Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

När det finns en extra rulle på skithuset men den som gjorde slut på pappret inte kan sätta dit en ny rulle i hållaren...

Det kan vara för att undvika gubbgnäll avseende felvänd rulle.

Permalänk
Medlem

Gubbgnäller på vårt ilandsproblem att vi unnat oss skottning med traktor av lokal firma, men inte fått vad som utlovats (och betalats för). Förra (och första) gången blev det kanon. Uppfart och nog mycket plogvall för soptunna och brevlåda skottades bort. Den här gången tog man bort plogvallen men lämnade en ny längre in, och uppfarten var inte skottad alls och brevlådan inte tillgänglig. Känns rätt meningslöst att betala för det om jag ändå måste stå en timme och skotta denna jävla blötsnö. Än mer irriterad på hur det hade tagit typ 5 min (om ens det) för dom att skotta resten med sin fina traktor.

Nåväl. Nästa år blir det nog en slunga.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Får gubbgnälla på mig själv, inte fått tummen ur att uppgradera min dator fast jag köpt nya saker under hela 2022. Har ingen energi till detta men hur jäkla svårt kan det vara att sätta sig och skruva ihop sakerna INNAN de blir för gamla. Också trött på att jag ofta inte skrivit några konstruktiva kommentarer i forumet utan mer varit lite "vass" i onödan. SKÄRPNING nu Valonen!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Och var tror du underlaget kommer ifrån? De har nog inte tillfrågat några nepaleser om hur glada finländare är.

Jag såg att finnarna inte tuggar pipa lika mycket så dom är nog på god väg iaf.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ok, så vad kallar du företagspropaganda då (dvs det som i vardagstal benämns "reklam", vilken får dig att göra val du egentligen inte skulle ha gjort, opåverkad.)

Nu klippte du ju bort citatet som taggen vad en kommentar till. Vidare var det alltså inte reklam eller myndighetsinformation som föreslogs, eller statlig propaganda, om du så önskar benämna det. Jag kan i alla fall upplysa om att det går dåligt för reklammakarna på läskfronten härstädes. Jag dricker mest kranvatten, löste och kaffe, om det inte är något från monopolet med grön skylt. Köpte löste för över tusen spänn härförleden, vilket vida överstiger vad jag lägger på läsk och godis sammanlagt under ett helt år. Då kan du säkert räkna ut att den inte var reklamad Lipton Yellow Label heller, även om det var en hyfsad mängd.

Citat:

Som du säger själv, vem äter ett halvt kilo inlagd sill på ett bräde? Sedan är ju merparten av inlagd sill faktiskt just sill, vilket är mat, med näringsämnen och grejer. Sockerläsk är 100% tomma kalorier som får ditt blodsocker att rusa i 15 minuter för att sedan krascha, och som även hjälper dig utveckla typ2-diabetes.

Den som vill förstå inser givetvis att det var ett exempel bland många. Merparten av läsk är för övrigt helt kalorifritt vatten, om du vill uttrycka det så. Missförstå mig nu rätt, jag tycker att det är idiotiskt att dricka litervis med läsk hela tiden, men det betyder inte att jag gillar den typen av idéer som företräddes i det aktuella fallet. Och bevisbördan ligger faktiskt, som jag påpekade i det inlägget, på dem som vill ha en sådan skatt, att det påstådda målet uppnås. Och det var alltså inte att fylla på statskassan eller kunna säga ”vi har gjort något”. Enligt deras egen indirekta utsago finns det dessutom gott om studieobjekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Gubbgnäller på vårt ilandsproblem att vi unnat oss skottning med traktor av lokal firma, men inte fått vad som utlovats (och betalats för). Förra (och första) gången blev det kanon. Uppfart och nog mycket plogvall för soptunna och brevlåda skottades bort. Den här gången tog man bort plogvallen men lämnade en ny längre in, och uppfarten var inte skottad alls och brevlådan inte tillgänglig. Känns rätt meningslöst att betala för det om jag ändå måste stå en timme och skotta denna jävla blötsnö. Än mer irriterad på hur det hade tagit typ 5 min (om ens det) för dom att skotta resten med sin fina traktor.

