Samsung 990 Pro drabbas av snabbt sjunkande hälsostatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Min 980 Pro 2TB ligger på 86% efter 18,15 TB skrivna, vilket är rätt kasst. 1200 TBW min röv, 120 TBW verkar närmare sanningen.

Anledningen enligt HD Sentinel: "14% of the reserved spare area used instead of the discovered bad sectors on the disk."

Vänta nu, 980 Pro? Det där ser ju fullkomligt galet ut, det är ju inte bara att skrivningarna nött på disken (dvs. att hälsan minskar pga. av skrivningar som räknas mot beräknade antal skrivningar som minnescellerna klarar), utan du har börjat använda reserv-cellerna som används för att ersätta trasiga celler!

Jag belastar SSDn i min workstation rätt hårt, en WD SN850 2TB:

Percentage Used: 8%
Data Units Written: 430 868 598 [220 TB]
Power On Hours: 17 497

Dvs. 92% hälsa efter 220TBW. Det är rätt mycket bättre än förväntade 100*220TB/1200TBW=18,3% slitage, möjligen pga. att ZFS CoW gör slumpmässiga skrivningar till sekventiella. Men:

Available Spare: 100%

Dvs. jag har inte ens börjat använda nåt av reservcellerna. Skrev du fel om 980Pro vs 990Pro, eller finns det möjligen en dålig batch av 980 Pro också?

edit: Har plöjt alla trådarna med SMART-data från 990 Pro, hittar ingen som börjat använda reservcellerna, så verkar vara nåt orelaterat med din 980 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Överdriva? Jag tycker snarare att det är ovanligt ensidigt och tydligt. @orginallinus hade haft disken installerad i 200 timmar och var kvar på 100%, men hur mycket hade han skrivit till den? Livstiden reduceras nog inte nämnvärt av att bara ha den installerad. Jag har inte sett någon rapport om någon som skrivit rimligt stora mängder till disk och inte fått den rapporterade livstiden orimligt mycket reducerad. Eftersom det drabbar så många är den naturliga hypotesen att det i själva verket drabbar alla, men att inte alla upptäckt det än.

Jag skulle gissa och hoppas på att detta bara är ett rapporteringsfel i FW, men att få det att låta som ett undantag är lite väl magstarkt av Samsung.

Det där var ett mer nyanserat och detaljerat svar
Då förstår jag vad du menar och håller generellt med! (jag tror också Samsung försöker undertrycka problemet, men är inte 100% övertygad det är ett generellt problem för alla som skrivit tillräckligt till disken)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Drifttimmar på respektive?

Typ 18000 timmar, körde mina 2st 970 EVO i RAID0 innan jag köpte nya SN850X:

Nästan 10000 timmar på den andra:

Permalänk
Medlem

Sambon jobbar på Samsungs support avdelning. Och jag är förvånad över att 980 PRO inte har fått samma uppmärksamhet.

Fine 980PRO är inte fullt lika illa.

Men jag har inte rört Samsung sedan 970 serien av en anledning.

Synd att 990 PRO skulle lyckas dras med samma problem som 980 PRO och i större utsträckning dessutom. Man skulle ju kunna tro att hög RMA frekvens på en produkt p.g.a. sänkt kvalitet i hopp om att tjäna mer dollar skulle få dom att tänka om till det bättre. Inte dra åt snaran MER och göra situationen värre.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att detta ska handla om 840, 970 eller 980. Detta verkar vara ett annat problem. Jag har 2st 2tb 990Pro. Som flera skriver om i andra forum så verkar de bara drabba boot-disken. Min c disk har börjat då ner i procent trots att jag knappt börjat lagra på den. 97% nu medans den andra SSDn som jag har spel på endast och skrivit till betydligt mer ligger på 100%. Problemet verkar ligga på att de är boot disken. Sen misstänker jag som så många andra att de är ett mjukvarufel snarare än att disken faktiskt håller på att falla sönder. Samsung Magician rapporterar 97% på c disken. Samma rapporterar Crystaldisk. Men AIDA64Extreme rapporterar 100% vilket antingen är den enda programvaran som rapporterar rätt eller så är de fel. Jag trodde också från början att de kunde vara Windows 11 som höll på med saker och bröt ner bootdisken med onormala skrivningar/läsningar men många har Windows 10 och upplever samma sak. Lutar som sagt åt nått mjukvarufel eftersom bara c: blir drabbat. Bättre de än hårdvarufel men likväl otroligt störande för säker kan man ju inte vara. Inte ens Samsung verkar veta än men man har ju åtminstone gått ut med att man tar problemet på allvar. Sen är de 5 år garanti på 990pro så. Just nu avvaktar jag vad Samsung kommer fram till men kommer inte acceptera detta även om de bara är en felavläsning från SMART. Man måste fixa till de annars blir de RMA.

