Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Det slog mig när jag hämtade ut ett paket på instabox, de översta siffrorna där man knappar in koden är 1 2 3.
Mitt tangentbords numpad har 7 8 9 överst. Känns som att det aldrig har funnits en enhetlig standard, dock kändes det som att 789 hade ett rejält övertag men på senare år så har 123 tyvärr? gjort en comeback. Irriterande. Skärpning någon,
inför en standard för bövelen.

Är ju standard på knapptelefoner med 123 överst. Man hade tydligen gjort en undersökning och konstaterat att det blev färre felringningar med 123 överst än 789. Kunde ju bero på att de testade personerna skärpte sig för att det inte var som på kalkylatorn.

Permalänk

1. Jobbar heltid, men pappaledig just nu, oavsett så är detta under kategorin vit kränkt man.

Bra lön, bor i lägenhet med familj.
ränta, matprishöjningar, avgift, el äter upp det sista.

Jag har det skitbra ställt, totalglad att jag inte bor i hus och åker på total el-smäll. Men fan att det känns som man har noll kronor övers till datorhobbyn.

Sitter på dator från 2015 (Nvidia 970) och kan inte spela nya company of heroes 3 som kommer ut snart. Rant over.

2. Plus att jag inte förstår folk som ligger precis bakom en i högerfilen när man redan kör 10 över hastighetsgränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcenovaSwe:

1. Jobbar heltid, men pappaledig just nu, oavsett så är detta under kategorin vit kränkt man.

Bra lön, bor i lägenhet med familj.
ränta, matprishöjningar, avgift, el äter upp det sista.

Jag har det skitbra ställt, totalglad att jag inte bor i hus och åker på total el-smäll. Men fan att det känns som man har noll kronor övers till datorhobbyn.

Sitter på dator från 2015 (Nvidia 970) och kan inte spela nya company of heroes 3 som kommer ut snart. Rant over.

2. Plus att jag inte förstår folk som ligger precis bakom en i högerfilen när man redan kör 10 över hastighetsgränsen.

Ja saker man tog för givet innan pandemin är inte lika självklara nu men viktigaste är ändå hälsa och familjen före nåt spel finns dom som har det mycket värre i sverige idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Antagligen är det så men det är ju lika för alla länder, någon perfekt undersökning är det inte.

Vad gäller att inte klaga i onödan så hade jag verkligen hoppats att så vore fallet men den moderna finnen gråter över en hel del skitsaker också, tyvärr.

Det kunde ju finnas skillnader i hur man mentalt kalibrerar skalan i olika språk och kulturer, tänkte jag, som gör att den blir svår att översätta. Men jag kollade upp lite mer, så här beskrivs skalan:

Skrivet av World Happiness Report FAQ:

This is called the Cantril ladder: it asks respondents to think of a ladder, with the best possible life for them being a 10 and the worst possible life being a 0. They are then asked to rate their own current lives on that 0 to 10 scale.

Så skalan utgår från ens egen föreställning om hur ett bra eller dåligt liv kunde vara. Där finns det säkert kulturella skillnader, men samtidigt känns skalan väldigt rimlig. Tveksamt om det finns något som kan kallas absolut lycka som går att mäta.

Skrivet av serafim:

Så är det inte. "Uppehåll" eller snarare "uppehållsväder" betyder bara att det inte kommer någon nederbörd, oavsett om det är soligt eller inte. Soligt, molnigt, halvklart, spelar ingen roll när det gäller uppehållsväder.

Det har du såklart rätt i. Jag tycker ändå det är lite talande att man använder ett begrepp som gör att nederbörd framstår som mer eller mindre normaltillståndet. Vilket såklart är sant i stora delar av Skandinavien.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Leave Apple alone!!

Jag är en relativt nybliven Apple fanboy. Jag köpte min första smarta telefon för 10 år sedan och det var en iPhone. Men jag "hatade" den för att man var så inlåst i deras produkter. Sålde den och körde på androidenheter i 7 år.
Men så kom det sig att jag köpte först AppleTV sen en iPad och sen iPhone 11 efter det 12:an sen dröjde det inte längen innan det blev en Apple watch och en homepod mini. Köpte till och med en iMac för ett par år sen, men den sålde jag till mresell efter ett par månader (förlorade några tusenlappar naturligtvis, men mresell blev glada för en sprillans ny iMac tror jag ).. Förutom skärmen så gillade jag Linux (och Windows för dess spelbarhet) bättre. Och sen det faktum att det är otroligt jobbigt att byta delar för att uppgradera i framtiden spelade in ganska mycket också.

