Mardrömsleveransen från Proshop var tom

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Hah kul att du ska försöka tolka mitt humör eller energinivå. Synd att du gör ett uselt jobb. Kul läsning.

Nu har de har dock bekräftat leveranstid i orderbekräftelse, så jag väljer att ta in exakt 0% av din rant. Om du nu ska gå bärsärk i tråden kan du väl bemöda dig att ta med relevant information. Har nämligen nämnt just detta tidigare i tråden.

Ta ett chill pill och kom tillbaka när du är på sansat humör. Hej.

Bekräftad leveranstid är alltså inte samma som en avtalad tidsleverans... suck, det här är typ 10 gången vi har en sån här tråd på forumet och lagar o domar har visats i alla tidigare trådar...

Så läs vad folk skriver till dig o lugna ner dig lite... Och jag tolkar ditt humör utifrån att du skriver en hatpost om ett företag när inte ens 24h har gått. Är väl gaska rimlig tolkning från min sida?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Bekräftad leveranstid är alltså inte samma som en avtalad tidsleverans... suck, det här är typ 10 gången vi har en sån här tråd på forumet och lagar o domar har visats i alla tidigare trådar...

Så läs vad folk skriver till dig o lugna ner dig lite... Och jag tolkar ditt humör utifrån att du skriver en hatpost om ett företag när inte ens 24h har gått. Är väl gaska rimlig tolkning från min sida?

Du kanske borde klicka in på länken då?
Saxar därifrån
"Enligt lag räknas varan som försenad om någon av följande situationer uppstår:
Du har inte fått varan inom utlovad tid. Utlovad tid är den tid som framgår när du genomför köpet, till exempel i köpevillkoren eller i orderbekräftelsen."

Sen din tolkning kan vi leva utan, framförallt när du drar in "hatpost". Om du fortfarande tycker det är rimligt agerande från proshop efter du bemödar dig läsa igenom tråden, då tänker jag att jag ska profilera min verksamhet mot din kundprofil. Tar bara och accepterar läget och aldrig några krav?
Wow, jag kan också dra helt galna slutsatser.

Sen kommer varken svukna löften, respektlöshet mot kund eller en undermålig paketering aldrig kunna justeras såhär i efterhand. Så vad hade det tjänat till om jag hade väntat med tråden?
Väl mött...

Permalänk
Medlem

Hur ser orderbekräftelsen ut?
I mina ordrar, förvisso från 2021 och tidigare, från Proshop står det inget annat än uppskattad leveranstid.

Permalänk
Skrivet av Penguin:

Hur ser orderbekräftelsen ut?
I mina ordrar, förvisso från 2021 och tidigare, från Proshop står det inget annat än uppskattad leveranstid.

Mitt köpvillkor och orderbekräftelsen bekräftar 1-2 dagar och tidsintervall 2023-01-23 - 2023-01-26. Har nämnt att de bekräftat det tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Att något inte stämmer med vad som avtalats, t.ex. en försenad/utebliven vara är i juridisk mening grund för en reklamation. En reklamation bör enligt praxis hanteras inom ca tre veckor.

Jobbigt att vara utan telefon såpass länge dock...var nyligen utan min i strax över 2 dygn och kände mig klart hämmad under denna tid.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Att något inte stämmer med vad som avtalats, t.ex. en försenad/utebliven vara är i juridisk mening grund för en reklamation. En reklamation bör enligt praxis hanteras inom ca tre veckor.

Jobbigt att vara utan telefon såpass länge dock...var nyligen utan min i strax över 2 dygn och kände mig klart hämmad under denna tid.

Har du någonstans man kan läsa om denna praxis? Eller vad man söker för att finna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Har du någonstans man kan läsa om denna praxis? Eller vad man söker för att finna?

Vad som anses skäligt bedöms alltså från fall till fall, men instanser som ARN kommit fram till att man i normalfallet kan anse att ca 3 veckor bör anses som skälig tid. Vill man läsa de specifika ordalydelserna får man söka i tidigare utlåtanden/rättsfall.

Råd&Rön anges 3-4 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Mitt köpvillkor och orderbekräftelsen bekräftar 1-2 dagar och tidsintervall 2023-01-23 - 2023-01-26. Har nämnt att de bekräftat det tidigare i tråden.

