Klona c: till extern m.2

Permalänk
Medlem

Klona c: till extern m.2

Hej. Har aldrig testat nått kloningsprogram, men har 4 datorer här hemma som jag uppdaterar ibland och brukar alltid formatera om då. Börjar dock bli trött på detta. Tänkte nu byta ut m.2 disken i ena dotterns dator till en större och har köpt ett USB m.2 kabinett för detta. Tänkte klona c: till extrerna m.2n via USB (borde funka?) och undrar nu vilket program som är bäst (läs enklast) för detta. Tips?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

CloneZilla är gratis och såvida du inte får tips på något annat gratisprogram så testa detta.

Hittade en HowTo här:
https://community.spiceworks.com/how_to/42636-imaging-machine...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Byter du till en Samsung M2 finns deras utmärkta gratisprogram Data Migration Software, snabbt och enkelt.
https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/support/to...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

CloneZilla är gratis och såvida du inte får tips på något annat gratisprogram så testa detta.

Hittade en HowTo här:
https://community.spiceworks.com/how_to/42636-imaging-machine...

Provade nu. Den guiden är gammal och stämde inte alls med dagens version av Clonezilla. Lyckades inte få till det. Finns inget enklare program ?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Provade nu. Den guiden är gammal och stämde inte alls med dagens version av Clonezilla. Lyckades inte få till det. Finns inget enklare program ?

Kanske att du googlar en nyare guide eller YT klipp?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Finns det inte nått mer grafiskt program där man bara klickar denna disk vill jag kopiera till denna disk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Finns det inte nått mer grafiskt program där man bara klickar denna disk vill jag kopiera till denna disk

Precis vad Samsungs gratisprogram gör (om man ska klona till en Samsung disk).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Precis vad Samsungs gratisprogram gör (om man ska klona till en Samsung disk).
<Uppladdad bildlänk>

Nice tyvärr är det inte till en samsung disk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste ju finnas nått annat program som är i närheten av lika enkelt som samsungprogrammet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

dd är väl det enklaste man kan använda. Men jag antar att du inte är linuxanvändare.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Har använt hdclone, de går rätt sakta att clona men fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Måste ju finnas nått annat program som är i närheten av lika enkelt som samsungprogrammet?

Jag har inte testat det själv men kolla på: Macrium Reflect. Du får dock regga en mailadress för att få en gratisnyckel.

Lite info, alternativ: https://www.techradar.com/reviews/macrium-reflect

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hasleo Disc Clone har jag för mig att jag använt utan några större problem.

Eller om det var Macrium reflect, båda fungerar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

balenaEtcher funkar också fint. Har kört det några gånger och alltid fått ihop det.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Jag ville bara att allt skulle gå snabbt och att jag skulle slippa lära mig nått nytt denna gång =D men Clonzilla var inte så krångligt om man bara läste vad det stod i alla moment. Nu e disken klonad, då kommer nästa problem. Jag har klonat en 500gb till en 1TB så i diskhanteraren har jag 500gb oallokerad yta. Hur gör jag för att lägga till den på c: ???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För framtida referens så brukar ju respektive tillverkare ha en version av Arconis på sin hemsida. Precis som Samsungs program som länkades innan, är ju likt det låst till att man klonar till deras SSD.

Skrivet av Bosse78:

Jag har klonat en 500gb till en 1TB så i diskhanteraren har jag 500gb oallokerad yta. Hur gör jag för att lägga till den på c: ???

Öppna diskhanteringen, högerklicka på C: och välj utöka partitionen, så skall den fylla hela disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jag ville bara att allt skulle gå snabbt och att jag skulle slippa lära mig nått nytt denna gång =D men Clonzilla var inte så krångligt om man bara läste vad det stod i alla moment. Nu e disken klonad, då kommer nästa problem. Jag har klonat en 500gb till en 1TB så i diskhanteraren har jag 500gb oallokerad yta. Hur gör jag för att lägga till den på c: ???

Förhållandevis enkelt.

Öppna Disk Management, hitta disken i fråga i den nedre menyn. Högerklicka din partition (C:) och tryck Extend Volume. Efter det är det oftast att bara trycka igenom.

Om du har otur så har du inte den oallokerade delen av disken i direkt följd efter din C: partition, och då kan du inte utöka din C: partition. Men är det på det viset så löser vi det problemet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Förhållandevis enkelt.

