Bor det en ryss i mina kablar? Felsökt Allt, major knas.

Permalänk
Medlem

Bor det en ryss i mina kablar? Felsökt Allt, major knas.

Kan tyvärr inte skriva direkt på något forum utan måste formulera mitt inlägg i notepad, för att sedan klistra in det i brave snabbt som attans innan det hänger sig.

Jag börjar nästan tro att det är en person som medvetet sitter och kryssar ner mitt internetfönster varje gång jag skriver ett par ord. En vecka hittils vad tusan är det jag missar? Varför typ inget som det ska?

Nyinköpt 690-g, 13900k, 4090, mm mm.

Har fungerat felfritt tills för någon vecka sen.

Nu vägrar den köra overwatch eller hearthstone i längre en ett par sekunder. I början av denna felsökningsvecka funkade hearthstone sisådär. Men nu har även det gett upp.
Min webläsare hänger sig konstant, oavsett om jag kör brave, chrome eller edge. Särskilt när jag skriver något, räcker med ett par ord innan valfri webläsare hänger sig.

Däremot kan jag köra VR spel eller titta på VRfilm i timmar utan några problem.

Mina åtgärder hittils:
Formaterat windows
Hård formatera windows genom att plocka bort alla hårddiskar utom c:/ samt deleta hela c:/ partionen.
Bytt plats på grafikkortet i hopp om förändring
Plockat isär hela datorn förutom kylare och cpu för att se om något glappar/smuts
Ytterligare resets och hårdformateringar
Jag har kör memtest, jag har gjort /dism /chkcheck eller vad den heter samt /sfc scannow
Tagit bort så många drivrutiner jag hittat för att kunna installera nya igen
DDU tagit bort drivisarna från 4090.
Offline installerat windows både pro, samt home versionenerna med helt nypåhittade emailadresser så att inget kan spåras eller hänga kvar.
Bytt ut så många sladdar som möjligt till min PSU så att ingen av dem bråkar.
Bytt plats på ram minnen.
Kör med färre ram minnen.
Kört med enbart 1 - få hårddiskar (ofta för att nån annan jävla disk tar c:/ platsen när man formaterar fy fan vad många timmar jag satt med det).
Bytt router
Bytt strömkabel till PSU
Testat att köra med bara 1 skärm.
Testat att köra med 25%, 50% limited power till GPU i hopp om att det skulle hjälpa. nope.
Installerat och kört olika antivirus och malewarscans
kör windows update etc ett par tusen gånger

under resans gång har jag blivit så jävla trött på allt att jag säkert har skaffat mig några nya problem längst vägen, för jag förstår inte. Deleta allt. Eller är det en ryss?

Jag jobbar fan med it men jag kan inte förstå vad det är jag missar. Mycket tacksam för hjälp.

Bifogar de loggar jag tror är nödvändiga, säg till om ni vill ha flera eller några andra.

Jag är verkligen desperat, stort tack.

dxdiag.txt
msinfo32.txt
Random bild på random felmeddelanden som kommer upp

Finns det något mer någon kan tro sig vilja ha så säg bara till.

Som sagt VR grejjer funkar fint men webläsaren, VLC, overwatch, hearthstone allt jävla annat fan strular.

Brave/edge hänger sig för snabbt så jag får ta loggarna i nästa inlägg!

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterar alla drivers samt bios?
Har du någon SMART på diskarna?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Felmeddelanden från "loggboken" (eventlog) är mer intressant än de filer du nämner i ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag kör inget smart på diskarna vad jag vet om
Jag har tömt cmos och installerat om bios flashat om bios.
dxdiag https://docs.google.com/document/d/1I6LEm0J_tdEw050aIyP_xmBUO..., msinfo https://docs.google.com/document/d/1My3_hgm3ctV1BdKdNHVUGhd0e...

Permalänk

Vad för HDs, SSDs har du i maskin ? Är temperaturerna på allt i skick ? vad isf ?
Dokumenten du länkar är till ingen nytta.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Felmeddelanden från "loggboken" (eventlog) är mer intressant än de filer du nämner i ditt inlägg.

är det dessa du menar? Verkar inte komma förbi 60 sek ska testa en reboot

Permalänk
Medlem
Skrivet av wondR:

är det dessa du menar? Verkar inte komma förbi 60 sek ska testa en reboot
<Uppladdad bildlänk>

Nej.

