Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det första kortet säljs och skickas av Amazon, det du länkar till såg jag inte (vid snabbt ögnande) vilket land det skickas ifrån. Risk för tull etc kanske?

Hade också klart hellre haft Amazon som motpart vid garantiärenden.

NR INFO is a reputable retailer from Portugal, so no custom or extra fees (and Amazon would cover that for you should you get charged by custom. the amount you pay at check out is the final amount).

in case of warranty, you can contact the seller via Amazon. if they do not provide satisfactory answer within 48h, they will step in. In my experience any reputable retailer would not want to mess with Amazon, because they can be quite ruthless regarding that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det första kortet säljs och skickas av Amazon, det du länkar till såg jag inte (vid snabbt ögnande) vilket land det skickas ifrån. Risk för tull etc kanske?

Hade också klart hellre haft Amazon som motpart vid garantiärenden.

NR INFO skickas från Portugal. Beställt från dem utan problem en gång tidigare, men jo absolut retur och ärenden är mkt smidigare med Amazon. Gillar man inte referensdesignen så är detta är ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

NR INFO skickas från Portugal. Beställt från dem utan problem en gång tidigare, men jo absolut retur och ärenden är mkt smidigare med Amazon. Gillar man inte referensdesignen så är detta är ett bra alternativ.

Bra info!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av THB:

Produkt: Microsoft Surface Duo 2 - 8GB+128GB
Länk: https://www.amazon.se/dp/B09L3JQ4V6/?tag=prse-ce-retail-21
Kategori: Mobiltelefoner
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5860264
Pris: 12257kr

Hur tänkte du här?
Detta är inget fynd överhuvudtaget, se på prishistoriken

Förövrigt känns den amazonsidan helt skum, bara en sketen pixlad förstorad sunkbild

Permalänk
Medlem

Jag köpte 5700X från rdebutik.se , nån annan som vågat eller som har haft med butiken att göra tidigare?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Samsung har bra rabatter på TV genom Benify just nu. Vissa modeller vet jag är billigare än det var på Black Friday, men har inte kunnat kolla alla. Jämför med prishistorik på Prisjakt. Rekommenderar att ni läser Sweclockers guide för att se vad som skiljer modellerna: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Länk till erbjudande: https://www.samsung.com/se/multistore/benifyse/offers_epp/win...

Här är ett urval av modellerna som finns, fler på sidan.

Q60B
55″ 4500 kr

Q70B
55″ 5000 kr
65″ 6500 kr
75″ 9500 kr

Q80B
55″ 6500 kr
65″ 8500 kr
75″ 11000 kr
85″ 18500 kr

QN85B
55″ 8390 kr
65″ 11500 kr
75″ 14500 kr
85″ 19500 kr

QN90B
55″ 9500 kr
65″ 12500 kr
75″ 19000 kr

Hmm, jag ser helt andra priser. QN90B 65" 24990 kr t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Produkt: AMD Ryzen 5700X
Länk: https://rdebutik.se/products/se/428/229350/sort/1/filter/0_0_...
Kategori: Processor
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6040676
Pris: 2069

En lettisk butik med bra omdömen, vet inte om de är riktiga. Butiken verkar inte vilja vara med på prisjakt. Vet inte om det är seriöst men jag provade att beställa via klarna.

they are legit. given CPU almost never fail (i.e. you won't need a warranty claim), it might not a bad idea to buy from them if you want to save a few bucks

the reason prisjakt does not allow direct links to them (or other retailers) is likely they couldn't reach an agreement regarding commission (every time you buy something via prisjakt they will get a small commission from that purchase)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Hmm, jag ser helt andra priser. QN90B 65" 24990 kr t ex.

Ja det verkar som rean är över. Skulle kolla på om det var nåt vettigt erbjudande på soundbars men såg inget där längre heller.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

they are legit. given CPU almost never fail (i.e. you won't need a warranty claim), it might not a bad idea to buy from them if you want to save a few bucks

the reason prisjakt does not allow direct links to them (or other retailers) is likely they couldn't reach an agreement regarding commission (every time you buy something via prisjakt they will get a small commission from that purchase)

Thanks, that was how I reasoned about buying that particular product.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag köpte 5700X från rdebutik.se , nån annan som vågat eller som har haft med butiken att göra tidigare?