Nåväl. Nästa år blir det nog en slunga.

De brukar älska att komma att skotta så fort det snöat över deras gränsvärde trots att det ska hålla i sig med lätt snöfall i flera dagar d.v.s. de kan då komma och peta med skopan flera dagar i rad när det egentligen räckt med en skottning i slutet av veckan. . Samma visa på våren när det lilla som fallit egentligen skulle töa bort till dagen efter, då är det också brådis att hinna komma och skotta. Det var bättre förr.

Vi funderar på att gå över till att beställa skottning de gånger det behövs, visst man får betala mer för de gångerna men man slipper dessa okynnesskottningar som de tar till för att få in mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Gubbgnäll i all ära men nu verkar du lite avundsjuk så vi får hoppas det blir Sverige i år.

https://www.omvarlden.se/nyheter/finland-fortfarande-etta-pa-...

"Mätningarna bygger på frågor som ställts till 1 000 personer i 146 länder. Medborgarna har graderat, på en skala mellan noll till tio, hur de uppfattar sin livssituation. Deras svar har sedan vägts samman med hårda fakta som förväntad livslängd, ekonomi och andra sociala faktorer."

Edit. Det är enligt invånarna själva som du skrev, vilket är naturligt när man tänker efter för konstigt vore det väl om man hade frågat Nepaler hur glada vi är i Finland? Det känns spontant som om de flesta där inte har en aning.

1000 personer/land hoppas jag, annars är det inget vidare underlag 😅

Permalänk
Snusfri

Sitter och velar fram å tillbaka om jag villhöver en ny telefon, nuvarande OP9 är ju nästan 1 år gammal nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

1000 personer/land hoppas jag, annars är det inget vidare underlag 😅

1000 per land känns inte så statistiskt signifikant heller men det känns fint, i alla fall, att 1000 finnar är lyckligast i världen.

Permalänk
Medlem

Kalla mig ålderdomlig eller vad ni vill men förklara för mig varför man tagit bort minneskortplatsen i dagens flaggskepps telefoner men behållt det i många av midrange telefonerna. Borde inte flaggskepps telefonerna ha detta extra lagring alternativ när deras kameror blir allt bättre o bättre.
Någon som har filmat i 4 k här? Då vet ni hur mycket minne det suger. Vill se den som kan filma sin semester i 4k med 256 gb.
Vad är tanken med bättre o bättre kameror om inte lagringsutrymmet finns och man då ändå måste konka på en stor film kamera.
Såklart att det kommer komma en kommentar om moln tjänster.
Men om man inte vill lägga upp saker där då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

finnarna är … världens lyckligaste folk …
Men ingen har förstått varför.

Med tanke på finnarnas ohotade ställning som ledande på självmord i Norden är det väl lätt att förstå? Det är bara lyckliga finnar kvar som kan besvara enkäter, de övriga har redan tagit livet av sig. Survivior bias i uttryckets absolut mest bokstavliga bemärkelse…

On Topic: Kollegor som ägnat de senaste trettio åren åt att casha in på bostadsbankomaten och använt stålarna till bilar, stugor, båtar, långresor, berg av elektronikleksaker och allt möjligt och omöjligt bråte men absolut inte till sparande eller investeringar, som nu sitter vid fikabordet och svär ve och förbannelse över prisfall, ränte- och elkostnader. Nu är det plötsligt någon annans fel - politikerna, bankerna eller självaste onkel Putin. Men absolut inte deras eget.

Permalänk
Medlem

Det slog mig när jag hämtade ut ett paket på instabox, de översta siffrorna där man knappar in koden är 1 2 3.
Mitt tangentbords numpad har 7 8 9 överst. Känns som att det aldrig har funnits en enhetlig standard, dock kändes det som att 789 hade ett rejält övertag men på senare år så har 123 tyvärr? gjort en comeback. Irriterande. Skärpning någon,
inför en standard för bövelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Det slog mig när jag hämtade ut ett paket på instabox, de översta siffrorna där man knappar in koden är 1 2 3.
Mitt tangentbords numpad har 7 8 9 överst. Känns som att det aldrig har funnits en enhetlig standard, dock kändes det som att 789 hade ett rejält övertag men på senare år så har 123 tyvärr? gjort en comeback. Irriterande. Skärpning någon,
inför en standard för bövelen.

