Nekad reklamation av elsparkcyklar hos Webhallen

Permalänk
Medlem

Man får väl också anta att ingen av scootrarna har blivit "firmware"-hackade för att gå snabbare, sen har man märkt att det strulade som fan och att man senare backat tillbaka en "äkta" firmware, är det fallet är ju garantin bye bye och det lär synas ifall tillverkaren kollar i scooterns mjukvara.
Har en bekant med liknande scooter (ej xiaomi, nån knock-off) exakt detta hände efter hen "tittat på YT" och "haxxat", scootern gick fortare, sen slutade den fungera... återställde haxxet - hjälpte inte. lämnade in för garantirep - fick tillbaka oreparerad + felsökningskostnadsräkning och bevis på att hen "bytt firmware" och således eldat upp motorn pga för hög strömstyrka.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Inte insatt i juridiken och det riskerar att bli OT här, men plockas en central funktion som produkten sålts med bort på det sättet utan att användaren kan välja att återställa den har jag svårt att se hur man inte skulle ha rätt att begära återköp. Mig veterligen finns inget officiellt stöd för att nedgradera utan det måste göras med tredjepartsverktyg som riskerar att bricka kontroller m.m.

Har själv en "vanlig" Pro 2 (Nordic) och jag skulle aldrig klara mig utan farthållare med karpaltunnelsyndrom i högerhanden. Det kan alltså vara en väldigt viktig funktion dessutom.

Intressant aspekt det här och vi blir ju alla spekulativa.

Men min magkänsla säger inte att det skulle vara rimligt att kräva återköp av en produkt som uppdaterats till att följa uppdaterade lagar, om något vore det omvända kanske aktuellt (om man köpt en scooter som man sen inte kan använda för att den inte uppdateras till att bli "laglig" trots att detta skulle vara möjligt).

Sen finns det ju ett till lager på den här löken, på Webhallens sida är det ju rätt tydligt att den inte får framföras på allmän väg, det slår ju undan benen för en hel del "jag måste kunna ha funktionen för att ta mig till jobbet" argument. Är funktionen viktig för att bruka produkten i ett inhägnat område?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men min magkänsla säger inte att det skulle vara rimligt att kräva återköp av en produkt som uppdaterats till att följa uppdaterade lagar, om något vore det omvända kanske aktuellt (om man köpt en scooter som man sen inte kan använda för att den inte uppdateras till att bli "laglig" trots att detta skulle vara möjligt).

Sen finns det ju ett till lager på den här löken, på Webhallens sida är det ju rätt tydligt att den inte får framföras på allmän väg, det slår ju undan benen för en hel del "jag måste kunna ha funktionen för att ta mig till jobbet" argument. Är funktionen viktig för att bruka produkten i ett inhägnat område?

Cykelbana är väl inte allmän väg? Så du får framföra den som moped antar jag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

I begynnelsen så fanns Linux (other os) i PS3. Sony tog bort funktionen och man fick tillbaka en del av pengarna.

https://www.techspot.com/news/38542-ps3-owner-gets-refund-ove...

Sen är ditt argument att fordonet inte får framföras på allmän väg rätt vag. Så om TS jobbar som kofösare och har 10 hektar mark så är det ok att han kan kräva att farthållarfunktionen finns kvar, annars inte.

Att ta bort funktioner kan ju inte göras utan kompensation. Tänk om Apple genom en firmwareuppdatering stängde av telefonfunktionen med motiveringen att det finns burktelefoner eller att man minsann kan ringa med Skype /whatsapp/Signal. Eller tog bort kamerafunktionen med motiveringen att man annars kan smygfilma folk…..ja, listan kan göra lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Sista risk-för-OT-inlägget för min del men ja, det är ju intressant Jag tänker att ev. användningsområde är helt irrelevant. Kunden har köpt en produkt med funktion A, B och C. Helt plötsligt försvinner funktion C för att efterleva något nytt direktiv (tror inte att farthållarfunktion är förbjudet i Sverige, men det spelar dock egentligen ingen roll) utan möjlighet att återställa.

