Har installerat Fedora 36 på en Windowsdator och kommer inte åt Windows!

Permalänk
Medlem

Har installerat Fedora 36 på en Windowsdator och kommer inte åt Windows!

Som rubriken säger! Kan jag skapa dualboot i efterskott eller……….

Permalänk
Medlem

Kommer du inte åt Windows som i att starta Windows eller kommer du inte åt innehållet på Windowsdisken/-partitionen?

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Kommer du inte åt Windows som i att starta Windows eller kommer du inte åt innehållet på Windowsdisken/-partitionen?

Kommer inte åt som att starta! Vill kunna välja Windows eller Fedora vid uppstart!

Permalänk
Medlem

Osäker på hur det blir i Fedora men för Ubuntu m.fl. är det sudo update-grub
https://itsfoss.com/update-grub/

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Nej, det fungerar inte! Hittar Windows i Bios och ändrar Bootorder till att först ta Windows men det blir Fedora i alla fall! Vad göra?

Permalänk
Medlem

Fungerar inte själva sudo update-grub kommandot eller fungerar det att köra det men att resultatet blir detsamma?

I länken ovan förelår man Grub Customizer https://itsfoss.com/customize-grub-linux/
Den har hjälpt mig några gånger vid liknande bekymmer. Även här vet jag inte hur den fungerar i Fedora?

Tillägg: Du skulle kunna testa Rescatux
https://www.supergrubdisk.org/rescatux/

Den har jag också använt några gånger. Dock inte exakt lika ditt problem.

Rescatux
Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Fungerar inte själva sudo update-grub kommandot eller fungerar det att köra det men att resultatet blir detsamma?

I länken ovan förelår man Grub Customizer https://itsfoss.com/customize-grub-linux/
Den har hjälpt mig några gånger vid liknande bekymmer. Även här vet jag inte hur den fungerar i Fedora?

Tillägg: Du skulle kunna testa Rescatux
https://www.supergrubdisk.org/rescatux/

Den har jag också använt några gånger. Dock inte exakt lika ditt problem.

Sudo-uppgradera fungerar inte!

Jag har installerat grus customizer å det ser ut som nedan! Detta är väl Linux?! Hur får jag med Windows?
Hm , hur laddar jag en bild?
I alla fall så ser jag bara ”UEFI firmware settings!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Sudo-uppgradera fungerar inte!

Jag har installerat grus customizer å det ser ut som nedan! Detta är väl Linux?! Hur får jag med Windows?
Hm , hur laddar jag en bild?
I alla fall så ser jag bara ”UEFI firmware settings!

Tryck på "Förhandsgranska" bredvid Svara längst ner på sidan, så du kommer till en ny sida för att skriva meddelande.

Sen trycker på på den här knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tryck på "Förhandsgranska" bredvid Svara längst ner på sidan, så du kommer till en ny sida för att skriva meddelande.

Sen trycker på på den här knappen.

<Uppladdad bildlänk>

https://share.icloud.com/photos/00eGAwwpErifyYR6adButdNsw

Permalänk
Medlem

Har du partionerat hårddisken så att Windows är kvar?
Eller har du installerat det på separat disk?

När du uppdaterar grub, vad hittar den för val?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har du partionerat hårddisken så att Windows är kvar?
Eller har du installerat det på separat disk?

När du uppdaterar grub, vad hittar den för val?

Windows är kvar! Se länk ovan vad som visas!
Om jag fattar det rätt då är Windows och Fedora på olika diskar?!

Permalänk
Medlem

Om det är installerat på olika diskar kan det stämma att du "ser" dessa i BIOS/UEFI. Skulle det vara på en och samma disk men olika partitioner tror jag inte man kan se det i BIOS/UEFI.
Du bör kunna trycka F2 eller F10, F12 osv när du startar upp datorn och då få en BOOT-meny att välja från. Lite jobbigt men bara för att testa om det fungerar den vägen för att då vidta åtgärder därefter.
Det är många år sedan jag höll på med dual boot med Windows inblandad men är det inte så att den disk som sitter på första SATA-porten är den som bootar först? I så fall kan du kanske byta plats på kablaget för att testa. Tillägg: Då kanske du inte kan starta Fedora men det ger lite hintar om vad som fungerar och inte fungerar. Det går dessutom att använda grub4dos i Windowsdisken, så fick jag lov att göra då jag hade RAID-0 vilket Grub/Linux inte gillade. (Jo, Puppy!)

