Veckans fråga: Har elpriserna påverkat ditt datoranvändande?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Har elpriserna påverkat ditt datoranvändande?

Höga elkostnader får det att svida lite extra i plånboken när det klickas på strömknappen. Har dina datorvanor ändrats i takt med elpriserna?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Även om datorn är tre gånger dyrare att ha igång (Elområde SE3) så är datorn så liten del av mitt hems förbrukning att jag inte har tagit några åtgärder. Den somnar när den inte används dock, men det har den gjort länge, tycker det är onödigt att ha på datorn 24/7 trots att den är knäpptyst

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har använt GeForce Now istället för Parsec till min gamingdator hemma.

Sparat några hundralappar per månad på det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Använder datorn precis som förr vilket innebär att jag använder den när jag behöver och stänger av den när jag inte behöver.. är inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av datorn under natten och den är bara igång när jag använder den, annars viloläge/strömspar.

Jag har dock ändrat andra el-vanor för att försöka sänka utan att tumma på livskvaliteten men det är minimalt iom att jag bor i LGH med värme och vatten som ingår.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nej. Har dragit ner på annat istället. Datorn är för viktig. Men jag har kallare inne, tvättar bara vid full maskin, lagar mindre mat på spisen etc etc.

Men jag har bara datorn på när jag använder den. Så har jag alltid gjort så det är ingen skillnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Även om datorn är tre gånger dyrare att ha igång (Elområde SE3) så är datorn så liten del av mitt hems förbrukning att jag inte har tagit några åtgärder.

Precis.

Tyvärr får väl jag erkänna att elpriserna inte har påverkat min förbrukning någonting _förutom_ att försöka minska på uppvärming.
Uppvärming/varmvatten står för ungefär 80% av min förbrukning.
Sen är det saker som ventilation, kyl/frys, switch/router etc som rimligtvis inte heller går att göra något åt.

Det leder till att min överslagskalkyl är att "resten", dvs saker som dator/tv/belysning/matlagning etc står för cirka 10%.
Skulle jag då HALVERA mitt användande, vilket skulle leda till en betydande inskräkning i mitt liv, skulle jag spara 5% av den totala elräkningen. Inte värt det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Min dator är inte direkt high spec så nä det har inte påverkat nåt speciellt.

Permalänk
Medlem

Japp, hade datorn på dygnet runt för lite "hemmaserver" grejer, men inget som egentligen behövs så sen i somras är den avstängd när den inte används aktivt.
Undervoltad, men inte pga elpriset, har en 5800X3D

I övrigt nej, räknade lite på hur illa det blir med tre speldatorer igång i hushållet och även med decembers priser är det inte katastrof. I regel är det ingen som sitter och spelar under de dyraste timmarna heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden är att jag stänger av i större utsträckning, förr gick huvuddatorn mer eller mindre dygnet runt men nu stänger jag av när jag går och lägger mig eller åker till jobbet. Annars är det ingen större skillnad mot tidigare.

Brukar köra ner den i strömsparläge när jag ska sova, enbart för att jag ibland inte kan somna och då går det snabbt komma igång med något. Efter en uppdatering har datorn dock börjat gå igång av sig själv igen vilket gör mig heligt förbannad. Ändrat inställningarna, igen, och hoppas det löst sig. Jag slipper ju det om jag stänger av helt men jag föredrar ha strömsparläge helt enkelt.

Jo, jag vet att den drar ström i det läget men det är ändå avsevärt mycket mindre än när den är igång.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ska sägas att jag redan har låg elförbrukning i hemmet men visst har det haft en effekt på min användning. Generellt har jag tidigare inte brytt mig mycket om energisparlägen och dylikt men senaste året har det blivit någon jag implementerar i min vardag mer frekvent.

Permalänk
Medlem

Använder datorn minst lika mycket som förut. Nära varje Watt som datorn använder, och därmed värmer upp hemmet, jobbar andra värmekällor mindre. Tillräckligt nära 1:1 tänker jag kring detta.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Nej, elpriset har inte påverkat. Använder jag inte datorn så går den i sleep mode efter 30 minuter som vanligt. Jag ska nu i och för sig uppgradera innanmätet till intels 13000-serie och den drar ju mer så får se om nån månad om det ger något nämnvärt utslag i elräkningen.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kom över en HP Microserver gen 8 som jag bytte ut min förra hemmaserver mot, gjorde typ 100-150watt mindre konstantförbrukning vilket på en månad blir en del iaf, det är typ det jag har gjort. Annars lever jag på som vanligt, datorn stängs av när den inte används, alltid gjort så innan med.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Innan hade jag på min stationära dator på 24/7/365, nu har den inte varit igång på ett år. Behöver den inte. Jag har också stängt ner alla NAS utom ett. (Som i och för sig har 12 diskar och två PSU, men den står i garaget så den bidrar med uppvärmningen där)

Jag klarar mig till 95% med min iPad Pro och jobbelaptopen. Ibland slår jag på min egna laptop för att göra saker som behöver en riktig dator som inte heller är begränsad av företagets EDR.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vad gäller datoranvändning, TV, TV-spel, etc. har jag inte ändrat mitt beteende alls ärligt talat. Min stationära står på dygnet runt men den drar å andra sidan praktiskt taget ingenting idle. Som @Ozzed nämnde är det för viktigt även för mig (sen den lilla detaljen att man jobbar hemma 4/5 dagar).

