Apple uppgraderar Macbook Pro och skalar M2 till Max

Permalänk
Melding Plague

Apple uppgraderar Macbook Pro och skalar M2 till Max

När Macbook Pro och M2-familjen får tillägg av Pro och Max skruvas grafikkärnorna till 38 stycken och primärminnet till 96 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är glad att jag köpte en MacBook Pro 14 M1 Pro för 19990:-. M2:an i grundutförande ligger på 28995:-!

Enda skillnaden utseendemässigt är att M2:an nu erbjuder en färgmatchad Magsafe-sladd till båda versionerna

Edit:
Vet att det är en urstark dollar som påverkar priset i Europa, då M1 & M2 är identiskt prissatta i USA.
Tillsammans med minimala uppdateringar, så känns tidigare M1 modeller väldigt prisvärda. Enda undantaget är Mac Mini:n som knappt rört sig prismässigt.

Tillhör man däremot skaran som vill köra 8k@60Hz via HDMI, så kan det vara ett skäl att uppdatera. I annat fall så lär hoppet mellan M1 Pro till M1 Max göra mer för prestandan än M1 Pro till M2 Pro.

Permalänk
Medlem

Kronans värdeminskning syns verkligen i dessa prisökningar och likt prisökningen är nog även hela CPU/GPU-speedbumpen förväntad men några månader försenad.

Permalänk
Medlem

Det var mig en saftig prislapp. Får se när M3 kommer om det blir dags att uppgradera gamla Macbook Pro:n med CPU från 2013

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Det är en arbetsdator och bör jämföra emot dem när det gäller priser. Min bild av dagens arbetslaptop (pc) är att de går emot att bli sämre, jag syftar på drivrutiner, dockor, kvalité etc. Det enda som ökas är priset. För några år sedan sa man att gamla arbetslaptops var stridsvagnar som tålde vad som helst, det kan jag inte riktigt säga om de nya.

Det finns dock ett klassisk problem hos Apple som Lenovo, Dell, Hp etc har. Det går att argumentera för att grundversionen av deras bättre produkt är prisvärd med tanke med var man får. Men om inte grundkonfigurationen räcker, ja då blir det sjukligt dyrt för det lilla extra. Och så är det på allt, när man köper bil och annat.

Problemet med Apple är att när det ej går att uppgradera senare, så måste man ta smällen direkt och sedan köpa av Apple. Vanligt med de andra är att man köper dem så snålt utrustade som man bara kan, sedan slänger man ut ram och ssd och stoppar i en större variant själv.

Jag har inget direkt emot denna Macbook förutom att den blir ännu dyrare än motsvarande PC som jag heller inte skulle köpa då de blir så dyra. (jag köper ej laptop privat nu idag)

Permalänk
Medlem

Mac mini-priserna såg ju riktigt rimliga ut tills jag insåg att de saknar både minne och framförallt lagring. 256GB lagring år 2023?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av mpat:

Mac mini-priserna såg ju riktigt rimliga ut tills jag insåg att de saknar både minne och framförallt lagring. 256GB lagring år 2023?

Trenden på senare år har ju rört sig mot mindre behov av lokal lagring för dem allra flesta. Det är mest edge-cases i övrigt. Det är bara speldatorn hemma där jag behöver lite mer lagringsplats. En arbetsdator lagrar man inget lokalt på eftersom det är en säkerhetsrisk. För många Svenne-banan användare så behövs inte mycket lagring, Filmer och musik streamas, bilder lagras i moln....

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Mac mini-priserna såg ju riktigt rimliga ut tills jag insåg att de saknar både minne och framförallt lagring. 256GB lagring år 2023?

Billig i grunden fast allt extra som de flesta vill ha är snordyrt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är glad att jag köpte en MacBook Pro 14 M1 Pro för 19990:-. M2:an i grundutförande ligger på 28995:-!

Enda skillnaden utseendemässigt är att M2:an nu erbjuder en färgmatchad Magsafe-sladd till båda versionerna

Det som skiljer förutom cpu:n är Wifi 6E samt HDMI 2.1.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Är glad att jag köpte en MacBook Pro 14 M1 Pro för 19990:-. M2:an i grundutförande ligger på 28995:-!