Jag tror att du kan söka på startmenyn efter "loggboken" i svenskt Windows. I engelskt windows är det "Event viewer" och det bör funka att söka efter det i svensk Windows också. I programmet som startar har du en spalt till höger, där finns "Windows Logs" (i engelskt Windows). Under den har du Application och System som är mest intressanta. Även Setup och Security finns där. Gå igenom allt som är av typerna "Warning", "Error" och "Critical". Det är fullt normalt att man har en hel del fel, eftersom Microsoft är klåpare.

Hypotes: Du har ett gejmer-tangentbord och/eller en gejmer-mus och gjort misstaget att installera tillverkarens mjukvara skriven av en inkompetent kines? Det skulle i så fall förklara varför det funkar med VR, men inte med något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wondR:

Kan tyvärr inte skriva direkt på något forum utan måste formulera mitt inlägg i notepad, för att sedan klistra in det i brave snabbt som attans innan det hänger sig.

Jag börjar nästan tro att det är en person som medvetet sitter och kryssar ner mitt internetfönster varje gång jag skriver ett par ord. En vecka hittils vad tusan är det jag missar? Varför typ inget som det ska?

Nyinköpt 690-g, 13900k, 4090, mm mm.

Har fungerat felfritt tills för någon vecka sen.

Nu vägrar den köra overwatch eller hearthstone i längre en ett par sekunder. I början av denna felsökningsvecka funkade hearthstone sisådär. Men nu har även det gett upp.
Min webläsare hänger sig konstant, oavsett om jag kör brave, chrome eller edge. Särskilt när jag skriver något, räcker med ett par ord innan valfri webläsare hänger sig.

Däremot kan jag köra VR spel eller titta på VRfilm i timmar utan några problem.

Mina åtgärder hittils:
Formaterat windows
Hård formatera windows genom att plocka bort alla hårddiskar utom c:/ samt deleta hela c:/ partionen.
Bytt plats på grafikkortet i hopp om förändring
Plockat isär hela datorn förutom kylare och cpu för att se om något glappar/smuts
Ytterligare resets och hårdformateringar
Jag har kör memtest, jag har gjort /dism /chkcheck eller vad den heter samt /sfc scannow
Tagit bort så många drivrutiner jag hittat för att kunna installera nya igen
DDU tagit bort drivisarna från 4090.
Offline installerat windows både pro, samt home versionenerna med helt nypåhittade emailadresser så att inget kan spåras eller hänga kvar.
Bytt ut så många sladdar som möjligt till min PSU så att ingen av dem bråkar.
Bytt plats på ram minnen.
Kör med färre ram minnen.
Kört med enbart 1 - få hårddiskar (ofta för att nån annan jävla disk tar c:/ platsen när man formaterar fy fan vad många timmar jag satt med det).
Bytt router
Bytt strömkabel till PSU
Testat att köra med bara 1 skärm.
Testat att köra med 25%, 50% limited power till GPU i hopp om att det skulle hjälpa. nope.
Installerat och kört olika antivirus och malewarscans
kör windows update etc ett par tusen gånger

under resans gång har jag blivit så jävla trött på allt att jag säkert har skaffat mig några nya problem längst vägen, för jag förstår inte. Deleta allt. Eller är det en ryss?

Jag jobbar fan med it men jag kan inte förstå vad det är jag missar. Mycket tacksam för hjälp.

Bifogar de loggar jag tror är nödvändiga, säg till om ni vill ha flera eller några andra.

Jag är verkligen desperat, stort tack.

dxdiag.txt
msinfo32.txt
Random bild på random felmeddelanden som kommer upp

Finns det något mer någon kan tro sig vilja ha så säg bara till.

Som sagt VR grejjer funkar fint men webläsaren, VLC, overwatch, hearthstone allt jävla annat fan strular.

Brave/edge hänger sig för snabbt så jag får ta loggarna i nästa inlägg!

https://www.sweclockers.com/forum/trad/578039-kranglar-din-da...

Läs ovanstående länk och beakta speciellt kapitel 3. Gör om gör rätt

Permalänk
Medlem

testa annat tangentbord? Låter skevt, men kanske något som är sparat på hårdvarans minne som gör det bökigt för dig? Låter högst otroligt men, jag hade testat allt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

"Virtual Display Adapter" Låter suspekt.