Och nu älskar jag att vara "inlåst" i Apples universum, allting bara fungerar sömlöst. Och nu börjar jag snegla på den nya större Homepoden som kommer.
Jag blir lite arg när diverse företag och myndigheter stämmer Apple för att de inte tillåter andra att ta sig in i Apples domäner hursomhelst.

Jag tror inte jag är den enda som väljer Apple just för att de har all kontroll på hårdvara och mjukvara.
Gillar man inte det så finns ju myriader med apparater i Googles universum att välja istället. Varför är det sånt sjå om att Apple ska bli som android? Jag menar, kunden väljer ju Apple "trots" (snarare tack vare, som sagt) att det är ett slutet universum.

Glömde en sak.
Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag är en relativt nybliven Apple fanboy. Jag köpte min första smarta telefon för 10 år sedan och det var en iPhone. Men jag "hatade" den för att man var så inlåst i deras produkter. Sålde den och körde på androidenheter i 7 år.
Men så kom det sig att jag köpte först AppleTV sen en iPad och sen iPhone 11 efter det 12:an sen dröjde det inte längen innan det blev en Apple watch och en homepod mini. Köpte till och med en iMac för ett par år sen, men den sålde jag till mresell efter ett par månader (förlorade några tusenlappar naturligtvis, men mresell blev glada för en sprillans ny iMac tror jag ).. Förutom skärmen så gillade jag Linux (och Windows för dess spelbarhet) bättre. Och sen det faktum att det är otroligt jobbigt att byta delar för att uppgradera i framtiden spelade in ganska mycket också.

Och nu älskar jag att vara "inlåst" i Apples universum, allting bara fungerar sömlöst. Och nu börjar jag snegla på den nya större Homepoden som kommer.
Jag blir lite arg när diverse företag och myndigheter stämmer Apple för att de inte tillåter andra att ta sig in i Apples domäner hursomhelst.

Jag tror inte jag är den enda som väljer Apple just för att de har all kontroll på hårdvara och mjukvara.
Gillar man inte det så finns ju myriader med apparater i Googles universum att välja istället. Varför är det sånt sjå om att Apple ska bli som android? Jag menar, kunden väljer ju Apple "trots" (snarare tack vare, som sagt) att det är ett slutet universum.

Så länge som Apple har en del konstiga designval som gör att t.o.m. kondens får hög spänning att kunna bryggas över till kretsar med låg spänning och bränna hela enheten eller att kretsar som kan användas för att reparera enheter inte går att köpa så är de inte intressanta för mig. Resultatet är att om enheten går sönder är det bara att kasta den.

Så i mina ögon är Apple ett typexempel på slit&släng-samhället.

Permalänk
Medlem

Fick ett "Dagens ungdom"-moment när jag hämtade paket. Skulle hämta paket MN23, och som sig bör sa jag ju "Martin Niklas Två Tre" för att undvika missförstånd. Men inte då, individen bakom kassan såg oerhört konfunderad ut och undrade om jag bara kunde säga bokstäverna istället. Tisdagsfeeling redan på måndag.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Fick ett "Dagens ungdom"-moment när jag hämtade paket. Skulle hämta paket MN23, och som sig bör sa jag ju "Martin Niklas Två Tre" för att undvika missförstånd. Men inte då, individen bakom kassan såg oerhört konfunderad ut och undrade om jag bara kunde säga bokstäverna istället. Tisdagsfeeling redan på måndag.

