2h per dag orealistiskt att lära sig från scratch?

Permalänk

2h per dag orealistiskt att lära sig från scratch?

Sugen på att sadla om. Började denna veckan med en 7.5 poängs kurs i C# med avsikten att se om det är något för mig, vilket det just nu verkar som. Är 32 bast och småbarnsförälder. Efter alla läggningar och dylikt är avklarat har jag runt 2h att spendera. Är det helt orealistiskt att tänka att jag kan lära mig det här med programmering och kanske t.o.m. jobba med det i framtiden med den lilla tid jag har?

Permalänk
Medlem

Satsa på att få ut så mycket du kan ur tiden som du kan sitta fokuserat. Sen när/om du blir hooked kommer du ändå indirekt tänka på programmering resterande 22h av dygnet.

Permalänk
Medlem

2 timmar om dagen i minst ett år, så kanske du har en chans att landa något jobb på ett mindre företag. Räcker dock inte bara med att du kan språket väl, du ska lära dig olika ramverk och utvecklingsverktyg också, så om man ska vara mer realistisk bör du va redo att lägga flera år på det.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Skrivet av Shepherds pie:

Satsa på att få ut så mycket du kan ur tiden som du kan sitta fokuserat. Sen när/om du blir hooked kommer du ändå indirekt tänka på programmering resterande 22h av dygnet.

Ja, jag känner redan tendenser till det. Sitter och googlar begrepp och skillnader på telefonen så fort jag har luckor. Är bara rädd att det kan bli en besatthet av nånting som ändå inte realistiskt kan leda till något konstruktivt. Verkar som det är en irrationell rädsla kanske.

Permalänk
Medlem

Det är inte orealistiskt, det kommer bara ta dig längre tid

Permalänk
Medlem

Känns absolut rimligt. Så länge du har intresset.

Permalänk
Medlem

Det är nog lite utmanande. Med 2 timmar per dag så får du vara effektiv.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av EnzoGorlami:

Sugen på att sadla om. Började denna veckan med en 7.5 poängs kurs i C# med avsikten att se om det är något för mig, vilket det just nu verkar som. Är 32 bast och småbarnsförälder. Efter alla läggningar och dylikt är avklarat har jag runt 2h att spendera. Är det helt orealistiskt att tänka att jag kan lära mig det här med programmering och kanske t.o.m. jobba med det i framtiden med den lilla tid jag har?

olika människor lär sig olika fort men möjligt är det.

bästa branchen att sadla om till iom att man bryr sig noll om examen etc. istället får man diverse prov på diverse företag. gäller bara att få foten in någonstans.

satsa på bredd skulle jag rekommendera. gör lite c#. sen något annat. kanske typescript, kanske java/kotlin. så får du en känsla för vad du själv föredrar. testa koda för dator och bygga nåt för mobil.

att lära sig rätt ramverk etc är omöjligt. alla företag använder olika plus egna lösningar. man behöver folk som kan lära sig .

absolut mest lär man sig på att bygga egna projekt. gör ditt hem smart med egen kod tex? bygg en tillhörande app eller hemsida.

Permalänk
Skrivet av BattleGeek:

olika människor lär sig olika fort men möjligt är det.

bästa branchen att sadla om till iom att man bryr sig noll om examen etc. istället får man diverse prov på diverse företag. gäller bara att få foten in någonstans.

satsa på bredd skulle jag rekommendera. gör lite c#. sen något annat. kanske typescript, kanske java/kotlin. så får du en känsla för vad du själv föredrar. testa koda för dator och bygga nåt för mobil.

att lära sig rätt ramverk etc är omöjligt. alla företag använder olika plus egna lösningar. man behöver folk som kan lära sig .

absolut mest lär man sig på att bygga egna projekt. gör ditt hem smart med egen kod tex? bygg en tillhörande app eller hemsida.

Tack för svar! Bra input, ska ta med mig detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnzoGorlami:

Ja, jag känner redan tendenser till det. Sitter och googlar begrepp och skillnader på telefonen så fort jag har luckor. Är bara rädd att det kan bli en besatthet av nånting som ändå inte realistiskt kan leda till något konstruktivt. Verkar som det är en irrationell rädsla kanske.

Nu jobbar jag förvisso inte i branschen och aspirerar inte heller på att göra det så ta vad jag säger för vad du tycker att det är värt. Men så länge du själv tycker att det är kul och givande så behöver du ju inte fundera allt för mycket på om det är "konstruktivt" som du uttrycker det i slutändan. Att programmera kan vara en hobby (som det emellanåt är för mig) och det är givande och lär mig saker. Jag gillar de perioder då jag programmerar eller gör något annat vettigt i mitt liv mer än de perioder i mitt liv då jag ser filmer och serier, spelar spel, etc efter att ungen här sover. Kör på och se vart det tar dig - om det i slutändan av någon anledning inte ger dig en ny karriär som du tänker dig så kommer det ändå ha givit dig mycket tänker jag.

Permalänk
Medlem

7.5 är väl studiefart 50% så 20 timmar i veckan.
Klarar dig lätt på 2h varje dag om du är lite snabbare än sittet, ta hjälp av chatgtp vetja.

Permalänk
Skrivet av Herr K:

Nu jobbar jag förvisso inte i branschen och aspirerar inte heller på att göra det så ta vad jag säger för vad du tycker att det är värt. Men så länge du själv tycker att det är kul och givande så behöver du ju inte fundera allt för mycket på om det är "konstruktivt" som du uttrycker det i slutändan. Att programmera kan vara en hobby (som det emellanåt är för mig) och det är givande och lär mig saker. Jag gillar de perioder då jag programmerar eller gör något annat vettigt i mitt liv mer än de perioder i mitt liv då jag ser filmer och serier, spelar spel, etc efter att ungen här sover. Kör på och se vart det tar dig - om det i slutändan av någon anledning inte ger dig en ny karriär som du tänker dig så kommer det ändå ha givit dig mycket tänker jag.

Helt rätt! Menade egentligen inte att det vore onödigt o lära mig programmera ifall det inte leder till jobb. Uttryckte mig lite slarvigt men håller helt med.

Permalänk
Medlem

Är det något för dig kan du ju hoppa på en 3 månaders bootcamp, där man sedan får anställning 12 månader efteråt. Då går du 3 månader utan lön men sedan 12 månader med garanterad lön.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Klarar dig lätt på 2h varje dag om du är lite snabbare än sittet, ta hjälp av chatgtp vetja.

7.5 hp motsvarar 5 veckors studier på heltid. Dvs. 5*40=200 timmar. Om kursen går över en hel termin så motsvarar det 25 % av heltidsstudier.

I praktiken så kommer man långt med två timmars koncentrerade studier per dag, och hinner man inte hela vägen fram så är det ju bara att plugga lite mer och komplettera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Beror på hur över hur lång tid. På en läsperiod (halv termin) stämmer det du säger, på en termin är det kvartsfart (är reggad på en sådan just nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Sinery:

ta hjälp av chatgtp vetja.

😂

Permalänk
Medlem

Tycker 2h per dag låter tight men är ju värt att testa! För mig tar det lång tid att få igång fokuset så för mig skulle det i varje fall vara för lite.