Netflix siktar på betald kontodelning innan slutet av mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vad är det som skiljer denna situation från andra köpsituationer? Ni kan välja att

  • A) Köpa en tjänst - och då betala det pris säljaren sätter och följa de villkor säljaren sätter upp för tjänsten

  • B) Inte köpa tjänsten.

Att gnälla över att det är för dyrt i detta forum kommer inte att sänka priset.

Passar det inte, låt bli att köpa tjänsten. Det är det enda sättet att visa ert missnöje.

Skillnaden är C de kan inte leverera så B.

Vi har ekomiska problem. Något de klagat på sedan Disnay+ HBO mm sedan tidigare. De förlorar kunder och media att erbjuda.
Sen tror jag att inte de hjälpt att "billiga" tv aparaters netfilx app inte fungerar koret. Hur många pensionärer vill betala mer då de inte ändå kan se något utan byta tv eller skaffa en ny digitalbox.
B
Hur säger man upp TV avgiften nu då det är inlagt i skatten.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

https://sv.wikipedia.org/wiki/Testbild#/media/Fil:PM5544_with...

Permalänk
Avstängd

Mycket gny och gnäll här.

Trodde detta var ett forum för teknikintresserade? Sätt upp en vpnserver hemma och låt all netflixtrafik gå via den.

Inte svårt alls och problemet är löst.

Permalänk
Medlem

Skulle jag behöva betala extra för att kolla på Netflix från sommarstugan (annat ip/hushåll)? Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Kollar man lönetråden där alla tjänar 60-100.000 sen här där ingen är villig att betala nån hundring för Netflix 😂

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kollar man lönetråden där alla tjänar 60-100.000 sen här där ingen är villig att betala nån hundring för Netflix 😂

Man skulle nästan kunna tro att det är fler än en medlem som skriver här.
En tråd där man kan skryta om sina 100+ i lön lockar en annan typ av medlem än en gnälltråd om priser.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte (generellt) problemet. Varför ska Netflix ge bort sin tjänst gratis till en persons alla vänner och släktingar? Varför skulle Netflix sörja icke-betalande kunder?

Dock ser jag viss problematik för folk som tex reser mycket. Men det utgår jag från finns en rimlig lösning på.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Bara att säga upp då för vår del, tittar knappt ändå.

Lite kul ändå att folk börjar pirata igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag förstår inte (generellt) problemet. Varför ska Netflix ge bort sin tjänst gratis till en persons alla vänner och släktingar? Varför skulle Netflix sörja icke-betalande kunder?

Dock ser jag viss problematik för folk som tex reser mycket. Men det utgår jag från finns en rimlig lösning på.

De marknadsförde till och med kontodelning innnan ju. Sen tvärvänder man nu när man måste gå med vinst. Delar man konto kanske man också delar kostnad? Vi är tre som delar här, betalar 30kr var eller nåt. Men tycker knappt det är värt det.

Permalänk

Det finns bra argument om hur filmtjänsterna utvecklas. Som att de bara blir dyrare, får sämre utbud och man behöver ha flera tjänster etc.

Men argument som att det är skit att man inte får dela på gymkort, busskort och andra tjänster som filmtjänster med hela sin bekantskapskrets tycker jag är dåligt.
Man kan argumentera hur mycket som helst att gymmen bara blir dyrare, man är inte själv på gymmet 24h/dygnet 7 dagar i veckan och man ska ha rätt att dela sitt gymkort med folk så man kommer upp i denna nyttjandenivå.

Problemet med resonemanget är att då skulle gymkort typ behöva kosta 3 gånger så mycket och det stänger ute för folk som bara har ett själv.
Samma är det med filmtjänster.

Nå det finns inget bra sätt för filmtjänsterna att lösa detta på idag. Jag tänker mig att de bara har få konton samtidigt och betrodda enheter så minskar de problemet.
Netflex skjuter sig lite själv i foton med att deras 4k abonnemang har 4st användare samtidigt.

Permalänk
Medlem

Steam family sharing, dela ditt spelbibliotek med vänner och familj gratis.

Netflix går en annan väg.

Jag föredrar Steams sätt.

Att börja jaga sina nuvarande kunder låter inte som en bra ide. Att dela konton med vänner och familj är hur bra som helst. Sätt en gräns för hur många användare som får kolla samtidigt och var nöjda där istället.

Permalänk
Medlem

Alla stora jättar kommer alltid att försöka kräma ur varenda krona ur folk. Det här är ett klassiskt sätt att höja priserna på genom hitta en ”legitim” anledning till varför.