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Om det är installerat på olika diskar kan det stämma att du "ser" dessa i BIOS/UEFI. Skulle det vara på en och samma disk men olika partitioner tror jag inte man kan se det i BIOS/UEFI.
Du bör kunna trycka F2 eller F10, F12 osv när du startar upp datorn och då få en BOOT-meny att välja från. Lite jobbigt men bara för att testa om det fungerar den vägen för att då vidta åtgärder därefter.
Det är många år sedan jag höll på med dual boot med Windows inblandad men är det inte så att den disk som sitter på första SATA-porten är den som bootar först? I så fall kan du kanske byta plats på kablaget för att testa. Tillägg: Då kanske du inte kan starta Fedora men det ger lite hintar om vad som fungerar och inte fungerar. Det går dessutom att använda grub4dos i Windowsdisken, så fick jag lov att göra då jag hade RAID-0 vilket Grub/Linux inte gillade. (Jo, Puppy!)

Jag har testat att ändra bootorder i Bios men det funkar inte! Ska kolla att byta kablar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

trycka F2 eller F10, F12 osv när du startar upp datorn och då få en BOOT-meny att välja från

Denna meny, som jag menar, är inte det man kommer åt i BIOS/UEFI utan en egen liten ruta man kan välja från. Finns troligen inte på alla datorer men jag hade det på den med dual bot och på ett par bärbara.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Windows är kvar! Se länk ovan vad som visas!
Om jag fattar det rätt då är Windows och Fedora på olika diskar?!

Du vet väl själv om du installerade på olika diskar eller partitionerade upp en disk i 2 delar?

Du får nog ta fram nån diskhanterare o visa dina diskar o partitioner.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd

Du kan alltid testa Boot Repair Disk.

https://sourceforge.net/p/boot-repair-cd/home/Home/

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Du vet väl själv om du installerade på olika diskar eller partitionerade upp en disk i 2 delar?

Du får nog ta fram nån diskhanterare o visa dina diskar o partitioner.

Jag har köpt en begagnad!
Återkommer med diskar/partitioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Jag har köpt en begagnad!

Ja men va spelar det för roll om du har köpt begagnad?
Du sa ju att DU har installerat Fedora. Då i installationen. Vart installerade du Fedora?
Separat disk eller partionerade du disken som windows ligger på? Eller installerade du över windows?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja men va spelar det för roll om du har köpt begagnad?
Du sa ju att DU har installerat Fedora. Då i installationen. Vart installerade du Fedora?
Separat disk eller partionerade du disken som windows ligger på? Eller installerade du över windows?

Jo, men det innebär inte att jag förstår när det handlar om Fedora! Jag är en Hifinörd som försöker mig på detta så tacksam för hjälp!
https://share.icloud.com/photos/032ofkjIzwcmeuMCcl3T_0EHA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Jo, men det innebär inte att jag förstår när det handlar om Fedora! Jag är en Hifinörd som försöker mig på detta så tacksam för hjälp!
https://share.icloud.com/photos/032ofkjIzwcmeuMCcl3T_0EHA

https://share.icloud.com/photos/006lt8ok_XKS3gYAPuCGsn6XA

Permalänk
Medlem

https://share.icloud.com/photos/042jVCPWz8sxBoN67QLQvZ2yw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Du vet väl själv om du installerade på olika diskar eller partitionerade upp en disk i 2 delar?

Du får nog ta fram nån diskhanterare o visa dina diskar o partitioner.

Jag har för mig att jag krympte Windowspartitionen och la Fedora där! Så ser det väl också ut på Kingston disken! Hur gör jag i så fall?