Permalänk
Medlem

Jag kan lägga till att tempen på min 990pro som jag har som bootdisk inte blir onormalt varm heller. Vissa har spekulerat i om de beror på värme. De är en icke trolig anledning.

Permalänk
Medlem

Om problemet varit att SMART-datan avläses fel så hade ju inte bara vissa användare och/eller bootdiskar drabbats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Om problemet varit att SMART-datan avläses fel så hade ju inte bara vissa användare och/eller bootdiskar drabbats?

Ingen aning, men jag fattar vad du menar. Kan de vara moderkortsrelaterat eller vilken BIOS man kör? Drivrutiner. Kombinationer? Svårt att spekulera. Men bra är de inte! Nu tror jag att betydligt fler har detta problem än vad som kommit fram. Inte jättemånga som faktiskt kollar upp vilken procent disken har. Installerar man bara Magician så står de ju GOOD. Man måste ju klicka vidare och gå in på SMART avläsningen och sen veta vad vad siffrorna betyder för att dra nån slutsats. Men denna nyhet är ju relativt ny och fler och fler upptäcker att dom faktiskt är drabbad. Verkar inte bara vara några få och inte en felaktig batch om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Jag tror inte att detta ska handla om 840, 970 eller 980. Detta verkar vara ett annat problem. Jag har 2st 2tb 990Pro. Som flera skriver om i andra forum så verkar de bara drabba boot-disken. Min c disk har börjat då ner i procent trots att jag knappt börjat lagra på den. 97% nu medans den andra SSDn som jag har spel på endast och skrivit till betydligt mer ligger på 100%. Problemet verkar ligga på att de är boot disken. Sen misstänker jag som så många andra att de är ett mjukvarufel snarare än att disken faktiskt håller på att falla sönder. Samsung Magician rapporterar 97% på c disken. Samma rapporterar Crystaldisk. Men AIDA64Extreme rapporterar 100% vilket antingen är den enda programvaran som rapporterar rätt eller så är de fel. Jag trodde också från början att de kunde vara Windows 11 som höll på med saker och bröt ner bootdisken med onormala skrivningar/läsningar men många har Windows 10 och upplever samma sak. Lutar som sagt åt nått mjukvarufel eftersom bara c: blir drabbat. Bättre de än hårdvarufel men likväl otroligt störande för säker kan man ju inte vara. Inte ens Samsung verkar veta än men man har ju åtminstone gått ut med att man tar problemet på allvar. Sen är de 5 år garanti på 990pro så. Just nu avvaktar jag vad Samsung kommer fram till men kommer inte acceptera detta även om de bara är en felavläsning från SMART. Man måste fixa till de annars blir de RMA.

Det var ju lite intressant måste jag säga 100% här med (medans andra program visar 92%). Fast nåt är nog fel det står inga read och write värden eller faktiskt några andra värden alls utom temperatur och health:

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det var ju lite intressant måste jag säga 100% här med (medans andra program visar 92%). Fast nåt är nog fel det står inga read och write värden eller faktiskt några andra värden alls utom temperatur och health:
<Uppladdad bildlänk>

Ja, nått är buggigt. Frågan är ju vad!

Permalänk
Medlem

I det fallet ser det ju ut som AIDA buggar med 0 byte skrivna, klart det visar 100% om AIDA tror att disken är oanvänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Om problemet varit att SMART-datan avläses fel så hade ju inte bara vissa användare och/eller bootdiskar drabbats?