Det här har ju noll betydelse då telefonen har försvunnit på vägen. Det är ju knappast så att ni har avtalat om vite eller dylikt vid en försening.

Jag förstår att det känns jobbigt att inte ha en telefon, men den här tråden känns ju enormt dramatisk. Vänta några dagar så ska du se att det löser sig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Men ditt kort du blev av med, var det hos instabox du blev av med det? Och tror du det är vid paketboxen de har stulit? Hämtade paketet typ 1 timme efter att det anlänt till paketboxen, så då måste de ha arbetat snabbt eller på vägen dit?

Den försvann i transporten någon gång. Den transporterades av DHL från Inet till Instabox och som jag förstår det så måste Instabox tagit emot paketet eftersom jag hade fått meddelande från instabox att den var på väg med en ungefärlig tid den skulle vara framme nästa dag, men sen sköts den tiden fram hela tiden under tre dagar. Hade alltså inte fått något meddelande om att den fanns att hämta.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Phod:

Det här har ju noll betydelse då telefonen har försvunnit på vägen. Det är ju knappast så att ni har avtalat om vite eller dylikt vid en försening.

Jag förstår att det känns jobbigt att inte ha en telefon, men den här tråden känns ju enormt dramatisk. Vänta några dagar så ska du se att det löser sig.

Nej, det verkar som att jag får ta döpa om tråden.
"Mardröms- bemötande, paketering och brustna löften. Proshops brister får varor att försvinna på vägen"?

Men det är ju bra att vi rett ut frågan, att de nu kan rulla tummarna tills Postnord återkommer till dem. Och som de själva skrev: "det tar dock inte flera månader"... rimligt!

Stort tack till @NeKeM för din hjälp med vikten. Nu kan jag invänta tills Proshop tillförskansat sig samma info. Tack till alla som bidragit med konstruktiva och informativa inlägg också.

Till övriga så hoppas ni fått ut det ni behövde.

Mitt betyg för Proshop kvarstår än, undermålig förpackning som inte duger att frakta luft i. Kund- service och bemötande som om man vore intern på Kumlabunkern och kundlöften som för dem väger tunt.

Nu är det upp till Proshop att göra rätt för sig.

God kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Stort tack till @NeKeM för din hjälp med vikten. Nu kan jag invänta tills Proshop tillförskansat sig samma info.

Så vad var resultatet av vägningarna?

Man blir ju lite nyfiken om paketeringen var gjord i bara det du håller i handen på bilden, eller om det paketet i sin tur låg i lådan som syns på bordet. Stöld hos Postnord, varan har fallit ut under transport eller varan aldrig paketerad?

Vad du har rätt till och inte spelar ju tyvärr ingen roll i praktiken, när butiken har bestämt sig för att utreda om kunden (eller anställd) har blåst dem i stället för att ge snabb service. Här syns styrkan med fakturabetalning tydligt - köp en annan telefon, ångra köpet och vägra betala fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Så vad var resultatet av vägningarna?

Man blir ju lite nyfiken om paketeringen var gjord i bara det du håller i handen på bilden, eller om det paketet i sin tur låg i lådan som syns på bordet. Stöld hos Postnord, varan har fallit ut under transport eller varan aldrig paketerad?

Vad du har rätt till och inte spelar ju tyvärr ingen roll i praktiken, när butiken har bestämt sig för att utreda om kunden (eller anställd) har blåst dem i stället för att ge snabb service. Här syns styrkan med fakturabetalning tydligt - köp en annan telefon, ångra köpet och vägra betala fakturan.

Stämmer tyvärr inte angående faktura, i alla fall inte om man anlitar Klarna. Om man inte mottagit varan, så måste man själv lösa det med företaget som man köpte från, från första början. @Klarna tar inte ansvar.
Och om man inte betalar fakturan, så blir man avstängd från Klarnas alla tjänster.
Så nej inte mycket säkerhet med faktura heller.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Stämmer tyvärr inte angående faktura, i alla fall inte om man anlitar Klarna. Om man inte mottagit varan, så måste man själv lösa det med företaget som man köpte från, från första början. @Klarna tar inte ansvar.
Och om man inte betalar fakturan, så blir man avstängd från Klarnas alla tjänster.
Så nej inte mycket säkerhet med faktura heller.

