Anmäl dig till Roborock Challenge!

Rättigheter som borgensman??

Permalänk
Medlem

Rättigheter som borgensman??

Hej...

Jag är borgensman på min systers lägenhet. Nu har jag fått ett kravbrev på nästan en hel årshyra! Bortsett från att jag är oändligt besviken på min syster så undrar jag hur i hela h**vete fastighetsbolaget inte har hört av sig tidigare! Är det verkligen lagligt att vänta såpass länge innan de ger mig en notis om vad som försigår? Tycker att det borde räcka med max 2 missade hyror innan de borde hört av sig! Någon här som vet något kring detta och vad man har för rättigheter som borgensman i detta fallet?

Mvh

Permalänk
Medlem

Kolla om ditt försäkringsbolag erbjuder juridisk hjälp så kanske du kan få bättre svar än här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Är det verkligen lagligt att vänta såpass länge innan de ger mig en notis om vad som försigår?

Vad är det för rättigheter du tänker dig? Rätten att inte betala eftersom de hört av sig för sent eller något sådant?

Det låter nästan orimligt men ett företag du har ett avtal med behöver inte skicka dig en faktura över huvud taget, det är ditt ansvar att ta reda på vad och när du ska betala. Så t.ex. "Det kom ingen faktura på posten" är aldrig en ursäkt utan man måste själv kontrollera att en betalning faktiskt skickats från dig. Det gäller inte bara hyran utan även t.ex. ditt bredbandsbolag kan komma tre år senare och säga "Oopsie, vi glömde skicka faktura till dig så här har du tre års retroaktiva betalningar" och du är skyldig att betala hela summan, med kort notis.

Som borgensman så tar du ju över din systers betalningsåtagande om hon inte betalar så det du rimligtvis kan kräva är ju att din syster betalar med alla möjliga medel. På intet sätt är det hyresvärdens fel att hon inte betalat och betalningsfria kommer ni inte bli.

Men samtidigt bör du prata med hyresvärden och förklara läget. Så länge de vet att de får in pengarna, t.ex. via en avbetalningsplan av dig, så går de mycket hellre den vägen än de krånglar med en vräkning.

Permalänk
Medlem

Trist o höra, kolla även "avtalet" du skrev på som borgensman, det kanske står något där hur fastighetsbolaget ska hantera dessa situationer. Borde finnas någon lag som styr detta också...

Lycka till och hoppas att det löser sig

Permalänk
Medlem

Lawline besvarade en liknande fråga 2008:

Citat:

Av rättspraxis framgår att en borgenär (i det här fallet hyresvärden) har en plikt att informera borgensmannen (den som gick i borgen) om bl.a. allvarliga betalningssvårigheter hos gäldenären (hyresgästen). Denna information måste naturligtvis komma långt innan borgenären kräver borgensmannen på betalning. Om inte borgenären uppfyller denna plikt så kan borgensmannen bli helt eller delvis fri från ansvar och slipper alltså betala. I ditt fall kan sägas att 8 månader är en ganska lång tid, och om den första påminnelse du fick kom i form av ett inkassobrev så har hyresvärden förmodligen agerat fel. I och med att den här principen bara framgår av rättspraxis är det dock svårt att säga hur utfallet skulle bli i varje enskilt fall – detta beror i hög grad på hur saker och ting ser ut i just din situation. Om det t.ex. är så, att du har en nära relation till hyresgästen (denna är din maka/sambo/barn etc.), så blir du med all sannolikhet skyldig att betala. Andra omständigheter vid avtalets ingående eller efter det kan också spela en roll. Du kan alltså ha rätt, men inte nödvändigtvis.

https://lawline.se/answers/7177

Vet inte hur mycket jag får citera, så klicka in där och läs hela svaret samt frågeställningen.

Som Kalasis skriver så vänd dig till någon juridiskt kunnig genom ditt försäkringsbolag. Är det något jag lärt mig från alla konsumenttrådar här på forumet så är det att läsnivå och ödmjukhet kring juridik lämnar en del att önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojopp:

Trist o höra, kolla även "avtalet" du skrev på som borgensman, det kanske står något där hur fastighetsbolaget ska hantera dessa situationer. Borde finnas någon lag som styr detta också...

Lycka till och hoppas att det löser sig

Det står längst ner på borgensförbindelsen att om hyresgästen inte uppfyller sina åtaganden, tex inte betalar hyran, så bör hyresvärden underrätta borgensmannen så snart som möjligt så att denne har möjlighet att vidga åtgärder.

Så när hyrorn inte kommer in som de ska från och med mars förra året så tycker jag det är totalt jäkla orimligt att inte få vetskap om detta förren i januari året efter!

Tack för omtanken. Man har ju haft bättre dagar om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Det står längst ner på borgensförbindelsen att om hyresgästen inte uppfyller sina åtaganden, tex inte betalar hyran, så bör hyresvärden underrätta borgensmannen så snart som möjligt så att denne har möjlighet att vidga åtgärder.

Så när hyrorn inte kommer in som de ska från och med mars förra året så tycker jag det är totalt jäkla orimligt att inte få vetskap om detta förren i januari året efter!

Tack för omtanken. Man har ju haft bättre dagar om man säger så.