Då borde kunden rimligen få välja på kompensation eller återköp. Det är ju inte så att det är olagligt att sälja, köpa eller inneha scootrar som inte är lagliga att framföra på allmän väg som du nämnde.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Cykelbana är väl inte allmän väg? Så du får framföra den som moped antar jag

Nej, du får bara använda den på inhägnat område.

Skrivet av slipbit:

I begynnelsen så fanns Linux (other os) i PS3. Sony tog bort funktionen och man fick tillbaka en del av pengarna.

https://www.techspot.com/news/38542-ps3-owner-gets-refund-ove...

Sen är ditt argument att fordonet inte får framföras på allmän väg rätt vag. Så om TS jobbar som kofösare och har 10 hektar mark så är det ok att han kan kräva att farthållarfunktionen finns kvar, annars inte.

Att ta bort funktioner kan ju inte göras utan kompensation. Tänk om Apple genom en firmwareuppdatering stängde av telefonfunktionen med motiveringen att det finns burktelefoner eller att man minsann kan ringa med Skype /whatsapp/Signal. Eller tog bort kamerafunktionen med motiveringen att man annars kan smygfilma folk…..ja, listan kan göra lång.

Dina jämförelser blir svåra att ta ställning till, känns inte så konstruktivt för diskussionen. En jämförbar funktion kanske vore att Apple stängde av möjligheten att använda en funktion i telefonen att spela in samtal utifrån att en ny lag gjort det olagligt, jag ser inte att det skulle ha gjort att man skulle få häva ett köp?

Skrivet av fragande:

Sista risk-för-OT-inlägget för min del men ja, det är ju intressant Jag tänker att ev. användningsområde är helt irrelevant. Kunden har köpt en produkt med funktion A, B och C. Helt plötsligt försvinner funktion C för att efterleva något nytt direktiv (tror inte att farthållarfunktion är förbjudet i Sverige, men det spelar dock egentligen ingen roll) utan möjlighet att återställa.

Då borde kunden rimligen få välja på kompensation eller återköp. Det är ju inte så att det är olagligt att sälja, köpa eller inneha scootrar som inte är lagliga att framföra på allmän väg som du nämnde.

Se ovan, men ja, vi hamnar ju bara i spekulationer och vad våra magkänslor tycker. Vore intressant om det drogs till sin spets.

Kuriosa:

Om den räknas som moped klass II så förstår jag det som att man dels måste ha behörigt körkort för moped (om du är född efter 1994), "skyddshjälm" samt försäkra sitt fordon.

Om den inte klassas som moped så fattar jag det som att den bara får köras på inhägnat område.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Är det här OnT för tråden? Jag tänker att det faktiskt kan vara det för att kunna reda ut vad som är viktiga funktioner för produkten i vad den kan förväntas användas till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, du får bara använda den på inhägnat område.

Dina jämförelser blir svåra att ta ställning till, känns inte så konstruktivt för diskussionen. En jämförbar funktion kanske vore att Apple stängde av möjligheten att använda en funktion i telefonen att spela in samtal utifrån att en ny lag gjort det olagligt, jag ser inte att det skulle ha gjort att man skulle få häva ett köp?

Se ovan, men ja, vi hamnar ju bara i spekulationer och vad våra magkänslor tycker. Vore intressant om det drogs till sin spets.

Kuriosa:

Om den räknas som moped klass II så förstår jag det som att man dels måste ha behörigt körkort för moped (om du är född efter 1994), "skyddshjälm" samt försäkra sitt fordon.

Om den inte klassas som moped så fattar jag det som att den bara får köras på inhägnat område.

Är det här OnT för tråden? Jag tänker att det faktiskt kan vara det för att kunna reda ut vad som är viktiga funktioner för produkten i vad den kan förväntas användas till.

