Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ljud slutar fungera från och till men bara via TV:n

Permalänk
Medlem

Ljud slutar fungera från och till men bara via TV:n

Hejsan, jag har ett konstigt problem med ljudet när jag spelar på tvn från datorn (kopplad med 2.1 HDMI).
Ljudet fungerar ibland ej från start då jag sätter på tvn och byter input till hdmi kontakten PCn sitter i, startar jag om datorn då fungerar det ofta igen men efter ett tag slutar det bara igen. Har testat byta outputs till andra högtalare och då funkar det.
Menyer/netflix/hbo max appar på tvn har fortfarande ljud även fast ljudet från PCn slutar fungera.

Det funkar ibland att dra ut hdmi och sedan sätta in den igen men efter ett tag slutar det fungera igen.

13600k
Asus Tuf 3080
MSI Z690-a Pro
Psu 1000 RMX Corsair
5600 MHz 36 CL Corsair DDR5
-
TV Sony Bravia x900H (xh9005)
Soundbase : Sony HT-XT3

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Funderar på om det är HDCP som bråkar för dig kanske?
Men det beror lite på hur och vart du valt att avkorda ljudet, görs det i datorn eller i en annan enhet? (Pcm eller bitström) .

Det kan ju okså vara ljud drivrutiner i datorn som ställer till det. Tästa gör en ren installation av drivrutiner för grafikkortet (för tar du bild där så så så sköter även det ljudet).

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Funderar på om det är HDCP som bråkar för dig kanske?
Men det beror lite på hur och vart du valt att avkorda ljudet, görs det i datorn eller i en annan enhet? (Pcm eller bitström) .

Det kan ju okså vara ljud drivrutiner i datorn som ställer till det. Tästa gör en ren installation av drivrutiner för grafikkortet (för tar du bild där så så så sköter även det ljudet).

Tack för svaret, hur vet jag vart ljudet avkodas? Om det är pcm eller bitström? Jag har bara kopplat in tvn till gpun och satt den som primärskärm, inga andra inställningar ändrade.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Tack för svaret, hur vet jag vart ljudet avkodas? Om det är pcm eller bitström? Jag har bara kopplat in tvn till gpun och satt den som primärskärm, inga andra inställningar ändrade.

Tyvärr är ja inte so insatt i Windows så jag kan säga var du hittar det (om det går att ändra i operativsystemet? Vet att går i olika mediaspelare, men det är ju då bara för det programmet). Men om du aldrig grejat med det så bör det vara PCM då det i stort sett alltid är satt som standard i alla olika enheter som skickar ljud.
PCM = ljudet avkordas av den enhet som pcm är satt på. Oftast första om det aldrig ändrats.
Bitström = datan som innehåller ljudet ska skickas orört vidare till nästa enhet i ledet tills man kommer till den enhet man vill ska avkorda ljudet.
I ditt fall för spel så är bäst att avkorda i datorn.

Troligen är det nog mer någon bugg i mjukvaran till ljudet. Och då är inte alltid de senaste uppdateringarna bäst.
På min gamla hp (win7) så var jag tvungen att återställa ljuddrivrutinen till grafikkortet då den sista uppdateringen som kom gjorde så det helt sluta fungera över hdmi...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Tyvärr är ja inte so insatt i Windows så jag kan säga var du hittar det (om det går att ändra i operativsystemet? Vet att går i olika mediaspelare, men det är ju då bara för det programmet). Men om du aldrig grejat med det så bör det vara PCM då det i stort sett alltid är satt som standard i alla olika enheter som skickar ljud.
PCM = ljudet avkordas av den enhet som pcm är satt på. Oftast första om det aldrig ändrats.
Bitström = datan som innehåller ljudet ska skickas orört vidare till nästa enhet i ledet tills man kommer till den enhet man vill ska avkorda ljudet.
I ditt fall för spel så är bäst att avkorda i datorn.

Troligen är det nog mer någon bugg i mjukvaran till ljudet. Och då är inte alltid de senaste uppdateringarna bäst.
På min gamla hp (win7) så var jag tvungen att återställa ljuddrivrutinen till grafikkortet då den sista uppdateringen som kom gjorde så det helt sluta fungera över hdmi...

Hej igen, efter mer testande här så kmr lite mer info.

Jag kan ha ljud från tvn men startar jag ett spel kan det försvinna. Men har jag på ljud konstant, exempelvis musik i bakgrunden då slutar inte ljudet när jag startar spelet.

Någon aning vad som kan orsaka detta?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Hej igen, efter mer testande här så kmr lite mer info.

Jag kan ha ljud från tvn men startar jag ett spel kan det försvinna. Men har jag på ljud konstant, exempelvis musik i bakgrunden då slutar inte ljudet när jag startar spelet.

Någon aning vad som kan orsaka detta?

Ja har redan skrivit det jag tror.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer, så du får hoppas på någon annan person.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.