Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stor driftstörning hos Microsoft – släckte Teams och Outlook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrvard:

Bra första vecka då vi har både Exchange Online och Telia Touchpoint som huvudsakliga kommunikationsmedel mot kunder...

Lika bra att man tidigt får reda på hur bra tjänsten håller. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Mängden kaos detta skapade på jobbet

Tycker ändå denna typen av störningar är ganska soft när man jobbar med IT-drift. "Problemet ligger inte hos oss utan hos Microsoft. Ni finner mig i fikarummet om ni har några frågor"

Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan inte undgå att tycka synd om Infra-gänget som gjorde ändringen
Har antagligen hanterats som en "non-service impacting change"

Undrar också lite grand om de kanske inte testade ändringen i en testbädd innan de rullade ut den i produktionssystemet?

De kanske har avvecklat testmiljön för att spara pengar. De överlät ju beta-testandet av Windows på sina kunder så varför inte O365 och Azure?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Pepsin:

Tycker ändå denna typen av störningar är ganska soft när man jobbar med IT-drift. "Problemet ligger inte hos oss utan hos Microsoft. Ni finner mig i fikarummet om ni har några frågor"

Haha, ja men lite så…

Det ligger ju utanför ens kontroll så, vaddå liksom 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Azure Devops började fail:a en massa byggen något efter detta. Vetifan om det var kopplat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Trodde de hade flera parallella system men det kanske blir för stabilt och dyrt.

Permalänk

Samt dagen innan var den "fattigaste dagen" i januari Mycket elände börjar det nya året med, spännande och se vad januari elräkningen hamnar på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kanske dags inse att molntjänster inte fungera så 100 som man trodde. Den lokal serven går ner, då drabbar det företaget anställda. När Microsoft få problem drabbar det miljoner människor.

Permalänk
Medlem

Intressant...Microsoft avskedar 10000 personer och av en slump kraschar deras molntjänster kort därefter Kul att de hänvisar uppdateringar runt ärendet till Admin Center som också vara drabbad av störningarna...verkar fungera så där hos Microsoft just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Kanske dags inse att molntjänster inte fungera så 100 som man trodde. Den lokal serven går ner, då drabbar det företaget anställda. När Microsoft få problem drabbar det miljoner människor.

Fast vad blir skillnaden för det enskilda företaget, om miljoner andra har problem eller inte?
Nertid hos Microsoft löses antagligen snabbare än lokala servern.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast vad blir skillnaden för det enskilda företaget, om miljoner andra har problem eller inte?
Nertid hos Microsoft löses antagligen snabbare än lokala servern.

Instämmer. Med tanke på den press Microsoft har på sig att lösa problemet snabbt så lär man kasta in alla tillgängliga resurser. Går lokala servern ned så kanske man har en in-house person som kan lösa problemet, alternativt kontakta sin IT-partner som förhoppningsvis har möjlighet att börja titta på det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast vad blir skillnaden för det enskilda företaget, om miljoner andra har problem eller inte?
Nertid hos Microsoft löses antagligen snabbare än lokala servern.

Bara belyse sårbarheten. Finns fördelar och nackdel både moln / lokalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jusernejm:

Trodde de hade flera parallella system men det kanske blir för stabilt och dyrt.

De är parallella. Alla låg ju nere samtidigt herregud

Lite skrämmande när man läser att folk här tycker det är skönt när det är nere för då kan de själva inte göra något åt det.
Nog har man blivit rövk...... lite väl länge av Microsoft när man börjar gilla det.

Detta avbrottet var väl cirka 1,5-2 timmar långt dessutom och det man kan säga till sina klienter är i stort sett - Jag har ingen aning. Jag vet heller inte var jag tillför här på jobbet längre så jag går och fikar lite.