Edit :Läste produktens sida och webhallen säger att den inte får framföras på allmän väg pga inga pedaler.
Edit 2
Lagen om maxeffekt trädde i kraft efter hans inköp av moped? Ändrar det hans rätt till reklamation...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

älskar folk i tråden som bara sväljer och tar att farthållaren är kass, och det får vara så.

produkten kund köpt är kass, det är som att köpa en ny bil/elbil osv för 500K. Skit i summan, oavkortat så tror jag ingen som köpt en ny bil accepterar att farthållaren är trasig.. köper du en laptop och 5 tangenter flyger av första veckan, och webhallen säger vi har ingen garanti på knapparna, näehe???

Bara köp ut cykelfan nu TS, jag vill se video på den som funkar och den som är kass, småpengar? jag swishar xD, nu handlar det ju mer om att visa!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av atego:

älskar folk i tråden som bara sväljer och tar att farthållaren är kass, och det får vara så.

Det är, högt räknat, hittills ett enda inlägg i tråden som argumenterat för att det inte är något problem om farthållaren inte fungerar som utlovat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Man kan tycka att det ligger i ert intresse att ha nöjda kunder. Att ni har problem med era leverantörer är knappast något som skall gå ut över kunden - ni bör ta smällen för kunden och lösa sådana här ärenden internt.

Jag bråkade själv i flera månader om ett Playstation som inte bootade. Det var tydligen inte heller något som "verkstaden kunde hitta". Otroligt bra service.

Ännu en tråd där Webhallen verkar bry sig jack shit om att lösa reklamationsärenden för sina kunder. Spännande. Ett tips till er är att göra ett studiebesök hos Inet eller Komplett och observera vad de gör för att faktiskt bry sig om sina kunder (hint: det är inte att vid första bästa tillfälle referera till olika lagar).

lol, det finns gott om trådar om problem ifrån Inet och Komplett också.
Jag har själv haft ett jäkla ärende med Inet som tog typ 8 månader, där jag vart tvungen att vara utan gpu.
Där det sköttes allt annat än bra ifrån Inet, med extremt bristande information och kontakt, lovord som aldrig uppfylldes etc etc.
hint: De kastade massa referenser hit och dit under detta ärende också som knappast hjälpte mig som kund.

Permalänk
Medlem

Till TS, hur går det?

Permalänk
Medlem

Hej,

Inga av cyklarna har varit ”trimmade” och bägge cyklarna är uppdaterade med senaste mjukvaran samt bägge cyklarna har farthållaren som funktion, varav att den dör på ena cykeln efter några sekunder = något fel på cykeln.

Jag har fått komplettera Arn med mina krav i ärendet men mer har jag inte hört i nuläget.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Hej,

Inga av cyklarna har varit ”trimmade” och bägge cyklarna är uppdaterade med senaste mjukvaran samt bägge cyklarna har farthållaren som funktion, varav att den dör på ena cykeln efter några sekunder = något fel på cykeln.

Jag har fått komplettera Arn med mina krav i ärendet men mer har jag inte hört i nuläget.

Har det hänt något för dig?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Karazhan:

Webhallens verkstäder verkar vara riktiga klåpare, min mac hade ett fel som apple till och med gett förlängd garanti på men på grund av "dam" så är det mitt fel att det felet som apple själva erkänt blir med deras tangentbord uppkommit.

Du menar typ som denna? https://www.youtube.com/watch?v=UjdKi8q3qZg&ab_channel=LouisR...