Det är väl inte konstigt att han inte förstod. Enligt det svenska bokstaveringsalfabetet ska det ju vara "Martin Niklas Tvåa Trea"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det är väl inte konstigt att han inte förstod. Enligt det svenska bokstaveringsalfabetet ska det ju vara "Martin Niklas Tvåa Trea"

Allt detta lärde Transportstyrelsen mig för 15-20 år sedan då man var tvungen att ringa in och bokstavera in registreringsnummer för att få ut mer information om bilarna som var intressanta vid köp. Utan Transportstyrelsen hade jag även fallit in i kategorin "dagens ungdomar"! :⁠-⁠)

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det är väl inte konstigt att han inte förstod. Enligt det svenska bokstaveringsalfabetet ska det ju vara "Martin Niklas Tvåa Trea"

Nää, nu e’re väl NATO-standard som gäller…

Permalänk
Medlem

Tänker en del på kommande generationer, mina barn kommer inte minnas ett liv utan OLED på 77”, 3d-spel i fickan, internet överallt, allting tillgängligt när man vill ha det, 3d-skrivare där man kan skapa många saker med några klick, …

Jag minns själv med kärlek vår 12”/12V TV i husvagn/bil som vi såg film på, eller den kopierade filmen på VHS med svartvit bild, eller när bilderna tog ibland minuter att hämta. En enskild MP3 tog ju minuter på 0.5Mbit på Kazaa spela in musik på kasettband från radio var ju också något ganska vanligt fortfarande…

Kommer man kunna hantera väntetid och leva med det man har? Hitta på saker att göra offline? Känns som det finns fördelar med att inte ha full tillgång till allt, men såklart tillför ju tillgången extremt mycket det med… vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänker en del på kommande generationer, mina barn kommer inte minnas ett liv utan OLED på 77”, 3d-spel i fickan, internet överallt, allting tillgängligt när man vill ha det, 3d-skrivare där man kan skapa många saker med några klick, …

Jag minns själv med kärlek vår 12”/12V TV i husvagn/bil som vi såg film på, eller den kopierade filmen på VHS med svartvit bild, eller när bilderna tog ibland minuter att hämta. En enskild MP3 tog ju minuter på 0.5Mbit på Kazaa spela in musik på kasettband från radio var ju också något ganska vanligt fortfarande…

Kommer man kunna hantera väntetid och leva med det man har? Hitta på saker att göra offline? Känns som det finns fördelar med att inte ha full tillgång till allt, men såklart tillför ju tillgången extremt mycket det med… vad tror ni?

Tror tyvärr att stressan bara ökar för kommande generationer p.g.a det digitala samhället. Jag använder min telefon lite väl mycket och har blivit mindre social på grund av det. Ibland saknar man verkligen det där med att bara umgås utan massa skärmar!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Skrivet av MyRus:

Tror tyvärr att stressan bara ökar för kommande generationer p.g.a det digitala samhället. Jag använder min telefon lite väl mycket och har blivit mindre social på grund av det. Ibland saknar man verkligen det där med att bara umgås utan massa skärmar!

Jag tror stressen beror mycket på hur arbetsmarknaden utvecklas.
Just nu är det mycket faktuering fokus på många jobb, man ska kränga så otroligt mycket pengar. Sedan vill företag att man utföra en massa dumheter, men nåde om faktureringen sjunker för att man måste delta på detta. Som ett möte en heldag om hur företaget ska utvecklas, all tid ska såklart tidrapporteras på ett projekt som är faktueringsbart till kund.

Så med det sagt. Livet med det digitala kan bli underbart. Om folk tillåts koppla av och inte ständigt måste jobba.

När det gäller minne. Någon gång efter år 2000, jag minns ej exakt. Så köpte jag en 5,5" svartvit tv med inbyggd antenn. Denna tvn hade jag som enda tv under hela sommaren när jag var hos föräldrarna. (ofrivilligt, en annan historia varför)
Tvn: https://www.youtube.com/watch?v=-Dlk9G2ADjs Mottagningen var superdålig i en källare:

Jag funderar när jag slutade upp med denna tv om det var så sent som år 2012, då jag inte hade bra utbud att stream innan detta.
Nu 10år efter så funderar jag på hur många som hade stått ut att se på skiten.
Dagens ungdomar har på en kort tid blivit så otroligt mycket mer kräsnare.

Permalänk
Medlem

Kartongsamhället! Alltså, hur många kartonger har jag lyckats samla på mig egentligen? Kommer få fälla baksätet för att kunna köra bort skiten, och då har jag nu skurit sönder, vikt ihop och givetvis skurit mig också. Nej, inte med Mora-kniven, utan på kartongerna.