Enda skillnaden utseendemässigt är att M2:an nu erbjuder en färgmatchad Magsafe-sladd till båda versionerna

Är det inte några fler skillnader än så? Låter otroligt att processorn är det enda som är uppgraderat på den nya versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Trenden på senare år har ju rört sig mot mindre behov av lokal lagring för dem allra flesta. Det är mest edge-cases i övrigt. Det är bara speldatorn hemma där jag behöver lite mer lagringsplats. En arbetsdator lagrar man inget lokalt på eftersom det är en säkerhetsrisk. För många Svenne-banan användare så behövs inte mycket lagring, Filmer och musik streamas, bilder lagras i moln....

Det är väl upp till var o en hur dom lagrar saker, så att leverera datorer med så lite lagring för det priset 2023 känns förbannat snålt. Själv så lagrar jag iaf inte mycket alls på nån annans server nånstans långt bort så skulle aldrig klara mig med fjuttiga 256gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det inte några fler skillnader än så? Låter otroligt att processorn är det enda som är uppgraderat på den nya versionen.

Precis som @pt96hni skriver så är även Wifi 6E samt HDMI 2.1 tillsammans med Bluetooth 5.2 ett par nyheter.

Priset i USA är identiskt med M1:an, så prisskillnaden beror mest på en urstark dollar mot vår svaga valuta.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Precis som @pt96hni skriver så är även Wifi 6E samt HDMI 2.1 tillsammans med Bluetooth 5.2 ett par nyheter.

Priset i USA är identiskt med M1:an, så prisskillnaden beror mest på en urstark dollar mot vår svaga valuta.

9000kr mer? Låter alldeles något överjävligt med tanke på att det är samma MSRP. Så mycket svagare krona har vi inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är glad att jag köpte en MacBook Pro 14 M1 Pro för 19990:-. M2:an i grundutförande ligger på 28995:-!

Enda skillnaden utseendemässigt är att M2:an nu erbjuder en färgmatchad Magsafe-sladd till båda versionerna

Priserna gör ont. Jag anser att 16/512 är absolut minimum, och då kostar den billigaste Macbook M1 Air 18508 kr. M2 Air kostar 21509 kr. Och det är priser som kommer öka vid nästa uppgradering. Hade gärna hoppat på tåget, men känns inte riktigt rimligt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Priset i USA är identiskt med M1:an, så prisskillnaden beror mest på en urstark dollar mot vår svaga valuta.

Ja, inflationssiffror för Sverige är väldigt missvisande för de tar inte hänsyn till mycket varor där dollarn spelar roll men är man teknikintresserad är inflationen ca 30% snarare än 10.

Som tur är måste man inte ha en Mac på samma sätt som man måste ha mat så man kan avstå men levnadsstandarden i Sverige har minskat rejält jämfört med USA.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

9000kr mer? Låter alldeles något överjävligt med tanke på att det är samma MSRP. Så mycket svagare krona har vi inte.

Beror på vad Apple räknat på för växelkurser då de väldigt sällan gör prisjusteringar under en produkts livslängd.

Under sommaren 2021, M1 kom i oktober, så var dollarn ca 8.30. I november 2022 var dollarn över 11 kr. En diff på ca 30%

Kollar vi på lanseringsdatum var skillnaden i dollarkursen 20% men då fick vi ett bra svenskt pris och den här gången får vi ett dåligt svenskt pris. 2021 skulle på lanseringsdatumet kostat ca 21500 om vi hade tagit priset i USD+moms.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Beror på vad Apple räknat på för växelkurser då de väldigt sällan gör prisjusteringar under en produkts livslängd.

Under sommaren 2021, M1 kom i oktober, så var dollarn ca 8.30. I november 2022 var dollarn över 11 kr. En diff på ca 30%

Kollar vi på lanseringsdatum var skillnaden i dollarkursen 20% men då fick vi ett bra svenskt pris och den här gången får vi ett dåligt svenskt pris. 2021 skulle på lanseringsdatumet kostat ca 21500 om vi hade tagit priset i USD+moms.

När Macbook Pro med M1 Max släpptes hösten 2021 var instegspriset 23 995 kr för 14 tummaren och nu ligger instegspriset för M2 Max på 28 995 kr. Kronan låg runt 8,5 kronor för 1 USD när M1 Max lanserades.

