Anmäl dig till Roborock Challenge!

Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Den här månaden hamnar jag på cirka 250kWh förbrukning i en lägenhet på 60m².

Vill ni veta varför? Jo...

Det pågår en större renovering i vår byggnad där de nu har valt att riva ner isoleringen på taket. Jag på toppvåning är direkt drabbad av detta, speciellt eftersom alla vattenburna element i lägenheten har valt att lägga av samtidigt. Istället har jag i omgång 1 fått två värmefläktar, omgång 2 två oljeradiatorer och nu i omgång 3 två konvektorelement (värmefläktar 2kW, oljeradiator 0,8kW och konvektorelement 2kW).

Från en daglig medelförbrukning på cirka 2-3kWh till en ny medelförbrukning på 8-10kWh på grund av dessa jävla element.

Avdrag från hyresvärden är att räkna med, men först i april...

Förra månadsfakturan hamnade på 688kr, ska bli spännande och se vad fakturan för förbruking januari hamnar på.

Januari har varit ”billigt”, skulle tro att snittpriset hamnar runt en krona i SE3/SE4.
Så 250kWh behöver du inte vara så orolig över

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

December för oss i en hyresrätt där värmen ingår i hyran blev 1446, det högsta jag någonsin betalat innan i somras var nog 250 och normalt mer 150-200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Januari har varit ”billigt”, skulle tro att snittpriset hamnar runt en krona i SE3/SE4.
Så 250kWh behöver du inte vara så orolig över

Nä vi får väl se, jag hoppas ju på att den blir OK billigt, men problemet är att många av de kilowattimmarna har använts under dagstid på helger där priset är som högst. Du kan ju tänka så här också, jag har haft strömbovarna igång sen 2023-01-21, och sedan dess har jag använt 142,87kWh.

Innan dess hade jag använt cirka 77kWh.

Men, det blir ju en utbetalning i form av elstöd som kommer nu i februari också så den kanske räddar ens arsle lite. Tyvärr kommer jag dock få en väldigt hög faktura även i februari eftersom problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Nä vi får väl se, jag hoppas ju på att den blir OK billigt, men problemet är att många av de kilowattimmarna har använts under dagstid på helger där priset är som högst. Du kan ju tänka så här också, jag har haft strömbovarna igång sen 2023-01-21, och sedan dess har jag använt 142,87kWh.

Innan dess hade jag använt cirka 77kWh.

Men, det blir ju en utbetalning i form av elstöd som kommer nu i februari också så den kanske räddar ens arsle lite. Tyvärr kommer jag dock få en väldigt hög faktura även i februari eftersom problemet kvarstår.

Har du timpris då?
Får hoppas de löser problemen snart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du timpris då?
Får hoppas de löser problemen snart

Nu kanske jag är dum i huvudet, men jag tror inte det? Jag har rörligt klimatneutralt, om jag inte är blåst.

Lite kul eftersom elpriset på föregående faktura (dec) låg på 289 öre/kWh, kollar jag elpris under mitt avtal nu så ligger det på 361,93 öre/kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Nu kanske jag är dum i huvudet, men jag tror inte det? Jag har rörligt klimatneutralt, om jag inte är blåst.

Lite kul eftersom elpriset på föregående faktura (dec) låg på 289 öre/kWh, kollar jag elpris under mitt avtal nu så ligger det på 361,93 öre/kWh.

Har du inte timpris spelar det ingen roll med dyra timmar, du får ett snitt på månaden.
De där siffrorna ser ut att vara utan och med moms.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

388 kWh
2110 kr totalt från Eon allt som allt, rörligt avtal.
Villa på 115 kvm plus 50 kvm biarea.
Lampor i fönsterna är led, inget standby, nyare vitvaror från 2015, fjärrvärme.
Januari har jag förbrukat 364 kWh än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

388 kWh
2110 kr totalt från Eon allt som allt, rörligt avtal.
Villa på 115 kvm plus 50 kvm biarea.
Lampor i fönsterna är led, inget standby, nyare vitvaror från 2015, fjärrvärme.
Januari har jag förbrukat 364 kWh än så länge.

Har ni fjärrvärme för uppvärmning och varmvatten?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har ni fjärrvärme för uppvärmning och varmvatten?

