Problem med ny processor och grafikkort.

Permalänk
Medlem

Problem med ny processor och grafikkort.

Tjena allihopa,

Jag är pojke på 20 vårar och är ny här men behöver akut hjälp. Har sett att andra personer skrivit och fått mycket bra hjälp av vänliga personer i forumet så håller tummarna för detsamma.

Till att börja med så valde jag för en vecka sen att beställa ett nytt grafikkort och en ny processor. Innan jag bytte hade jag ett Geforce gtx 1660 ti och en intel core 10400F. Jag har nu lagt in ett geforce rtx 3060 ti samt en intel core 11600KF.

Så till problemen. När vi startade upp datorn första gången så gick allt igång som vanligt bara att vi märkte att temperaturen på cpun var på tok för hög. Låg kanske på 60 grader när jag bara körde chrome. Så vi valde att stänga av datorn och menade att det var fel på kylaren. Jag valde då att beställa ny kylning och uppgraderade till vattenkylning. Idag när vi startade med den nya kylningen så är problemet fortfarande kvar. Processorn är något kallare vid användning av chrome men fortfarande på tok för hög när jag spelar, ligger mellan 90-95 grader. Vi har försökt läsa på och pilla runt lite i bios men det verkar inte göra någon skillnad. Vi har dubbelkollat så att kylaren är rätt fäst. Är det fel på processorn då?

Till det andra problemet, jag märker absolut 0 skillnad på fps, snarare tvärtom. Innan jag uppgraderade så spelade jag mw2 warzone på mellan 70-100fps utan några drops. Med dem nya grejerna nu så ligger jag på 70fps och som dessutom droppar det ibland. Vad beror detta på? Mina delar ska prestera mycket bättre än såhär? Kan dessa två problem ha med varandra att göra?

Jag tar emot alla förslag jag kan få och ser fram emot det då jag lagt flera tusen på att uppgradera datorn men istället så har den gått och blivit mycket sämre.

Tack på förhand!

Mvh,
Ledsen och frustrerad Olle:(

Permalänk
Medlem

Du kan testa att köra UserBenchmark och länka till resultatet du får, det ger en ganska bra överblick ifall det är något som är uppenbart tokigt.

Ett möjligt problem är att vissa moderkort har väldigt hög strömbudget och i princip överklockar processorerna, vilket kan bli problematiskt med en redan strömtörstig 11600KF. Så tala gärna om vad du har för moderkort också, så blir det lättare att ge råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du kan testa att köra UserBenchmark och länka till resultatet du får, det ger en ganska bra överblick ifall det är något som är uppenbart tokigt.

Ett möjligt problem är att vissa moderkort har väldigt hög strömbudget och i princip överklockar processorerna, vilket kan bli problematiskt med en redan strömtörstig 11600KF. Så tala gärna om vad du har för moderkort också, så blir det lättare att ge råd.

Visste att jag skulle få hjälp här. Här kommer länken till testet https://www.userbenchmark.com/UserRun/58677277.

Jag har ett Asus Prime B560m-k. Kan det vara den som ställer till det?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollenino:

Visste att jag skulle få hjälp här. Här kommer länken till testet https://www.userbenchmark.com/UserRun/58677277.

Jag har ett Asus Prime B560m-k. Kan det vara den som ställer till det?

Mvh

Ett problem som syns i UB är att minnena kör som DDR4-2400 istället för DDR4-3600 som de är specade för. Detta beror på att du inte slagit på minnesprofilen i BIOS. Kolla efter en ruta märkt X.M.P. på första sidan i BIOS och välj profilen där så bör de gå i rätt hastighet sen.

Detta kan förklara prestandaproblemen du har, men inte den höga temperaturen. 11600KF går rätt varmt, men 90-95°C är lite väl svettigt i spel kanske. Men jag har tyvärr inget direkt råd gällande BIOS-inställningar för det, kanske någon annan här har bättre koll på sånt.

Det kan också hända att du faktiskt fått ett dåligt exemplar där värmespridaren på processorn har dålig kontakt, så ett alternativ om inget annat fungerar är att kontakta butiken du köpte processorn från och se om du kan få byta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ett problem som syns i UB är att minnena kör som DDR4-2400 istället för DDR4-3600 som de är specade för. Detta beror på att du inte slagit på minnesprofilen i BIOS. Kolla efter en ruta märkt X.M.P. på första sidan i BIOS och välj profilen där så bör de gå i rätt hastighet sen.

Detta kan förklara prestandaproblemen du har, men inte den höga temperaturen. 11600KF går rätt varmt, men 90-95°C är lite väl svettigt i spel kanske. Men jag har tyvärr inget direkt råd gällande BIOS-inställningar för det, kanske någon annan här har bättre koll på sånt.

