Strömsnålt under 500 USD i spådomar om Geforce RTX 4060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet vad UE 5 är men det kan lika gärna vara dåligt optimerat.

Dom som säger att spelen håller längre har aldrig upplevt G92 från Nvidia .Höll länge riktigt länge tills nya spelmotorer gjorde kretsen helt värdelös .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

500 USD =under 10 000 kronorsstrecket?
Hoppas det i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Hur vet du det ? Har du någon källa på det ? Min subjektiva känsla är snarare att dom inte vill lägga alla ägg i samma korg . Chippet kommer massproduceras och finnas i 3 bärbara grafikkort samt 2 på desktop .Tittar man på AMD egna siffror ( med en nypa salt ) kan dom faktiskt ha något riktigt bra på gång i mellan klassen . Rent av en riktig vinnare speciellt om man tittar på 4060 ti förväntade prestanda . <Uppladdad bildlänk>

De hade garanterat velat lägga alla äpplen i N5 korgen om det hade varit lönsamt. Men det faktum att de inte gör det säger mig att förutsättningarna förändrats.

Navi 23 är redan idag rätt mkt bättre än 3060 så det verkar som om 33:an blir ett rätt måttligt steg framåt.

Permalänk
Medlem

A Du gissar alltså tror du har riktigt fel sen det är en ruggig skillnad på mobila chip kontra desktop siffrorna ser mer ut som 3070 ligger jävligt illa till .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

A Du gissar alltså tror du har riktigt fel sen det är en ruggig skillnad på mobila chip kontra desktop siffrorna ser mer ut som 3070 ligger jävligt illa till .

Ehm, gissar om vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, priset påverkas av "Inflation, dålig krona, komponentbrist, dyrare tillverkningsteknik (utan rabatt?), dyrare frakt.". Inte att kretsar är gjorda av mjölk. Det var ett exempel som vilken människa i Sverige kunde fatta. Det är inte bara Nvidias grafikkort som gått upp i pris, så gott som ALLT har gått upp i pris. Har du inte handlat något på 2 år?

Du kanske missat det, men el, värme, avgifter/hyra har också gått upp ganska rejält. Resten är inte lika beroende av det som gått utför senaste tiden.

Nu har vi inte komponentbrist dock utan komponentöverflöd, men jag skulle gärna göra affärer med dig resten av mitt liv. 😊

Jag har inte handlat några datordelar på 11 år, sug på den karamellen.
Jag brukade bygga datorer för stora summor och böt komponenter frekvent, en dator under 100K var inget att hänga i granen, det intresset dog helt när alla tillverkarna höjde priset rejält för varje ny lansering.
Men köp för all del ett 4060Ti du, Nvidia behöver spons till nästa fest. 😁

Permalänk
Medlem

Detta måste ju ändå bli ett av de mest ointressanta grafikkorten någonsin. Det kommer alltså kosta ungefär som RTX 3070, och...prestera som RTX 3070. Vad för annat kort finns det som också både presterar och kostar som RTX 3070....Ja just det, RTX 3070... Utvecklingen har alltså stått helt stilla de senaste 2,5 åren.

Enda säljargumentet är väl i så fall DLSS 3 (om det ens kommer ha stöd för det) och möjligen det aningen lägre TDP-värdet (för den som tycker 10 kronor lägre elräkning är en stor grej).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att det blivit så att grafikkortet med AD106-350 minsann kommer kosta från $499. Klappat och klart.

Möjligt att det kan bli så men det var rätt klappat och klart att 4090 skulle dra typ 800W så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Lite lustigt att det blivit så att grafikkortet med AD106-350 minsann kommer kosta från $499. Klappat och klart.

Möjligt att det kan bli så men det var rätt klappat och klart att 4090 skulle dra typ 800W så....

