Permalänk
Föredetting
Skrivet av ztenlund:

Långt efteråt, men jag har en matchande borste till 38C. Jag har inte tittat om den finns fortfarande, men den har alltså samma typ av barber pole-form på handtaget. Det är ganska många år sedan jag köpte min (från Storbritannien).

Feather är bra för mig i 38C om jag inte har rakat mig på tre dagar eller mer. Om jag rakar mig varannan dag, vilket är det vanligaste, blir det väldigt lätt prickig korv av alltihop.

Köpte någon billig grävlingshårborste från Amazon och Col. Conk-tvålar, funkar utmärkt. Provat lite blandade blad från Astra, Feather och Derby, men tror mitt favoritblad såhär långt är Gilette 7 O'Clock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Har nu bytt jobb efter egen uppsägning till landstings-baserat, trevligt med alla fikaraster måste jag säga
Första jobbet då jag kan låta skägget växa och gro, riktigt trevligt måste jag säga. Är än så länge bara 5½ vecka in i odlingen, och fansiken vad det kliar! Vill odla vidare men samtidigt bara raka av då det vissa stunder riktigt sticker i ansiktet.
Finns det nåt man kan behandla ansiktet med, mjuka upp eller liknande? Prover just nu L'Oréal Barber club wash då farsan trivs riktigt bra med det efter att ha fått det av mig förra året.
Men finns det nåt annat man kan testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en sådan här säkerhetshyvel istället för att hålla på med gilette, det känns så onödigt med alla plastbitar man får slänga.

Numera kör jag helskägg men det behövs såklart trimmas och det gör jag med apparat. Men det är svårt att få t ex linjerna raka och fina och då tar jag hyvel. Har kollat lite på instegsmodeller, Merkur 34C samt Muhle R89. Men är fortfarande lite osäker om det är värt det. Hur lång tid tar det att lära sig att raka sig utan att man får fullt med skärsår?

Permalänk
Medlem

Använder en Gilette Fusion (den enklaste) och även ibland en Braun 790CC. Givetvis blir man slätare med hyvel men har man lärt sig hur en apparat ska användas är den riktigt bra. Alla har inte samma hud eller skäggväxt så det finns inte bara ett sätt att raka sig.
Det som slagit mig är att det är så enkelt att få lång livslängd på rakbladen. Länkar exempel här nere, det är ofta smutsbeläggningar på bladen som gör att man kan få hudproblem så rengöring är mycket viktigt.
Själv köper jag en Gilette 8-Pack blad för ca: 200:- och de håller ett år för mig trots ganska ordentlig skäggväxt.
I klippet använder de jeanstyg men jag använder istället en mikrofiberduk och den är enligt mig bättre.
https://youtu.be/h-4bhVpfxJM

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Funderar på att skaffa en sådan här säkerhetshyvel istället för att hålla på med gilette, det känns så onödigt med alla plastbitar man får slänga.

Numera kör jag helskägg men det behövs såklart trimmas och det gör jag med apparat. Men det är svårt att få t ex linjerna raka och fina och då tar jag hyvel. Har kollat lite på instegsmodeller, Merkur 34C samt Muhle R89. Men är fortfarande lite osäker om det är värt det. Hur lång tid tar det att lära sig att raka sig utan att man får fullt med skärsår?

Kanske för att jag använt säkerhetshyvel så länge nu att jag glömt bort, men jag skulle villja påstå att det inte är nå svårare öht. Det heter säkerhetshyvel av en anledning. Största problemet är väl att hålla rätt vinkel, men det är snarare så att man inte klipper nära nog än att man börjar hyvla skin..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Kanske för att jag använt säkerhetshyvel så länge nu att jag glömt bort, men jag skulle villja påstå att det inte är nå svårare öht. Det heter säkerhetshyvel av en anledning. Största problemet är väl att hålla rätt vinkel, men det är snarare så att man inte klipper nära nog än att man börjar hyvla skin..

Fick bli en nu, man vet ju inte förrän man testat. : )

Permalänk
Medlem

Tänkte pröva att gå över till rakhyvel istället för apparat.

Vad rekommenderas utöver själva hyveln? Kan ni rekommendera en rakhyvel eller något startpaket att testa med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Tänkte pröva att gå över till rakhyvel istället för apparat.

Vad rekommenderas utöver själva hyveln? Kan ni rekommendera en rakhyvel eller något startpaket att testa med?

Själv kör jag Gillette Fusion men jag är heller inte någon rakningsfanatiker utan kör skäggstubb och rakar mig när jag får lust, brukar bli en gång i veckan eller så. Beror också lite vad jobbet kräver.