Om SMART-datan avläses/tolkas fel så borde det vara beroende på mjukvaran som läser av den (Samsung Magician, Crystaldiskinfo, ...).
Om SMART-datan genereras fel så borde det vara beroende av firmwareversion på SSDn.

Om något verkligen är fel så bör det bero på antingen hårdvaran i sig eller firmwareversionen på SSDn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om SMART-datan avläses/tolkas fel så borde det vara beroende på mjukvaran som läser av den (Samsung Magician, Crystaldiskinfo, ...).
Om SMART-datan genereras fel så borde det vara beroende av firmwareversion på SSDn.

Om något verkligen är fel så bör det bero på antingen hårdvaran i sig eller firmwareversionen på SSDn.

Ja, du har nog rätt där men då borde båda diskarna varit lika utsatta. Samma firmware och mjukvara. Men alla som jag läst om och även mig själv som har 2 990pro så är de bara c: som är drabbad. Inte den andra som ligger på 100% trots ofta betydlig mer TBW på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Överdriva? Jag tycker snarare att det är ovanligt ensidigt och tydligt. @orginallinus hade haft disken installerad i 200 timmar och var kvar på 100%, men hur mycket hade han skrivit till den? Livstiden reduceras nog inte nämnvärt av att bara ha den installerad. Jag har inte sett någon rapport om någon som skrivit rimligt stora mängder till disk och inte fått den rapporterade livstiden orimligt mycket reducerad. Eftersom det drabbar så många är den naturliga hypotesen att det i själva verket drabbar alla, men att inte alla upptäckt det än.

Jag skulle gissa och hoppas på att detta bara är ett rapporteringsfel i FW, men att få det att låta som ett undantag är lite väl magstarkt av Samsung.

Det stämmer, har inte skrivit mer än 1,5TB ännu så länge. Återkommer vid 6,6Tb...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

edit: Har plöjt alla trådarna med SMART-data från 990 Pro, hittar ingen som börjat använda reservcellerna, så verkar vara nåt orelaterat med din 980 Pro.

Jag undrade just om den sjunkande hälsostatus som rapporteras för 990 Pro beror på slitage eller reservnyttjande, men då är det alltså till synes inte reservnyttjande iaf. Tur det.

Och ja, min 980 Pro verkar lite knäpp. HD Sentinel hittade och lyckades reparera nästan 60.000 sektorer som hade CRC-fel, sen körde jag en forced TRIM, och efter det ser allt frid och fröjd ut i alla tester (short + extended self-test, short + full diagnosis i Samsung Magician och read + repair i HD Sentinel).

Såg i HD Sentinels historik att reservnyttjandet legat på samma nivå i snart ett år nu, så förfallet verkar åtminstone ha stabiliserat sig. Ska förstås fortsätta hålla ett öga på det.

Jag är lite halvskeptisk mot Samsung, jag har ju även haft två 840 EVO förr som båda drabbades av celldegraderingsproblemet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Min OEM 981 Pro ser ut så här:

Model : SAMSUNG MZVL21T0HCLR-00B00
Firmware : GXA7301Q
Serial Number :
Disk Size : 1024,2 GB
Interface : NVM Express
Standard : NVM Express 1.3
Transfer Mode : PCIe 4.0 x4 | PCIe 4.0 x4
Power On Hours : 3160 timmar
Power On Count : 2186 gånger
Host Reads : 21779 GB
Host Writes : 16933 GB
Temperature : 40 C (104 F)
Health Status : Bra (99 %)
Features : S.M.A.R.T., TRIM, VolatileWriteCache
Drive Letter : C:

Inte bra heller=(

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Och ja, min 980 Pro verkar lite knäpp. HD Sentinel hittade och lyckades reparera nästan 60.000 sektorer som hade CRC-fel,

