Tycker textrenderingen vid 4K på 27-tum 16:9, fungerar helt okey ändå för Windows. Blev en väldig förbättring med W10 mot W8.1.
Nivå 0: Old-school och äldre, under 100 ppi
Full HD ger typiskt ≈70–100 ppi. Det är en pixelmosaik, men är vad många är vana med sedan 20 år tillbaka. Fortfarande något av defacto normen för hur många gränssnitt byggs. För det är vad som har varit tekniskt möjligt sedan 80-talet och det kostar så lite idag.
Nivå 1: lite till med 1440p, ≈110 ppi – fortfarande för lågt
Problemet med 2560x1440 på 27 tum och 3440x1440 på 34–35-tum är att pixeltätheten fortfarande är aldelles för låg (≈107–110 ppi) till att börja med. Andra subpixelstrukturer, likt hos flera VA-paneler och nämnda Alienware AW3423DW är för tydlig lågupplöst. De flesta kan utan problem urskilja separationen mellan pixlarna och se hur text renderas annorlunda och får färgade kanter och liknande. Skalning är fortfarande inte möjligt utan synliga nackdelar.
Jag skulle även säga att de flesta oavsett kan urskilja pixelstrukturen som just en pixelstruktur, en screendoor-effect eller "hönsnät" över bilden med den låga upplösning som ≈110 ppi och den typiska 1440p-skärmen innebär.
Nivå 1 är tyvärr något av en platå som skärmmarknaden fastnat på. Dels ekonomiskt (skärmarna kostar inte mycket idag) men också många av skärmköparna är fast i tankesätten på den här nivån. 1440p har varit normen i 10+ år nu.
Nivå 2: 4K ≈160 ppi, nu börjar det bli bättre
Med 4K/UHD på 27-tum, samma fysiska bildhöjd (≈33–34 cm) som UW-skärmen på 34–35–tum är tätheten uppe i 163 ppi och då börjar strukturen för alla utom de skarpaste ögonen bli mindre framträdande. Mycket bättre men fortfarande så att effekter och interferens från subpixelstrukturer är synliga. QD-OLED på 27-tum 4K kommer fortfarande ge färgade kanter runt text.
Just 4K på 27-tum 16:9 är ändå insteget till den bättre skärmvärlden och den nivå som idag är ganska tillgänglig i fråga om produkter och vad man kan köra i 120 Hz över Displayport och HDMI. 4K/27-tum/160 ppi är så pass tät att man kan skala på skärmen. Du kan köra 1080p på 4K-skärmen med bättre resultat än 1080p native och även 1440p skalat ser utmärkt ut, allra särskilt med DLSS och liknande teknik.
Här rör ändå marknaden på sig något. Priserna går sakta ned och utbudet växer sakta med Nivå-2-skärmar.
Det som saknas är nivå 2-skärmar med UW-format 5120x2160 i just 34–35 tum. Det finns en handfull, men de når endast 60 Hz eller 70 Hz. Vi behöver antagligen vänta in DP40- och DP80-kapabla GPU:er och kretsuppsättningar innan man kan nå dit. Fortfarande en nisch som ingen riktigt kan – eller vågar – fylla ännu. Vi har väntat i flera år...
Nivå 3: 200+ ppi, peak performance redan 2014...
5K-skärmar, likt iMac 5K och de fåtal 27-tums 5K-modeller (5120x2880) som finns har en pixeltäthet på ≈217 ppi. Dessa skärmar har den traditionella icke-segmenterade RGB-strukturen och är ju bland det bästa för textrendering. Men fortfarande gränsfall i täthet för att köra med alldeles valfri subpixelstruktur utan helt synlig interferens. Det är i alla fall här någonstans det börjar bli riktigt bra och skalningsproblemtiken börjar suddas ut.
Utbudet av skärmar med 5K och 200+ ppi är extremt litet. Och dras med problemet att bandbredderna över DP och HDMI fortfarande är för låga. Det är 60 Hz som gäller och även här har det stått still i 10 år och jag tror det kommer stå still ett par år till.
Nivå 4: 300+ ppi, 8K och 10K, dit vi vill nå (och förmodligen inte behöver mer)
Mobiltelefoner, iPhone 14 Pro på 6,1 tum har ≈461 ppi och en subpixelstruktur som är något helt annat, kryssformad med olika storlekar och olika förekomster av subpixlar. Fast det påverkar inte text och grafik negativt för vi är på en nivå där ögat inte längre kan urskilja strukturen som en interferens. Trots att vi trycker telefon i fejset.
Detta gör också att man kan bygga skärmar med helt oväntade subpixelstrukturer utan att det stör bilden. Panelernas utformning behöver inte längre vara RGB-block utan det som är tekniskt möjligt och mest effektivt för panelen för hur den drivs men kanske också viktigast, för hur den tillverkas. Så att man kan tillverka panelerna via nya fabriksprocesser till att börja med.
Omvandlat till en 27-tum 16:9 behöver vi nå till 8K och 10K med 7680x4320 (≈326 ppi) respektive 10240x5760 (435 ppi) på 27 tum. På den nivån är skalningsproblematiken också kvantifierad under vad ögat kan urskilja på ett skrivbord. Man kan börja rendera spel utifrån önskad FPS istället.