Jag har vid 2 tillfällen ringt klarna vid sena leveranser och puttat fram fakuran med flera veckor. Senast var ca 3 år sen så de kanske inte är då scyssta längre?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Stämmer tyvärr inte angående faktura, i alla fall inte om man anlitar Klarna. Om man inte mottagit varan, så måste man själv lösa det med företaget som man köpte från, från första början. @Klarna tar inte ansvar.
Och om man inte betalar fakturan, så blir man avstängd från Klarnas alla tjänster.
Så nej inte mycket säkerhet med faktura heller.

Jag har bett dem att flytta fram betalningsdatum utan problem, står till och med på deras hemsida.
"Om något inte stämmer med ditt köp så kan du rapportera det här. Vi pausar din betalning till problemet är löst, självklart ska du inte behöva betala något förrän allting är 100%."

Att de stänger av personer som inte betalar sina fakturor är ju inte så konstigt...

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har vid 2 tillfällen ringt klarna vid sena leveranser och puttat fram fakuran med flera veckor. Senast var ca 3 år sen så de kanske inte är då scyssta längre?

Inga som helst problem med att pausa betalningar hos Klarna om man får problem. Använder Klarnakortet till i stort sett alla mina köp och jag gillar företaget skarpt. Aldrig haft några bekymmer, men då har jag också skött betalningarna utan problem.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av KAD:

Så vad var resultatet av vägningarna?

Man blir ju lite nyfiken om paketeringen var gjord i bara det du håller i handen på bilden, eller om det paketet i sin tur låg i lådan som syns på bordet. Stöld hos Postnord, varan har fallit ut under transport eller varan aldrig paketerad?

Vad du har rätt till och inte spelar ju tyvärr ingen roll i praktiken, när butiken har bestämt sig för att utreda om kunden (eller anställd) har blåst dem i stället för att ge snabb service. Här syns styrkan med fakturabetalning tydligt - köp en annan telefon, ångra köpet och vägra betala fakturan.

Vikten har minskat under resans gång.

Paketet som syns i bakgrund i en bild är ett amazon paket. Du ser att fraktsedel är klistrad på det fotade paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Jag har bett dem att flytta fram betalningsdatum utan problem, står till och med på deras hemsida.
"Om något inte stämmer med ditt köp så kan du rapportera det här. Vi pausar din betalning till problemet är löst, självklart ska du inte behöva betala något förrän allting är 100%."

Att de stänger av personer som inte betalar sina fakturor är ju inte så konstigt...

Är väl jättekonstigt om dom stänger av någon som inte fått sin vara..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Mer drama och spänning i denna tråden än de flesta realityserier online. Helt sjukt vad elaka ni är mot varandra haha.

Hoppas det löser sig fort OP. Inte kul att beställa något och sedan behöva vänta längre än tänkt.

Permalänk
Medlem

Slipp huvudvärk och stress(?) köp en ny telefon från någon fysisk butik och reklamera den försvunna i lugn å ro 👍

Permalänk
Livsnjutare 😎

”Behandla andra som du själv vill bli behandlad”

Det är en gyllene regel som bör tillämpas i alla lägen om möjligt.

Med tanke på hur TS jargong varit hittills i tråden (läste bara de första 1,5 sidorna) förstår jag om det drar ut på tiden.

Tänk lite på det och reflektera innan du skall försvara varenda ord du skriver / säger.

Bara ett tips 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

”Behandla andra som du själv vill bli behandlad”

Det är en gyllene regel som bör tillämpas i alla lägen om möjligt.

Med tanke på hur TS jargong varit hittills i tråden (läste bara de första 1,5 sidorna) förstår jag om det drar ut på tiden.

Tänk lite på det och reflektera innan du skall försvara varenda ord du skriver / säger.

Bara ett tips 👍🏼

Nu läser du också in din tolkning i det hela, och antar att jag tjafsat med supporten. Men tack så hjärtligt för dina livsråd.

Permalänk

Jag ångrar att jag inte hade popcorn för denna tråd.
Underhållande läsning på morgonkvisten!

