Stor driftstörning hos Microsoft – släckte Teams och Outlook

Permalänk
Melding Plague

Stor driftstörning hos Microsoft – släckte Teams och Outlook

En större driftstörning på onsdagsmorgonen ställer till det för flera av Microsofts tjänster över hela världen, inklusive molnplattformen Azure. 

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hade så svårt att sköta mitt dagliga att jag satte mig med administration istället. Blev dock en smula frustrerad när ett viktigt mail behövde gå iväg och Outlook bara tuggade.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hmm kanske dags å anställa lite folk så det inte händer igen

Permalänk
Medlem

Mängden kaos detta skapade på jobbet

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av X-TroNiC:

Mängden kaos detta skapade på jobbet

Extra kul för de som fick dubbelmacka och kanske råkade drabbas av Telia häromdagen, och sen Microsoft nu. Årets mest produktiva vecka

Permalänk

Microsoft management: We are downsizing, our infrastructure is currently in place and we will cut back on staff that is no longer required.
BGP Admin: Hold my beer!

Permalänk
Medlem

Kanske GPT sköter nätverksadmin nu med alla nedskärningar? Spännande hur mycket sådana här problem som händer hela tiden, kanske dags med tester och infra-as-code? A/B-testning är inte heller något nytt, eller fallbacks…

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Microsoft skapar problem och vi har det lite strömlöst på delar av jobbet

Permalänk
Medlem

Kan inte undgå att tycka synd om Infra-gänget som gjorde ändringen
Har antagligen hanterats som en "non-service impacting change"

Undrar också lite grand om de kanske inte testade ändringen i en testbädd innan de rullade ut den i produktionssystemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan inte undgå att tycka synd om Infra-gänget som gjorde ändringen
Har antagligen hanterats som en "non-service impacting change"

Undrar också lite grand om de kanske inte testade ändringen i en testbädd innan de rullade ut den i produktionssystemet?

Kanske, eller så har de nu lärt sig ännu en punkt där testmiljön inte riktigt stämmer överens med produktionsmiljön...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Detta är mycket bra att det händer så att folk för upp ögonen för hur känsligt det är när man "ger bort" sitt företags information till någon man varken känner eller kan köra bort till och ta dem i hampan när de strular till det.

Det är bra för oss som tar drift av andras system på allvar.

Alla dessa företag som helt vänt upp arslet och sväljer detta med "moderna lösningar" förtjänar problem.

Permalänk
Musikälskare

Lite kaos på morgonen men nu rullar det på, märkte inte av det speciellt förutom när man behövde ringa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Extra kul för de som fick dubbelmacka och kanske råkade drabbas av Telia häromdagen, och sen Microsoft nu. Årets mest produktiva vecka

Glöm inte Defender for Endpoint-uppdateringen som gick ut häromdagen också, som raderade genvägar på skrivbordet och sökvägar i startmenyn. DÅ hade jag mycket att göra hos kunderna på jobbet kan jag säga!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Driftstörningsvärmehetandedrivrutinskaosetsmånad.

Ja det är Januari 2023.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta är mycket bra att det händer så att folk för upp ögonen för hur känsligt det är när man "ger bort" sitt företags information till någon man varken känner eller kan köra bort till och ta dem i hampan när de strular till det.

Det är bra för oss som tar drift av andras system på allvar.

Alla dessa företag som helt vänt upp arslet och sväljer detta med "moderna lösningar" förtjänar problem.

Låter mer som att du är bitter över att dina kunder har lämnat dig för andra lösningar.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Outlook var nere ca 30 min, och Team-möten fungerade inte. Chatten däremot fortsatte att fungera. Dokument funka för vissa. Men var fixat ganska snabbt, inom 1h var allt löst för oss.

Men ja, man är känsligt för sånt här, särskilt som allas "My Documents" ligger på en One Drive nuförtiden hos oss.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta är mycket bra att det händer så att folk för upp ögonen för hur känsligt det är när man "ger bort" sitt företags information till någon man varken känner eller kan köra bort till och ta dem i hampan när de strular till det.

Det är bra för oss som tar drift av andras system på allvar.

Alla dessa företag som helt vänt upp arslet och sväljer detta med "moderna lösningar" förtjänar problem.