Är det inte mer logiskt att de översta siffrorna är 1, 2 och 3 dock? Man börjar ju alltid läsa uppifrån och från vänster till höger.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Det slog mig när jag hämtade ut ett paket på instabox, de översta siffrorna där man knappar in koden är 1 2 3.
Mitt tangentbords numpad har 7 8 9 överst. Känns som att det aldrig har funnits en enhetlig standard, dock kändes det som att 789 hade ett rejält övertag men på senare år så har 123 tyvärr? gjort en comeback. Irriterande. Skärpning någon,
inför en standard för bövelen.

Tangentbordet är utformat som en miniräknare. Instabox uppenbarligen som en porttelefon, portkodsdosa eller telefonknappsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Det slog mig när jag hämtade ut ett paket på instabox, de översta siffrorna där man knappar in koden är 1 2 3.
Mitt tangentbords numpad har 7 8 9 överst. Känns som att det aldrig har funnits en enhetlig standard, dock kändes det som att 789 hade ett rejält övertag men på senare år så har 123 tyvärr? gjort en comeback. Irriterande. Skärpning någon,
inför en standard för bövelen.

Har det inte alltid varit 1 2 3 överst på (mobil)telefoner? (Sen 90-talet iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Är det inte mer logiskt att de översta siffrorna är 1, 2 och 3 dock? Man börjar ju alltid läsa uppifrån och från vänster till höger.

Jag växte upp med 789 överst, dock så är jag jävligt gammal så det fanns inga mobiltelefoner när jag var ung. Räknemaskiner och miniräknare av större modell började komma i skolorna. Men strunt samma, jag tycker bara att det borde vara likadant överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Jag växte upp med 789 överst, dock så är jag jävligt gammal så det fanns inga mobiltelefoner när jag var ung. Räknemaskiner och miniräknare av större modell började komma i skolorna. Men strunt samma, jag tycker bara att det borde vara likadant överallt.

Både Dialog i knappvariant och Diavox har 123 överst, så man behöver ingen sådan modernitet som en mobiltelefon för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Både Dialog i knappvariant och Diavox har 123 överst, så man behöver ingen sådan modernitet som en mobiltelefon för det.

Ja de dök upp när jag var ungefär i 20 års ålder. Men du missa vad jag klagar på, jag klagar på att det inte finns en enhetlig standard. Sen om det vore bättre med 123 överst eller sju åtta nio eller 12 14 18 det skiter jag fullständigt i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kotte456:

Ja de dök upp när jag var ungefär i 20 års ålder. Men du missa vad jag klagar på, jag klagar på att det inte finns en enhetlig standard. Sen om det vore bättre med 123 överst eller sju åtta nio eller 12 14 18 det skiter jag fullständigt i

Jo. Jag har för mig att jag lyssnade på en podcast om detta, eller det kan ha varit en artikel jag läste, men att motiveringen för annan layout på miniräknare var hastigheten. Då på femtiotalet eller när det nu var så var det många som jobbade med att mata in siffror och liknande och då var det ju bättre att ha låga siffror mer lättåtkomligt än höga, då de förstås användes mer. Till exempel för datum.

Edit: Varför telefonerna fick omvänt kommer jag inte ihåg, men kanske för att det är logiskt att börja med 1 liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Jag har för mig att jag lyssnade på en podcast om detta, eller det kan ha varit en artikel jag läste, men att motiveringen för annan layout på miniräknare var hastigheten. Då på femtiotalet eller när det nu var så var det många som jobbade med att mata in siffror och liknande och då var det ju bättre att ha låga siffror mer lättåtkomligt än höga, då de förstås användes mer. Till exempel för datum.