Det jag börjat tänka på mer aktivt är allt annat i hushållet, tvättande, torktumlar faktiskt mindre och hänger mer tvätt istället, låter diskmaskinen gå nattetid, m.m.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Använder datorn precis som förut. Men jag gjorde redan undervoltning på RTX 3070 och tweakade 5600x i Ryzen master utan att tänka på elpriser

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag har timavtal och ja. När det var som dyrast så undvek jag att spela vissa tider men det var i kombination med fler åtgärder såklart. I stort h att r det inte påverkat mig dock.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Förbrukar ca 60 kWh per månad. Så jag känner inte riktigt att jag behöver ändra mitt liv med datorn. Kom dock upp till hela 100 kWh i somras på en månad! Men det var för att jag nyttjade min mobila AC i lägenheten.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Nej, betalar ungefär samma pris nu som för ett år sen så har inte påverkat datoranvändningen men har sedan tidigare tagit som vana att sätta datorn i deep-sleep läge när jag lämnar datorn ska vi säg längre än 15 min. Även skaffat Philips Hue produkter och konffat så belysningen (har både lite färg bias lightning i Philips ambilight stuk som ändrar enligt innehållet på skärmen samt en annan bordslampa som vanligtvis är på när datorn är i gång) och dessa stängs av i takt med att datorn sätts på/stängs av (eller ja på basen av logga ut/in, för det enda jag fick och funka). Men sparat på andra mera betydelsefulla punkter istället, totalt hade vi 1/3 lägre förbrukning i december än i fjol så betalade mindre i år än förra året.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Sitter vid datorn några timmar per dag, oftast med saker som inte drar så mycket ström (slösurfande, musik o.s.v.), säg 100W i kanske 6 timmar om dagen, sen spel och annat krävande i 2 (400W?). Det blir ungefär 1,4 kWh/dag eller en besparing på ungefär 3,80:- per dag med snittpriset vi hade i december, om jag helt skulle sluta använda datorn. Jag tycker det nöjet är värt 3-4 kronor per dag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Tidigare stod min Plex-server igång dygnet runt, och jag stängde bara utav gaming datorn. Nu stängs båda utav på natten för att hålla kostnaden nere lite.
Plex-maskinen är en full tower med många mekaniska diskar så den drar lite...

Permalänk
Medlem

Bor man som jag i villa är datorn en försumbar förbrukning jämfört med uppvärmning. Många bäckar små, visst... men just datorn orkar jag inte bry mig om. Mer effektfullt att uppmana familjen att duscha kortare, sänka värmen ett snäpp, undvika och köra tvätt när det pristopp osv. Datorn får vara i fred, den går som vanligt. Dessa åtgärder har sänkt min konsumtion med 17%.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skäggig legend

Japp, jag gör det. Pojkarna får spela så mycket de vill när elen är billigare men är priset över 4kr är det stopp. De fick en "ny" begagnad dator (hp Z230 xeon e3-1245v3) med en gtx1060 för totalt 1200:-
Säljer av deras gamla 2600k med moderkort och ram + r9 290 och får igen pengen.
Skillnad på förbrukning är enorm.

Annars är det mest uppvärmningen som fått en uppdatering, bytta gamla bergvärmepumpen från 98. Skillnaden på den förbrukningen var 845kWh under december, samma värme inne som ute mellan åren. Pepp.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Har fast pris i 8 månader till. Antar att jag kommer ändra beteende nästa vinter

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har aldrig kört med mina datorer på 24/7, så ingen skilland där. Dock så har jag börjat stänga ner NASen/servern, iof kanske onödigt, lär väl max vara 100kr i månaden även med dessa elpriser, men samtidigt så är det inte så ofta jag nyttjar tjänsterna där.

Permalänk
Medlem

Har undervoltat CPU/GPU sedan tidigare. Men största skillnaden är att gamla alltid-på x86 servern fick gå i vila i utbyte mot en Raspberry Pi 4.

Jag lämnar aldrig icke-server datorer igång om jag lämnar dom mer än kanske en halvtimme. Men och andra sidan spelar datorn en väldigt liten roll jämfört med värme, varmvatten och elbil.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Bor i bostadsrätt och har bundet till 2025 för 71öre/kwtimme o räkningen brukar landa på 290-310kr så nej

Permalänk
Snusfri

Kort svar: nä.
Långt svar: nej.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mina dator har vid de senaste 12 åren byggts av strömsnåla komponenter, 65W cpuer, 75W grafikkort etc. Mest med tanke på ljudnivå... Det stora problemet idag är att få tag på vettiga grafikkort med moderna funktioner specade till den effekten.

Sammantaget gör det att jag inte behöver anpassa mitt användande utifrån just strömförbrukning än.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730