Öppna Disk Management, hitta disken i fråga i den nedre menyn. Högerklicka din partition (C:) och tryck Extend Volume. Efter det är det oftast att bara trycka igenom.

Om du har otur så har du inte den oallokerade delen av disken i direkt följd efter din C: partition, och då kan du inte utöka din C: partition. Men är det på det viset så löser vi det problemet då.

så är det! Utöka e grått!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

så är det! Utöka e grått!

Då får du gärna dela en screenshot på hur det ser ut så är det enklare att förstå hur vi går vidare.

Permalänk
Medlem

Har googlat lite verkas som att diskhanteraren inte fixat att expandra ihop partitionerna om dom inte ligger brevid varandra så det verkar vara delete backup partition eller fixa nått partitionsprogram som gäller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här har jag stött på och det är frustrerande som f-n
(om det är samma sak)
Disken klonas såpass exakt att windows tror det är gamla disken.
Någonstans skall det finnas ett kommando (Cmd eller powershell, minns inte) för att få windows att 'återupptäcka' disken och efter det kan man expandera i diskhanteraren. Men jag har inte lyckats lura ut kommandot som användes. Vet jag gjorde det en gång för många år sedan, och sparade naturligtvis inte hur fan man gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Har googlat lite verkas som att diskhanteraren inte fixat att expandra ihop partitionerna om dom inte ligger brevid varandra så det verkar vara delete backup partition eller fixa nått partitionsprogram som gäller

ladda ner partition magic och gör det. Detta kan nog gå då du inte är inne i windows samtidigt.

http://www.partition-magic.com/

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Hade du valt en Samsungdisk hade problemet inte ens existerat, där spelar det ingen roll om disken är större eller mindre, programmet fixar allt direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hade du valt en Samsungdisk hade problemet inte ens existerat, där spelar det ingen roll om disken är större eller mindre, programmet fixar allt direkt.

thx for nothing =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

ladda ner partition magic och gör det. Detta kan nog gå då du inte är inne i windows samtidigt.

http://www.partition-magic.com/

aha det programet känner jag igen det körde jag nog för 25 år sedan tror jag! men vad menar du går det inte köra i windows måste man göra nån bootsticka ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

aha det programet känner jag igen det körde jag nog för 25 år sedan tror jag! men vad menar du går det inte köra i windows måste man göra nån bootsticka ?

lättast är att bara söka på youtube partition magic och titta en tutorial skulle jag säga. Men ska du göra en sån sak som att göra din bootbara C större samtidigt som du använder C kan det bli problem. Jag skulle hellre bara lagt in det på en USB med hjälp av rufus och göra USB bootbar sen köra det där ifrån.

Här om rufus
https://rufus.ie/sv/

Guide
https://www.youtube.com/watch?v=wZorsGx-t7Q

Guide för parted magic och rufus tillsammans
https://www.youtube.com/watch?v=dso07vaEjaM

Guide om partition magic
https://www.youtube.com/watch?v=Fbl2nS9MmVo

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Det finns även en Macrium Reflect Free man kan köra med.

https://www.macrium.com/reflectfree

Permalänk
Medlem

Du kan köra om CloneZilla på nytt och välja att låta den sträcka ut/använda allt utrymme, https://clonezilla.org/clonezilla-live/doc/11_lite_server/adv...:

If the target disk size is larger than the size of source disk of image, you can try to use option "-k1" which will create the partition table proportionally in the target disk and turn on option "-r" to resize the file file system in the partition automatically. This is useful to make use all of the target disk size.

Eller köra Gparted (en annan bootable programvara, https://gparted.org/) för att enbart sträcka ut partitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Du kan köra om CloneZilla på nytt och välja att låta den sträcka ut/använda allt utrymme, https://clonezilla.org/clonezilla-live/doc/11_lite_server/adv...:

If the target disk size is larger than the size of source disk of image, you can try to use option "-k1" which will create the partition table proportionally in the target disk and turn on option "-r" to resize the file file system in the partition automatically. This is useful to make use all of the target disk size.

Eller köra Gparted (en annan bootable programvara, https://gparted.org/) för att enbart sträcka ut partitionen.

Ja det hade kanske varit enklast nu har jag dock redan swappat diskarna så inte lika enkelt längre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ja det hade kanske varit enklast nu har jag dock redan swappat diskarna så inte lika enkelt längre

Då borde du kunna lösa det mha Gparted istället