Apple kan göra Macbook med pekskärm

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig förstå grejen med pekskärm på laptops. Förutom att det är extremt oergonomiskt så får man ju hela skärmen full med fingeravtryck.

Om det finns i datorn och inte påverkar bildkvaliteten negativt så gör det väl inget. Jag kommer dock aldrig använda det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nej, jag läser mail, skriver kod, gör "admin stuff" på min jobbdator och inget av det blir bättre av pekskärm.
(skulle inte köpa en mbp privat, har inget behov av laptop utanför arbetstid)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag kommer aldrig förstå grejen med pekskärm på laptops. Förutom att det är extremt oergonomiskt så får man ju hela skärmen full med fingeravtryck.

Om det finns i datorn och inte påverkar bildkvaliteten negativt så gör det väl inget. Jag kommer dock aldrig använda det.

Finns ett bra tillfälle, när man sitter med den i knät är det mycket smidigare att surfa, scrolla med tummen och klicka.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

MBP med avtagbar skärm som blir en iPad Pro?

Min farhåga är att paddan blir för stor för att vara riktigt användbar som tablet. Redan dagens 12,9 är riktigt tunga trots att de är så slimmade de kan bli. Bytte ner mig till 11 tum vilket är sweet spot för mig.

Jag vill inte ha en MBP med mindre skärm än 15 tum, absoluta smärtgränsen är 14 tum.
Apple lär knappast frångå chassi i metall och då drar vikten iväg.

Permalänk
Medlem

Hellre om de hade implementerat stöd för apple pen på touchpaden...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

3st skärmar, 1st ethernet adapter, ibland trådbunden mus, tagentbord. Och ibland någon seriell adapter, sdkortläsare, usb kabell till någon enhet, dubbla ethernet. Det går diskutera hur många portar som behövs. Macen har väl 1st hdmi + 3st usb, ingen ethernet och det är väldigt lite.

Generellt så är dagens laptop snålutrustade. Jag gillar dock tänket att usb c både går att använda som skärm.

En skillnad på mig och många av dagens ungdomar(syftar ej på dig). Är att när jag åker ut till en plats så lånar jag utrustning där som externa skärmar, tagentbord, möss etc. Och då blir det ofta trådbundna gamla prylar. Så argument köp en trådlös tagentbord och bär ned dig denna hela tiden, tycker jag själv är opraktisk.

Macbooken tagentbord är säkert bra, inget jag vill jobba med då jag har 3st externa skärmar och ej använder macbookens egen skärm. Det blir helt fel att jobba så med macbokkens skärm öppen tycker jag.

Angående dubbla ethernet så är det många fälttekniker som använder detta. Ena till det stora nätverket, andra till någon enhet man ska ändra i. Och jag löser det med 1 st usb ethernet adapter, medan vissa får ha 2st och förlorar en usb port extra. Såklart skärmdumpar och flytta ethernet kabeln fungerar om ens arbetskostnad är försumbar.

Du får väl köpa en liten USB-C-multiadapter så du har 3-4 USB A portar, en ethernet och en HDMI, någon USB-C inkl Passthrough så du även kan ladda datorn via en enda USB-C port.

Permalänk

Låter helt onödigt för egen del. Ogillar all form av touch. Gillar fysiska knappar. Har en MacBook Pro från 2020 med touchbaren och den är riktigt värdelös och störande. Råkar komma åt den ibland och så blir något kaos. Hade hellre haft vanliga F-tangenter eller programmerbara knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hellre om de hade implementerat stöd för apple pen på touchpaden...

I så fall måste det vara en gigantisk touchpad för att göra det till en bra användare upplevelse misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

MBP med avtagbar skärm som blir en iPad Pro?

Min farhåga är att paddan blir för stor för att vara riktigt användbar som tablet. Redan dagens 12,9 är riktigt tunga trots att de är så slimmade de kan bli. Bytte ner mig till 11 tum vilket är sweet spot för mig.

Jag vill inte ha en MBP med mindre skärm än 15 tum, absoluta smärtgränsen är 14 tum.
Apple lär knappast frångå chassi i metall och då drar vikten iväg.

Det lär bli dyrare än ett RTX 4090Ti eftersom det skulle behövas dubbel uppsättning hårdvara.

Själv är jag mest rädd att de försöker döda Ipad Pro.

Permalänk

Så det kan potentiellt bli ännu svårare att få folk att låta bli att kladda ner ens skärm med fingerfett och vem-vet-vad när de ”bara ska visa något”? Nej tack. Min datorskärm får hemskt gärna vara otafsbar. 😆

Permalänk
Medlem

För mig hade det varit väldigt efterlängtat Inget jag direkt går dagligen och tänker på, men när jag bytte från iPad + Magic Keyboard till min nuvarande M2 Air så scrollandet med tummen på skärmen absolut något man saknade.

Dessutom vet man av erfarenhet att när Apple väl väljer att implementera något, så görs det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så det kan potentiellt bli ännu svårare att få folk att låta bli att kladda ner ens skärm med fingerfett och vem-vet-vad när de ”bara ska visa något”? Nej tack. Min datorskärm får hemskt gärna vara otafsbar. 😆

Känner lite så också! Har kört med pekskärm på surfplattor med Android, iOS/iPadOS och Windows, där det fungerar utmärkt.

Men efter att kört Windows 8 och Windows 10 (smått värdelöst) med pekskärm på en Lenovo Yoga i många år, så har jag numera gett upp pekskärm på laptops.

Är dock lite nyfiken på hur Apple kommer välja att lösa det hela. Kör redan ett par iOS-appar i macOS här, men har då valt bort apparna som mer eller mindre kräver touch-kontroller.

Hade velat se någon funktion som stänger av pekskärmen antingen manuellt eller beroende på vilka appar som körs.