Du kan vara helt säker på att molnoperatörerna tar sånt här på enormt allvar - om inte annat för att de har SLAn med sina kunder och det kan bli MYCKET dyrt för dem med driftstörningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta är mycket bra att det händer så att folk för upp ögonen för hur känsligt det är när man "ger bort" sitt företags information till någon man varken känner eller kan köra bort till och ta dem i hampan när de strular till det.

Det är bra för oss som tar drift av andras system på allvar.

Alla dessa företag som helt vänt upp arslet och sväljer detta med "moderna lösningar" förtjänar problem.

Sen finns det mllanstora företag som det jag jobbar på. Som har färre problem sedan vi gick över till en molnlösning istället för att husera allt på servern inhouse. Så det var sjukt störigt i morse. Men det är med glädje jag säger att jag har färre "störiga" stunder på jobb.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta är mycket bra att det händer så att folk för upp ögonen för hur känsligt det är när man "ger bort" sitt företags information till någon man varken känner eller kan köra bort till och ta dem i hampan när de strular till det.

Det är bra för oss som tar drift av andras system på allvar.

Alla dessa företag som helt vänt upp arslet och sväljer detta med "moderna lösningar" förtjänar problem.

Fast lite har man nog allt styrt upp. T.ex. så har vårt företag inga amerikanska servrar för Office365 eller Teams. Allt förvaras inom EU, så rent tekniskt kan vi "köra bort o ta dem i hampan" när det strular. Vi säkrar även upp vissa delar på egna servrar.

Kan säga att MS har haft LÅNGT bättre up time jämfört när vi driftade allt själva för många år sedan. Inte många avdelningar som kan skryta om en så pass bra drift.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Microsoft skapar problem och vi har det lite strömlöst på delar av jobbet

Protip: motstå frestelsen att lägga elförsörjningen i molnet

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Aphex:

Protip: motstå frestelsen att lägga elförsörjningen i molnet

Lovar inget...
Vi har dock både hög- och lågspänning in i huset, så höglagret och några andra delar var mörklagda medans kontor/utlastning hade belysning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Protip: motstå frestelsen att lägga elförsörjningen i molnet

Blir intressant att flyga paramotor då !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Låter mer som att du är bitter över att dina kunder har lämnat dig för andra lösningar.

Inte särskilt. De som försökt är tillbaka efter att ha insett att det inte ens fanns gräs på andra sidan

Oflexibel betong blev inte billigare eller bättre i längden.

Permalänk
Medlem

Internationella kaffedagen med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Internationella kaffedagen med andra ord.

När man jobbar med M365 support så är det internationella kaosdagen.
När man även lägger till driftstörningar på telefonin internt så vill man bara gå hem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta är mycket bra att det händer så att folk för upp ögonen för hur känsligt det är när man "ger bort" sitt företags information till någon man varken känner eller kan köra bort till och ta dem i hampan när de strular till det.

Det är bra för oss som tar drift av andras system på allvar.

Alla dessa företag som helt vänt upp arslet och sväljer detta med "moderna lösningar" förtjänar problem.

Mycket skönare att ha driften hos Tieto, Evry eller liknande där varje liten fråga leder till olympiska spelen i ärendehantering och man glatt får vänta i X dagar innan någon oengagerad konsult ger ett halvdant svar. Då föredrar jag Microsofts support som faktiskt svarar på en dag och sen spammar en fyra gånger och frågar om de får stänga ärendet efter att problemet är löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Extra kul för de som fick dubbelmacka och kanske råkade drabbas av Telia häromdagen, och sen Microsoft nu. Årets mest produktiva vecka

Och ovanpå det så har förfarandet med kontoregister för elstöd sänkt Swedbanks hemsida flera gånger under dagen. Även inloggningssidan till nätbanken

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Protip: motstå frestelsen att lägga elförsörjningen i molnet

De flesta har väl elförsörjning i "molnet" (även kallat elnätet) och har ingen egen generatorhall som fixar ström för hela företaget...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Extra kul för de som fick dubbelmacka och kanske råkade drabbas av Telia häromdagen, och sen Microsoft nu. Årets mest produktiva vecka

Ensam admin på jobbet, kom hem från semester i fredags. Bra första vecka då vi har både Exchange Online och Telia Touchpoint som huvudsakliga kommunikationsmedel mot kunder...