Här kan du läsa mer om alla olika typer av blad det finns från just Gillette:
https://www.gents.se/text/skillnaden-mellan-gillettes-olika-b...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Själv kör jag Gillette Fusion men jag är heller inte någon rakningsfanatiker utan kör skäggstubb och rakar mig när jag får lust, brukar bli en gång i veckan eller så. Beror också lite vad jobbet kräver.

Här kan du läsa mer om alla olika typer av blad det finns från just Gillette:
https://www.gents.se/text/skillnaden-mellan-gillettes-olika-b...

Tack, använder du något raklödder eller sådant?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Tack, använder du något raklödder eller sådant?

Kör på Gilletts egen rakgel. köpes i tvåpack via apotea eller liknande när det behövs.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Funderar på att skaffa en sådan här säkerhetshyvel istället för att hålla på med gilette, det känns så onödigt med alla plastbitar man får slänga.

Numera kör jag helskägg men det behövs såklart trimmas och det gör jag med apparat. Men det är svårt att få t ex linjerna raka och fina och då tar jag hyvel. Har kollat lite på instegsmodeller, Merkur 34C samt Muhle R89. Men är fortfarande lite osäker om det är värt det. Hur lång tid tar det att lära sig att raka sig utan att man får fullt med skärsår?

Viktigt med säkerhetsrakhyvel att göra små och korta rörelse. Inte som man ser i Gillette reklamen när dom dra över hela ansiktet.
Vinklen är är också viktig, 30-45 grader mot huden. Har använt säkerhetsrakhyvel i 10 år och det är billigare rakning. Köper mina rakgrejor från Gents.se.
Skär man sig använder man ett alunstick eller alumblock för att stoppa blödningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Kanske för att jag använt säkerhetshyvel så länge nu att jag glömt bort, men jag skulle villja påstå att det inte är nå svårare öht. Det heter säkerhetshyvel av en anledning. Största problemet är väl att hålla rätt vinkel, men det är snarare så att man inte klipper nära nog än att man börjar hyvla skin..

Håller med i stort. Jag har kört säkerhetshyvel i 10-15 år skulle jag tro. MEN jag skulle nog ändå säga att det lite lättare kan gå illa med säkerhetshyveln. Inte ofta, men någon gång har jag dragit av en bit hud på hakan, och en gång fick jag gå med bandage på tummen efter att ha varit oförsiktig när jag skulle plocka upp hyveln ur necessären...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Merkur 34C

Kika på 38C istället, likadan men längre skaft.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Fick hem Muhle R89 förra veckan och testade under helgen. Tyckte inte det var särskilt svårt, skar mig inte ens.

Permalänk

Själv använder jag nästan genomgående Headbladeprodukter

Undantaget är för exfoliering där jag använder "en brun flaska" ur frugans ansiktsvårdsarsenal, men sedan är det Headblade. Headslick rakkräm, Headblade Moto rakhyvel och Clearhead aftershave. Som återfuktare används sedan Headlube Matte och Headlube SPF 50+ (solskyddande).

Maskinerna jag använder är en Remington QuickCut Clipper HC4250 och en Remington RX1500 Ultimate Series RX5. RX5:an har fem fjädrande skärhuvuden, är helt vattentät och rakar ned till 0,2mm. (Kan varmt rekommendera.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men är fortfarande lite osäker om det är värt det. Hur lång tid tar det att lära sig att raka sig utan att man får fullt med skärsår?

Du kan väl gå till en barberare engång, studera hur deras ritualer ser ut.

Nu har jag inte stenkoll på de där hyvlarna, men skulle föreslå t.ex. Rockwell 6C för ett par hundralappar mer.
Eller skaffa nån hyvel som du kan ändra rakhöjden. Börja med lite högre rakhöjd?

Finns säkert youtube instruktioner också om dessa ritualer. Frågan är hur långt nära perfektion du vill dra det? Visst kan man skippa delar av ritualen och köra med färdigfluffad gilette gel också, men det är inte samma ritual.

Men i grund och botten vill du ha allt varmt/varmljummet, huden, hyveln, bladen, gelen/tvålen. Är något kallt brukar det inte bli bra eller att man stressar och börjar rycka så blöder man lätt.

Antingen att du tar en dusch innan eller att du värmer upp huden med en blöt och väldigt varm handduk. t.ex. https://timetoshave.se/rakning/muhle-rakhandduk-2-pack/ du ska inte bränna dig, men huden ska väl rodna, så porerna öppnas.
(De flesta har väl sett hur James Bond gör i filmerna, men ändå envisas att raka skägget innan dusch?) Varför ändra ritualen?

