När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Såg någon här nämna yumenishiki för några år sedan och fastnade.

Erkänner mig skyldig. Yumenishiki är ett bra ris, odlat i Italien. Ett annat jag ofta köper är Nishiki som är odlat i USA, i Kalifornien. Helst, dock, trots priset, köper jag Japan-odlat ris men det kanske bara är för att jag snöat in på Japan. Min fru (japanska) tycker att Nishiki och Yumenishiki är lika bra som de japan-odlade.

Kuriosa: Nishiki (錦) betyder brokad, ett slags sidentyg, ofta utsmyckat, vanligt i högtids-kimono. Här är det bara ett varumärke.
Yumenishiki (夢錦) blir då "dröm-nishiki", alltså en rejäl uppgradering av Nishiki.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Vilket ris rekommenderar alla SweClockers?

Eldorado Basmati från Willys brukar jag använda till det mesta, nu är jag ju ingen ris expert men det känns som ett bra allround ris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Man kan nog ha det mesta på frukostbordet, ris för frukost är nog inte vanligt här hos oss.

När jag reste mycket i Japan bodde jag antingen på vanligt hotell eller på den traditionella japanska motsvarigheten, ryokan (旅館 = ungefär "värdshus"), och då fick man alltid välja mellan japansk frukost och den japanska uppfattningen om "internationell" frukost. Jag valde alltid traditionell japansk frukost.
Hittade en bra beskrivning på "Just One Cookbook".

Off topic:
En av mina söner tipsade om sajten. Han brukar använda deras recept. För den godissugne kan olika former av "dango" (団子) rekommenderas. Sött och gott och inte så krångligt att göra. Ingredienser hittar man på Drakfrukt, Kato (Japansk mat), och/eller Lilla Japan och receptet, som sagt, på Just One Cookbook, där det finns massor av trevliga recept.

Rättade stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

När jag reste mycket i Japan bodde jag antingen på vanligt hotell eller på den traditionella japanska motsvarigheten, ryokan (旅館 = ungefär "värdshus"), och då fick man alltid välja mellan japansk frukost och den japanska uppfattningen om "internationell" frukost. Jag valde alltid traditionell japansk frukost.
Hittade en bra beskrivning på "Just One Cookbook".

Off topic:
En av mina söner tipsade om sajten. Han brukar använda deras recept. För den godissugne kan olika former av "dango" (団子) rekommenderas. Sött och gott och inte så krångligt att göra. Ingredienser hittar men på Drakfrukt, Kato (Japansk mat), och/eller Lilla Japan och receptet, som sagt, på Just One Cookbook, där det finns massor av trevliga recept.

Japansk frukost är nog det godaste jag vet i frukostväg. Åt det varje dag när vi reste runt i Japan och blev helt frälst. Händer inte så ofta att vi gör det hemma tyvärr.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter