Streama semester videor till familjen med en browser på deras sida?

Permalänk
Medlem

Streama semester videor till familjen med en browser på deras sida?

Hej.

Vad behöver jag för program, för att enklast möjligt för familjen att se en semesterfilm (mvk 720p/1080p x246) via deras webbrowser.
Utan diverse tilllägg eller programvara förutom browsern.
Gärna utan att de behöver lösen och inloggnings konton.

Har möjlighet att hosta filerna i Ubuntu, om det hjälper? Kör annars Win 10.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xfade:

Hej.

Vad behöver jag för program, för att enklast möjligt för familjen att se en semesterfilm (mvk 720p/1080p x246) via deras webbrowser.
Utan diverse tilllägg eller programvara förutom browsern.
Gärna utan att de behöver lösen och inloggnings konton.

Har möjlighet att hosta filerna i Ubuntu, om det hjälper? Kör annars Win 10.

Lättast är nog att dela via Google Photos eller drive. Går att spela upp direkt därifrån. Ska du köra från lokalt förvarad media så blir det en mer involverad process med hosting + nätverksanpassning för att tillåta trafik.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lättast är nog att dela via Google Photos eller drive. Går att spela upp direkt därifrån. Ska du köra från lokalt förvarad media så blir det en mer involverad process med hosting + nätverksanpassning för att tillåta trafik.

Tackar för förslaget men då måste jag först ladda upp dem till google. humm.. *muttrar* = ) Jag har häldre filerna lokalt här.
Tror du det funkar med in browser i en smart TV?

Jag är dock villing att lägga ner jobb på min sida, resten av släckten inte lika villiga. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Finns lika många lösningar som myror i en myrstack.

Owncloud/nextcloud kanske är rimligt? Annars kanske hosta en webbserver, t ex. Apache, med en inbäddad videospelare på webbsidan. Du måste öppna portar i routern osv också så klart. Kanske behöver du dyndns-uppdatering också för att inte behöva hålla reda på att släktingarna har din rätta IP-adress? T ex. afraid.org kan hjälpa där.

Vad du än gör så är det inte värt arbetsmängden som krävs gentemot att ladda upp det på en plattform som redan finns, t ex. google drive eller youtube. Däremot kan man ju ha annan användning för en server när du väl satt upp den. Eller så gör du det bara för att det är kul. Men räkna inte med att vara klar på bara en timme eller två om du aldrig gjort det förr.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Avstängd

Har du ett MS-konto så kan du ju lägga upp dem på OneDrive, gratis är väl 7GB eller så men det är rätt billigt om man vill ha mer utrymme. Lätt att skapa länkar till foton och videos som kan spelas upp i en browser, med eller utan inloggning beroende på vad man väljer. Sen vet jag inte om du litar mer på MS än Google förstås, men vill man inte ha sina bilder scannade i segmenteringssyfte borde man nog göra det. Annars finns ju Youtube eller liknande.