Har du någon "extern" monitorlösning? Speglar du din huvudskärm till någon annan typ av visningsenhet?

Jag hade testat att deaktivera den inbyggda grafikkretsen i cpu'n och koppla ur VR-headsetet och kollat om problemen kvarstår då?

Permalänk
Medlem

Kollade igenom dina enheter och något annat skumt hittar inte jag vid en snabb kik iaf.. Jag hade börjat att klura ut vad det där är för enhet. Hittade inga drivrutiner för din iGPU så antingen är den redan deaktiverad eller så kanske det är den som har märkliga drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Kanske är något knas med mus eller tangentbord, testa med andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Vad för HDs, SSDs har du i maskin ? Är temperaturerna på allt i skick ? vad isf ?
Dokumenten du länkar är till ingen nytta.

Jag har tre m2 diskar alla ganska nya, efter det är det bara en jävla massa lagringsdiskar som är i varierande skick. Gör inget om de brakar

Permalänk
Medlem
Skrivet av wondR:

Jag har tre m2 diskar alla ganska nya, efter det är det bara en jävla massa lagringsdiskar som är i varierande skick. Gör inget om de brakar

har du kollat med crystaldiskinfo eller liknande program så det inte är en hårddisk som håller på att ge upp ?
Skulle även kolla i Event viewer vad den säger för något och leta efter Errors.

Permalänk
Medlem

Här kommer eventviewer.txt
Har nu även testat att trycka i ett gammalt 3060, samma problem kvarstår.

https://docs.google.com/document/d/1PESnPRqdDBEka975WMEXBGFJd...

Permalänk
Medlem

Provat annat tangentbord?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Togato:

har du kollat med crystaldiskinfo eller liknande program så det inte är en hårddisk som håller på att ge upp ?
Skulle även kolla i Event viewer vad den säger för något och leta efter Errors.

Cryststaldisk ser bra ut

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat någon XMP/EXPO-profil i BIOS? I så fall, inaktiva den och testa.
Hur länge (många pass) körde du memtest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wondR:

Här kommer eventviewer.txt
Har nu även testat att trycka i ett gammalt 3060, samma problem kvarstår.

https://docs.google.com/document/d/1PESnPRqdDBEka975WMEXBGFJd...

Kollade i loggen du skickade och crashen du får på heartstone är error code 0xc0000005.
error coden 0xc0000005 säger dom är "The exception code 0xc0000005 may occur due to a corrupted or faulty hard drive"

Men om du har kört memtest och hårddiskarna se bra ut så det vet fan. har du provat med en ram sticka som inte till hör original
system för att se om det fungerar ?

Har du prövat att köra boot disken på en annan en den du brukar kör på ?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett grafikkort i början av 2000 talet som hade någon skum bugg att den bytte irq adress vid omstart och försökte tränga ut andra saker och ta dess plats. Har du kollat så att allt dyker upp som det ska och inte rapporterar fel under IRQ i system information. Alternativt någon usb grej som är defekt och stör 5v i usb porten (Lite långsökt men har sett det hända med en defekt mus på Dreamhack).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse007:

Jag hade ett grafikkort i början av 2000 talet som hade någon skum bugg att den bytte irq adress vid omstart och försökte tränga ut andra saker och ta dess plats. Har du kollat så att allt dyker upp som det ska och inte rapporterar fel under IRQ i system information. Alternativt någon usb grej som är defekt och stör 5v i usb porten (Lite långsökt men har sett det hända med en defekt mus på Dreamhack).

Hur kollar jag det?

Skrivet av MarcusHuddinge:

Kanske är något knas med mus eller tangentbord, testa med andra

&

Skrivet av Valonen:

Provat annat tangentbord?

Ordnar nytt tbort/mus på direkten!

Skrivet av hunterxx:

Har du aktiverat någon XMP/EXPO-profil i BIOS? I så fall, inaktiva den och testa.
Hur länge (många pass) körde du memtest?

Bara kört en testar en till men det tar 1 timme + att köra så får bli inatt, däremot gör jag en omstart nu på direkten och inaktiverar xmp!

Permalänk
Medlem

Har du provat installera windows på någon annan disk? Gärna en som inte sitter i samma m.2 slot som du vanligtvis använder (kanske en gammal lagringsdisk ansluten via SATA?)
Testat att köra någon live-linux version direkt från USB för att se om det fungerar? Isf är det förmodligen inte hårdvarurelaterat fel.