Permalänk
Medlem

Jag har själv jobbat som elcykel reparatör och även reparerat dessa scootrar som har ungefär samma elektriska funktioner som en elcykel. Felet Ts beskriver låter som en defekt gas-kontroll då denna hanterar farthållaren, enkelt och billigt att åtgärda. Mjukvaran är inte problemet. Att man inte har lyckats replikera felet är ju lite konstigt och beror antingen på att det är ett intermittent fel eller att Ts helt enkelt inte förstår mekaniken bakom funktionen. Det kan låta lite otroligt då han har en annan scooter som fungerar men folk är väldigt konstiga.
Jag hade en kund en gång som hade köpt två likadana elcyklar. Den ena fungerade klockrent men den andra var konstant problem med. Den hade kort batteritid, slog av och på sig och högg och levde. Jag tog in cykeln och noterade direkt att laddaren var till en laptop så jag frågade kunden om de hade laddaren till den andra cykeln och de kom med den och den var korrekt. Kunden hävdade bestämt att laddaren till laptopen var den de fått med cykeln och vägrade ge sig. Jag lagade deras cykel och gav kunden en ny laddare och sen var det inga mer problem.
Så man vet aldrig.
Detta ärendet kommer nog inte få något bifall hos ARN. Webhallens verkstad har ju garanterat lämnat ett välskrivet väl beskrivande tekniskt dokument men innebörden "fel kan ej konstateras" och Ts ärende kan sammanfattas som "jag har ett fel på min produkt, tycker jag" vilket är ganska vanligt och en stor anledning till att många ärenden avvisas, fast kunden har rätt i många av dem. Man måste helt enkelt ha något att komma med om butiken också har det, som här.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Detta ärendet kommer nog inte få något bifall hos ARN. Webhallens verkstad har ju garanterat lämnat ett välskrivet väl beskrivande tekniskt dokument men innebörden "fel kan ej konstateras" och Ts ärende kan sammanfattas som "jag har ett fel på min produkt, tycker jag" vilket är ganska vanligt och en stor anledning till att många ärenden avvisas, fast kunden har rätt i många av dem. Man måste helt enkelt ha något att komma med om butiken också har det, som här.

Fast det är ju så enkelt som att TS själv kan återskapa problemet så att en verkstad inte kan det är så klart ingen anledning för arn att avskriva ärendet. Kkl lutar stenhårt mot kundens sida eftersom de är i en underlägsen ställning mot ett företag.

Jag har inte jobbat med elcyklar men har också en laddarstory på en annan produkt som gick till arn. Kunden hävdade att hans pryl plötsligt exploderat efter några månader. När den kom till verkstaden hade den fel laddare med annan spänning. Kunden hävdade att den laddaren följt med och funkat under flera månader. Arn såg ingen anledning att kunden skulle fara med osanning och dömde i deras fördel. Fantastiskt orimligt.

Permalänk
Medlem

Nej inte ens det, vi pratar alltså dam under tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Nej inte ens det, vi pratar alltså dam under tangentbordet

Du kanske får hjälpa henne ut ur det i så fall.

Ja, om det är just den biten med Butterfly-tangentborden så var jag med om exakt samma sak med min arbetsdator. Det skötte däremot Apple väldigt bra i mitt fall.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det kom aldrig någon video på felet... börjar tappa hoppet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det kom aldrig någon video på felet... börjar tappa hoppet här.

Det beror väl på det Mystah skrev i november:

Skrivet av Mystah:

Då har du inte läst allt 😜 Cykeln är på Webhallen så svårt filma/fota nu.

Som jag förstod det så avser han inte hämta ut cykeln förrän frågan är löst.

Permalänk
Medlem

Hej,
Cykeln är kvar på Webhallen då ärendet inte är avslutat ännu.

Visa signatur

/M

Permalänk
Skrivet av Mystah:

Hej,
Cykeln är kvar på Webhallen då ärendet inte är avslutat ännu.

Låt oss veta hur det går, bra att vera om man ska hålla sig borta från att handla av Webhallen framöver.

Permalänk
Medlem

Det ska man verkligen!

Här är först Webhallens svar och sedan mitt svar därefter i ärendet hos Arn, som nu gått vidare för prövning.
(Ha i åtanke att butikschefen i Sisjön har medgett att han själv upptäckt att farthållaren inte fungerar som den ska men att det inte går på någon garanti enligt honom)
Samt skrev man här i forumet att cykeln var i relativt dåligt skick, som för mig kom från ingenstans då det inte stämmer, detta är heller inget man nämner alls i ärendet…).