Jag vet inte om jag håller med att RDEbutik är en "bra" butik med "bra" omdömen. Det mesta man läst om denna butik verkar vara problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag vet inte om jag håller med att RDEbutik är en "bra" butik med "bra" omdömen. Det mesta man läst om denna butik verkar vara problem.

Nä bra omdömen kanske var fel uttryck att använda. Bra butik skrev inte jag iaf.. och är misstänksam mot det, men jag har valt mot faktura.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Produkt: Intel Core i7 12700KF
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0BS8S3ZBD/ref=asc_df_B0BS8S3ZBD/?ta...
kategori: Processor
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5879156
Pris: 1985

Notering: Denna är inte helt klockren, ligger fel, uppenbart felaktigt prissatt, under kategorin böcker... men direkt från amazon, beställer man så lär det med största sannolikhet komma, och är det uppåt väggarna fel så är det bara att returnera.

Den ligger under böcker för att det är en bok.

Citat:

Product details

ASIN ‏ : ‎ B0BS8S3ZBD
Publisher ‏ : ‎ Independently published (13 Jan. 2023)
Language ‏ : ‎ English
Paperback ‏ : ‎ 100 pages
Dimensions ‏ : ‎ 15.24 x 0.58 x 22.86 cm

Ett vanligt förekommande bedrägeri på Amazon. Ovanligt dock att det är Amazon själva som står som säljare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Produkt: Intel Core i7 12700KF
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0BS8S3ZBD/ref=asc_df_B0BS8S3ZBD/?ta...
kategori: Processor
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5879156
Pris: 1985

Notering: Denna är inte helt klockren, ligger fel, uppenbart felaktigt prissatt, under kategorin böcker... men direkt från amazon, beställer man så lär det med största sannolikhet komma, och är det uppåt väggarna fel så är det bara att returnera.

Det står att det är en pocket bok. Förmodligen scam. Har sett liknande scams förut där var beställaren får en manual skickad.

Jag hade tagit bort det här inlägget så inte någon slösar sin tid.

Produktinformation
ASIN ‎B0BS8S3ZBD
Utgivare ‎Independently published (13 Januari 2023)
Språk ‎Engelska
Pocketbok ‎100 sidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Den ligger under böcker för att det är en bok.

Ett vanligt förekommande bedrägeri på Amazon. Ovanligt dock att det är Amazon själva som står som säljare.

Märkligt. Jag får ta och skriva till Jeff och fråga vad han sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag köpte 5700X från rdebutik.se , nån annan som vågat eller som har haft med butiken att göra tidigare?

Ej erfarenhet med dom men de tillåter ju klarna så kan ju iaf åtminstone få produkten utan att ligga ute med pengar.

Svårt att få en bra bild av omdömen online. Trustpilot har elgiganten på t.ex 1,5 av 5 stjärnor så.. elgiganten är kanske inte en 5 men de är defintivt inte en 1.5

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av edson:

Folk lägger omdömen bara när dem är missnöjda och inte tvärtom.
Kolla e.g. Webhallen och NetOnNet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Ja det verkar som rean är över. Skulle kolla på om det var nåt vettigt erbjudande på soundbars men såg inget där längre heller.

Ni missade inget. Jag la en beställning när det fortfarande var tillgängligt men fick ordern avbruten med argumentet att kampanjen slutade redan den 15 januari men priserna inte var uppdaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winter:

Ni missade inget. Jag la en beställning när det fortfarande var tillgängligt men fick ordern avbruten med argumentet att kampanjen slutade redan den 15 januari men priserna inte var uppdaterade.

Skumt. Beställde en Q70B igår och fick precis aviseringsmeddelande om att frakten är bokad.

Som vanligt Samsung som har noll koll på sina egna kampanjer.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rince:

Skumt. Beställde en Q70B igår och fick precis aviseringsmeddelande om att frakten är bokad.

Som vanligt Samsung som har noll koll på sina egna kampanjer.