Men som de flesta redan sagt. Det är bara att härda ut och vänta. Företagen brukar ta lite tid på sig vid reklamationer o dylikt. Ditt ärende är inte mer speciellt än någon annans ärende.
Hade detta varit min beställning så hade jag bara avbrutit ordern och köpt en telefon någon annanstans. Dock så betalar jag alltid i efterhand. Så inga pengar som hamnar i kläm
Jag hoppas det löser sig i slutändan.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du inte fått den telefon som du beställt men du måste ju förstå att Proshop inte kan skicka ut nya produkter omedelbart och utan utredning så fort en kund säger att den inte fått sin vara? Den situation som uppkommit har inget att göra med ursprunglig angiven leveranstid på produkten då det nu rör sig om en reklamation. Förslagsvis köper du en ny telefon någon annanstans och i värsta fall får du väl returnera telefonen på ångerrätten när den väl kommer.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

@compilererrors kan vi få en update hur det går med proshop?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Jobbar inte för proshop men för en annan återförsäljare. Hos oss är det standard att vi måste undersöka med postnord för att se till att det inte är bedrägeri. Det kollas vikt förändring, kameror osv hos båda parter (centrallager där det skickats från och Postnords lokaler) och även om det finns liknande ärenden hos samma kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compilererrors:

Mitt köpvillkor och orderbekräftelsen bekräftar 1-2 dagar och tidsintervall 2023-01-23 - 2023-01-26. Har nämnt att de bekräftat det tidigare i tråden.

Tycker inte sådär omedelbart att det framgår vad som står, utan snarare hur du läser det.
Ingen möjlighet att du skulle kunna ta ett screenshot av den delen av orderbekräftelsen, alternativt copy-paste?

Jag har aldrig själv köpt något hos Proshop, så jag har ingen egen orderbekräftelse jag kan läsa tyvärr.

Permalänk
Medlem

Om vikten har ändrats under transport så luktar det ju stöld. Då har inte Proshop gjort något fel åtminstone.
Förpackningen tycker jag ser OK ut men det är svårt att säga om det nu handlar om stöld. En halvöppen förpackning med tomt innehåll ser automatiskt sämre ut. Men det kan ha varit OK packat från början.
Själv har jag aldrig haft problem med Proshop. Handlat mycket därifrån. Men självklart kan det gå fel ibland.

Om det nu är stöld efter att Proshop skickade iväg paketet så är det nog rimligt att de måste undersöka och få något bekräftat innan de kan skicka ut en ny telefon till dig.
Jag jobbar själv med att skicka produkter och ibland ta hand om reklamationer. Skulle aldrig få för mig att skicka iväg något nytt utan att först få ett svar på vad som hänt.

Vad ordererkännandet bekräftar som leveransdatum blir mindre relevant när något sånt här händer. Det har ju helt klart skickat iväg paketet i tid. Men nu har något hänt. Så nu kommer det tyvärr ta längre tid.
När det är två företag inblandade som säkerligen behandlar flera hundra reklamationer samtidigt så kan det ta ett par dagar.

Förstår dock att det är väldigt tråkigt när det handlar om en produkt man verkligen behöver. Det du själv kan göra nu är helt enkelt att vänta på processen.
Även om det känns bättre att veta hur processen fungerar och få uppdateringar om den så är det egentligen inte alls relevant för dig. För du kan ändå inget göra. Men visst kan det kännas bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Nej du har inte rätt till ny telefon 📞

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig. Har varit med om samma visa via en bekant och annan firma. Hans ärende tog ett par månader och han fick sen en telefon endast pga att Postnord tog på sig att det var deras fel.

Vore spännande att se utfallet om det inte blivit så. Vad sker då? Ska butiken göra en anmälan mot köparen? Med tanke på Polisen så kommer det ärendes läggas ner snabbt. Vad sker sedan?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

En halvöppen förpackning med tomt innehåll ser automatiskt sämre ut. Men det kan ha varit OK packat från början.

Precis. Om något så ser det ut som ett standardpackat paket som antingen har fallerat (dåligt klister eller liknande?) och innehållet fallit ut eller som någon försiktigt har lyckats öppna, tömt och uselt återförseglats. En kartong som den där är väldigt hållbar och fraktar varor runt hela joden dagligen, så länge den är stumt packad och förseglad.

Summa summarum så är det antingen otur med felaktighet på själva förpackningen, en miss av mänsklig faktor eller någon som stulit på vägen. Allt detta tar mer än någon enstaka dag att undersöka. Alla som någonsin jobbat med någon form av ärenden vet att det kan ta ett par dagar innan man ens hinner titta på dem men de allra flesta vill verkligen göra rätt.