Det är positivt att detta står med i borgensavtalet. Då har du ju en tydlig möjlighet att invända att hyresvärden inte agerat enligt avtalet. Att gå i borgen "såsom för egen skuld" som det brukar stå är ju förknippat med betydande risker. Om du behöver träda in och reglera din systers skulder har du sedan regressrätt mot henne, dvs att hon får en skuld till dig. Antar att hennes kreditvärdighet inte är den högsta så du kanske inte kan få tillbaka något där... Väldig tråkig sits för alla inblandade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Det är positivt att detta står med i borgensavtalet. Då har du ju en tydlig möjlighet att invända att hyresvärden inte agerat enligt avtalet. Att gå i borgen "såsom för egen skuld" som det brukar stå är ju förknippat med betydande risker. Om du behöver träda in och reglera din systers skulder har du sedan regressrätt mot henne, dvs att hon får en skuld till dig. Antar att hennes kreditvärdighet inte är den högsta så du kanske inte kan få tillbaka något där... Väldig tråkig sits för alla inblandade!

Ja, man får väl hoppas att det kan ha någon form av betydelse. Tyvärr är min syster redan rejält skuldsatt hos Kronofogden och jag har väldigt svårt att se hur detta ska lösa sig på ett bra sätt. Jag antog att saker hade ordnat upp sig någorlunda då hon numera haft jobb sen några år tillbaka och börjat beta av skulderna genom att Kronofogden går in och plockar pengar automatiskt varje månad och jag antog därmed också att hon åtminstone betalade hyran. Speciellt eftersom hon inte sagt något annat till mig. Ja riktigt jäkla tråkigt är det iaf minst sagt.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad du gör. Dokumentera allt du gör. Ifall du ringer hyresvärden så ska du spela in samtalen. Vid mail så finns ju allt på svart och vitt.

Kommunicera lugnt och sansat med dom och i sakfrågan och inget annat. Men som någon annan sa, kontakta ditt egna försäkringsbolag för juriststöd.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ja, man får väl hoppas att det kan ha någon form av betydelse. Tyvärr är min syster redan rejält skuldsatt hos Kronofogden och jag har väldigt svårt att se hur detta ska lösa sig på ett bra sätt. Jag antog att saker hade ordnat upp sig någorlunda då hon numera haft jobb sen några år tillbaka och börjat beta av skulderna genom att Kronofogden går in och plockar pengar automatiskt varje månad och jag antog därmed också att hon åtminstone betalade hyran. Speciellt eftersom hon inte sagt något annat till mig. Ja riktigt jäkla tråkigt är det iaf minst sagt.

Om man ska vara krass och cynisk (inga familjeglasögon dvs) så innebär löneutmätning att det inte är så mycket pengar kvar och beroende på den ursprungliga orsaken till situationen, som vi förstås inte vet något om, så kan det vara lockande att använda det som är kvar till roligare saker.

I sak tycker jag att, givet vad som är skrivet, det ter sig orimligt att de kommer med så många obetalda hyror. Om det är månadsbetalning så är min spontana tanke att de inte borde ha låtit det bli mer än ett kvartal. Då har det ju gått ut en eller två påminnelser och kanske hunnit gå till inkasso för åtminstone den första, ev den andra. Dessutom ter det sig märkligt från andra hållet också. Hyresvärden har rimligen ett intresse att så snart som möjligt få betalt och här har de ju en till som de kan rikta kravet mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ja, man får väl hoppas att det kan ha någon form av betydelse. Tyvärr är min syster redan rejält skuldsatt hos Kronofogden och jag har väldigt svårt att se hur detta ska lösa sig på ett bra sätt.

Inte för att strö salt i såren här men även om Ducedo hittade en räddning för dig som borgensman så drabbar det ändå din syster. Betalar man inte hyran är risken stor att man blir vräkt, så du står ju mellan att betala pengar (och som det låter antagligen inte få tillbaka dem från din syster heller), och att hon hamnar på gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Inte för att strö salt i såren här men även om Ducedo hittade en räddning för dig som borgensman så drabbar det ändå din syster. Betalar man inte hyran är risken stor att man blir vräkt, så du står ju mellan att betala pengar (och som det låter antagligen inte få tillbaka dem från din syster heller), och att hon hamnar på gatan.

Man får noga överväga sina egna förutsättningar i det läget, och ta hänsyn till att chansen ganska ordentligt försuttits om hyran inte har betalats på nästan ett år. Risken finns ju att båda två till slut står med en kudde i famnen om det får fortgå, beroende på de ekonomiska förutsättningarna för trådstartaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

vissa fighter måste man ta och låter man sitt syskon få en skuld på ~100kkr så har man försummat sina chanser imho.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Hej...

Jag är borgensman på min systers lägenhet. Nu har jag fått ett kravbrev på nästan en hel årshyra! Bortsett från att jag är oändligt besviken på min syster så undrar jag hur i hela h**vete fastighetsbolaget inte har hört av sig tidigare! Är det verkligen lagligt att vänta såpass länge innan de ger mig en notis om vad som försigår? Tycker att det borde räcka med max 2 missade hyror innan de borde hört av sig! Någon här som vet något kring detta och vad man har för rättigheter som borgensman i detta fallet?

Mvh

Du har inga riktiga rättigheter i sammanhanget utan ni förpliktigas att betala skulden. Sedan om 99% kommer från henne och 1% kommer från dig spelar mindre roll. Du får sedan ställa ett eget krav till din syster, det har inte en hyresvärd med att göra. I ditt avtal bör det stå hur länge du förväntas vara en borgensman. Om det inte gör det kan du bara avsluta det. Det ändrar dock inte kravet för tiden som varit. Ta även reda på om systern får bo kvar om skulden försvinner. Utkomsten av svaret kommer leda till följande huvudvärk:

• Var tar hon vägen om hon blir utan bostad

• Kan hon betala hyran om hon bor kvar