Ny dator för 3D Arbete och spel! 26k (+/-)

Permalänk
Medlem

Ny dator för 3D Arbete och spel! 26k (+/-)

Hej!

Jag tänkte sätta ihop ett datorbygge för att uppgradera min nuvarande dator (i7 6700k + gtx 1080 + 16gb ram).
Jag är en spelgrafiker som jobbar mycket inom 3D (Autodesk Maya), textuering (Substance Painter/Designer) och skulptering inom ZBrush som kräver mycket RAM, spelar också en hel del!

Jag lutar starkt åt det gröna laget när det kommer till gpu då Ray Tracing är något jag renderar i dagligen i Unreal Engine 5 och Marmoset Toolbag! När det kommer till cpu så är jag öppen till förslag!

Upplösning: 3440x1440 @100hz

Skulle älska feedback på min nuvarande lista
(Jag har redan en Noctua D15 och EVGA 850 T2 från min gamla dator som jag kommer att fortsätta att använda)

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3953234&view=b

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Kanske skulle nämnt detta. Anledningen för att jag valde mATX är för att ha ett mindre chassi. Att ha 2st stickor av 32gb ram ger mig utrymme att uppgradera i framtiden om det skulle nu behövas. Intressant val att köra 7700x istället för 7900x. Nyfiken att veta motivet bakom valen du har gjort!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

Har du kollat benchmarks för de program du använder? Kan skilja en del i prestanda mellan Intel och AMD. Håller med om att du ska hålla dig till Nvidia.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av korbevel:

Hej!

Jag tänkte sätta ihop ett datorbygge för att uppgradera min nuvarande dator (i7 6700k + gtx 1080 + 16gb ram).
Jag är en spelgrafiker som jobbar mycket inom 3D (Autodesk Maya), textuering (Substance Painter/Designer) och skulptering inom ZBrush som kräver mycket RAM, spelar också en hel del!

Jag lutar starkt åt det gröna laget när det kommer till gpu då Ray Tracing är något jag renderar i dagligen i Unreal Engine 5 och Marmoset Toolbag! När det kommer till cpu så är jag öppen till förslag!

Upplösning: 3440x1440 @100hz

Skulle älska feedback på min nuvarande lista
(Jag har redan en Noctua D15 och EVGA 850 T2 från min gamla dator som jag kommer att fortsätta att använda)

<Uppladdad bildlänk>

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3953234&view=b

Även om jag själv använder Unity och Unreal Engine för spelutveckling blir det rätt svårt att vara riktigt träffsäker i vad som är bäst i ditt fall. AMD 7900X -> 7950X är rätt poänglöst för just UE5, skalar väldigt dåligt. Samma gällde 3900X->3950X samt 5900X->5950X, sitter själv på en 5950X som bl.a. köptes in för UE-utveckling mycket p.g.a att den gick att köpa medan 5900X länge var hopplös att få tag i (när 5000-serien var ny hade inte heller Intel något som vara lika bra för UE, Intel gick förbi med Alder Lake medan det nu är det rätt jämt mellan AMD 7000 och Intel 13000 i toppen).

Att gå under 7900X är inte vettigt, i det läget blir Intels 13000-serie det klart bättre valet. 13600K är rätt konsekvent snabbare jämfört med 7700X, ibland med rätt mycket marginal.

Givet att du vill gå på miniITX kanske det kan vara vettigare att kika på icke-X och icke-K varianterna?

Puget har inte gått över till UE5 än, men UE5 är i praktiken en fortsättning på UE4, inte en total rewrite som UE3->UE4

Pugets UE4 CPU-tester

För GPU är du nog rätt ute, kombon AMD GPU + UE + Ray Tracing ser inte superkul ut .

