Spela Black Mesa mot varandra lokalt?

Permalänk

Spela Black Mesa mot varandra lokalt?

Tjo! Försöker spela Black mesa mot en vän här hemma (one on one typ). Men om jag skapar ett lokalt spel så syns inte det hos den andra parten och vice versa. Jag är sladdbunden och den andra kör med wifi på vårt nät. Har funkat fint tidigare i gamla HL2 Deathmatch då vi körde med -console och sen bara körde "connect" till IP. Funkar nada här.

Vad behövs göras för att vi ska kunna köra mot varandra? Brådskar lite...måste få detta att funka typ nu. =(
Verkar heller inte som jag enkelt kan joina ett spel i via Steam, men det borde ju funka inne i spelet tycker man..

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Kikat på brandväggsinställningarna?

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Kikat på brandväggsinställningarna?

Kör standard på datorerna, inte öppnat något särskilt där. Routern har nån autoconfig som ska öppna för spel osv. Funkade ju uppenbarligen i det äldre HL2: deathmatch. Så jag vet inte... men tar mer än gärna råd hur att få detta att funka. W10 på min maskin som kör ethernet, och win 11 på en laptop. Men lär väl inte göra någon skillnad kanske?
Får jag detta fixat till kvällen är det guldstjärna på den som kommer med lösning!

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kör standard på datorerna, inte öppnat något särskilt där. Routern har nån autoconfig som ska öppna för spel osv. Funkade ju uppenbarligen i det äldre HL2: deathmatch. Så jag vet inte... men tar mer än gärna råd hur att få detta att funka. W10 på min maskin som kör ethernet, och win 11 på en laptop. Men lär väl inte göra någon skillnad kanske?
Får jag detta fixat till kvällen är det guldstjärna på den som kommer med lösning!

Kan det vara så att du som hostar måste köra "SV_LAN 0 eller om det är 1" för att det ska funka? Prova det om inte annat och se om det kan göra någon skillnad.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Kan det vara så att du som hostar måste köra "SV_LAN 0 eller om det är 1" för att det ska funka? Prova det om inte annat och se om det kan göra någon skillnad.

ah..okej. Behövdes inte i gamla HL2 DM men det kanske är nåt helt annat...?

I konsolen i spelet eller kan jag skriva som kommando i Black Mesa i steam?

Visa signatur

Permalänk

Hittade detta men jag blev ännu mer yr än jag redan är...

https://steamcommunity.com/app/362890/discussions/0/163979465...

Kändes som en himla massa saker för att få igång det? Standalone serverapp känns också mer än vad jag väntade mig..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kör standard på datorerna, inte öppnat något särskilt där. Routern har nån autoconfig som ska öppna för spel osv. Funkade ju uppenbarligen i det äldre HL2: deathmatch.

Det finns inga gränser för hur många problem som man inte tycker borde vara ett problem som orsakas av Windowsbrandväggen. Stäng av den helt och hållet på båda datorerna och se om det fungerar. Skulle det fortfarande vara problem vet du ju åtminstone att det sannolikt inte har med något nätverksrelaterat att göra.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det finns inga gränser för hur många problem som man inte tycker borde vara ett problem som orsakas av Windowsbrandväggen. Stäng av den helt och hållet på båda datorerna och se om det fungerar. Skulle det fortfarande vara problem vet du ju åtminstone att det sannolikt inte har med något nätverksrelaterat att göra.

Okej. Så det skulle isf bara vara brandväggen som skulle kunna vara problem? Vad skiljer förresten gamla HL2 DM mot Black Mesa... Tänker varför det funkar i gamla spelet men inte i det nyare... Sånt här "brukar" väl funka rakta av (du har nog mer erfarenheter), för att för det mesta funkar både mina spel på Xbox och även det på min PC. Brukar å andra sidan inte spela så mkt dator till dator här hemma.

Finns det någon app som kan säga till om något inte funkar (som att en app vill använda port som inte funkar osv)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Okej. Så det skulle isf bara vara brandväggen som skulle kunna vara problem? Vad skiljer förresten gamla HL2 DM mot Black Mesa... Tänker varför det funkar i gamla spelet men inte i det nyare...

Windowsbrandväggens vägar äro outgrundliga. Slå av den och testa bara så kan du utesluta det som felkälla om det är så att det inte funkar då heller. Det är i princip det första felsökningssteget du ska göra när du felsöker något som ö.h.t. har med nätverket att göra på en Windowsdator.