Så länge dom va herren på täppan gick det ju uppenbarligen bra att ha definitionen hushåll…

Knappast en slump att detta blev aktuellt när dom plötsligt inte tjänar miljarder längre… bojkott är det enda som biter!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kollar man lönetråden där alla tjänar 60-100.000 sen här där ingen är villig att betala nån hundring för Netflix 😂

Haha, sant! Det stämmer ju faktiskt!

Jag har själv lånat exets konto men inte använt det på typ ett år. Det var främst för barnens skull som kollade på barnserier. Nu har dock Youtube-premium för 35kr/månaden fått ta över stafettpinnen när det gäller underhållning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Steam family sharing, dela ditt spelbibliotek med vänner och familj gratis.

Netflix går en annan väg.

Jag föredrar Steams sätt.

Med Steam family sharing kommer väl bara en person i taget åt steambiblioteket? Hur är det bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Alla stora jättar kommer alltid att försöka kräma ur varenda krona ur folk. Det här är ett klassiskt sätt att höja priserna på genom hitta en ”legitim” anledning till varför.

Så länge dom va herren på täppan gick det ju uppenbarligen bra att ha definitionen hushåll…

Knappast en slump att detta blev aktuellt när dom plötsligt inte tjänar miljarder längre… bojkott är det enda som biter!

Angående att Netflix skall ha tjänat miljarder.

Det kostar att spela in tv-serier.
Netflix har jättelån.
Dessa måste betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Med Steam family sharing kommer väl bara en person i taget åt steambiblioteket? Hur är det bättre?

Det lär ens barn allt om ändliga resurser!

Permalänk
Medlem

Delar konton med resten av familjen och kollar lite ibland men skulle inte betala 30kr/mån för netflix.
Jag har så mycket annat jag inte hinner se så det är inte hela världen att en del av backlogen ryker.

Skrivet av palusa:

Kollar man lönetråden där alla tjänar 60-100.000 sen här där ingen är villig att betala nån hundring för Netflix 😂

Det säger ju en hel del om hur folk värderar netflix
"Jag märker inte om jag betalar för netflix och det gör ingen långsiktig skillnad men det är ändå inte värt det"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Angående att Netflix skall ha tjänat miljarder.

Det kostar att spela in tv-serier.
Netflix har jättelån.
Dessa måste betalas.

Nä helt rätt - tjäna va fel ordval. Men poängen är att mycket vill ha mer..

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Sa upp mitt Netflix vid årskiftet, dock har det inget med familjedelning att göra.
Bor själv och har en normal medelinkomst.

129kr i månaden och ökade kostnader för bolån och annat, tycker jag det är för dyrt helt enkelt. Då finns det andra sätt att få tag i material.

Allt som har en månadskostnad äter ju på sin disponibla inkomst, även om någon tjänar 100k i månaden kanske de har andra utgifter i samma nivå (bolån, bilar etc), så kan även förstå att personer med de inkomsterna inte vill betala. Handlar ju om att vara smart med sin ekonomi, inte att vara snål.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tror att mitt hushåll åker på detta, något som känns fel då det är jag och min tjej i hushållet. Vi har dock en övernattningslägenhet för tjejens jobb 25-30 mil bort och egentligen är det bara hon som tittar på Netflix. Men lär ju vara Ort1 på Mån-Torsdag och Ort2 Fre-Sön.

Men hon & du är skrivna på samma hushåll, det verkar vara det viktiga för Netflix sen var ni tittar på Netflix är en annan sak!?

Jag står för 3st bredband som står på olika adresser kollar man IP-adresserna är dom skrivna på samma hushåll dvs. mitt, undrar hur Netflix resonerar i en sådan situation då streamingen går via mitt bredband?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag förstår inte (generellt) problemet. Varför ska Netflix ge bort sin tjänst gratis till en persons alla vänner och släktingar? Varför skulle Netflix sörja icke-betalande kunder?

Dock ser jag viss problematik för folk som tex reser mycket. Men det utgår jag från finns en rimlig lösning på.

Varför skulle resande vara ett problem? Man installerar Netflix på mobilen/ paddan, om det endast går att se netflix på samma IP adress i framtiden blir ju hela vitsen med appen förstörd.
Det är väl var man är folkboförd som gäller? Inte IP adress?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Skillnaden är C de kan inte leverera så B.

Vi har ekomiska problem. Något de klagat på sedan Disnay+ HBO mm sedan tidigare. De förlorar kunder och media att erbjuda.
Sen tror jag att inte de hjälpt att "billiga" tv aparaters netfilx app inte fungerar koret. Hur många pensionärer vill betala mer då de inte ändå kan se något utan byta tv eller skaffa en ny digitalbox.
B
Hur säger man upp TV avgiften nu då det är inlagt i skatten.