Webhallen Sverige AB (”Webhallen”) motsätter sig anmälarens krav.
Anmälaren har köpt två elsparkcyklar av modellen Xiaomi Mi Electric Scooter PRO2 Nordic den 8 maj 2022. Anmälaren hämtade produkten i Webhallens butik i Sisjön, Askim samma dag. I samband med att en köpare lägger en beställning på Webhallens hemsida, så behöver köparen godta Webhallens köpvillkor (Bilaga 1 – Köpvillkor). I nämnda köpvillkor så blir köparen informerad om ångerrätt, ångerfrist och Webhallens öppet köp-policy.
Anmälaren kommer sedan in 30 september 2022 till samma butik där avlämnandet skedde med en felanmälan som lyder: ”Problem med farthållaren, fungerar bara i en kort stund. När man stannat med scootern så fortsätter den ofta gasa.” I samband med inlämningen så skriver anmälaren på ett inlämningskvitto där villkoren bland annat lyder: ”Genom att skriva under denna felbeskrivning intygar undertecknad (Kunden) att ovanstående (vara/varor inlämnat av Kunden, felbeskrivning samt övrig information) är korrekt. Kunden godkänner också att eventuell felsökningsavgift kan komma att debiteras kunden om 1) produkten är felfri, 2) kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av Kunden, eller 3) felet faller utanför garantin p.g.a. handhavandefel eller felaktig hantering”
Webhallen skickar produkten till Conmodo AB i Malmö, en auktoriserad verkstad för Xiaomi elsparkcyklar, som i sin tur skickar vidare produkten till East & West Distribution AB som ansvarar över den faktiska felsökning och reparationen av produkten. Verkstaden felsöker produkten genom att göra testkörningar på totalt ca 4 km, utan att anmälarens beskrivna fel uppkommer. Verkstaden skickar tillbaka produkten till Webhallens butik i Askim, tillsammans med en undersökningsavgift på 812 kr som avser felsökning hos verkstaden, samt frakt till-och-från verkstaden.
Webhallen står bakom verkstadens utlåtande i att det inte föreligger ett fel i produkten. Då anmälaren inte hämtat produkten än, så kan Webhallen inte kommentera huruvida anmälaren fortfarande upplever samma problem. Utifall att felet kvarstår, så påpekar Webhallen rätten till två avhjälpningsförsök, även om inget fel har kunnat konstaterats vid första servicetillfället.

Min kommentar på Webhallens svar:
Webhallens butikschef i Sisjön har själv konstaterat att det är fel på farthållaren, men att inte garantin skulle täcka detta.
Webhallens svar är således felaktigt utformat.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Det ska man verkligen!

Här är först Webhallens svar och sedan mitt svar därefter i ärendet hos Arn, som nu gått vidare för prövning.
(Ha i åtanke att butikschefen i Sisjön har medgett att han själv upptäckt att farthållaren inte fungerar som den ska men att det inte går på någon garanti enligt honom)
Samt skrev man här i forumet att cykeln var i relativt dåligt skick, som för mig kom från ingenstans då det inte stämmer, detta är heller inget man nämner alls i ärendet…).

