad ö. Mer än så vill jag nog inte skriva för som med all modern film nu för tiden, undvik trailern till varje pris och det gäller i allra högsta grad "The Menu"!

Det här smakade väldigt bra och jag ger The Menu 8/10 med lätthet!

Kan ses på Disney+

Skrivet av Zachtionman:

Även jag såg The Menu, fantastiskt bra! 9/10. Håller med att ni inte bör se trailern, då gör den sig som bäst. Fantastiskt underhållande och bisarr på samma gång. Se till att ha med dig snacks för du kommer bli hungrig.

Skrivet av Kaleid:

Och jag avböt faktiskt filmen, tycker det typ inte fungerar alls

Och jag gav den 5/10. Verkar vara en vattendelare

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Dr. No - James Bond

Inte haft Bond maraton på snart 10 år fast jag har dem alla på Bluray. Senast skippade jag dessutom Dr. No för hade för mig att den inte hade samma kvalite som de senare filmerna men även om den inte står sig mot Goldfinger så var den värd att se igen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Doctor Strange in the Multiverse of Madness.
Betyg: meh! (2/10)

Hade ju läst att det skulle vara nästintill en bra skräckfilm och vad får man? En obränd deppig häxa och en korkad doktor med magisk kappa och en vuxen tonåring med två försvunna mammor.
Jo just det. Ett tempel med orangea lysen som har alla möjliga typer av folk där också. Tillochmed en pratande kossa.

Det bästa i filmen var att Bruce Campbell var med i några sekunder.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

The Menu - 2022
Även jag såg den igår o jag tyckte den var klockren. Var inte helt nöjd med slutet till en början, men efter att ha känt efter lite så inser jag ju att taggen "komedi" på den här är nog det som man inte ska glömma när man ser den här, bara släpp att den ska vara helt logisk i hur vissa beter sig eller att man kommer få ett svar på allt. Det var verkligen en väldigt snyggt berättade mörk satir om en legendarisk kock och hans menu.
Anya Taylor Joy som även var grym i Last Night in Soho gör ett finfint jobb här, o Ralph Fiennes är kunglig som kocken. Alla andra roller o karaktärer sitter som ett smäck även dom.

Three Thousant Years of Longing - 2022
Schysst film även det här, handlar om nån ensam dam som lyckas få tag på en Djinn som serverar henne med tre önskningar. Väldigt snyggt berättande i den här med riktigt schysst kameraarbete o CG. Faktiskt väldigt trevligt att få se den här kvaliten på CG i en film som inte är en superhjälteactionexplosionsfilm. Den är taggad som drama, fantasy och romans, men låt er inte skrämmas av det, utan ni får istället tänka på att det är George Miller som är bakom filmen o han vet hur man gör film, oavsett om det är dystopisk V8-action, barnfilm med pingviner eller en anden-i-lampan-story.

Måste säga att det generellt är trevligt så här års när många "Oscars"-filmer släpps, alltså dom filmerna som filmbolagen satsar mest på att plocka guldstatyetter med. Inte för att jag riktigt bryr mig om vem som får dom, utan jag är bara nöjd att jag får se mycket bra film
Angående trailers så försöker jag alltid undvika dom, speciellt för filmer jag vet att jag kommer gilla. En teaser duger bra för att få sig nån slags känsla av filmen, eller ibland duger det med en poster och namn på regissör o skådespelare. Hade varken sett trailers för nån av ovastående filmer o det är jag nöjd över, blint är alltid bäst ^^

Permalänk
Avstängd

The Terminal - 8.5/10

Forrest Gump - 9/10

en så bra film och en film som man måste se. Det finns några bra budskap för alla

Tenet - 7.5/10

science fiction-film och du får verkliga idéer om vetenskapsbaserade teorier. Det är svårt att förstå allting vid första se...

Permalänk
Medlem

Journey 2: The Mysterious Island (2012)
4/10

Visste inte ens att de hade gjort en uppföljare på originalet, trots att denna är helt fristående från ettan. Typisk The Rock och Kevin Hart film i djungeln (ha ha) fast budgeten verkar enbart ha räckt till The Rock då den "roliga sidekicken" fick bli Luis Guzman. Rätt tydliga greenscreens och låg budget över lag, trots att budgeten tydligen var 80m dollar... men det absolut sämsta är att det är en ren "copy n paste" story som gjorts ungefär en miljard gånger, men de lyckas på något sätt göra den riktigt dåligt dessutom. Inget engagerar eller ger känslan av "äventyr" utan allt är rätt... ja... Meh blir rätt ord. Tänk er Cartoon Networks som gör "äventyr" för barn men man väljer att lägga ut stora pengar på att få The Rock att hoppa på tåget.

Den enda som faktiskt gör ett bra jobb är Michael Caine.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Banshees of Inisherin 2022 - Väldigt snygg filmfoto / miljöer, fick mig göra slag i saken och boka flyg till Irland för i vår filmen i övrigt var ganska bra men Brugges var bättre som jag minns den , svag 8/10 där minst 2+ ges för fotot / miljöerna , sambon ville ge den -10 typ.

Permalänk
Medlem

Jag faller in i hyllningskören till The Menu! Visste inte om den förrens jag läste kommentarerna här så hann inte kolla trailers innan jag glodde den. Vilket rekommenderas, tror det kan spoila hela upplevelsen med filmen.

Bra film!