Sedan har jag tre sopsäckar frigolit också som inte går in i återvinningsstationerna, så den måste till en återvinningscentral. Och då har jag ändå skurit ned den delvis. Att döma av dammlagret har de stått ett tag pga detta…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kartongsamhället! Alltså, hur många kartonger har jag lyckats samla på mig egentligen? Kommer få fälla baksätet för att kunna köra bort skiten, och då har jag nu skurit sönder, vikt ihop och givetvis skurit mig också. Nej, inte med Mora-kniven, utan på kartongerna.

Sedan har jag tre sopsäckar frigolit också som inte går in i återvinningsstationerna, så den måste till en återvinningscentral. Och då har jag ändå skurit ned den delvis. Att döma av dammlagret har de stått ett tag pga detta…

Och jag som trodde det hette konsumtionssamhället och att man själv avgör hur mycket man vill bidra till det *

* terms and conditions apply

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Kartongsamhället! Alltså, hur många kartonger har jag lyckats samla på mig egentligen? Kommer få fälla baksätet för att kunna köra bort skiten, och då har jag nu skurit sönder, vikt ihop och givetvis skurit mig också. Nej, inte med Mora-kniven, utan på kartongerna.

Sedan har jag tre sopsäckar frigolit också som inte går in i återvinningsstationerna, så den måste till en återvinningscentral. Och då har jag ändå skurit ned den delvis. Att döma av dammlagret har de stått ett tag pga detta…

När morsan beställler hem mat så brukar hon få en 7-8 papperskassar där tex bananer ligger ensamma i en egen papperskasse, speciellt Ica gör så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

När morsan beställler hem mat så brukar hon få en 7-8 papperskassar där tex bananer ligger ensamma i en egen papperskasse, speciellt Ica gör så

Samma på Hemköp (här i Göteborg i alla fall). Man får ju betala för dessa kassar också, och de är ofta rätt små, inte de vanliga papperskassarna från butiken, så de är inte så användbara sen. Å andra sidan har jag aldrig behövt betala för alla kassarna utan det brukar typ vara med tre av sju på kvittot eller så.

Permalänk
Medlem

Displayport. Vem kom på en så glappande helvetesstandard?

Trodde länge att mitt begagnade grafikkort var slitet, och provade med typ 3 kablar innan det funkade hjälpligt. Måste ha displayport för att få ut 4K i 60 Hz.

Så, köpte ett par andra begagnade kort egentligen för andra datorer, för att prova. Glapp där också, trots att de varit hdmi-anslutna.

Får köpa ett kort som klarar 4K i 60 Hz över hdmi uppenbarligen.

Vad var det för fel med VGA-kablar som man skruvade fast? Kunde inte sådant använts?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Displayport. Vem kom på en så glappande helvetesstandard?

Trodde länge att mitt begagnade grafikkort var slitet, och provade med typ 3 kablar innan det funkade hjälpligt. Måste ha displayport för att få ut 4K i 60 Hz.

Så, köpte ett par andra begagnade kort egentligen för andra datorer, för att prova. Glapp där också, trots att de varit hdmi-anslutna.

Får köpa ett kort som klarar 4K i 60 Hz över hdmi uppenbarligen.

Vad var det för fel med VGA-kablar som man skruvade fast? Kunde inte sådant använts?

Det är rätt vanligt att man får HDMI kablar med t.ex. monitorer som inte klarar av skärmens standard. Linustech har bl.a.testat det.
VGA är inte ens digitalt..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Och jag som trodde det hette konsumtionssamhället och att man själv avgör hur mycket man vill bidra till det *

* terms and conditions apply

Hur ska jag kunna gubbgnälla på det? I sak är dock en delmängd faktiskt från begagnade saker, främst porslin som inte tillverkas längre och några kameraobjektiv. Jag tog inte med de sjuka mängderna knycklat tidningspapper o dyl porslinet orsakat i gnället. Även en del kläder o dyl, men inte ”mode” osv, men något onödigt var det säkert också. Vet inte om jag ska inkludera dammsugaren där? Frigoliten kommer främst från kyl/frys och det har jag prövat att vara utan ett tag vintertid (balkong och vind) vid ett haveri för typ tio år sedan. Det är inte så praktiskt och jag vet inte var man beställer isskåp och is någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är rätt vanligt att man får HDMI kablar med t.ex. monitorer som inte klarar av skärmens standard. Linustech har bl.a.testat det.
VGA är inte ens digitalt..

