"...inte märkt av någon adaptiv synk där...". Du kanske bara behöver bekanta dig mer med hur tekniken fungerar? Eftersom du från början skrev att adaptiv synk inte finns på skärmarna fast åtminstone AOC-skärmen är Nvidia-certifierad är det nog bara du som behöver ta tiden!
Adaptiv synk kan bekräftas på flera sätt:
• Det är aktiverat under G-sync-fliken i Nvidia-inställningarna. Om ingen G-sync-flik finns är adaptiv synk avstängd i skärmen, alternativ att fel anslutning används. Måste vara DP för ett GTX 1070.
• använd FPS-mätare i spelen och titta på skärmarnas Hz-rapportering (som är olika från skärm till skärm). Ifall du har funktionell adaptiv synk ska FPS-mätaren och skärmens Hz-mätare följa varandra eller att skärmens Hz är en multipel av spelets FPS.
• Ifall skärmens Hertz-mätare är statisk på den frekvens du ansluter med, likt 144 Hz eller 60 Hz och aldrig ändras? Då har du inte adaptiv synk igång.
• Det är inte alla speltitlar som vill fungera med Adaptiv synk, så man behöver bekanta sig med varje spels egensinnigheter
• När man har koll på allt ovan kommer kvalitetsperspektivet in. Skärmen kan ha adaptiv synk men det fungerar endast delvis i praktiken. Det kan flimra och hacka eller ha annan problematik som i praktiken slår ut den adaptiva synken. Särskilt när man är under 60 FPS. AOC-skärmen har Nvidia-certifieringen och den bör därför vara mindre problematisk på just den punkten. Mission-skärmen kan nog vara hur som helst, förmodligen mindre bra.
Oavsett: Du har redan konstaterat att dina två befintliga skärmar inte fungerar tillräckligt bra. Vad hoppas du på att en tredje 32-tums 1440p-skärm ska kunna förbättra på den punkten?