Börjar det krascha direkt efter omformatering/installation eller krävs det att du börjar intsallera spel/program för att det ska börja krångla? Om du bara har ren Windows med Edge, fungerar webläsare och allt annat då?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Hypotes: Du har ett gejmer-tangentbord och/eller en gejmer-mus och gjort misstaget att installera tillverkarens mjukvara skriven av en inkompetent kines? Det skulle i så fall förklara varför det funkar med VR, men inte med något annat.

Nu fick jag härliga minnen till ett gammalt tangentbord jag hade. Jag hade problem med slumpmässiga blåskärmar under lång tid och lyckades inte lista ut det. En dag skulle jag spontant uppdatera mjukvaran till tangentbordet... Patch notes: fixed an issue which in some cases triggered a BSOD.

Så vilken liten vad man tror oviktig driver kan ställa till med en massa elände....

Permalänk
Medlem

Har haft en hårddisk som var korrupt men visade ok i smart som gav liknande symptom. Har du provat OS på annan disk?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Hej, har haft problem med BSOD på mitt Z690-G sedan start för 6 mån sedan. Det kom nyligen en ny Bios som faktiskt förintat dessa problem för mig.
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z690...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wondR:

Hur kollar jag det?

Sök på system information i sökfältet, öppna den och under fliken hardware resources finns IRQs. Där listas alla IRQs och dess status.

Permalänk
Skrivet av wondR:

Jag har tre m2 diskar alla ganska nya, efter det är det bara en jävla massa lagringsdiskar som är i varierande skick. Gör inget om de brakar

Det är ju GARANTERAT någon av hårdskivorna som är problemet (vilket även eventviewer tyder på). Bara för att dom är lagringsdiskar betyder inte att dom inte kan orsaka problem

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Det är ju GARANTERAT någon av hårdskivorna som är problemet (vilket även eventviewer tyder på). Bara för att dom är lagringsdiskar betyder inte att dom inte kan orsaka problem

Okej, jag har nu kopplat ur alla diskar och problemet kvarstår. Installerar en ny windowskopia under kvällen på någon av dem andra stickorna och testar.

Skrivet av hunterxx:

Har du aktiverat någon XMP/EXPO-profil i BIOS? I så fall, inaktiva den och testa.
Hur länge (många pass) körde du memtest?

Körde en hel kväll igår, tror den hann upp till typ 3 passes? 0 fel.

Skrivet av Joppe316:

Hej, har haft problem med BSOD på mitt Z690-G sedan start för 6 mån sedan. Det kom nyligen en ny Bios som faktiskt förintat dessa problem för mig.
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z690...

Spännande skall testa!!!!

Skrivet av nisse007:

Sök på system information i sökfältet, öppna den och under fliken hardware resources finns IRQs. Där listas alla IRQs och dess status.

HÄR snackar vi grejjer! Nu kan vi vara något på spåren!
6 sidor med IRQ fel
https://drive.google.com/file/d/134BTYDkkoGfocbiG9-ASG29bzEoq...
https://drive.google.com/file/d/13obcnHBSjkCxSppdZo3Qz5QgPDUI...
https://drive.google.com/file/d/18hnjTK9HCAdvIOesfVUwWb9savlG...
https://drive.google.com/file/d/1M04jk_r2lZbki_h_Yp1WSntuf8Ua...
https://drive.google.com/file/d/1lwJcufr1KT8WbmFShRTfAhksbNdG...
https://drive.google.com/file/d/1vtjuK165U8t2dXVOoBNe6mmaZjuR...

Permalänk
Medlem

Kolla så du är på rätt ställe. Det ser ut som du är i device managern. Bifogar en bild hur det ser ut på min burk.

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som enumerering av interrupts..
När jag kollade igenom dina dx-loggar tidigare verkar så gott som alla dina enheter köra på MSI eller MSI-X och inte på IRQ förutom ljudkort som hade två minnesspan på IRQ 17..
Tror fortfarande att det är något fuffens med dina videoenheter och den där märkliga "Virtual Display Adapter".

Edit:
Faktum är att det står att ditt 4090 körs på IRQ 16 och inte på MSI-X vilket inte är optimalt. (du ska ett minustecken i pci-adressen) Det borde inte vara upphov till körproblem men potentiellt problem med DPC Latency.