Permalänk
Avstängd

@Persve Om du köpt datorn begagnad och inte har något på den som är ditt, så installera det operativsystem som du vill köra och använd hela disken till det.

Nu kör jag själv inte Fedora, men det borde inte vara alltför svårt att välja att hela disken ska användas av Fedora. I Ubuntu brukar det vara förstahandsvalet.

Och om du inte har någon av din data på disken, så skulle jag starta upp installationen igen och välja att installera Fedora på hela disken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

@Persve Om du köpt datorn begagnad och inte har något på den som är ditt, så installera det operativsystem som du vill köra och använd hela disken till det.

Nu kör jag själv inte Fedora, men det borde inte vara alltför svårt att välja att hela disken ska användas av Fedora. I Ubuntu brukar det vara förstahandsvalet.

Och om du inte har någon av din data på disken, så skulle jag starta upp installationen igen och välja att installera Fedora på hela disken.

Om jag bara ville köra Fedora kan jag lämna den som det är! Men jag behöver Windows också och vill komma åt Windows, göra om installationen så att jag får en dualboot och kan välja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Osäker på hur det blir i Fedora men för Ubuntu m.fl. är det sudo update-grub
https://itsfoss.com/update-grub/

Först, kommer det upp en grub-meny när du startar eller kommer du direkt in i Fedora?
Om du inte får upp en grub-meny vid start så behöver du fixa det först.
I så fall måste du göra ändringar i /etc/default/grub och om det finns en rad som börjar

GRUB_TIMEOUT_STYLE

ska den raden se ut så

GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu

för att menyn ska visas. Fattas den raden ska det räcka med att hitta raden som börjar

GRUB_TIMEOUT

och sätta tiden till något som låter dig få se menyn lagom länge, jag har 2 sekunder, men det kan vara bekvämare med 4. I alla fall så länge att du hinner använda piltangenterna för att byta rad i menyn. Så hos mig ser de två raderna ut så

GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu GRUB_TIMEOUT=2

men jag är inte säker på hur det ska se ut i Fedora Linux (om den första raden numera finns kvar i grub).
För att uppdatera grub i Fedora måste du använda kommandot

sudo grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg

Testa det först. Hittar inte Fedora windows då så finns det andra metoder.

Permalänk
Medlem

Det finns två saker jag reagerar på.
Det första är att partitionen Windows-partitionen heter "Acer".
Är detta en "originalinstallation" från Acer eller har du formaterat datorn och installerat Windows från ett USB-minne?
Varför är denna fråga viktig?
På endel "märkesdatorer" så ligger det mer saker än bara återställningsfiler på "Recovery"-partitionen, i ditt fall gissar jag att det är "Partition 4", den längst till höger... Den är på 1,1GB.
På min bärbara ASUS-dator är motsvarande 15GB och jag har vid ett tidigare tillfälle provat ta bort denna... Resultatet var att Windows inte längre startade... ASUS har i mitt fall alltså placerat kritiska boot-filer för Windows på denna partition. Jag kan mycket väl tänka mig att detta är ett standardförfarande på många "märkesdatorer".
Jag gjorde även en enkel beräkning för att fastslå att det inte verkar finnas något ytterligare dolt utrymme där en "återställningspartition" skulle kunna gömma sig.

Det andra jag reagerar på är Partition 2 och Partition 5, båda har texten "Okänd". Det här behöver i praktiken inte betyda något, de bör vara av formatet NTFS och jag tycker "Linux" borde känna igen detta men det kan vara så att det finns någon växel som förhindrar att filformatet visas då dessa partitioner bör vara markerade som "speciella partitoner".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det finns två saker jag reagerar på.
Det första är att partitionen Windows-partitionen heter "Acer".
Är detta en "originalinstallation" från Acer eller har du formaterat datorn och installerat Windows från ett USB-minne?
Varför är denna fråga viktig?
På endel "märkesdatorer" så ligger det mer saker än bara återställningsfiler på "Recovery"-partitionen, i ditt fall gissar jag att det är "Partition 4", den längst till höger... Den är på 1,1GB.
På min bärbara ASUS-dator är motsvarande 15GB och jag har vid ett tidigare tillfälle provat ta bort denna... Resultatet var att Windows inte längre startade... ASUS har i mitt fall alltså placerat kritiska boot-filer för Windows på denna partition. Jag kan mycket väl tänka mig att detta är ett standardförfarande på många "märkesdatorer".
Jag gjorde även en enkel beräkning för att fastslå att det inte verkar finnas något ytterligare dolt utrymme där en "återställningspartition" skulle kunna gömma sig.