Det kan också hända att du faktiskt fått ett dåligt exemplar där värmespridaren på processorn har dålig kontakt, så ett alternativ om inget annat fungerar är att kontakta butiken du köpte processorn från och se om du kan få byta den.

Okej tack. Så det kommer inte hjälpa att köpa ett nytt moderkort? Tack igen:)

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för vattenkylare du köpt, och hur har du kopplat in den.
Bytte du kylpastan när du bytte kylare? Vad har du använt för kylpasta och hur har du applicerat den?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad för kylare kör du? Och har ni applicerat kylpasta?

Du kan ju ha riktigt otur och fått en kylare med en död pump. Alternativt att den inte går alls pga felkopplat.

Kan du ta bild på insidan av din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det för vattenkylare du köpt, och hur har du kopplat in den.
Bytte du kylpastan när du bytte kylare? Vad har du använt för kylpasta och hur har du applicerat den?

Innan jag köpte en ny hade jag en standard bequiet fläkt. Nu har jag köpt en DeepCool LE500 marrs. Har såklart använt kylpasta och den nya fläkten kom med kylpasta applicerat så torkade av det gamla innan jag monterade den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad för kylare kör du? Och har ni applicerat kylpasta?

Du kan ju ha riktigt otur och fått en kylare med en död pump. Alternativt att den inte går alls pga felkopplat.

Kan du ta bild på insidan av din dator.

https://imgur.com/a/jqk94aU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ollenino:

Innan jag köpte en ny hade jag en standard bequiet fläkt. Nu har jag köpt en DeepCool LE500 marrs. Har såklart använt kylpasta och den nya fläkten kom med kylpasta applicerat så torkade av det gamla innan jag monterade den nya.

Du har mest troligt gjort något fel när du monterade kylaren, alternativt är den trasig.
Möjliga problem är att du använt fel distanser samt att du kopplat in sladdarna till fel uttag på moderkortet. Du vill inte koppla pumpen till ett uttag som är varvtalsstyrt, den ska köra på max hela tiden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har mest troligt gjort något fel när du monterade kylaren, alternativt är den trasig.
Möjliga problem är att du använt fel distanser samt att du kopplat in sladdarna till fel uttag på moderkortet. Du vill inte koppla pumpen till ett uttag som är varvtalsstyrt, den ska köra på max hela tiden.

Kopplade pumpen till ”cpu fan” är det fel? Hörde också att pumpen gick igång vid uppstart så tror isåfall det är jag som gjort fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ollenino:

Kopplade pumpen till ”cpu fan” är det fel?

Ja, det är mest troligt fel. Där kan du koppla fläktarna till radiatorn. Koppla pumpen till cha fan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, det är mest troligt fel.

Ok tack. Vet du vart jag ska koppla den?

Permalänk
Hedersmedlem

Det syns dessutom en fläkt längst ner under radiatorn. Har du fler fläktar som inte syns i fronten?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det syns dessutom en fläkt längst ner under radiatorn. Har du fler fläktar som inte syns i fronten?

Nope:)

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Enligt manualen för ditt moderkortet ska Aio pumpen sättas på chassi fan och ställas in på Aio auto/full speed.
Ladda hem manualen och koppla pump och fläktar rätt så kommer allt fungera. Står mer hur allt ska stå men orkade inte läsa allt.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Något du kan prova, vet inte om det kommer hjälpa men värt att prova i alla fall.
Vänd datorn "upp å ner" en kort stund för att verifiera att kylningen inte är dålig för att du råkar ha någon luftbubbla fast i pumphuset.

Själv hade jag nog valt att montera radiatorn i toppen (om möjligt) med fläktarna vända åt andra hållet så du trycker ut värmen ur datorlådan istället för att dra in "CPU-värmen" i datorlådan...

Sedan har du väl tagit bort eventuell skyddsplast från ytan på kylaren som monteras på CPU?

Permalänk

Kanske kan vara värt med en BIOS uppdatering? Ser att du sitter på gammal version.

Permalänk
Medlem

Om man skall resonera lite runt det här.

Du hade en kyllösning med luft som inte fungerade bra och sedan bytte du till vatten och det fungerar fortfarande inte bra.

Antingen har du misslyckats två gånger med att installera kyllösningen. Det kan hända, men det är väl osannolikt eller? Har ni gjort det flera gånger innan?

Uppdatering av BIOS kanske hjälper eller kolla så att den kör på rätt volt. Körde du en reset i BIOS efter du bytte processor?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?