Webhallen Sverige AB (”Webhallen”) motsätter sig anmälarens krav.
Anmälaren har köpt två elsparkcyklar av modellen Xiaomi Mi Electric Scooter PRO2 Nordic den 8 maj 2022. Anmälaren hämtade produkten i Webhallens butik i Sisjön, Askim samma dag. I samband med att en köpare lägger en beställning på Webhallens hemsida, så behöver köparen godta Webhallens köpvillkor (Bilaga 1 – Köpvillkor). I nämnda köpvillkor så blir köparen informerad om ångerrätt, ångerfrist och Webhallens öppet köp-policy.
Anmälaren kommer sedan in 30 september 2022 till samma butik där avlämnandet skedde med en felanmälan som lyder: ”Problem med farthållaren, fungerar bara i en kort stund. När man stannat med scootern så fortsätter den ofta gasa.” I samband med inlämningen så skriver anmälaren på ett inlämningskvitto där villkoren bland annat lyder: ”Genom att skriva under denna felbeskrivning intygar undertecknad (Kunden) att ovanstående (vara/varor inlämnat av Kunden, felbeskrivning samt övrig information) är korrekt. Kunden godkänner också att eventuell felsökningsavgift kan komma att debiteras kunden om 1) produkten är felfri, 2) kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av Kunden, eller 3) felet faller utanför garantin p.g.a. handhavandefel eller felaktig hantering”
Webhallen skickar produkten till Conmodo AB i Malmö, en auktoriserad verkstad för Xiaomi elsparkcyklar, som i sin tur skickar vidare produkten till East & West Distribution AB som ansvarar över den faktiska felsökning och reparationen av produkten. Verkstaden felsöker produkten genom att göra testkörningar på totalt ca 4 km, utan att anmälarens beskrivna fel uppkommer. Verkstaden skickar tillbaka produkten till Webhallens butik i Askim, tillsammans med en undersökningsavgift på 812 kr som avser felsökning hos verkstaden, samt frakt till-och-från verkstaden.
Webhallen står bakom verkstadens utlåtande i att det inte föreligger ett fel i produkten. Då anmälaren inte hämtat produkten än, så kan Webhallen inte kommentera huruvida anmälaren fortfarande upplever samma problem. Utifall att felet kvarstår, så påpekar Webhallen rätten till två avhjälpningsförsök, även om inget fel har kunnat konstaterats vid första servicetillfället.

Min kommentar på Webhallens svar:
Webhallens butikschef i Sisjön har själv konstaterat att det är fel på farthållaren, men att inte garantin skulle täcka detta.
Webhallens svar är således felaktigt utformat.

Vilka pajaser.

Permalänk
Skrivet av Mystah:

Webhallen skickar produkten till Conmodo AB i Malmö, en auktoriserad verkstad för Xiaomi elsparkcyklar, som i sin tur skickar vidare produkten till East & West Distribution AB som ansvarar över den faktiska felsökning och reparationen av produkten.

Ungefär 25% av gångerna jag har med olika "proffs" att göra (för min del; olika svenska, utbildade, auktoriserade hantverkare så som elektriker) så har det visat sig i efterhand att personen i fråga varit vad jag skulle kalla idiot/oärlig, som inte utfört det arbete personen tog betalt för att göra utan en halv-mesyr version som jag måste aktivt bestrida för att få det jag betalat för.

Utifrån din text är en trolig förklaring här att den auktoriserade felsökaren gjort ett undermåligt jobb, misslyckats att hitta ett fel som kanske inte dyker upp varje gång, tagit betalt som om de gjort ett bra jobb. Alla på Webhallens sida är nöjda; webhallen kan vifta undan dina krav med argumentet att den auktoriserade verkstaden tar ansvar för bra testning, och ingen är intresserad av att ifrågasätta den auktoriserade verkstaden.

Hade Webhallen haft en sund syn på sina kunder hade de inte varit nöjda förrns verkstaden kunde rapportera vari felet bestod.

Permalänk
Medlem

En sak som jag funderade på, ledsen om det redan avhandlats (skummade tråden igen utan att hitta det), är att jag inte sällan har behövt lämna in en produkt direkt igen när jag hämtat den i butiken. Då i samverkan med butikspersonalen där vi tillsammans konstaterar felet och anger det i felbeskrivningen så att verkstaden vet att det inte bara är jag som slutkund som sett felet. ÅF/verkstad etc har ju trots allt ett par försök på sig att reparera produkten innan det blir läge att häva köp etc.

