Samsung Galaxy S23 kan köra kraftfullare Snapdragon 8 Gen 2

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S23 kan köra kraftfullare Snapdragon 8 Gen 2

Trots Samsungs anammande av Snapdragon-krets globalt vill företaget särskilja S23-serien med en snabbare processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lät mig gissa att den har sämre prestanda/w i dom frekvenserna, och att den kommer bli varmare... I utbyte mot att det ska se bra ut i benchmarks. Perfekt för konsumenten.

Permalänk
Medlem

Det ger ju ett bra argument att lägga intro-priset till 1200$, för det är ju vad folk vill ha.

Suck.

Jag skiter i prestandan, den är tillräckligt bra, men att batteritiderna fortfarande är på 2016 års nivå är deprimerande, och jag garanterar att denna kostar 1-2h användning för mER PrEsTaNdA

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Lät mig gissa att den har sämre prestanda/w i dom frekvenserna, och att den kommer bli varmare... I utbyte mot att det ska se bra ut i benchmarks. Perfekt för konsumenten.

Exakt så.

Permalänk
99:e percentilen

Hoppas på 126 Hz-skärm också!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Såg priserna igår, tror jag sitter kvar på min S21U.

S23:
128GB: 959€
256GB: 1019€

S23+:
256GB: 1219€
512GB: 1339€

S23 Ultra:
256GB: 1419€
512GB: 1599€
1TB: 1839€

Permalänk
Avstängd

Med bättre kylning är den kallare och drar då mindre ström dessutom behöver inte special versionen ha mer ström för att nå det dom klockar till ju resultatet blir att den drar samma eller till och med mindre ström då den är svalare. Som på en PC att man kan klocka en CPU utan att den behöver ge mer ström till CPU. Så den lilla ökning dom gjort är asså uträknad utefter vad dom kan klocka Snapdragon 8 gen 2 till utan att behöva mer ström. Med ny typ av kylning som gör den svalare kan den asså dra mindre ström eftersom CPU är svalare. Nya typen av kylning kan även göra batteri svalare vilket i sin tur kan göra att den drar mindre ström.

Permalänk
Medlem

Samsung får större e-penis iom lite bättre resultat på meningslösa benchmarks och kan därav ta ut ännu högre överpriser
Konsumenterna får noll prestandaskillnad i praktiken, varmare telefon, sämre batteritid och ännu mindre plånbok

Låter verkligen som en win-win situation

Permalänk
Medlem

De kanske skulle köra på en mindre kraftfull cpu så batteriet håller över dagen. 😂

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

De kanske skulle köra på en mindre kraftfull cpu så batteriet håller över dagen. 😂

Kommer inte ens hålla 10h såhär..

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk

Kanske mer intressant att nämna övergången till TSMCs foundry från Samsungs egna. Denna nya Snapdragon 8 Gen 2 kommer med stora prestanda ökningar i både CPU och GPU och ska dessutom vara det mest energi effektiva flagskepp chippet någonsin i en Android. Ska bli intressant och se hur det presterar i verkligheten.

Permalänk

Kan dom inte göra en annan förgrening som håller ner prestandan och satsar på bättre batteritid,kamera osv istället. Alla behöver inte supersnabb mob🙂
Har iofs svårt att motivera köp av så dyra mob,som ändå håller typ 2-4 år🤔 blir väl äldre o mer betänksam nuförtiden 😋 även om det är kul med ny teknik.
Men kul att dom får lika chip iaf🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightGhost:

Kan dom inte göra en annan förgrening som håller ner prestandan och satsar på bättre batteritid,kamera osv istället. Alla behöver inte supersnabb mob🙂
Har iofs svårt att motivera köp av så dyra mob,som ändå håller typ 2-4 år🤔 blir väl äldre o mer betänksam nuförtiden 😋 även om det är kul med ny teknik.
Men kul att dom får lika chip iaf🙂

köp en midranger, man behöver inte en telefon för 10k idag, billigare har oftast bättre batteritid men klart sämre kamera men vem bryr sig.

Permalänk

Det finns billigare androider och även Samsungs A-serie. Så jag tycker ej argumentet att de är onödigt dyra är dåligt.

Det jag mer reagerar på är att det händer så lite mellan varje version.