Edit: Varför telefonerna fick omvänt kommer jag inte ihåg, men kanske för att det är logiskt att börja med 1 liksom.

Jag var inne på något liknande efter att jag först kommit att tänka på detta. När man ska ha en mojäng som många ska använda för att mata in en mindre mängd siffror, och där de kommer titta på den samtidigt som de matar in, kör man en läsbar uppräkningsföljd för att göra det enklare. Men på tangentbord, som istället är anpassade för att användas professionellt, väljer man istället det som är snabbast med de vanligare lägre siffrorna mer lättåtkomliga analogt med qwerty-layouten för bokstäverna.

Dock inte tänkt på att miniräknare också har tangentbordslayouten, men det är väl dock troligt att tangentbordet ärvt detta just från miniräknare

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Jag var inne på något liknande efter att jag först kommit att tänka på detta. När man ska ha en mojäng som många ska använda för att mata in en mindre mängd siffror, och där de kommer titta på den samtidigt som de matar in, kör man en läsbar uppräkningsföljd för att göra det enklare. Men på tangentbord, som istället är anpassade för att användas professionellt, väljer man istället det som är snabbast med de vanligare lägre siffrorna mer lättåtkomliga analogt med qwerty-layouten för bokstäverna.

Dock inte tänkt på att miniräknare också har tangentbordslayouten, men det är väl dock troligt att tangentbordet ärvt detta just från miniräknare

Jo så är det säkert. Miniräknare och tangentbord är (eller var i begynnelsen i alla fall) för professionella användare medan telefoner, kodlås och liknande är för alla och då är tydlighet viktigare än effektivitet.

Det finns ju en teori/lag för förekomsten av siffror, Benfords lag, den säger att i slumpmässiga stora tal så är förekomsten av lägre siffror mycket större än högre siffror. Exempelvis har över 30% av stora tal en etta i början. Och nollan är förstås väldigt vanligt förekommande också tack vare avrundningar. Tar man med datum och tid i beräkningen som ju har tak på 12, 31, 60 eller liknande för ganska många av talen så blir ju fördelen med mer lättåtkomliga lägre siffror tydlig.

Telefonnummer däremot är mer slumpmässiga förstås, även om riktnummer ökar förekomsten av nollor, här i alla fall. Men där hade man ju också befintlig teknik att ta hänsyn till med nummerskivorna som i allmänhet hade noll längst ner och 9, 8, 7 precis ovanför/bredvid, och då 1, 2 etc. högst upp.

Permalänk
Skrivet av Nosslo Snah:

Med tanke på finnarnas ohotade ställning som ledande på självmord i Norden är det väl lätt att förstå? Det är bara lyckliga finnar kvar som kan besvara enkäter, de övriga har redan tagit livet av sig. Survivior bias i uttryckets absolut mest bokstavliga bemärkelse…

*ASG* bland det roligaste jag läst på internet denna vecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo så är det säkert. Miniräknare och tangentbord är (eller var i begynnelsen i alla fall) för professionella användare medan telefoner, kodlås och liknande är för alla och då är tydlighet viktigare än effektivitet.

Det finns ju en teori/lag för förekomsten av siffror, Benfords lag, den säger att i slumpmässiga stora tal så är förekomsten av lägre siffror mycket större än högre siffror. Exempelvis har över 30% av stora tal en etta i början. Och nollan är förstås väldigt vanligt förekommande också tack vare avrundningar. Tar man med datum och tid i beräkningen som ju har tak på 12, 31, 60 eller liknande för ganska många av talen så blir ju fördelen med mer lättåtkomliga lägre siffror tydlig.

Telefonnummer däremot är mer slumpmässiga förstås, även om riktnummer ökar förekomsten av nollor, här i alla fall. Men där hade man ju också befintlig teknik att ta hänsyn till med nummerskivorna som i allmänhet hade noll längst ner och 9, 8, 7 precis ovanför/bredvid, och då 1, 2 etc. högst upp.