I det här läget är det fastnat runt två olika saker, "existerar felet kund beskriver" samt "är det kunden upplever som fel verkligen ett fel". Att det inte tydligt är en fråga som ska avgöras tänker jag skapar en stor risk för att ARN kommer få huvudbry i vad de ska ge för rekommendationer. Om det var tredje gången cykeln var inskickad med samma felbeskrivning tror jag att de hade fått det betydligt lättare.

Vore det en idé?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

En sak som jag funderade på, ledsen om det redan avhandlats (skummade tråden igen utan att hitta det), är att jag inte sällan har behövt lämna in en produkt direkt igen när jag hämtat den i butiken. Då i samverkan med butikspersonalen där vi tillsammans konstaterar felet och anger det i felbeskrivningen så att verkstaden vet att det inte bara är jag som slutkund som sett felet. ÅF/verkstad etc har ju trots allt ett par försök på sig att reparera produkten innan det blir läge att häva köp etc.

I det här läget är det fastnat runt två olika saker, "existerar felet kund beskriver" samt "är det kunden upplever som fel verkligen ett fel". Att det inte tydligt är en fråga som ska avgöras tänker jag skapar en stor risk för att ARN kommer få huvudbry i vad de ska ge för rekommendationer. Om det var tredje gången cykeln var inskickad med samma felbeskrivning tror jag att de hade fått det betydligt lättare.

Vore det en idé?

Problemet med ett sånt sätt är ju att butikerna har rätt att godtyckligt ta ut en gisslansavgift när de känner för det. Att hämta ut sina saker, generellt, att betala en massa pengar utan orsak.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vore det en idé?

Jag tycker att det låter som en urmärklig ordning. Din motpart (d.v.s. mottagaren av reklamationen) har ju ansvar att göra ett ordentligt jobb från början. Du kan ju inte rimligen räkna det som ett reparationsförsök att de skickar produkten fram och tillbaka mellan sig och något partnerföretag en omgång och sedan säger "Vi har inte gjort något åt felet som vi håller med om att existerar, men kom gärna och berätta om du vill skicka den en runda till eller om du vill ha tillbaka den. Det kanske går till sig under transporten den här gången, om vi ber postnord köra litet guppigare".

Det är ju bara en rimlig ordning om det är så att man (som Webhallen officiellt hävdar) inte går med på att det existerar något fel. De kan ju inte gärna laga något som de inte tycker är trasigt. Det som verkar vara knäckfrågan är därmed förhållandet mellan Webhallens officiella hållning och butikschefens inofficiella hållning - kan man göra det sannolikt att butikschefen har erkänt att felet existerar har Webhallen gjort fel. Annars har man fortfarande inte konstaterat att det finns något att över huvud taget reklamera ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Problemet med ett sånt sätt är ju att butikerna har rätt att godtyckligt ta ut en gisslansavgift när de känner för det. Att hämta ut sina saker, generellt, att betala en massa pengar utan orsak.

Nej, det har de inte. Tvärt om kan man som kund begära ersättning för sina resor.

Skrivet av Genomresa:

Jag tycker att det låter som en urmärklig ordning. Din motpart (d.v.s. mottagaren av reklamationen) har ju ansvar att göra ett ordentligt jobb från början. Du kan ju inte rimligen räkna det som ett reparationsförsök att de skickar produkten fram och tillbaka mellan sig och något partnerföretag en omgång och sedan säger "Vi har inte gjort något åt felet som vi håller med om att existerar, men kom gärna och berätta om du vill skicka den en runda till eller om du vill ha tillbaka den. Det kanske går till sig under transporten den här gången, om vi ber postnord köra litet guppigare".

Det är ju bara en rimlig ordning om det är så att man (som Webhallen officiellt hävdar) inte går med på att det existerar något fel. De kan ju inte gärna laga något som de inte tycker är trasigt. Det som verkar vara knäckfrågan är därmed förhållandet mellan Webhallens officiella hållning och butikschefens inofficiella hållning - kan man göra det sannolikt att butikschefen har erkänt att felet existerar har Webhallen gjort fel. Annars har man fortfarande inte konstaterat att det finns något att över huvud taget reklamera ännu.