Jag ser att du postade lite sent på kvällen Var du trött då? Jag hänger inte riktigt med, varken i vad du vill säga eller ditt resonemang...

Åtminstone när jag skrev mitt inlägg handlade tråden om att Netflix vill ha mer pengar om du delar ditt konto med andra. Vad har pensionärers dåligt fungerande netflix-appar, digitalboxar eller TV-avgifter med kontodelning att göra?

Permalänk
Medlem

Låt folk få dela hur mycket de vill, men begränsa simultana streams och gör så man kan lägga till fler vid behov. Så tycker jag nog det borde fungera. Delar jag mitt lösenord till 20 pers som varje kollar en gång i månaden och aldrig krockar är det fine, men en annan som delar med 4 och alla vill se samtidigt kan lägga till det

Vem bryr sig om gränsen på ett hushåll? Ska barn med skilda föräldrar behöva byta konto varannan vecka eller vadå?

Permalänk
Medlem

Ja trött då som nu. Men då jag har gå runt och fixat grannarnas tv'a sedan comhem ändrade om sitt system här om året, så har jag sett att Netflix apparrna inte fungerar som de ska då de inte uppdateras på deras smart tv's. De flesta jag har hjälpt är pensionärer och de vill inte byte tv bara för att netflix eller svtplay inte längre fungerar. Så det blir alternativ B säga upp abonnemanget i väntan på något annat. Nu har vi fått en förungring i denna bostadsrättsförening men pensionärerna är fortfarande en markant summa personer.
Av de runt 400-500 hushåll vi har så är de en stor kundbas. Om man sedan inte fixar apparna så spelar det ingen roll vad man tar betalt.
De har förlorat en stor kunddatabas som inte är tillbakakommen för att man höjer priset då appen inte längre fungerar på TV apparaterna. Vet inte om jag ska skylla på netflix elgiganten eller vad nu märket på tv aparater heter som inte kör standardiserade program. Mycket vatten ska rinna under många broar innan man blir klok på alla konstiga beslut.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Javisst, men det är omöjligt för Netflix att kontrollera. De får helt enkelt anta att folk kommer "tänja" på definitionen av "hushåll", och anpassa prissättningen därefter. Ska det vara så svårt att ta betalt efter antal parallella streams man vill kunna använda istället för någon vag definition av "hushåll"?

Du förstår nog inte heller. De kommer att kontrollera din ip-adress och om inte denna är samma som tidigare kommer de att spärra ditt tittande. Om du har t.ex. barn som bor på två ställen måste du köpa till ett nytt hem för att de ska kunna titta på båda ställena.

Den dagen de inför detta kommer jag säga upp Netflix på studs och köra vidare på Prime och HBO (Tills HBO klantar sig med prishöjningar, vilket jag bara tror är en tidsfråga). Då ryker den också och man får teckna Disney + istället.

Jag hatar företag som utstuderat försöker mjölka sina kunder till max för att ständigt nå sina evigt utökade tillväxtmål.
Visst, företag är till för att tjäna pengar, men det finns gränser för när de blir för "greedy" och äckliga i mina ögon.

Apple är i en klass för sig eftersom deras kunder inte förstår och aldrig kommer förstå bättre. Någon annan än jag som ser en likhet med "Kejsarens nya kläder" och Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kollar man lönetråden där alla tjänar 60-100.000 sen här där ingen är villig att betala nån hundring för Netflix 😂

Du tror alltså att man är villig att betala vad som helst så länge man har råd? Då kan de ju höja till 1000:-/månad för det är inte heller några problem om man tjänar 100k/mån. Fin logik.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Du förstår nog inte heller. De kommer att kontrollera din ip-adress och om inte denna är samma som tidigare kommer de att spärra ditt tittande. Om du har t.ex. barn som bor på två ställen måste du köpa till ett nytt hem för att de ska kunna titta på båda ställena.

Självklart begränsar inte Netflix tittande baserat på IP-adress. Dör mitt internet så att jag måste dela från telefonen så får jag ju nytt IP. Jag har garanterat inte samma IP på mobilen hela tiden. Dottern åker hem till kompisar och använder deras WiFi och har förstås helt annan IP.

Dessutom är det ju skitenkelt att få ny IP-adress hemma. För att inte tala om alla i Sverige som sitter bakom CG-NAT och har samma IP-adress som tusentals andra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Du förstår nog inte heller. De kommer att kontrollera din ip-adress och om inte denna är samma som tidigare kommer de att spärra ditt tittande. Om du har t.ex. barn som bor på två ställen måste du köpa till ett nytt hem för att de ska kunna titta på båda ställena.