Permalänk
Inaktiv

Bra med lite extra kraft i Samsung lurar så de orkar med all bloatware

Permalänk
Medlem

Har en vanlig Samsung S22, sämsta batteritiden på länge, nästan så att jag vill gå tillbaka till min förra Samsung S10e. Hoppas de kan få till bättre batteritid.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

...inte permium längre

Hm... Både Oppo och Xiaomi springer ju cirklar kring Samsung nu när det gäller batteri tid och prestanda över tid, gissar att Samsung snart blir en nischad telefon då deras premium är som andra tillverkares medium eller sämre beroende på vad man söker hos en mobiltelefon.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Hm... Både Oppo och Xiaomi springer ju cirklar kring Samsung nu när det gäller batteri tid och prestanda över tid, gissar att Samsung snart blir en nischad telefon då deras premium är som andra tillverkares medium eller sämre beroende på vad man söker hos en mobiltelefon.

Samsung nischad? Det har jag väldigt svårt att tro på. Ganska övertygad om att Samsung och Apple kommer vara de som säljer mest bra länge till.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fattar inte vitsen med bättre o bättre kameror i dagens mobiler när lagringsutrymmet är så litet.
Betala så jäkla mycket extra för 1 tb versionen istället för att man inför minneskort platsen igen.
Mobilen har ju blivit våran tids Swiss Army Knive typ, där du ska kunna göra en massa saker med en enda pryl istället för att ha fickorna fulla med saker. Och det är väl klart att du ska kunna filma din semester med din telefon också.
Men vart filmen ska lagras glömde dom. Vill se dom som klarar av att filma en hel semester i 4 k och mer med dagens lilla lagringsutrymme.
Alla vill inte använda moln tjänster heller.
Mer lagringsutrymme åt folket.

Permalänk
Skrivet av Podmode:

Fattar inte vitsen med bättre o bättre kameror i dagens mobiler när lagringsutrymmet är så litet.
Betala så jäkla mycket extra för 1 tb versionen istället för att man inför minneskort platsen igen.
Mobilen har ju blivit våran tids Swiss Army Knive typ, där du ska kunna göra en massa saker med en enda pryl istället för att ha fickorna fulla med saker. Och det är väl klart att du ska kunna filma din semester med din telefon också.
Men vart filmen ska lagras glömde dom. Vill se dom som klarar av att filma en hel semester i 4 k och mer med dagens lilla lagringsutrymme.
Alla vill inte använda moln tjänster heller.
Mer lagringsutrymme åt folket.

Min budget samsung har 2st simplatser plus ett sdkort. Snart räcker ett simkort+ 1st esim + sdkort för nästan alla. Lite längre fram bara esim + sdkort. Vilket leder till att det fysiska utrymmet det tar blir väldigt litet.
Men jag ser det komisk att det får plats "3st chipläsare" i budgetmodellerna men ej de exklusivare.

Nå jag håller med att om man köper en riktigt dyr mobil för att filma, så vill man ha gott om utrymme och det blir sjukligt dyrt i onödan. Men det är nog medvetet för att kunna ta extra betalt.

Jag skyller även på scenariot. Man köper en mobil för 5000kr, den kan filma och det är svårt att få plats med ens filmer. Det kan man acceptera.
Men om man köper en mobil för över dubbla priset för att dens kameror är så bra, ja då har man högre krav.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Lät mig gissa att den har sämre prestanda/w i dom frekvenserna, och att den kommer bli varmare... I utbyte mot att det ska se bra ut i benchmarks. Perfekt för konsumenten.

Bara välja battery save mode så körs inte det på max..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av HazZarD:

köp en midranger, man behöver inte en telefon för 10k idag, billigare har oftast bättre batteritid men klart sämre kamera men vem bryr sig.