Ska du löddra tvålen se till att det är varmt, t.ex. genom en 'shaving scuttle?', keramikkanna med dubbla väggar var innehållet kan fyllas med intill kokande vatten. För rakborstar föredrar jag själv syntetiska jämfört med bäverhår, de torkar snabbare.

Värm även upp metallen i hyveln i varmt vatten innan du sätter på rakbladet.

Har du lågt nerställd bör man vara lite försiktig och, se till att inte raka mothårs första och kanske rundan. Allas ansikten är olika, och håret kan växa åt olika håll speciellt vid hakan. Sen sista rundan kanske man kan köra mothårs, men se till och inte rycka i Gilette stil utan svep hellre större ytor

Efter ett tag härdas ansiktet eller är det åldern? Enklare och smidigare blir det iaf ju längre man övar. Bli väl som personligt spa besök varje gång man lyckas.

Sen om det är värt det är en annan fråga.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har rätt slö skäggväxt, behöver raka mig riktigt 1 gång i veckan, annars trimmar jag bara lite där det inte ska vara något.
Så tror jag klarar mig 1 år på ett 4-pack gillette rakblad. Tror att jag fick hyveln gratis när jag fyllde 18 eller nått.
Tror jag fick två olika.

Permalänk
Medlem

Köpte ett startkit ”Mühle Rakset RYTMO & Sandalwood” för att testa, är rätt less på kostnaden för Gilettes flerblad som räcker max 1,5 månad…

Jag har hyfsat kraftig skäggväxt och behöver raka mig varje morgon, men jag tycker inte att Rytmo-hyveln tar speciellt bra, så det tar rätt lång tid att köra igenom skrotet med acceptabelt resultat.

Kan ni rekommendera någon annan hyvel, eller är det tekniken som suger?

Permalänk
Medlem

Gillettes rakblad, åtminstone de lösa flerbladiga, ska nästan vara outslitliga vad gäller skärpan. Att de blir slöa med tiden beror på beläggningar av skägg, raktvål och hud.
Köpte för många år sen ett kit bestående av en gummimatta som man vässade bladen på. Den var konstruerad av en som hade jobbat på Gillette.
Sen när den blev sliten använde jag baksidan på en musmatta. Men nu använder rester av ett ihopvikt lakan som jag efter varje rakning drar sidledes längs bladen efter noggrann ha sköljt i hett vatten.

Orsaken till att bladen ändå blir slöa med tiden är att man bara rengör ena sidan av bladens båda. Sprayar man ibland med Ajax el likn och låter verka en stund och sedan sköljer i hett vatten så håller bladen sig tillräckligt vassa i åtminstone 3-4 mån vid daglig användning. Glidstripparna är förstås då sedan länge borta och lamellerna utslitna.
Men bra med tanke på priset.

Permalänk
Medlem

Nån här som äger en Philips S9000 Prestige rakapparat med trådlös Qi laddare? Skulle ni kunna kolla om displayen lyser upp på eran när ni lyfter på rakapparaten? På min gör det inte det, undantaget är när man lyfter den från laddaren under pågående laddning så lyser den upp men annars inte. Jag har läst en del recensioner på nätet och där ser jag några som hävdar att deras lyser upp när man lyfter den. Så undrar om min är defekt eller inte...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Otori:

Köpte ett startkit ”Mühle Rakset RYTMO & Sandalwood” för att testa, är rätt less på kostnaden för Gilettes flerblad som räcker max 1,5 månad…

Jag har hyfsat kraftig skäggväxt och behöver raka mig varje morgon, men jag tycker inte att Rytmo-hyveln tar speciellt bra, så det tar rätt lång tid att köra igenom skrotet med acceptabelt resultat.

Kan ni rekommendera någon annan hyvel, eller är det tekniken som suger?

Tror du behöver hitta rätt teknik. Rätt blad är också viktigt. Har du provat Feather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Tror du behöver hitta rätt teknik. Rätt blad är också viktigt. Har du provat Feather

Ah, ok.
Läste om någon som skrev att han ville ha aggressivare inställning och tänkte att det kanske var vad jag också behövde.

Jag köpte till Feather-blad då de fått så bra betyg.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Ah, ok.
Läste om någon som skrev att han ville ha aggressivare inställning och tänkte att det kanske var vad jag också behövde.

Jag köpte till Feather-blad då de fått så bra betyg.