Självklart, vore dumt annars Fjärrvärmen ligger runt 2000 i månaden när det är som kallast, sommaren är det bara fasta kostnader plus lite förbrukning, nyttjar solen och värma upp huset då jag har hörntomt och förmiddagssol + tegelvilla

Permalänk
Medlem

Vill man så kan man.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

För er som klagar att några tusen är dyrt.... förbrukning i december hos en vänntill mig som bor i 370m3 hus var 28751kwh. enorm familj och hus men ändå, tur att mannen är rik haha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

För er som klagar att några tusen är dyrt.... förbrukning i december hos en vänntill mig som bor i 370m3 hus var 28751kwh. enorm familj och hus men ändå, tur att mannen är rik haha...

Antar att du menar kvm och inte kubik, men vad har de gjort för att lyckas förbruka 28.751 kwh skulle man ju vilja veta, haft utomhuspoolen uppvärmd till 25 grader?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Dags för ny tråd nu för januari? Men verkar som priserna blev mer humana i januari efter skräckdecember.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Dags för ny tråd nu för januari? Men verkar som priserna blev mer humana i januari efter skräckdecember.

@OldSchool297 kan be moderator att ändra rubrik

Jag får mina siffror i morgon, gårdagen finns inte upp hos eldistributör än.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mindfighter:

Skrivet av Petterk:

@OldSchool297 kan be moderator att ändra rubrik

Jag får mina siffror i morgon, gårdagen finns inte upp hos eldistributör än.

I fix!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

SE3...4000kwh i december...1,90kr kwh blir 7600 kr all inclusive....har 85öre bundet i 5 år till...inte kul men många har det MYCKET värre...I princip allt är uppvärmning...dyrt att bo på 320m3...och då är det trots allt nytt tak, nya fönster och bra isolerat...
Har stöd eldat gratis spillolja dessutom i min kina-oljebrännare annars hade räkningen varit ännu värre.

Ovanligt att någon nämner volymen på sitt hus 😁

Permalänk
Medlem

Villa, 2 plan, 78+78m² (156m²) byggd 1949 , tilläggseldar (panna, vattenburet övervåning), tillägsisolerat, 3 glas fönster, 2x LLVP (uppvärmd källare)

Elområde SE3
Tibber, timprisavtal

December
1390 kWh
Elförbrukning: 4589:-
Elnät: 1382:-

Januari
1495 kWh
Elförbrukning: 1845:-
Elnät: ej kommit troligen runt 1400:-

Har under senaste 1,5 året köpt 2 sensibo sky för styrning av LLVP, satte upp en RPI 4 i höstas med Home Assistant, så kör nu automatiserat med både tidstyrt (HA), värmestyrt (temp i Sensibo, Aqara sensor samt utomhus temp från Trafikverket Api från VVIS ) & elpris styrt (via Tibber Api)

Tidsstyrt dag/natt & check mot pris mitt på dagen.
Högre värme nattetid för att värma huset som ett "batteri"
Fläkt/cirkulationsläge dagtid om elpris över xx öre
Fläkt/cirkulationsläge automatiskt om temp stiger (eldning i panna)

Förbrukar typ lika mycket som förra vintern men flyttat en stor del till nattetid, vilket gett bra besparing med timpris ( flytta till hus mitt i dessa tider...)

Nästa tanke är styrning av VVB till nattetid, vi duschar/badar på kvällen så rätt lämpligt att den får gå efter det då.

Kostnader då...
Sensibo sky x 2 , 699:- & 895 = 1594:- (1 december 2021 & 1 till oktober 2022)
Home assistant & RPI4 , ja 500:- kanske?
(Köpte en låda med ett gäng Rpi 4 & touch skärm samt Rpi Zero för 2000:-)

Har jag sparat in detta redan?
Ja
Kontra att ha månadsrörligt elpris så ligger vi på 10-12% besparing per månad på https://offpeak.se/
Så bara dessa 2 månader ca 650:- i besparing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Men ärligt talat är det ett bättre mått än kvadratmeter.

Har man 10 meter högt i tak så är det såklart svårare att värma än 2,4 meter i tak.

Vi kanske är nått på spåren här!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilH:

Såg en lapp på morsans port om lägenhetsbyte.
Den var på 124kV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Den var på 124kV.

Spännande

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Den var på 124kV.

Tänk vilken fart det blir på hennes elvisp 😁

Permalänk
Avstängd

Normalt då man handlar så brukar man få ett pris för varan. Men när det är el så har åtminstone jag 3 månaders uppsägning och skulle då vilja ha priser för 4 månader framåt. Men nu får man priset för dagen och på eftermiddagen får man för nästa dag. Man kan inte ens säga upp avtalet om priserna är osmakliga.
Luktar lite fusk men misstänker att det finns någon lag som ersätter vanliga konsumentlagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Normalt då man handlar så brukar man få ett pris för varan. Men när det är el så har åtminstone jag 3 månaders uppsägning och skulle då vilja ha priser för 4 månader framåt. Men nu får man priset för dagen och på eftermiddagen får man för nästa dag. Man kan inte ens säga upp avtalet om priserna är osmakliga.
Luktar lite fusk men misstänker att det finns någon lag som ersätter vanliga konsumentlagar.