Mycket lutar mot det men ja man får hoppas på att det är kassa leaks . Verkar väldigt troligt att 4070 kommer gå för 599 om lineupen ska hållas i ordning och då hamnar 4060 Ti rätt fint på 450-499.

499 är ett väldigt dåligt pris, inte minst för att det är stagnation men också för att 4070 skulle finnas för 100 dollar mer samtidigt som det är 30% snabbare. Då känns 4060 Ti endast som ett upsell kort.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Mycket lutar mot det men ja man får hoppas på att det är kassa leaks . Verkar väldigt troligt att 4070 kommer gå för 599 om lineupen ska hållas i ordning och då hamnar 4060 Ti rätt fint på 450-499.

499 är ett väldigt dåligt pris, inte minst för att det är stagnation men också för att 4070 skulle finnas för 100 dollar mer samtidigt som det är 30% snabbare. Då känns 4060 Ti endast som ett upsell kort.

Det kan hända, absolut, men på tråden låter det som det är bekräftat från Nvidia själva.

Personligen tror jag händelseutvecklingen blir en annan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Hmm... läser jag rätt om jag fattat det som "3070-prestanda till 3070-pris"?

Inflation hit och inflation dit... tror inte kortet kommer gå hem i stugorna för det, men ska man uppgradera vad kan man välja när Nvidia slutar tillverka 3070?

Hoppas på att bli positivt överraskad. Inte för att jag är intresserad av ett kort med 8 GB Vram... det har jag redan i mitt RX580 och vägrar fan att uppgradera till samma flera år senare. För ca 7000 spänn dessutom? Nähädu!

varför skulle dom inte sälja? 2060 presterade som ett 1070 och kostade lika mycket och dom sålde, samma sak med 3060 korten, kostade lika mycket som 2070 och presterade lika mycket och dom sålde också.

lite tråkigt bara att marknaden stagnerat så otroligt mycket och synd att AMD nu när dom har chansen att ta marknadsdelar inte tar den.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Mitt MSI GeForce GTX 560Ti kostade 1799kr 2011… Och man fick ihop en bra speldator under 10k, ganska brutal prisutveckling sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Mitt MSI GeForce GTX 560Ti kostade 1799kr 2011… Och man fick ihop en bra speldator under 10k, ganska brutal prisutveckling sedan dess.

Går ju att plocka ihop en dator som klarar allt i 1440p med 60+ fps utan några problem för runt 10k idag också.

Så är läget så dåligt som alla säger att det är ? man kan lätt spara in några tusen lappar på att köra ett begagnat 6700XT också. Så går nog samma bygga för runt 7500kr vilket endast är 500kr mer en vad ett PS5 kostar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Ta bort 150 USD så kan vi prata... Kanske ...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Går ju att plocka ihop en dator som klarar allt i 1440p med 60+ fps utan några problem för runt 10k idag också.

Så är läget så dåligt som alla säger att det är ? man kan lätt spara in några tusen lappar på att köra ett begagnat 6700XT också. Så går nog samma bygga för runt 7500kr vilket endast är 500kr mer en vad ett PS5 kostar.

https://komponentkoll.se/bild/TDuqs.png

Både processorn/plattformen och GPU:n är last-gen, som numera har några år på nacken vilket naturligtvis ger lägre priser. Dessa produkter är på utgående och lär snart inte längre gå att få tag i nya i butik. Motsvarande Ryzen 7600 kostar runt dubbelt så mycket, ett AM5 moderkort+DDR5 likaså.

Vi har precis återhämtat oss från komponentbristen i spåren av mining och covid, då ett 6700XT ofta gick lös på över 8-9k. Nu kan man tillfälligt få tag i den till mer rimliga priser, men eftersom generationen är på utgående är det väldigt tillfälligt. 7700XT lär släppas så fort 6700XT tar slut, och återigen landa på ett antal tusenlappar mer än 6700XT.

