AMD: "Radeon RX 6950 XT mer prisvärt än RX 7900 XT"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Radeon RX 6950 XT mer prisvärt än RX 7900 XT"

I ett blogginlägg gör AMD till synes självmål när de visar att deras senaste grafikkort är mindre prisvärda än föregångarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

7 % högre prestanda i 4K? I SweClockers test är skillnaden drygt 17 %.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

För hoppas att nya designer på äldre tillverkningstekniker fragment kan ge mer prisvärda mellanklasskort.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att pris/prestanda är relevant om det är några få procent mellan resultaten. Är skillnaden 17% är det inte längre riktigt relevant. Finns väl ingen som köper det dyraste kortet på marknaden för att man jag FPS/krona?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Grafikkort har senaste åren verkligen rusat i pris. Tror pris/prestanda på topp kort kommer sjunka ytterligare. Som försvar är topp kort inte till för att vara billiga utan att vara bäst.

Men skillnaden är verkligen enorm. Får se när dom märker att dom "slår i taket" för vad folk vill betala.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Eftersom de listar två generationer i samma bild så är alltså båda generationerna aktuella samtidigt? Betyder det att AMD menar att den äldre generationen är den aktuella mellanklassen?

I så fall är det ju inte konstigt egentligen då mellanklassen brukar ha fler FPS per krona. Så är det även i det gröna laget.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ser inget fel i det hela. 6900 XT hade också en MSRP på $999.
Det är inget konstigt att mellansegmentskorten i deras nuvarande sortiment har bättre prestanda per krona än flaggskeppen.
Det här har ju varit fallet senaste 20 åren. Kom igen!

De kunde dragit en fuling och döpt om 6950 XT till exempelvis 7700 XT, men valde att bara ha kvar namnet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

10% inflation de senaste två åren och sedan hur många år till i framtiden?

10 år av 8-10% kommande?

Det mesta kommer öka.

Permalänk
Medlem

Vill inte va den men även om priserna är högre i Sverige så är fortfarande skillnaden mellan korten densamma, 200 dollar mellan 6950 och 7900xt och det skiljer 2000kr i pris i Sverige. Så där är det juuh korrekt bara xtx som är ofantligt mycket dyrare vilket är förståeligt då det ändå är toppmodellen som alltid brukar sticka iväg i pris..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Att högt presterande kort kostar mer per FPS är fullt normalt, vad som inte är normalt är dock att nya kort dropp-lanseras och är inte mer prisvärda än äldre.

Begagnatmarknaden börjar ordna till sig efter kryptoboomen, men både AMD och Nvidia har ju ekonomiskt intresse av att ligga kvar på höga priser och suga på karamellen så länge de kan.

Av någon anledning är det mer lönsamt att minska tillgången än priset, troligen hade man förväntat sig mer konkurrens från Intel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

MSRP för 6950XT var väl 1099$ vid release ?
Billigare kort har alltid varit mer prisvärda. Så nu när MSRP har sänkts till 699$ så är det väl inte något konstigt alls... ?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

MSRP för 6950XT var väl 1099$ vid release ?
Billigare kort har alltid varit mer prisvärda. Så nu när MSRP har sänkts till 699$ så är det väl inte något konstigt alls... ?

Det är "konstigt" för det är förra generationen. Det är först nu på senare tid vi sett att den nya generationen inte är mer prisvärd än den äldre generationen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är "konstigt" för det är förra generationen. Det är först nu på senare tid vi sett att den nya generationen inte är mer prisvärd än den äldre generationen.

Kollar man MSRP vid release så är den nya mer prisvärd.

Den äldre är endast mer prisvärd just nu för att AMD sänkte MSRP till 699 vilket är en stor prissänkning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att måttet fps per krona lyfts fram – och i artikeln påpekas det att det är ”i bästa fall bristfälligt”. Det är enkelt att mäta, relativt konstant (i alla fall så länge priset inte ändras) och lättkommunicerat – och så länge korten kostar lika mycket eller har samam prestanda är det ett givet beslutskriterium.

Men svarar det verkligen på den relevanta frågan ni ställer när ni väljer mellan grafikkort som har olika prestanda? Jag tittar snarast på den inkrementella skillnaden. Jag kollar på minsta önskade fps-nivå i de titlar som representerar spel jag är intresserad av och sedan skillnad i pris och prestanda mot dyrare kort. Det intressanta måttet för mig blir då extra kostnad (kort B-kort A) jämört med extra prestanda (kort B-kort A). I fallet 7900 xtx vs 6800 xt blir det alltså $420 för 44 extra fps.

Jag förstår att det är svårt att redovisa det i recensioner eftersom det är väldigt invididuellt med upplösning, accepterad fps-nivå och spel, men (här kommer slutklämmen) om vi är överens om att fps per krona är irrelevant, kan vi inte sluta prata om det då?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Det som är viktigt är att FPS per krona alltid måste öka från generation till generation. Gör det inte det så är det meningslöst och ointressant tycker jag. Och här har både AMD och Nvidia svikit konsumenterna i minst 3 generationer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som är viktigt är att FPS per krona alltid måste öka från generation till generation. Gör det inte det så är det meningslöst och ointressant tycker jag. Och här har både AMD och Nvidia svikit konsumenterna i minst 3 generationer.

MSRP för 6900 XT var vid release $999, MSRP för 7900 XTX är $999.
Så FPS per krona har garanterat gått upp. De höga priserna är pga svag valuta och girigare återförsäljare.

nVidia däremot har ju höjt priserna rejält.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

MSRP för 6900 XT var vid release $999, MSRP för 7900 XTX är $999.
Så FPS per krona har garanterat gått upp. De höga priserna är pga svag valuta och girigare återförsäljare.

nVidia däremot har ju höjt priserna rejält.