Nollan är inte på samma ställe på svenska och amerikanska telefoners skiva. Svenska har nollan längst upp och närmast stoppet, medan amerikanska har den i andra änden. Därav 90000 som nödnummer i Sverige. Nian i ena änden och sedan en hög nollor som går snabbt att slå (och det gick väl att slå hur många som helst) och det är lätt att känna sig fram. I 911 är ettan närmast stoppet och jag antar att 011 inte var tekniskt vettigt.

Permalänk

Har vuxna cyklister jävligt svårt för belysning? kör ofta bil kvällstid och cyklister har fan blivit sämst på att ha belysning, JA du måste ha det även om du hänger på cykelbanan, lika illa som vuxna och reflex, är det någon utspridd allergi mot reflex?

Har för mig att totalböterna för att inte ha belysning fram och bak samt sidoreflexer på cykel är runt 2000:-

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Har vuxna cyklister jävligt svårt för belysning? kör ofta bil kvällstid och cyklister har fan blivit sämst på att ha belysning, JA du måste ha det även om du hänger på cykelbanan, lika illa som vuxna och reflex, är det någon utspridd allergi mot reflex?

Har för mig att totalböterna för att inte ha belysning fram och bak samt sidoreflexer på cykel är runt 2000:-

”Bilen har lampor, därför syns jag lika bra som en solig sommardag”-mentalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Så måste det ju vara, finnarna är (enligt sig själva) världens lyckligaste folk, i alla fall enligt FN:s ”World happines report”.
Men ingen har förstått varför.

Skrivet av anon347775:

https://www.omvarlden.se/nyheter/finland-fortfarande-etta-pa-...

"Mätningarna bygger på frågor som ställts till 1 000 personer i 146 länder. Medborgarna har graderat, på en skala mellan noll till tio, hur de uppfattar sin livssituation." [...]

Går skalan från 0 = "Biter ihop" till 10 = "Kan inte klaga"?

Som norrbottning blir jag skeptisk till alla former av självrapporterad lycka. Min fördom är att Finland är mer likt norra Sverige, man klagar inte i onödan. Jag tror iofs samma gäller för hela Norden, mer eller mindre. Bara en sån sak som att "soligt väder" på TV-svenska benämns "uppehåll" (paus i regnet)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

Går skalan från 0 = "Biter ihop" till 10 = "Kan inte klaga"?

Som norrbottning blir jag skeptisk till alla former av självrapporterad lycka. Min fördom är att Finland är mer likt norra Sverige, man klagar inte i onödan. Jag tror iofs samma gäller för hela Norden, mer eller mindre. Bara en sån sak som att "soligt väder" på TV-svenska benämns "uppehåll" (paus i regnet)

Antagligen är det så men det är ju lika för alla länder, någon perfekt undersökning är det inte.

Vad gäller att inte klaga i onödan så hade jag verkligen hoppats att så vore fallet men den moderna finnen gråter över en hel del skitsaker också, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

... Bara en sån sak som att "soligt väder" på TV-svenska benämns "uppehåll" (paus i regnet)

Så är det inte. "Uppehåll" eller snarare "uppehållsväder" betyder bara att det inte kommer någon nederbörd, oavsett om det är soligt eller inte. Soligt, molnigt, halvklart, spelar ingen roll när det gäller uppehållsväder.

Permalänk
Medlem

Sämsta LED-lamporna verkar vara de som Osram levererar, de verkar bara hålla ett år om man har tur innan det är dags att byta. Och då är det vanliga E14/E27.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Sämsta LED-lamporna verkar vara de som Osram levererar, de verkar bara hålla ett år om man har tur innan det är dags att byta. Och då är det vanliga E14/E27.

Nu har jag inte köpt några på länge, men motsv 60 W packade ihop snabbt och blev till ett stroboskop. Däremot har jag en motsv 40 W som har varit på mer eller mindre oavbrutet i flera år totalt. Dock därmed få tändningen och släckningar. Tyvärr har jag ingen likadan som inte är så använd, för det hade varit intressant att se hur mycket ljusstyrka den har tappat.