De är tunna och sylvassa jag trodde de skulle gå sönder när man tog i bladet. Det är gjort sådan. Först kört på feather single och nu dubbel.
Hadde annan hyvel förut där det var singleblad. Bytte till ny med dubbelblad.
De dubbelblad från feather får man akta sig för. Va väldigt försiktig. Viss du inte har tekniken inne. Även var försiktig när du öppnar förpackning.

Läser man guider så sägs det att man skall ha vasst blad om man har grovt hår. Finns få blad som är vassare än det japanska.

Kör en Giesen&Forsthoff DE Safty

Permalänk
Medlem

Tröttnade på gillette och köpte ett startkit från gents. Har inte ångrat mig en sekund.

Saker jag lärt mig sedan dess.
Mer vatten i tvålen ger löddrigare tvål. Mer bubblor. Torkar dock ut snabbt och man får applicera om.
Mindre vatten ger en krämigare konsistens. Föredrar detta.
Rakningen kräver mer teknik. Särskilt när man rakar under näsan och runt adamsäpplet. Lätt annars att man missar.
Det tar lite längre tid att raka sig.
Man får en bättre rakning. Har provat tre olika blad och märker ingen direkt skillnad. Sparar feather bladen till sist. Då de är vassast.
Hade ett close call vid rengöring av blad. Långsidan är vass. Greppa om kortsidan.

Och jag bjuder på ett lifehack:
En relativt billig tvål ingick i startkitet. Det har en något för stark tvållukt. Då jag har en eterísk olja av samma doft hemma droppar jag i lite i tvålen för att parfymera. Funkar utmärkt. Och jag slipper köpa en ny tvål. win win.

Permalänk
Medlem

Tips på vettig rakapparat för <1000kr? Har kört med en som jag köpte för ~300kr för sex år sedan. Men nu börjar den bli trött, trots att jag bytt blad en gång.

Tips?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Tröttnade på gillette och köpte ett startkit från gents. Har inte ångrat mig en sekund.

Saker jag lärt mig sedan dess.
Mer vatten i tvålen ger löddrigare tvål. Mer bubblor. Torkar dock ut snabbt och man får applicera om.
Mindre vatten ger en krämigare konsistens. Föredrar detta.
Rakningen kräver mer teknik. Särskilt när man rakar under näsan och runt adamsäpplet. Lätt annars att man missar.
Det tar lite längre tid att raka sig.
Man får en bättre rakning. Har provat tre olika blad och märker ingen direkt skillnad. Sparar feather bladen till sist. Då de är vassast.
Hade ett close call vid rengöring av blad. Långsidan är vass. Greppa om kortsidan.

Och jag bjuder på ett lifehack:
En relativt billig tvål ingick i startkitet. Det har en något för stark tvållukt. Då jag har en eterísk olja av samma doft hemma droppar jag i lite i tvålen för att parfymera. Funkar utmärkt. Och jag slipper köpa en ny tvål. win win.

Tips är parfymfri.

Permalänk

Är Panasonic ES-LV9Q en bra rakapparat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är Panasonic ES-LV9Q en bra rakapparat?

Lite överdrivet dyr, men annars är den väl lika bra som andra modeller. Ser dock mindre hållbar ut med tanke på designen.

Har själv använt Braun under de senaste 20 åren. Hade innan dess Philips-modeller.

Permalänk
Medlem

Har själv kört Gilette ända sedan man fick en sån i posten när man fyllde 18 men känner nu att jag vill prova något annat märke. Någon som kan rekommendera en hyvel som fungerar bra? Jag har medeltjock skäggväxt och använder hyvel även för att raka huvudet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag har testat sword and wilkinsons motsvarighet till gilette fusion liknande och den funkar helt okej.
Fast jag är lite för snål och tycker det är lite roligt att nörda ner mig så jag använder hellre en säkerhetsrakhyvel.
Har använt en klassisk Mercus 34C rakhyvel och gillar den. Bra tyngd men jag kollar lite efter en med skönare handtag.
För rakblad så testar jag runt men återkommer alltid till Gilette 7 o clock.
Den gröna 7 o clock är lite vassare men håller itne skärpan lika länge som den gula 7 o clock.
Båda funkar riktigt bra och jag ser alltid till att ha ett litet lager av dom hemma.

Jag är på jakt efter en bra rakkräm och en after shave balm / lotion. Något som kan smörja in och skydda den ibland lite irriterade huden efter rakning. Någon som har ett tips på bra rakkräm och eller balm?

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.