MSRP har inte haft något att göra med verkliga priser i butik på väldigt länge. Och detta vet de ju mycket väl.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

MSRP har inte haft något att göra med verkliga priser i butik på väldigt länge. Och detta vet de ju mycket väl.

Han menar väll att Nvidia har gått från 800$ MSPR 1200$ MSPR vilket drar upp priserna rejält inte ens 3080 när det var som värst kostade så mycket i butik.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Inte så relevant till artikeln men vad är det med alla RDNA, RDNA2 ägare som klagar på drivrutinerna? De kan inte vara många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det med alla RDNA, RDNA2 ägare som klagar på drivrutinerna?

Har inte haft något problem alla med drivrutiner på RNDA2 korten och då har jag haft 6600XT/6700XT och 6900XT. Det ända jag kan klaga på att man måste uppdatera drivrutinerna från hemsidan i stället för programmet eftersom att programmet alltid säger att man är på senaste versionen även fast det ligger flera nya versioner ute.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Vill AMD sälja slut på sina 6950 tro? För 699 är det ju ett riktigt bra pris, det får man ge dom. Men skiljer det 1500kr mellan 6950 och 7900xt så vet jag vilket jag tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har inte haft något problem alla med drivrutiner på RNDA2 korten och då har jag haft 6600XT/6700XT och 6900XT. Det ända jag kan klaga på att man måste uppdatera drivrutinerna från hemsidan i stället för programmet eftersom att programmet alltid säger att man är på senaste versionen även fast det ligger flera nya versioner ute.

Har inte heller haft några driver issues med RDNA2. Inte haft några issues med uppdateringen, låter som att drivern inte kan kommunicera med update server, kan det vara något slags brandväggstrul?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Väldigt konstig artikel som inte är förknippat med verkligheten. Känns som ett copypaste av någon amerikansk b-sida. MSRP är en håglös benämning för youtube-techinfluensers för att de ska slippa göra riktigt arbete.

Efter en snabb sökning så ligger det billigaste 6950xt enligt prisjakt just nu är ligger på runt 10000sek. Billigaste 7900xt ligger på 11500sek. Alltså drygt 15% dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har inte heller haft några driver issues med RDNA2. Inte haft några issues med uppdateringen, låter som att drivern inte kan kommunicera med update server, kan det vara något slags brandväggstrul?

Vet inte kör en standard installationa av Windows så det borde inte vara några problem har inte satt på några extra "brandväggar" på datorn heller. Så har har det varit sedan mitt första AMD kort jag skaffade tidigt 2015.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte så relevant till artikeln men vad är det med alla RDNA, RDNA2 ägare som klagar på drivrutinerna? De kan inte vara många?

Hit or miss, haft mycket krångel ä, just nu är det borgfred. Bara lite bekymmer med en viss version och konfiguration. Har man otur med AMD och av någon anledning får bekymmer kan det ta lång tid att få ordning på det.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte så relevant till artikeln men vad är det med alla RDNA, RDNA2 ägare som klagar på drivrutinerna? De kan inte vara många?

Jag hade båda. Både RDNA och RDNA2 led av bluescreens.
Sedan har vi fortfarande problemet att 6900 XT och Samsung G7 240 Hz inte lirar tillsammans. Orsakar greyscreens som gör att man är tvungen att reboota datorn. AMD har fortfarande inte fixat det i drivrutinerna.

I övrigt tycker tycker jag drivrutinerna är förvånansvärt bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det är ju dock meningen att få RDNA2 att se bättre ut så att de korten säljer slut. Så länge RDNA2 finns kvar kan inte AMD lansera billigare RDNA3 kort vilket såklart inte är något de vill dra ut på.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

10% inflation de senaste två åren och sedan hur många år till i framtiden?

10 år av 8-10% kommande?

Det mesta kommer öka.

10% var bara 2022. 2021 hade normal inflation så vara ett år hittills.

De flesta pratar om att den ska minska och inom 1-2 år är den på normal nivå igen men vi får väl se.

Intressant att AMD skriver 699 dollar på 6950 är det nytt MSRP? Jag trodde de gamla korten bara inofficiellt hade sänkts i pris.

I Sverige har ju kronans värde minskat i takt med att priset på grafikkorten blivit mer normal så tyvärr har vi ju inte sett sänkningar här.

Köpte 6900 för 9499kr i november och även om det egentligen är sjukt dyrt så är det ändå bättre prestanda per krona än 16500kr för 4080 eller 11990kr för 7900XT. 7900XTX går för långt över rekommenderar pris så också sämre per krona när de kostar 15-16k.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är ju dock meningen att få RDNA2 att se bättre ut så att de korten säljer slut. Så länge RDNA2 finns kvar kan inte AMD lansera billigare RDNA3 kort vilket såklart inte är något de vill dra ut på.

Precis så. Räknar med att 7900XT går ned 100 USD då RDNA2 börjar sina såväl som att de släpper på med 7800 XT om några månader

Permalänk
Medlem

Jag är tillräckligt störd för att störa mig på icke-konsekvent namngivning och prissättning (även om jag inte är potentiell köpare).

Enl princip från förra generationen så är RX x900 = fullkopplat toppchip och RX x800 = skadeskjutet toppchip.

Således borde det för denna generation varit:
7900 XTX = 7900 XT
7900 XT = 7800 XT

Hade de sen satt prislappen på 7800 XT till mer logiska $799 så hade OCD hjärnan mått bättre...