Så ja tråkig utveckling pga vår värdelösa krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

9000kr mer? Låter alldeles något överjävligt med tanke på att det är samma MSRP. Så mycket svagare krona har vi inte.

Riktpriset för MacBook Pro 14 M1 Pro var 24012 SEK hos Apple innan den blev ersatt av M2:an. Så rimligtvis borde M2:an inte ligga på mer än kanske max 27000:- om man räknar med alla extra avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är väl upp till var o en hur dom lagrar saker, så att leverera datorer med så lite lagring för det priset 2023 känns förbannat snålt. Själv så lagrar jag iaf inte mycket alls på nån annans server nånstans långt bort så skulle aldrig klara mig med fjuttiga 256gb.

Mac Minin som dator fyller en massa olika mindre behov där kanske varje typ av behov är få procent av försäljningen men totalen av alla behov är betydligt större. Så att kunna spara 2-3k i pris för att få en mindre modell är faktiskt rätt tacksamt.
Jag använder t.ex en Mac Mini som "HTPC" och då duger 256GB ypperligt för att inget ska ändå lagras lokalt.
Väldigt många Mac Minis används som byggservrar och annat i server-världen då Apple lagt ner Xserve och få andra alternativ finns för att köra osx i servermiljö. Och det finns finns säkerligen tusentals andra usecase som inte är det klassiska arbetstationen där man lagrar sin musik och sina foton på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är väl upp till var o en hur dom lagrar saker, så att leverera datorer med så lite lagring för det priset 2023 känns förbannat snålt. Själv så lagrar jag iaf inte mycket alls på nån annans server nånstans långt bort så skulle aldrig klara mig med fjuttiga 256gb.

Jao. Är väl ”tyvärr” som det brukar vara när man är lagger och inte följer samtiden någorlunda. Då brukar man få betala en slant extra. Tråkigt men samtidigt så det brukar vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Riktpriset för MacBook Pro 14 M1 Pro var 24012 SEK hos Apple innan den blev ersatt av M2:an. Så rimligtvis borde M2:an inte ligga på mer än kanske max 27000:- om man räknar med alla extra avgifter.

Dollarn är upp ca 20% sen M1 släpptes så 24*1.2 ger 28.8.

Synd att kronan är så svag. Var sugen på en Mac mini m2, 769$ med 16GB RAM och 10 Gbit är riktigt bra pris.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Chibariku:

Dollarn är upp ca 20% sen M1 släpptes så 24*1.2 ger 28.8.

Bättre klaga på Apple
Verkligheten är ointressant

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Mac Minin som dator fyller en massa olika mindre behov där kanske varje typ av behov är få procent av försäljningen men totalen av alla behov är betydligt större.

Håller med! Jag har en hög med M1-prylar här, så kör hellre nätverkslagring eller portabel SSD/HDD för mina filer.

Just Mac Mini stod på min inköpslista här, men det blev en MacBook Pro 14 M1 Pro istället. Ska försöka få till ett köp av en stationär Mac i år istället

Hade kanske sett annorlunda ut om jag spelat på mina datorer, men även min Windows-laptop klarar sig fint med 256GB SSD. Då dualbootar jag Ubuntu LTS och Windows LTSC på den maskinen och har fortfarande över 100GB ledigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Mac Minin som dator fyller en massa olika mindre behov där kanske varje typ av behov är få procent av försäljningen men totalen av alla behov är betydligt större. Så att kunna spara 2-3k i pris för att få en mindre modell är faktiskt rätt tacksamt.
Jag använder t.ex en Mac Mini som "HTPC" och då duger 256GB ypperligt för att inget ska ändå lagras lokalt.
Väldigt många Mac Minis används som byggservrar och annat i server-världen då Apple lagt ner Xserve och få andra alternativ finns för att köra osx i servermiljö. Och det finns finns säkerligen tusentals andra usecase som inte är det klassiska arbetstationen där man lagrar sin musik och sina foton på.

Klart det duger fint med 256gb för många, men det tar fortfarande inte ifrån det att det är jävligt snålt med utrymme med tanke på vad ingångspriset är på Apples prylar. Att det sen kostar FEMTUSEN kronor extra för att öka från 256gb till 1tb låter som ett riktigt dåligt skämt.