Jag har och bokat min frakt för den Q70B jag köpte så den levereras på fredag. Tips för framtida Samsung kampanjer. Skulle nåt strula när du genomför köpet och du måste börja om. Kan varan visas som slut i lager. Rensa då cookies på din webläsare. Det kan krångla även när du ska genomföra köpet om man väljer att logga in på sitt Samsung konto. Välj då att gå vidare som gäst. Båda dessa gäckade mig igår.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Jag har och bokat min frakt för den Q70B jag köpte så den levereras på fredag. Tips för framtida Samsung kampanjer. Skulle nåt strula när du genomför köpet och du måste börja om. Kan varan visas som slut i lager. Rensa då cookies på din webläsare. Det kan krångla även när du ska genomföra köpet om man väljer att logga in på sitt Samsung konto. Välj då att gå vidare som gäst. Båda dessa gäckade mig igår.

Beställde också en Q70B och fått kvitto samt att frakten är bokad. Kan de avbryta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Den ligger under böcker för att det är en bok.

Ett vanligt förekommande bedrägeri på Amazon. Ovanligt dock att det är Amazon själva som står som säljare.

Skrivet av shogou:

Det står att det är en pocket bok. Förmodligen scam. Har sett liknande scams förut där var beställaren får en manual skickad.

Jag hade tagit bort det här inlägget så inte någon slösar sin tid.

Produktinformation
ASIN ‎B0BS8S3ZBD
Utgivare ‎Independently published (13 Januari 2023)
Språk ‎Engelska
Pocketbok ‎100 sidor

Skrivet av Weiman:

Märkligt. Jag får ta och skriva till Jeff och fråga vad han sysslar med.

Jag hade inte skapat tipset om jag inte kollade det mest grundläggande först... men ni är ute o cyklar lite nu. Det är sold by amazon, alltså är det inte en SCAM.

Det betyder också att det inte är några problem alls att returnera om det skulle visa sig vara något annat än en 12700 som kommer.

Jag tycker modereringen ibland är lite konstig, och reglerna för när ett tips är "ok" eller ej är inte alls klara och tydliga. Jag var väldigt tydlig med att det var oklarheter, i mitt inlägg, är det inte då upp till användare själva att ta beslut, eller skall inläggen passera genom ytterligare krav än de som ställs i trådstarten:

"Tipsa givetvis inte om uppenbara "blufföretag", men i övrigt är det upp till läsaren att göra en bedömning (minns återigen diskussionstråden)."

Är Amazon ett uppenbart blufföretag?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Jag hade inte skapat tipset om jag inte kollade det mest grundläggande först... men ni är ute o cyklar lite nu. Det är sold by amazon, alltså är det inte en SCAM.

Det betyder också att det inte är några problem alls att returnera om det skulle visa sig vara något annat än en 12700 som kommer.

Jag tycker modereringen ibland är lite konstig, och reglerna för när ett tips är "ok" eller ej är inte alls klara och tydliga. Jag var väldigt tydlig med att det var oklarheter, i mitt inlägg, är det inte då upp till användare själva att ta beslut, eller skall inläggen passera genom ytterligare krav än de som ställs i trådstarten:

"Tipsa givetvis inte om uppenbara "blufföretag", men i övrigt är det upp till läsaren att göra en bedömning (minns återigen diskussionstråden)."

Är Amazon ett uppenbart blufföretag?

Baserat på beskrivningen och kategorin (och att sånt här skett förut - se inlägget nedan) så är det rätt tydligt en bok det handlar om, dvs själva varan är inte den rätta, så varför skulle tipset ligga kvar?
Onödigt att låta massa folk få returnera varor till ingen nytta...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Jag hade inte skapat tipset om jag inte kollade det mest grundläggande först... men ni är ute o cyklar lite nu. Det är sold by amazon, alltså är det inte en SCAM.

Det betyder också att det inte är några problem alls att returnera om det skulle visa sig vara något annat än en 12700 som kommer.

Jag tycker modereringen ibland är lite konstig, och reglerna för när ett tips är "ok" eller ej är inte alls klara och tydliga. Jag var väldigt tydlig med att det var oklarheter, i mitt inlägg, är det inte då upp till användare själva att ta beslut, eller skall inläggen passera genom ytterligare krav än de som ställs i trådstarten:

"Tipsa givetvis inte om uppenbara "blufföretag", men i övrigt är det upp till läsaren att göra en bedömning (minns återigen diskussionstråden)."

Är Amazon ett uppenbart blufföretag?