Jag tänker att kameran är en av de allra viktigaste egenskaperna: den är ju åtminstone den enda som fortfarande kommer ha betydelse decennier efter att själva telefonen gått hädan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

blir nog en uppgradering i vanlig ordning, jag funderade dock på en vikbar detta året men min främsta anledning att byta är kameran då jag är för lat för att hålla på med systemkameror längre,vad jag förstår ligger kameran i vikbara en bit efter ultra?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av jontebula:

Med bättre kylning är den kallare och drar då mindre ström dessutom behöver inte special versionen ha mer ström för att nå det dom klockar till ju resultatet blir att den drar samma eller till och med mindre ström då den är svalare. Som på en PC att man kan klocka en CPU utan att den behöver ge mer ström till CPU. Så den lilla ökning dom gjort är asså uträknad utefter vad dom kan klocka Snapdragon 8 gen 2 till utan att behöva mer ström. Med ny typ av kylning som gör den svalare kan den asså dra mindre ström eftersom CPU är svalare. Nya typen av kylning kan även göra batteri svalare vilket i sin tur kan göra att den drar mindre ström.

Hur kan den dra mindre ström för att det är bättre kylning? Är det någon egenskap i materialet som blir sämre av värme?

Annars kan bättre kretsar gör att man kan sänka spänningen och då blir det mindre ström (U/R) och skapas mindre effekt (U*I).
Man kan också öka frekvensen på bättre kretsar utan att behövs öka spänningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Hur kan den dra mindre ström för att det är bättre kylning? Är det någon egenskap i materialet som blir sämre av värme?

Det stämmer att kretsarnas strömläckage är beroende av temperatur, dock oklart om det skulle vara någon påtaglig skillnad i detta scenario.

Permalänk
Medlem

Kan inte prata för nyare Samsung lurar men jag hade Galaxy S9 ett tag och den var fruktansvärt trög med Exynos varianten. Kollade man däremot på recensioner på Snapdragon varianten så hade den inte alls samma problem.

Permalänk

Kör idag en mobil med Snapdragon 8+ Gen 1 5.92 skärm med 4300mah. det räcker och blir över vem behöver ens all beräknings kraft lägg mer energi på battertid stället. Men min 13proM trots större skärm och mindre batteri klarar sig nästan av det dubbla av flitig användning

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Nöjd ägare av Samsug A53, var länge sedan jag köpte något så dyrt för att vara missnöjd.
Bunden till operatör i två år nu. S25 kanske. Skulle gärna se att de fixade till Exynos snarare en ha olika modeller.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns billigare androider och även Samsungs A-serie. Så jag tycker ej argumentet att de är onödigt dyra är dåligt.

Det jag mer reagerar på är att det händer så lite mellan varje version.

Jag tror det handlar mycket om att det står helt enkelt stilla för närvarande. Man har nått en viss punkt där vi inte ser så mycket nytt som är förändrande. Javisst att utvecklingen går framåt. Om man ser på marknaden överlag så ser man att alla fabrikat använder nästan samma teknik. Då blir det svårt att komma med något som ser nytt ut.

Jag önskar hellre Samsung hadde kunnat behålla Enyxos än att gå till Qualcomm. Med tanke på att Samsung har sin egna CPU utveckling där de redan är nere på 3nm.
Även deras RAM minne division utvecklar helt nytt och även det ryktas gå förbi i nya S23.
Ta Samsung display som utvecklat nyaste och senaste ljuskänsligaste skärm som ingen heller vet om de kommer lansera.
På batteri sidan står alla fast. Största mängd ligger på 5-6000mAh
Kamera fronten har Samsung sin Isocell och Sony i princip resten utav marknaden.
Finns mycket mer att önska. Känns mer som att fokuset ligger på annat håll.
Inne på 3:e Sxx ultra och alla har haft för/nackdelar och senaste tycker jag är i rätt riktning. Aldrig ens märkt av någon prestandaförlust i kraften till det jag använder telefonen till. Som vanligt mycket skrik för lite

Permalänk
Skrivet av johnny:

Hm... Både Oppo och Xiaomi springer ju cirklar kring Samsung nu när det gäller batteri tid och prestanda över tid, gissar att Samsung snart blir en nischad telefon då deras premium är som andra tillverkares medium eller sämre beroende på vad man söker hos en mobiltelefon.

Xiaomi köper sina skärmar från Samsung display och Kamera är från Sony och CPU kommer från Qualcomm.
Oppo är väldigt liknande soppa. Där har du en sak du kanske borde tänka över. De har pengarna. Inte de som tillverkar det hela själva. Samtidigt spelar de på den asiatiska marknaden som har helt andra spelregler än här i Europa. Det betyder inte att de är bättre utan de är beroende utav att spela jämna kort med de som tillverkar deras produkter.