Permalänk
Medlem

Pekskärm på en vanlig bärbar dator känns lite onödigt, men på en som kan öppnas 360 grader är det ingen dum funktion. Har en HP Spectre X360 13" med en 1440p-skärm och det är väldigt bekvämt att öppna den hela vägen för att läsa pdf-filer i porträttläge. Sedan har ju Windows värdelös hantering av just pekfunktioner, men det kan knappast HP lastas för.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så det kan potentiellt bli ännu svårare att få folk att låta bli att kladda ner ens skärm med fingerfett och vem-vet-vad när de ”bara ska visa något”? Nej tack. Min datorskärm får hemskt gärna vara otafsbar. 😆

Insåg hur långt det gått när en kille på sju år försökte styra min TV genom att peka på skärmen.

Permalänk
Sötast

Apples funktion där du använder iPad som extern skärm till Mac har inte ens stöd för touch (om du inte använder en Apple Pencil)'
Ja. De har tagit en iPad, som är gjord för ditt finger, och tagit bort touch funktionen och paywallat den på ett tillbehör.

Tror knappast de hade tänkt konkurrera med sig själva med touch på MacBook. Då får du köpa en av varje istället.

Permalänk
Medlem

Själv behöver jag det inte alls. Hoppas verkligen att bildkvalitén inte blir lidande om det inte går att välja bort touch.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Med tanke på att jag ser hur ungar/tonåringar som har datorer i skolan använder båda inmatningssätten (tangentbord & pek) så ser jag väl egentligen inget problem med detta.
Ynglingarna i dag är ju de som kommer köpa och hantera grejerna i framtiden så min uppfattning är att de ser det som en standard funktion.

Relikerna som skriver att de inte ser någon anledning/annan orsak är ett utdöende släkte, som alltid.

Mina barn har det omvända perspektivet från oss äldre - de ser touchinterfacet som det naturliga, och tangentbord (och mus/styrplatta) som ett substitut.
Men det återspeglas också i deras syn på hårdvaran, laptops är bara ovanligt klumpiga iPads, mycket tyngre och med tangentbord som inte går att ta loss. De vill INTE ha touchskärmar på laptops, de vill bara kunna koppla till tangentbord på sina plattor om det någon gång skulle vara smidigt.
Så jag ser inte touch på laptopskärmar som någon naturlig progression för ungdomens skull. Det skeppet har redan seglat, och var ergonomiskt och interfacelogiskt problematiskt från början.

Apple hade ju under en period en touch bar på sina laptops, som fungerade som en konfigurerbar liten skärmyta över tangentbordet. Ett försök att föra in touchinterface där det skulle vara konstruktivt i MacOS. Det är symptomatiskt att mottagandet var så svalt att när de tog bort touch-bar displayen och ersatte den med - fn-tangenter! - så hälsades det som något positivt av deras kundkrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det lär bli dyrare än ett RTX 4090Ti eftersom det skulle behövas dubbel uppsättning hårdvara.

Själv är jag mest rädd att de försöker döda Ipad Pro.

MBP i vettig konfiguration är ju redan nu dyrare än ett RTX 4090. Så den delen är jag helt enig om 😛

Däremot behöver inte hårdvaran dubbleras om de kan baka in rätt komponenter i skärmchassit. M3 kommer garanterat ha sömlös integration mellan "Mac"Os och "iPad"OS.

ibf AppleOS™ - This Changes Everything.

Men som sagt; kan inte se hur detta skall kunna bli användbart utan att vikten på en avdockad skärm slår i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

MBP i vettig konfiguration är ju redan nu dyrare än ett RTX 4090. Så den delen är jag helt enig om 😛

Däremot behöver inte hårdvaran dubbleras om de kan baka in rätt komponenter i skärmchassit. M3 kommer garanterat ha sömlös integration mellan "Mac"Os och "iPad"OS.

ibf AppleOS™ - This Changes Everything.

Men som sagt; kan inte se hur detta skall kunna bli användbart utan att vikten på en avdockad skärm slår i taket.

Problemet då är att skärmen blir tung. Blir som en Ipad Pro med tangentbord, och det är inte alls en lika trevlig upplevelse som en MPB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Problemet då är att skärmen blir tung. Blir som en Ipad Pro med tangentbord, och det är inte alls en lika trevlig upplevelse som en MPB.

Det som tar mest plats och antagligen också även väger mest i en ipad är ju batterierna.

Så om man ska ha denna hybridlösning så kanske man är villig att ha ett mindre batteri i skärmen och ett större i tangentbordet. På så vis så blir det mer balanserat och skärmen blir inte särskilt tung.

Nackdelen skulle då kunna vara att batteritiden skulle vara endast 5 timmar jämfört med dagens 10-15 timmar. Men kanske endå en värd kompormiss när man kör den odockad.

Däremot i dockat läge så kan det ju åter ha upp mot 20 timmar om det finns ett batteri i tangebordet. Tänk lite som med airpods pro.

Så hade iaf jag designat det

Permalänk
Medlem

Det har cirkulerat rykten om att Apple testar macOS för iPad ett tag nu, så frågan är om vi inte kommer få se macOS till iPad ungefär samtidigt som MacBooks får pekskärmar.

https://appleinsider.com/articles/22/10/20/apple-rumored-to-b...

Vore inte otroligt att Apple släpper ett gemensamt OS för iPad Pro och deras MacBooks inom ett par år.

Ser redan knappt någon skillnad på appar som Affinity Photo/Designer/Publisher och Davinci Resolve på min iPad Pro och MacBook idag.

Permalänk
Medlem

För mig som brukar koppla bort skärmen på min surface pro och använda som platta så skulle detta kunna vara steget till en ny dator.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Den dagen de bara går att köpa med touchskärm så slutar jag köpa dem