Den dagen de inför detta kommer jag säga upp Netflix på studs och köra vidare på Prime och HBO (Tills HBO klantar sig med prishöjningar, vilket jag bara tror är en tidsfråga). Då ryker den också och man får teckna Disney + istället.

Jag hatar företag som utstuderat försöker mjölka sina kunder till max för att ständigt nå sina evigt utökade tillväxtmål.
Visst, företag är till för att tjäna pengar, men det finns gränser för när de blir för "greedy" och äckliga i mina ögon.

Apple är i en klass för sig eftersom deras kunder inte förstår och aldrig kommer förstå bättre. Någon annan än jag som ser en likhet med "Kejsarens nya kläder" och Apple?

Man byter ju ip-adress typ varje gång man byter mast i 4g nätet, definitivt många gånger om dagen för de som pendlar. Det kan omöjligt bestämmas på det sättet

Tror snarare det är enheternas position över tid och att de ansluter mot samma wifi åtminstone ibland och sådana saker

Permalänk

@hACmAn då förstår jag.

Ja, om man vill sälja sin vara måste man ju givetvis se till att den är lättillgänglig för ens tilltänkta kundgrupp.

Annars får vi väl se om det kommer löna sig i längden. Resonemanget är väl att det är bättre att få in lite pengar från de som i dagsläget gratistittar via någon annans konto än inga pengar. Visst de kommer tappa en del abonnenter som i dag betalar 45 spänn (179/4) och tycker att 75 är alldeles för dyrt (nästan 100% ökning!). En del kommer surna till över strulet som orsakas av kontrollerna av att man bara delar med de man har rätt att dela med. Men... för många (ensamhushåll) har de helt plötsligt sänkt priset på 4K-abonnemanget från 179 till 75 spänn när man kan dela med Netflix goda minne. Då kommer de ner i priser som är jämförbara med de andra streaming-operatörerna. Är det ett smart sätt att sänka priset för vissa men behålla det nuvarande priset för de som har råd att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Men hon & du är skrivna på samma hushåll, det verkar vara det viktiga för Netflix sen var ni tittar på Netflix är en annan sak!?

Jag står för 3st bredband som står på olika adresser kollar man IP-adresserna är dom skrivna på samma hushåll dvs. mitt, undrar hur Netflix resonerar i en sådan situation då streamingen går via mitt bredband?

Hur ska Netflix lösa det tekniskt? Inte genom att titta i register i varje land för att se var man bor och jämföra detta med IP-adresser.. Det blir bara IP-adresser de tittar på. Om du använder olika IP-adresser ser de att du tittar på olika ställen= olika hem. Detta är en väldigt enkel och fungerande lösning. Bara några rader kod.. Du kommer såklart få betala för tre hem om du använder tre olika IP-adresser, eller får du begränsa ditt tittande till en av IP-adresserna.

Enklast är att göra som jag om de inför detta. Säg upp abonnemanget helt och titta på något annat i stället. Prime, HBO och Disney+ är betydligt billigare och faktiskt lika bra. Netflix har tappat enormt i innehållskvalitet om man jämför med för några år sedan. Då var de klart bäst. Så är det inte längre men det är bara de själva som vägrar inse detta. Det verkar som de tror de (fortfarande) är det enda alternativet och försöker fortsatt mjölka sina kunder genom att konstant fördyra en sämre och sämre tjänst. Och nu detta med att begränsa sina kunder!

De fattar inte heller att streamingtjänsterna är för dyra eftersom en tjänst inte har tillräckligt mycket bra material. De flesta delar t.ex. sitt Netflix abonnemang med andra och de andra delar sina HBO, Prime eller Disney+ abonnemang tillbaka. Då kan man få flera tjänster till en rimlig kostnad. Om de begränsar detta kommer folk att säga upp sina dyra abonnemang och ladda ner på TPB istället. En VPN tjänst är mycket billigare än en streamingtjänst.. Tror Netflix verkligen att folk villigt kommer betala för tre till fyra tjänster? Ett lagligt alternativ är att teckna Netflix en månad och kolla igenom deras nyheter, säga upp det och köra en annan tjänst en månad, osv. Men om detta blir vanligt kommer Netflix vara först med att införa bindningstid eller något liknande. Deras affärsmodell är att folk ska betala dyra pengar för deras tjänst och behålla den. De räknar också med att de ska få miljontals nya idealkunder (som betalar fullt pris hela året med tillägg för flera hem) varje år. Vilken fantasivärld lever de i?