Pugets UE4 RT-tester

Vad det gäller de övriga programmen du använder: har absolut ingen aning om vilken CPU som är bäst där... Kikar man på olika former av renderingsprogram verkar det vara

7950X och 13900K drar rätt jämt
7900X och 13700K drar rätt jämt
13600K är klart före 7700X

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även om jag själv använder Unity och Unreal Engine för spelutveckling blir det rätt svårt att vara riktigt träffsäker i vad som är bäst i ditt fall. AMD 7900X -> 7950X är rätt poänglöst för just UE5, skalar väldigt dåligt. Samma gällde 3900X->3950X samt 5900X->5950X, sitter själv på en 5950X som bl.a. köptes in för UE-utveckling mycket p.g.a att den gick att köpa medan 5900X länge var hopplös att få tag i (när 5000-serien var ny hade inte heller Intel något som vara lika bra för UE, Intel gick förbi med Alder Lake medan det nu är det rätt jämt mellan AMD 7000 och Intel 13000 i toppen).

Att gå under 7900X är inte vettigt, i det läget blir Intels 13000-serie det klart bättre valet. 13600K är rätt konsekvent snabbare jämfört med 7700X, ibland med rätt mycket marginal.

Givet att du vill gå på miniITX kanske det kan vara vettigare att kika på icke-X och icke-K varianterna?

Puget har inte gått över till UE5 än, men UE5 är i praktiken en fortsättning på UE4, inte en total rewrite som UE3->UE4

För GPU är du nog rätt ute, kombon AMD GPU + UE + Ray Tracing ser inte superkul ut .

Vad det gäller de övriga programmen du använder: har absolut ingen aning om vilken CPU som är bäst där... Kikar man på olika former av renderingsprogram verkar det vara

7950X och 13900K drar rätt jämt
7900X och 13700K drar rätt jämt
13600K är klart före 7700X

Super bra info, tack för detta! Ska kolla närmare på det du länkade!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även om jag själv använder Unity och Unreal Engine för spelutveckling blir det rätt svårt att vara riktigt träffsäker i vad som är bäst i ditt fall. AMD 7900X -> 7950X är rätt poänglöst för just UE5, skalar väldigt dåligt. Samma gällde 3900X->3950X samt 5900X->5950X, sitter själv på en 5950X som bl.a. köptes in för UE-utveckling mycket p.g.a att den gick att köpa medan 5900X länge var hopplös att få tag i (när 5000-serien var ny hade inte heller Intel något som vara lika bra för UE, Intel gick förbi med Alder Lake medan det nu är det rätt jämt mellan AMD 7000 och Intel 13000 i toppen).

Att gå under 7900X är inte vettigt, i det läget blir Intels 13000-serie det klart bättre valet. 13600K är rätt konsekvent snabbare jämfört med 7700X, ibland med rätt mycket marginal.

Givet att du vill gå på miniITX kanske det kan vara vettigare att kika på icke-X och icke-K varianterna?

Puget har inte gått över till UE5 än, men UE5 är i praktiken en fortsättning på UE4, inte en total rewrite som UE3->UE4

För GPU är du nog rätt ute, kombon AMD GPU + UE + Ray Tracing ser inte superkul ut .

Vad det gäller de övriga programmen du använder: har absolut ingen aning om vilken CPU som är bäst där... Kikar man på olika former av renderingsprogram verkar det vara

7950X och 13900K drar rätt jämt
7900X och 13700K drar rätt jämt
13600K är klart före 7700X

Tror det lutar mot Intel faktiskt

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Kanske något likt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Jag har faktiskt tänkt på att köra mITX med nr200p chassit. Men hur är tempen med ett 13700k + 4070ti?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Jag har faktiskt tänkt på att köra mITX med nr200p chassit. Men hur är tempen med ett 13700k + 4070ti?

Hade använt Arctic P12 fläktar i toppen för att få ner ljudvolymen en del. Kylare som in kall luft bakifrån och sedan blåser ur toppen. Sedan vet jag ej vad du får för temperaturer riktigt men vid tungt användande av cpun kan 280mm aio vara mer värt, 4070ti bör klara sig rätt väl. Särskilt nu när de är så stora och kyls väl utan hjälp.