Det är ju ett val du gör, gillar du inte det finns avtal med fast pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är ju ett val du gör, gillar du inte det finns avtal med fast pris.

Så är det ju, men håll med om att rörliga elavtal är märkliga där man först konsumerar produkten och först när månaden är slut så får man reda på vad kwh-priset är. Kan inte komma på någon annan produkt som prissätts i efterhand. Skulle vara roligt att t.ex. gå på resturang och på väg ut få reda på vad man ska betala för det man valde att äta…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så är det ju, men håll med om att rörliga elavtal är märkliga där man först konsumerar produkten och först när månaden är slut så får man reda på vad kwh-priset är. Kan inte komma på någon annan produkt som prissätts i efterhand. Skulle vara roligt att t.ex. gå på resturang och på väg ut få reda på vad man ska betala för det man valde att äta…

Fast det är ju inte riktigt sant.
Du vet ju vad dagens pris är och du får reda på morgondagens efter kl 13/15.
Även om man har månadssnitt istället för timpris kan du ju hålla ganska bra koll på vart det är på väg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast det är ju inte riktigt sant.
Du vet ju vad dagens pris är och du får reda på morgondagens efter kl 13/15.
Även om man har månadssnitt istället för timpris kan du ju hålla ganska bra koll på vart det är på väg.

Du får gärna länka till var man hittar formeln som elhandlarna använder, för det viktas på olika sätt för att bestämma kwh-priset för föregående månad. Så det är långt ifrån enkelt att se vad det jag tänker förbruka idag kan tänkas kosta. Ja, jag kan få en känsla för vart det kan tänkas hamna, men jag vet inget sätt jag kan räkna ut vad det faktiskt kommer att bli. Jämförelsen med restaurangen blir då en meny där det står oxfile med pommes cirka 300kr och när du ätit klart får du reda på att det kostade dig 398kr.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du får gärna länka till var man hittar formeln som elhandlarna använder, för det viktas på olika sätt för att bestämma kwh-priset för föregående månad. Så det är långt ifrån enkelt att se vad det jag tänker förbruka idag kan tänkas kosta. Ja, jag kan få en känsla för vart det kan tänkas hamna, men jag vet inget sätt jag kan räkna ut vad det faktiskt kommer att bli. Jämförelsen med restaurangen blir då en meny där det står oxfile med pommes cirka 300kr och när du ätit klart får du reda på att det kostade dig 398kr.

Men du kan fortfarande välja fast avtal eller timpris och ha full koll på vad det kommer kosta.
Tycker man att det är ett problem att inte veta exakt vad det kommer kosta så behöver man inte välja månadspris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men du kan fortfarande välja fast avtal eller timpris och ha full koll på vad det kommer kosta.
Tycker man att det är ett problem att inte veta exakt vad det kommer kosta så behöver man inte välja månadspris.

Ja, jag vet, jag tycker mest det är fascinerande att man tillåts sälja en produkt där man som kund inte vet om priset före man konsumerar produkten. För jag kan verkligen inte komma på någon annan produkt som har motsvarande upplägg. Jämför med bolån, där vet man vad räntan kommer vara kommande period även om man har rörlig ränta. Skulle väl vara spännande om bankerna tillämpade samma upplägg som elhandlarna på rörliga bolåneräntor?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, jag vet, jag tycker mest det är fascinerande att man tillåts sälja en produkt där man som kund inte vet om priset före man konsumerar produkten. För jag kan verkligen inte komma på någon annan produkt som har motsvarande upplägg. Jämför med bolån, där vet man vad räntan kommer vara kommande period även om man har rörlig ränta. Skulle väl vara spännande om bankerna tillämpade samma upplägg som elhandlarna på rörliga bolåneräntor?

Medelspottpriset kan du följa under månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Medelspottpriset kan du följa under månaden.

”Medelspotpriset är det raka medelvärdet på elbörsen. Medelspotpriset ger en indikation av det rörliga priset för innevarande månad.”

Indikation… är det orimligt att man får veta priset innan man använder produkten? även om föredrar rörligt?

Jag ska öppna resturang med indikation på priset i menyn.

Visa signatur

Amd o Apple