DVI går att skruva fast dock, om man vill ha ett digitalt exempel, men man slog ju i taket för befintlig specifikation och hittade på DP istället.

rättstafning
Permalänk
Snusfri

Kubb.
Ett mycket gott fikabröd när det är färskt, men blir torrt och oätbart ca 2 sekunder efter man öppnat påsen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kubb.
Ett mycket gott fikabröd när det är färskt, men blir torrt och oätbart ca 2 sekunder efter man öppnat påsen.

Kubb är äkta pensionärsfika så detta passar bra in i tråden.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Kubb.
Ett mycket gott fikabröd när det är färskt, men blir torrt och oätbart ca 2 sekunder efter man öppnat påsen.

Mandelkubb? Jo det är min erfarenhet också. Dock håller bageribakta mycket bättre, kanske hembakta med men har aldrig prövat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kartongsamhället! Alltså, hur många kartonger har jag lyckats samla på mig egentligen? Kommer få fälla baksätet för att kunna köra bort skiten, och då har jag nu skurit sönder, vikt ihop och givetvis skurit mig också. Nej, inte med Mora-kniven, utan på kartongerna.

Sedan har jag tre sopsäckar frigolit också som inte går in i återvinningsstationerna, så den måste till en återvinningscentral. Och då har jag ändå skurit ned den delvis. Att döma av dammlagret har de stått ett tag pga detta…

Jag hatar det. Här har kommunen dessutom bestämt att alla ska sortera sina sopor i dubbla kärl vid tomtgränsen (villa alltså). Jag har inga principiella problem med det egentligen, men facket för pappersförpackningar och wellpapp/kartong är ganska litet och rymmer inte speciellt mycket mer än det man producerar mellan tömningarna. I samma veva så tog man även bort alla lokala återvinningsstationer för kartong, plastförpackningar etc som stod ute. Så nu måste man åka till stora återvinningscentralen och köa med alla andra för att göra sig av med kartonger och wellpapp, som pga detta gärna blir liggande hemma tills jag lackar ur och fyller bilen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänker en del på kommande generationer, mina barn kommer inte minnas ett liv utan OLED på 77”, 3d-spel i fickan, internet överallt, allting tillgängligt när man vill ha det, 3d-skrivare där man kan skapa många saker med några klick, …

Jag minns själv med kärlek vår 12”/12V TV i husvagn/bil som vi såg film på, eller den kopierade filmen på VHS med svartvit bild, eller när bilderna tog ibland minuter att hämta. En enskild MP3 tog ju minuter på 0.5Mbit på Kazaa spela in musik på kasettband från radio var ju också något ganska vanligt fortfarande…

Kommer man kunna hantera väntetid och leva med det man har? Hitta på saker att göra offline? Känns som det finns fördelar med att inte ha full tillgång till allt, men såklart tillför ju tillgången extremt mycket det med… vad tror ni?

Det lär ju varit samma sak med dina föräldrar. Du började livet med saker dom inte hade från början.

Permalänk
Medlem

Såg på tv4 nu, ngn skramla till en ny telefon åt Staffan Olsson...jisses...varför tv4??

Permalänk
Medlem

Att det ska var så svårt att anställa folk idag. Vill ens folk jobba? Känns som att hälften av de som får chansen är dittvingade av arbetsförmedligen och de slutar efter ett par dagar pga eksem eller annan sjukskrivning. Jag är nöjd med jobbet och har inget emot att lära ut det men gärna till någon som vill lära sig yrket. Hur tänker folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzir:

Att det ska var så svårt att anställa folk idag. Vill ens folk jobba? Känns som att hälften av de som får chansen är dittvingade av arbetsförmedligen och de slutar efter ett par dagar pga eksem eller annan sjukskrivning. Jag är nöjd med jobbet och har inget emot att lära ut det men gärna till någon som vill lära sig yrket. Hur tänker folk?

Kanske beror på att jobbet är skit, att lönen är skit, att arbetsplatsen ligger helt fel till...eller att dom inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Och jag som trodde det hette konsumtionssamhället och att man själv avgör hur mycket man vill bidra till det *

* terms and conditions apply

Så är det ju självklart.
Sen har man marknadsföringsbranschen som jobbar med rätt läskiga metoder för att få oss att konsumera mera
Så läskiga att inte ens egen vilja hjälper att stå emot