Skrivet av PlogarN97:

Jao. Är väl ”tyvärr” som det brukar vara när man är lagger och inte följer samtiden någorlunda. Då brukar man få betala en slant extra. Tråkigt men samtidigt så det brukar vara.

Lagger? Varför ska jag lagra grejer på molnet o istället för lokalt? Det är betydligt snabbare o enklare att lagra stuff lokalt än att krångla med nåt moln, speciellt om man som jag håller på med grafik där Blender-filer kan ta några hundra mb eller photoshop-filer på uppåt 10 gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Klart det duger fint med 256gb för många, men det tar fortfarande inte ifrån det att det är jävligt snålt med utrymme med tanke på vad ingångspriset är på Apples prylar. Att det sen kostar FEMTUSEN kronor extra för att öka från 256gb till 1tb låter som ett riktigt dåligt skämt.

Lagger? Varför ska jag lagra grejer på molnet o istället för lokalt? Det är betydligt snabbare o enklare att lagra stuff lokalt än att krångla med nåt moln, speciellt om man som jag håller på med grafik där Blender-filer kan ta några hundra mb eller photoshop-filer på uppåt 10 gig.

Ja är man lagger och/eller nichad så blir det oftast dyrare.

Tänker på folk som vägrar ha internetbank och får gå till banken för sina ärenden. Både dyrt och otillgängligt. På samma sätt blir det med teknik vid allt för mkt bakåtsträvande.

Tror säkert bortåt 80-90% har inte behov av mer än 128 gb lokalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleCat:

Billig i grunden fast allt extra som de flesta vill ha är snordyrt...

Exakt. 256 GB mer lagring kostar 2500kr. För körde alltid Apple att uppgraderingen från X till Y (av antingen RAM eller lagring) kostade vad Y kostade i en butik. De tjänade ändå för att de slapp köpa en pryl med storlek X. Det här är väl mer 5Y ungefär.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja är man lagger och/eller nichad så blir det oftast dyrare.

Tänker på folk som vägrar ha internetbank och får gå till banken för sina ärenden. Både dyrt och otillgängligt. På samma sätt blir det med teknik vid allt för mkt bakåtsträvande.

Tror säkert bortåt 80-90% har inte behov av mer än 128 gb lokalt

Fast du kan inte riktigt jämföra diskutrymme med att vägra ha internetbank. Där handlar det mer om vana eller okunskap (vilket iofs är en helt giltig anledning), medans att ha lokal disk faktiskt är en rejäl fördel om man jobbar med stora filer.

Men visst, dom flesta behöver kanske inte så mycket lokalt lagringsutrymme, men det fråntar ändå inte att Apples prissättning på lagring är jävligt.
O oavsett så tycker jag personligen det känns lite sisodär att lagra mina privata prylar på nån server som jag själv inte har riktigt bra koll på, men sen är inte jag riktigt som andra människor heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jao. Är väl ”tyvärr” som det brukar vara när man är lagger och inte följer samtiden någorlunda. Då brukar man få betala en slant extra. Tråkigt men samtidigt så det brukar vara.

Tror inte det blir billigare att satsa på 10Gbit LAN och en server med snabb SSD-lagring.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jao. Är väl ”tyvärr” som det brukar vara när man är lagger och inte följer samtiden någorlunda. Då brukar man få betala en slant extra. Tråkigt men samtidigt så det brukar vara.

Vem som är lagger beror på vad man gör.
Jag själv har helt övergivet all form av pappersböcker nu, det är framtiden. Men att jag kan göra det och studenter har svårt, beror på att vi jobbar med helt olika saker.

När det gäller Macmini som en dator som man inte jobbar lokalt med, så visst är den fin för det. Men den är på tok för dyr för de flesta för ändamålet.
Jag själv äger en Arm Tizen skärm som man kan arbeta remote med, en kommande iMac arm hade varit så mycket bättre. Om man bortser från att min skärm kostade 3000kr och iMacen troligen över 30 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tror inte det blir billigare att satsa på 10Gbit LAN och en server med snabb SSD-lagring.

De flesta har en begränsad mängd lokalt och resten i molnet.

Pratar vi hemmaserver och dylikt så kommer vi åter in på användarbetende från 00talet och nischanvändare