Man behöver hålla ordning på vem det är man menar hävdar vad och gällande vilken fråga, både i ditt svar och resten av tråden upplever jag att det sker sammanblandningar och förvirring runt vad som faktiskt sagts av vem.

Verkstaden (som inte är Webhallen, de agerar antingen på Xiaomii eller ÅF's uppdrag) hävdar att de inte kan återskapa felet. Webhallen kommunicerar i sin tur verkstadens bedömning.

I det läget ser jag det inte alls som märkligt att man vid ett sådant svar, som jag ovan skrev, skickar in produkten på nytt med en mer utförlig felbeskrivning (samt om möjligt, ett bekräftande av att felet konstaterats av mottagande personal i butiken).

Huruvida sedan en anställd på Webhallen hävdat något gällande om det är ett "fel" eller inte är ju en helt annan fråga vilket skapat ett helt eget sidospår i ärendet, det är vad jag försöker beskriva som potentiellt problematiskt för ARN att kunna ta ställning till någon helhet.

Om vi bortser från det, om situationen hade varit bara att TS skickat in sin cykel, verkstaden svarar att de inte kan återskapa felet och att Webhallen kommunicerar detta till kund. Hade ni fortfarande bestämt hävdat att det är orimligt att man kan behöva skicka in den igen?

Jag försökte bara råda TS och såg ingen vinst med att låta den ligga hos Webhallen gentemot att ha skickat in den igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, det har de inte. Tvärt om kan man som kund begära ersättning för sina resor.

Man behöver hålla ordning på vem det är man menar hävdar vad och gällande vilken fråga, både i ditt svar och resten av tråden upplever jag att det sker sammanblandningar och förvirring runt vad som faktiskt sagts av vem.

Verkstaden (som inte är Webhallen, de agerar antingen på Xiaomii eller ÅF's uppdrag) hävdar att de inte kan återskapa felet. Webhallen kommunicerar i sin tur verkstadens bedömning.

I det läget ser jag det inte alls som märkligt att man vid ett sådant svar, som jag ovan skrev, skickar in produkten på nytt med en mer utförlig felbeskrivning (samt om möjligt, ett bekräftande av att felet konstaterats av mottagande personal i butiken).

Huruvida sedan en anställd på Webhallen hävdat något gällande om det är ett "fel" eller inte är ju en helt annan fråga vilket skapat ett helt eget sidospår i ärendet, det är vad jag försöker beskriva som potentiellt problematiskt för ARN att kunna ta ställning till någon helhet.

Om vi bortser från det, om situationen hade varit bara att TS skickat in sin cykel, verkstaden svarar att de inte kan återskapa felet och att Webhallen kommunicerar detta till kund. Hade ni fortfarande bestämt hävdat att det är orimligt att man kan behöva skicka in den igen?

Jag försökte bara råda TS och såg ingen vinst med att låta den ligga hos Webhallen gentemot att ha skickat in den igen.

Vilka aktörers uttalanden menar du att jag har sammanblandat? Själv tycker jag att jag beskrev läget rätt tydligt uppdelat:

Skrivet av Genomresa:

I den sista meningen tycker jag också att svaret på din fråga framgår, d.v.s. att om man inte kan konstatera att Webhallen har erkänt att felet existerar (exempelvis via butikschefen) så är ju rådande bedömning att det inte existerar något fel att laga. Sådant är inte ovanligt när det gäller t.ex. intermittenta fel, så det är i sig inget konstigt. Det som gör det konstigt är just att Mystah menar att han har fått ett muntligt besked där de erkänner, men slår ifrån sig felet, samtidigt som man i det spårbara flödet hävdar att inget fel existerar. Om Mystah ljuger eller har missförstått är det ju inget mer med det, men förutsatt att butikschefen sade det som Mystah hävdar att han sade är det inte en okej hantering.