Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD & Nvidia gpu i samma dator?

Permalänk
Medlem

AMD & Nvidia gpu i samma dator?

Jag har precis köpt ett RX6750Xt och är riktigt nöjd när det gäller spel, men när det kommer till redigering av bilder/film osv så var mitt förra kort (GTX1070) mycket bättre med hjälp av CUDA.

Så min fråga är om det går att ha två kort i samma dator?
Jag vill ha så amd är mitt primära spelkort och nvidia kortet "aktiveras" när ett program vill använda CUDA.

Permalänk
Medlem

Här har du en annan medlem som kör sån setup, men som dock upplever en del problem med det: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1681740-rx590-visar-in...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har ej haft några problem med det med nvidia som primärt kort.
Körde dock ett äldre amd kort, 6750.

Mjukvarorna jag körde valde du vilken gpu via commandline. Så hur du ska göra för att välja rätt gpu kan jag inte svara på.

I nvidias kontrollpanel om du har nvidia+nvidia kunde man välja vilket kort som opengl saker skulle renderas på. Om det finns liknande lösning fast för cuda vet jag ej. Eller om det går sätta någon launch shortcut som specifierar gpu.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Här har du en annan medlem som kör sån setup, men som dock upplever en del problem med det: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1681740-rx590-visar-in...

Känns lite som om du målar fan på väggen här. Problemen jag har är ju inte direkt relaterade till huruvida det fungerar att använda en GPU till att visa bild och en annan GPU till att göra nått annat. För det funkar ju bra för mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Känns lite som om du målar fan på väggen här. Problemen jag har är ju inte direkt relaterade till huruvida det fungerar att använda en GPU till att visa bild och en annan GPU till att göra nått annat. För det funkar ju bra för mig med.

Länkade till din tråd för att den var aktuell och den visar att det går, men att det kan införa diverse problem med multipla gpu:er.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

UPPDATERING:

Jag gjorde ett test och satte i Nvida kortet i slot 2 och startade upp datorn, det gick galant!

Jag gjorde även ett test i ett bildprogram som använder CUDA och även det gick bra!

så nu använder datorn AMD kortet för spel och Nvidia för bildbehandling

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Länkade till din tråd för att den var aktuell och den visar att det går, men att det kan införa diverse problem med multipla gpu:er.

Jo, men problemet för mig är ju att Radeonkortet inte fungerar som tänkt. Det andra grafikkortet har ju ingen inverkan på det problemet ö.h.t. eftersom samma problem existerar med enbart Radeonkortet inkopplat. Därav tycker jag det var lite konstigt att säga att det kan bli problem och hänvisa till det