Var felen det på publika diskytan som hade faktisk data på sig eller var det 'osynligt' - för sektorer bakom kulisserna kan det ha varit sektorer som inte hade någon vettig data i sig (och därmed ingen vettig CRC) eller skrivits något på mycket länge. 60000 st 512-bytes sektorer motsvarar knappt 30 Mbyte - inte mycket på en disk som är halv och hel TB i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Var felen det på publika diskytan som hade faktisk data på sig eller var det 'osynligt' - för sektorer bakom kulisserna kan det ha varit sektorer som inte hade någon vettig data i sig (och därmed ingen vettig CRC) eller skrivits något på mycket länge. 60000 st 512-bytes sektorer motsvarar knappt 30 Mbyte - inte mycket på en disk som är halv och hel TB i storlek.

HD Sentinel körde en efterhandsanalys som söker efter filer som påverkats, men den tog fruktansvärt lång tid på sig (över hela natten och var ändå långtifrån klar) så det fick bli att avbryta.

Troligtvis var det oanvända sektorer, och som du säger motsvarar ju 60.000 st väldigt lite data, särskilt på en ssd med 2TB kapacitet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Undviker allt med samsung vit varor är skit med skärmar tv apparater där dem snålar in på kondensatorer så dem svullnar upp å dör. Jag har bara köpt deras 830 och 850pro ssder dem är dock fortfarande skottsäkra.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

På jobbet har vi högvis med Samsung 970 EVO som gått sönder. TBW varierar men ofta ganska lågt (< 20).

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Usch då, jag som just skaffade en 980 Pro. Får hålla ett öga på den.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Usch då, jag som just skaffade en 980 Pro. Får hålla ett öga på den.

Nyheten gäller 990 Pro inte 980 Pro.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Nyheten gäller 990 Pro inte 980 Pro.

visst, men man ser ju vad folk skriver om både 990/980/970. Tråkig info.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

De två senaste ”Pro” är egentligen Evo’s så jag är inte alls förvånad. Har snikat med Evo’s i många generationer ända sedan 2.5” SSD och de hade ofta oförutsedda tvivelaktigheter.

Permalänk
Medlem

Uppdatering av Magician kom idag/inatt. Vet ej vad som ändrats dock.
Min 980 Pro 2TB har 100% hälsa (boot med windows och dokument på)
Min Kingston SKC3000 4TB (Steam och x-plane) har 100% hälsa.

(kan ej lägga in bilderna på HWinfo)

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av chksix:

Uppdatering av Magician kom idag/inatt. Vet ej vad som ändrats dock.
Min 980 Pro 2TB har 100% hälsa (boot med windows och dokument på)
Min Kingston SKC3000 4TB (Steam och x-plane) har 100% hälsa.

(kan ej lägga in bilderna på HWinfo)

Menar du att hälsostatusen har förändrats för dina SSD:er efter uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Uppdatering av Magician kom idag/inatt. Vet ej vad som ändrats dock.
Min 980 Pro 2TB har 100% hälsa (boot med windows och dokument på)
Min Kingston SKC3000 4TB (Steam och x-plane) har 100% hälsa.

(kan ej lägga in bilderna på HWinfo)

Löste ingenting för mig, det behövs sannolikt även en firmware uppgradering.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Hälsan för mina diskar var 100% innan uppdateringen så ingen påverkan för mig.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nessa:

Det är inte acceptabelt alls. Jag har använt den i en månad.

980 Pro är fortfarande på 100 %

https://i.imgur.com/rnZXqV3.png

Det var 97% när jag tog den här skärmdumpen, och det har sedan dess sjunkit till 96%.

Visa signatur

Intel Core i9 13900KS - ASUS ROG Maximus Z790 Extreme - ASUS RTX 4090 Strix Gaming OC - Dell 34" Alienware AW3423DW - Corsair 32GB DDR5 7200MHz CL34 Dominator Platinum - Corsair Ax1600i - Samsung 990 Pro 2TB - Corsair K70 RGB MK.2 Blue - Logitech G502X PLUS - Beyerdynamic Mmx 300 2nd Gen

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Och ja, min 980 Pro verkar lite knäpp.

https://www.tomshardware.com/news/samsung-980-pro-ssd-failure...