Klart det inte är en processor. Samma grej från förra året, med recensioner:

https://www.amazon.se/Intel-12700KF-Desktop-Processor-Unlocke...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Discharged:

Jag hade inte skapat tipset om jag inte kollade det mest grundläggande först... men ni är ute o cyklar lite nu. Det är sold by amazon, alltså är det inte en SCAM.

Det betyder också att det inte är några problem alls att returnera om det skulle visa sig vara något annat än en 12700 som kommer.

Jag tycker modereringen ibland är lite konstig, och reglerna för när ett tips är "ok" eller ej är inte alls klara och tydliga. Jag var väldigt tydlig med att det var oklarheter, i mitt inlägg, är det inte då upp till användare själva att ta beslut, eller skall inläggen passera genom ytterligare krav än de som ställs i trådstarten:

"Tipsa givetvis inte om uppenbara "blufföretag", men i övrigt är det upp till läsaren att göra en bedömning (minns återigen diskussionstråden)."

Är Amazon ett uppenbart blufföretag?

Inlägget togs bort då det ej är första gången att liknande tips har figurerat i fyndtråden. Och ja, även då man fick en bok i brevlådan.
Sedan kan man diskutera om Amazon är ett blufföretag eller ej, men det händer relativt ofta att beskrivningen/kategorin är helt åt skogen. Detta gäller även när det är Amazon själva som säljer varan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kent:

Inlägget togs bort då det ej är första gången att liknande tips har figurerat i fyndtråden. Och ja, även då man fick en bok i brevlådan.
Sedan kan man diskutera om Amazon är ett blufföretag eller ej, men det händer relativt ofta att beskrivningen/kategorin är helt åt skogen. Detta gäller även när det är Amazon själva som säljer varan.

Antar att distansköplagen gäller om man köper det på amazon.se och det säljs av amazon? Så då är det väl bara att returnera produkten?

Eller finns de något loophole de utnyttjar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huttala:

Antar att distansköplagen gäller om man köper det på amazon.se och det säljs av amazon? Så då är det väl bara att returnera produkten?

Eller finns de något loophole de utnyttjar?

Bör inte vara något problem att returnera, men iom. att det är "samma" tips som tidigare finns det ingen mening att låta inlägget vara kvar.
Förstår ärligt talat inte hur Amazon tänker i detta fallet. Den tidigare länken (som @Weiman postade) är fortfarande aktiv trots att Amazon vet om att beskrivningen och priset är vilseledande.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kent:

Bör inte vara något problem att returnera, men iom. att det är "samma" tips som tidigare finns det ingen mening att låta inlägget vara kvar.
Förstår ärligt talat inte hur Amazon tänker i detta fallet. Den tidigare länken (som @Weiman postade) är fortfarande aktiv trots att Amazon vet om att beskrivningen och priset är vilseledande.

Syftade absolut inte på att inlägget skulle vara kvar, tänkte mest på att det borde vara en väldigt dålig deal för amazon att fortsätta låta sånt här vara kvar för att sedan bara bli returnerat.
Men de kanske är andra regler i andra länder som gör att man inte kan returnera hur som helst och säljarna därmed får in massa pengar på denna scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Produkt: Ryzen 5600 + Company of Heroes 3
Länk: https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-5-5600-Wraith-Stealth-CP...
Kategori: CPU och spel
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6090826
Pris: 1790kr

Om man vill ha spelet så är detta ett galet bra pris, ca 1300 för bara processorn. Om man går via Refunder får man även någon procent cashback hos Proshop.

Detta är en otroligt bra deal! Någon som är intresserad av att dela ett köp? Jag tar spelet och betalar 200kr, någon annan tar processorn och betalar 1590kr. Vi spara ca 300-400 kr vardera! Gärna Stockholm så vi slipper skicka saker! PMa!

Ahhh, ser nu att processorn måste vara istallerad i datorn vid aktiveringen av koden. Det blir nog svårt att "dela" dealen! Beskrivning av hur man registrerar koden

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Ahhh, ser nu att processorn måste vara istallerad i datorn vid aktiveringen av koden. Det blir nog svårt att "dela" dealen! Beskrivning av hur man registrerar koden

Det är i princip alltid så med medskickade spel sen flera år. Det var för många som sålde sin a medskickade spel annars.

Visa signatur

5900X | 6700XT