Så även om ovanstående system ger mycket prestanda för pengarna är det baserat på komponenter som är på utgående och snart inte går att få tag i till dessa priser. Det är ett system som lever på lånad tid.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Både processorn/plattformen och GPU:n är last-gen, som numera har några år på nacken vilket naturligtvis ger lägre priser. Dessa produkter är på utgående och lär snart inte längre gå att få tag i nya i butik. Motsvarande Ryzen 7600 kostar runt dubbelt så mycket, ett AM5 moderkort+DDR5 likaså.

Vi har precis återhämtat oss från komponentbristen i spåren av mining och covid, då ett 6700XT ofta gick lös på över 8-9k. Nu kan man tillfälligt få tag i den till mer rimliga priser, men eftersom generationen är på utgående är det väldigt tillfälligt. 7600XT lär släppas så fort 6700XT tar slut, och återigen landa på ett antal tusenlappar mer än 6700XT.

Så även om ovanstående system ger mycket prestanda för pengarna är det baserat på komponenter som är på utgående och snart inte går att få tag i till dessa priser. Det är ett system som lever på lånad tid.

Vad spelar det för roll datorn är fortfarande modern och klara alla nya spel hur bra som helst och kommer säkert fungera bra i 3-4 år till såklart att det blir dyrt om man köper det absolut senaste heltiden. Bättre att gå med lite äldre men prisvärda komponenter. Dessutom finns det ingen ersättare till RX 6700XT än så länge ändå.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad spelar det för roll datorn är fortfarande modern och klara alla nya spel hur bra som helst och kommer säkert fungera bra i 3-4 år till såklart att det blir dyrt om man köper det absolut senaste heltiden. Bättre att gå med lite äldre men prisvärda komponenter. Dessutom finns det ingen ersättare till RX 6700XT än så länge ändå.

Mjo, men om du körde med fjolårets komponenter för 10 år sedan så blev ju priset mycket lägre även då.

2009 slängde jag ihop en dator med en i5 750 och ett Radeon HD 5870, detta var i oktober-november när dessa komponenter fortfarande var purfärska, vill minnas att hela kalaset gick på runt 8000, vilket motsvarar just 10000 med dagens valuta.

Idag får du mellanklasskomponenter som är två år gamla, då fick du toppklassen som var två månader gammal.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Mjo, men om du körde med fjolårets komponenter för 10 år sedan så blev ju priset mycket lägre även då.

2009 slängde jag ihop en dator med en i5 750 och ett Radeon HD 5870, detta var i oktober-november när dessa komponenter fortfarande var purfärska, vill minnas att hela kalaset gick på runt 8000, vilket motsvarar just 10000 med dagens valuta.

Idag får du mellanklasskomponenter som är två år gamla, då fick du toppklassen som var två månader gammal.

Det finns ju inget i den klassen så 6700xt är det modernaste du kan köpa....
Sen vad spelar det för roll om produkten är påväg ut... Så länge inte en ny gen finns ute som ersätter dä det det nyaste

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Mjo, men om du körde med fjolårets komponenter för 10 år sedan så blev ju priset mycket lägre även då.

2009 slängde jag ihop en dator med en i5 750 och ett Radeon HD 5870, detta var i oktober-november när dessa komponenter fortfarande var purfärska, vill minnas att hela kalaset gick på runt 8000, vilket motsvarar just 10000 med dagens valuta.

Idag får du mellanklasskomponenter som är två år gamla, då fick du toppklassen som var två månader gammal.

Jo kanske det men nu för tiden behövs inget mer en mellan komponenter om man vill spela alla nya spel på i princip max grafik i 1440p. Bara för att komponenterna är ett par år gamla betyder det inte dom är dåliga. Utvecklingen går ju inte lika snabbt framåt som den gjorde i början av 2010 talet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av CazeW:

Ja, vad ska man säga annat än att är nu riktigt glad att man fick tag på ett 3070 Ti för 4500kr.

Begagnat kanske du skulle förtydliga.