Min nyinstallerade M2 SSD "syns inte" i enhetsöversikten. Felinstallerad?

Permalänk

Min nyinstallerade M2 SSD "syns inte" i enhetsöversikten. Felinstallerad?

Har nyss installerat en ny M2 SSD (500GB) för att komplettera med mer utrymme.
Min SATA-SSD (500 GB), 2,5 år gammal fungerar bra så den sitter kvar. Det är där Windows är installerat.
(Kommer kopiera över allt från SATA'n till M2'an senare då den är mycket snabbare).

Datorn startade som vanligt, och när jag kollar "enheter" i "Den här datorn" så hittar jag bara C:, dvs SATA-disken.
Ska inte M2'an också dyka upp?
Tillgängligt lagringsutrymme så ligger C: kvar på samma som innan - endast 500 GB totalt utrymme.

Så jag kan tänka mig att systemet inte "känner av" den nya SSD'n?
Är det ett tecken att M2'an inte installerats korrekt på moderkortet, eller finns det nåt sätt att kolla om utrymmet ändå finns där?

Tack på förhand!
_________________________________
Intel Core i5-10400F Processor
ASUS ROG Strix B460-F GAMING moderkort

Permalänk
Avstängd

Skriv i sök diskhanteraren. Starta den. Måste initieras först. Sen format o sen syns den.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Som ovan - disken behöver nog bara initieras. Starta diskmanager så borde den synas där. "Lagring och volymer" på svenska Win11? Välj din nya disk, formatera och tilldela en enhetsbokstav.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Skriv i sök diskhanteraren. Starta den. Måste initieras först. Sen format o sen syns den.

Toppenbra, tack! Nu är det fixat och båda diskarna syns.
Det här måste ju vara "basics" för er som kan:) det stod inget i manualen som följde med SSD'n så tack för ditt svar!

Kunde googla instruktionerna efter att du förklarat att den måste initieras.
Så om andra med samma problem hittar tråden så kan jag rekommendera videon i den här länken. Där berättar de hur man initierar disken.
https://www.inet.se/kampanj/6493/felsokning-ssd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biologist:

Toppenbra, tack! Nu är det fixat och båda diskarna syns.
Det här måste ju vara "basics" för er som kan:) det stod inget i manualen som följde med SSD'n så tack för ditt svar!

Kunde googla instruktionerna efter att du förklarat att den måste initieras.
Så om andra med samma problem hittar tråden så kan jag rekommendera videon i den här länken. Där berättar de hur man initierar disken.
https://www.inet.se/kampanj/6493/felsokning-ssd

Ja, inet har bra guider. Använde deras video till hjälp när jag behövde lägga in bios genom USB utan att ha bild. Dåligt med info från tillverkarna, manualerna blir tycks bara allt tunnare

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR