RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Risk för en dum fråga;

Har fått tag på ett MerC310 RX 7900XTX som då har 3x8-pin, hade det fungerat bra att köra det kortet med 2x8-pin om jag inte tänker klocka kortet alls och bara köra stock?

Har ett MBA kort idag med 2x8-pin och det tar emot så mycket att behöva öppna upp datorn och dra ut nätagget och dra om alla kablar för att lägga till en 8-pin

Mitt 6900XT med 3x 8pin fungera hur bra som helst med 2x 8 pin antar att det är den samma med 7000 serien men dock inte helt säker.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med inet och enligt han jag pratade med i chatten så kollas bara det grundläggande på returnerade kort, så dom kollar inte om korten har problem med höga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Risk för en dum fråga;

Har fått tag på ett MerC310 RX 7900XTX som då har 3x8-pin, hade det fungerat bra att köra det kortet med 2x8-pin om jag inte tänker klocka kortet alls och bara köra stock?

Har ett MBA kort idag med 2x8-pin och det tar emot så mycket att behöva öppna upp datorn och dra ut nätagget och dra om alla kablar för att lägga till en 8-pin

Jag satte i 3 riktiga kablar från PSU på min så vet tyvärr inte hur bra det går med endast 2.
Jag skulle ta för mig å fixa det på riktigt istället för att slöa Har man ingen kabel dock förstår jag det kan bli jobbigt

Permalänk
Skrivet av hk-tray:

Var i kontakt med inet och enligt han jag pratade med i chatten så kollas bara det grundläggande på returnerade kort, så dom kollar inte om korten har problem med höga temperaturer.

Står fast vid att det är svagt av dom på just XTX MBA korten. Sen är det ett otyg om folk skickar tillbaka kort och använder sig av tex ångerrätten när dom borde reklamera kortet istället.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Står fast vid att det är svagt av dom på just XTX MBA korten. Sen är det ett otyg om folk skickar tillbaka kort och använder sig av tex ångerrätten när dom borde reklamera kortet istället.

M

Ja, precis. Dom vet om att dom korten har problem så det borde dom kolla. Sen borde dom som retunerar såna kort skriva in det som orsak också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det slås jag av när jag kör mitt Asus(XT) med referenskylaren med. Jämfört med mitt 3090 som var en rejäl höfläkt på max.

Förr var rummet en bastu, nu går det att sitta länge!

Vad har XT-ägare för Time Spy Extreme-score?

Jag kör en lätt undervolt och lite Vramklock och toppar på 12 200.

Vanliga Time Spy ramlar in just över 25 000.

Ser man på recensioner så verkar jag ligga 3-5% under vad man skulle förvänta sig. Kollar man clocken så går den aldrig upp till 2600mhz även om jag ställer den på 2700. Jag ska släppa det efter idag, lovar

Har inte mjukvaran så kan inte testa, men småsugen att skaffa för att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ws0d:

Har inte mjukvaran så kan inte testa, men småsugen att skaffa för att se!

Vanliga Time spy som kör i 1440p finns att ladda hem på Guru3D då det ska vara gratis.

På inslagen bana så installerade jag alla chipset-drivrutiner och det gav ett hopp med 1%. Slå av Discord verkade efter en googling vara bra och vipps ligger jag runt 25 300.

Kan konstatera att jag inte vunnit på silikonlotteriet.
Lyckas inte lyfta klocken över 2550 mhz hur jag än försöker.

Vram verkar må bra fram till 2750mhz ungefär. Lätt undervolt och PL på 15% - Då får jag ut 25 700 istället för 25 300 - Sjukt ovärt 😅

Permalänk
Skrivet av JoeSun:

Hade gärna köpt kortet från Amazon, men det får inte plats i mitt NR200P.

Det går att få in kortet i en NR200P.
Det är tight men det går

Observera att det sticker ut lite genom öppningen i fronten dock. Det går precis på millimetern in genom öppningen. Men det verkar inte nudda själva frontpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winterwold:

Det går att få in kortet i en NR200P.
Det är tight men det går

Observera att det sticker ut lite genom öppningen i fronten dock. Det går precis på millimetern in genom öppningen. Men det verkar inte nudda själva frontpanelen.

<Uppladdad bildlänk>

Åhå! Det var ju väldigt trevlig information
Stort tack för att du vågade peta in kortet där och delade med dig!

Permalänk
Skrivet av JoeSun:

Åhå! Det var ju väldigt trevlig information
Stort tack för att du vågade peta in kortet där och delade med dig!

Så lite så.
Kan nämnas om någon annan vill göra samma sak att man bör skruva loss nedre stagen på chassit när man ska sätta in den. Det hjälper att kunna böja lite på chassit när man ska få in det.
Är vanliga phillips skruvar så inget problematiskt.

Nu är känner jag dock att jag skulle behöva skaffa några nya kablar till kortet istället för de som ingår till min SF750 då de är lite väl långa. Om någon har tips på bra ställe att köpa kablar i lämplig längd så hojta gärna till.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt XTX idag. Nyss installerat det. Ska bli kul att greja med det i helgen😁

Något speciellt man bör göra? Överclock, undervolt eller bara köra på från scratch?😊

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Fick hem mitt XTX idag. Nyss installerat det. Ska bli kul att greja med det i helgen😁

Något speciellt man bör göra? Överclock, undervolt eller bara köra på från scratch?😊

Lite undervolt och sen kan du ju leka med clock. Jag läste runt lite och sätta vram-timings till snabb och dra upp 100-200mhz verkar enklaste lösningen för bra prestanda. Men små vinster för de flesta verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Lite undervolt och sen kan du ju leka med clock. Jag läste runt lite och sätta vram-timings till snabb och dra upp 100-200mhz verkar enklaste lösningen för bra prestanda. Men små vinster för de flesta verkar det som.

Små vinster?
Jag ökade prestandan med 14% utan några större insatser (18% över Sweclockers ref XTX i TimeSpy Extreme) Jag tycker det är rätt OK vs den ynka procenterna (4-5%) jag kunde öka på mitt förra 3080 kort

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Små vinster?
Jag ökade prestandan med 14% utan några större insatser (18% över Sweclockers ref XTX i TimeSpy Extreme) Jag tycker det är rätt OK vs den ynka procenterna (4-5%) jag kunde öka på mitt förra 3080 kort

Vad tycker du om ljudnivån på ditt Merc310?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Små vinster?
Jag ökade prestandan med 14% utan några större insatser (18% över Sweclockers ref XTX i TimeSpy Extreme) Jag tycker det är rätt OK vs den ynka procenterna (4-5%) jag kunde öka på mitt förra 3080 kort

Har man tur i silikonlotteriet så har man. Med mitt XT så kommer jag inte upp i Sweclockers resultat hur jag än mixtrar. Ligger 2-3% bakom oavsett.

Kollar man recensioner så verkar Sweclockers och några till få lite högre än ”snittet”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har man tur i silikonlotteriet så har man. Med mitt XT så kommer jag inte upp i Sweclockers resultat hur jag än mixtrar. Ligger 2-3% bakom oavsett.

Kollar man recensioner så verkar Sweclockers och några till få lite högre än ”snittet”.

Är det ett tredjepartskort, dvs icke MBA? Inte CPUn som flaskar i din upplösning?
XTX tredjeparts verkar ju kunna trycka ut iaf 12-20% över MBA stock utan större problem.

Skrivet av Aeig:

Vad tycker du om ljudnivån på ditt Merc310?

Mvh

I de flesta spel så är det knappt hörbart med datorn på golvet med egen fläktkurva, temps runt 60-64 med 75-80hotspot, kör 4K med fps cap på 120 (det är med min 17k Time Spy Extreme UV/OC/+15% powerlimit).

Kör jag God of War med allt max i 4k med 15% extra i powerlimit skulle jag inte kalla det tyst med sina 450-470W i konstant powerdraw (560w max peak) Backar man lite i OC/UV och powerlimit så går det att få till gott som icke-hörbart för mig som sitter med öppna lurar. Men visst jag har ett relativt stort chassi med 8st 140fläktar också, kommer gå över till vattenblock på GPUn direkt Alphacool lanserar sitt för XTX Merc310, vilket har varit tanken helatiden

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Tack för era tips! Jag får försöka hitta lite guider hur man går till väga, ny på det här med att mixtra med GPU.

Men efter några snabbtest måste jag säga att jag är väldigt nöjd det lilla jag hunnit testat kortet. Verkar som det går svalt, tyst och när det satt på plats så ser det inte alls så "B" ut som jag tyckt på produktfoton innan.

Kommer bli en kul helg!😁

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Är det ett tredjepartskort, dvs icke MBA? Inte CPUn som flaskar i din upplösning?
XTX tredjeparts verkar ju kunna trycka ut iaf 12-20% över MBA stock utan större problem.

Asus MBA. Nej jag sitter på en 12900k så det är inte den.

Ja Tredjeparts har nog större möjligheter då de också kan förbruka mer. Som sagt, silikonlotteriet ger olika resultat.

Kollar man runt på recensioner så ligger vissa på 27k i Timespy med xtx medans bland annat Sweclockers ligger på 29.

Men kortet går svalt som tusan och är tyst så jag klagar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Asus MBA. Nej jag sitter på en 12900k så det är inte den.

Ja Tredjeparts har nog större möjligheter då de också kan förbruka mer. Som sagt, silikonlotteriet ger olika resultat.

Kollar man runt på recensioner så ligger vissa på 27k i Timespy med xtx medans bland annat Sweclockers ligger på 29.

Men kortet går svalt som tusan och är tyst så jag klagar inte

Mitt Gigabyte 7900xtx MBA ligger på 29790 i timespy med en i9 9900k.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaCo2006:

Mitt Gigabyte 7900xtx MBA ligger på 29790 i timespy med en i9 9900k.

Ja silikonlotteriet är ju väldigt tydligt just med dessa kort. Eller drivrutiner som behöver tweakas

Permalänk
Medlem

Får upp mitt Asus MBA till 32500 i timespy men det är inga nivåer som går att spela spel i. Visst att det ger en bra prestandavinst i testet med det blir nog inte samma vinst i spel. Spelar mest warzone kör med en undervolt 1.1 samt 5% höjd strömbudget. Då ligger kortet runt 2700mhz i 4k och rullar.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Någon mer som får dessa artefakter?

Är det drivrutinerna eller är kortet slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Någon mer som får dessa artefakter?

https://i.imgur.com/F4U7W4m.jpg

https://i.imgur.com/rH9366H.jpg

Är det drivrutinerna eller är kortet slut?

Nej, dra ner på klockfrekvenserna och pröva igen. Ser inte bra ut för ditt kort.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Någon mer som får dessa artefakter?

https://i.imgur.com/F4U7W4m.jpg

https://i.imgur.com/rH9366H.jpg

Är det drivrutinerna eller är kortet slut?

Får du samma problem med fabriks inställningarna på ditt kort ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Någon som testat remake av Dead Space med 7900xtx kortet köpte det på Epic och tyckte inte alls spelet körde direkt bra så jag gjorde en refund direkt på det efter bara 15min

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Nej, dra ner på klockfrekvenserna och pröva igen. Ser inte bra ut för ditt kort.

Skrivet av Felixark:

Får du samma problem med fabriks inställningarna på ditt kort ?

Körde allt i standard. Skulle bara kolla om kortet gick som de skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Körde allt i standard. Skulle bara kolla om kortet gick som de skulle.

Antar att du tog bort eventuellt gamla grafikdtivrutiner innan installation av din GPU?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Någon mer som får dessa artefakter?

https://i.imgur.com/F4U7W4m.jpg

https://i.imgur.com/rH9366H.jpg

Är det drivrutinerna eller är kortet slut?

Kan nog vara så att kortet är "slut".

Är det ett nytt kort eller begagnat?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Antar att du tog bort eventuellt gamla grafikdtivrutiner innan installation av din GPU?

Svar ja. Tog bort allt mellan de olika installationerna.

Skrivet av Aeig:

Kan nog vara så att kortet är "slut".
Är det ett nytt kort eller begagnat?
Mvh

Köpt på netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Svar ja. Tog bort allt mellan de olika installationerna.

Köpt på netonnet.

Om du köpt på netonnet, stå på dig att du vill reklamera och få ett nytt kort, de kommer försöka ge dig pengar tillbaka istället

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25