Det andra jag reagerar på är Partition 2 och Partition 5, båda har texten "Okänd". Det här behöver i praktiken inte betyda något, de bör vara av formatet NTFS och jag tycker "Linux" borde känna igen detta men det kan vara så att det finns någon växel som förhindrar att filformatet visas då dessa partitioner bör vara markerade som "speciella partitoner".

https://i.imgur.com/4h8dvzL.png

Jag har frågat förre ägaren gällande Acer! Återkommer!
När jag startade upp datorn första gången fungerade Windows klockrent!
Jag krympte Windowspartitionen så att Fedora skulle få plats och det fanns gott om utrymme kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Först, kommer det upp en grub-meny när du startar eller kommer du direkt in i Fedora?
Om du inte får upp en grub-meny vid start så behöver du fixa det först.
I så fall måste du göra ändringar i /etc/default/grub och om det finns en rad som börjar

GRUB_TIMEOUT_STYLE

ska den raden se ut så

GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu

för att menyn ska visas. Fattas den raden ska det räcka med att hitta raden som börjar

GRUB_TIMEOUT

och sätta tiden till något som låter dig få se menyn lagom länge, jag har 2 sekunder, men det kan vara bekvämare med 4. I alla fall så länge att du hinner använda piltangenterna för att byta rad i menyn. Så hos mig ser de två raderna ut så

GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu GRUB_TIMEOUT=2

men jag är inte säker på hur det ska se ut i Fedora Linux (om den första raden numera finns kvar i grub).
För att uppdatera grub i Fedora måste du använda kommandot

sudo grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg

Testa det först. Hittar inte Fedora windows då så finns det andra metoder.

Körde

sudo grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg

och den lade till uefi, se bild! Men ingen skillnad när jag startade om, fortfarande bara ” välkommen till grub” men inga alternativ!

https://share.icloud.com/photos/0a6YeC6ai3b8oOX76Ytbcj6lA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det finns två saker jag reagerar på.
Det första är att partitionen Windows-partitionen heter "Acer".
Är detta en "originalinstallation" från Acer eller har du formaterat datorn och installerat Windows från ett USB-minne?
Varför är denna fråga viktig?
På endel "märkesdatorer" så ligger det mer saker än bara återställningsfiler på "Recovery"-partitionen, i ditt fall gissar jag att det är "Partition 4", den längst till höger... Den är på 1,1GB.
På min bärbara ASUS-dator är motsvarande 15GB och jag har vid ett tidigare tillfälle provat ta bort denna... Resultatet var att Windows inte längre startade... ASUS har i mitt fall alltså placerat kritiska boot-filer för Windows på denna partition. Jag kan mycket väl tänka mig att detta är ett standardförfarande på många "märkesdatorer".
Jag gjorde även en enkel beräkning för att fastslå att det inte verkar finnas något ytterligare dolt utrymme där en "återställningspartition" skulle kunna gömma sig.

Det andra jag reagerar på är Partition 2 och Partition 5, båda har texten "Okänd". Det här behöver i praktiken inte betyda något, de bör vara av formatet NTFS och jag tycker "Linux" borde känna igen detta men det kan vara så att det finns någon växel som förhindrar att filformatet visas då dessa partitioner bör vara markerade som "speciella partitoner".

https://i.imgur.com/4h8dvzL.png

Så här står det om partitionerna:https://share.icloud.com/photos/0b1RoJSb6cn3q1j6GfjfHDPAw

Permalänk
Medlem

Vad innebär ej monterad?