Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt en ultrawide men jag köper aldrig igen en Samsung igen.
Det är den i särklass bästa men samtidigt sämsta skärmen jag någonsin ägt mjukvarumässigt.

Den klarar inte att byta källor, den bestämmer sig ofta att helt sonika stänga av (trots aktiv input från en annan källa), det tar på tok för lång tid att starta och USB-hubben fungerar ibland, ibland inte

Så värt att veta, även om en Odyssey G7/8/9 har fått fantastiska recensioner så är dem hemska att leva med...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Nu har jag testat den ett par timmar. Vete tusen om den är värd 12k kr men helt klart en väldigt häftig skärm.

Funkar bra med presentation + mötesdeltagare i bredd. Man får bara komma ihåg att dela fönster istället för skärm som jag ofta gör annars. Svårare att hoppa runt mellan saker i ett möte (skiftar ofta runt mellan presentation, Jira, Confluence och dyl.), men man lär sig nog.

Testade snabbt lite EUIV + Baldurs Gate III också, riktigt coolt.

Har tittat på precis den skärmen du köpt. Dock finns det en sak som håller mig tillbaka och det är rykten om att den inbyggda fläkten kan låta en hel del (om man är känslig för sånt), någonting du märkt av?

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilka krav man har (high refresh rate eller inte), så finns ju också skärmar som Lenovo P40w-20 som ger dig typ samma höjd som en 32" 4k skärm, 2160p på höjden men extra bredd. Den har tagit ett ganska rejält kliv uppåt i pris nyligen vilket är synd.

Jag köpte en sådan för ett par månader sedan och är väldigt nöjd. Gick från 2x32" 4k till att bara använda ovan.

Permalänk
Skrivet av mha109:

Har tittat på precis den skärmen du köpt. Dock finns det en sak som håller mig tillbaka och det är rykten om att den inbyggda fläkten kan låta en hel del (om man är känslig för sånt), någonting du märkt av?

Jag har inget fläktljud alls. Var mer ett problem med gamla modellen tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Värt att tänka på är pixelstrukturen som QD-OLED har, om man nu har tänkt jobba med dessa. HDTVTest på YouTube går genom detta tydligt.

Tycker det pratas för lite om detta. Text-rendering verkar inte funka alls bra in Windows än, så jag hade valt nåt annat om det är primärt för programmering etc.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Tycker det pratas för lite om detta. Text-rendering verkar inte funka alls bra in Windows än, så jag hade valt nåt annat om det är primärt för programmering etc.

https://youtu.be/52eiLP3Zy-s

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte märkte av det, men tycker inte det är ett stort problem för mig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt 4k. Tittar mycket på Youtube och skulle inte kunna tänka mig att vara begränsad till någonting annat än maxupplösningen. Samma sak med spel.

Dessutom blir text m.m. i Windows märkbart snyggare när man kör t.ex. 150% skalning.

När det kommer ultrawide med 2160 s kommer jag definitivt att skaffa en sådan.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tycker textrenderingen vid 4K på 27-tum 16:9, fungerar helt okey ändå för Windows. Blev en väldig förbättring med W10 mot W8.1.

Nivå 0: Old-school och äldre, under 100 ppi
Full HD ger typiskt ≈70–100 ppi. Det är en pixelmosaik, men är vad många är vana med sedan 20 år tillbaka. Fortfarande något av defacto normen för hur många gränssnitt byggs. För det är vad som har varit tekniskt möjligt sedan 80-talet och det kostar så lite idag.

Nivå 1: lite till med 1440p, ≈110 ppi – fortfarande för lågt
Problemet med 2560x1440 på 27 tum och 3440x1440 på 34–35-tum är att pixeltätheten fortfarande är aldelles för låg (≈107–110 ppi) till att börja med. Andra subpixelstrukturer, likt hos flera VA-paneler och nämnda Alienware AW3423DW är för tydlig lågupplöst. De flesta kan utan problem urskilja separationen mellan pixlarna och se hur text renderas annorlunda och får färgade kanter och liknande. Skalning är fortfarande inte möjligt utan synliga nackdelar.

Jag skulle även säga att de flesta oavsett kan urskilja pixelstrukturen som just en pixelstruktur, en screendoor-effect eller "hönsnät" över bilden med den låga upplösning som ≈110 ppi och den typiska 1440p-skärmen innebär.

Nivå 1 är tyvärr något av en platå som skärmmarknaden fastnat på. Dels ekonomiskt (skärmarna kostar inte mycket idag) men också många av skärmköparna är fast i tankesätten på den här nivån. 1440p har varit normen i 10+ år nu.

Nivå 2: 4K ≈160 ppi, nu börjar det bli bättre
Med 4K/UHD på 27-tum, samma fysiska bildhöjd (≈33–34 cm) som UW-skärmen på 34–35–tum är tätheten uppe i 163 ppi och då börjar strukturen för alla utom de skarpaste ögonen bli mindre framträdande. Mycket bättre men fortfarande så att effekter och interferens från subpixelstrukturer är synliga. QD-OLED på 27-tum 4K kommer fortfarande ge färgade kanter runt text.

Just 4K på 27-tum 16:9 är ändå insteget till den bättre skärmvärlden och den nivå som idag är ganska tillgänglig i fråga om produkter och vad man kan köra i 120 Hz över Displayport och HDMI. 4K/27-tum/160 ppi är så pass tät att man kan skala på skärmen. Du kan köra 1080p på 4K-skärmen med bättre resultat än 1080p native och även 1440p skalat ser utmärkt ut, allra särskilt med DLSS och liknande teknik.

Här rör ändå marknaden på sig något. Priserna går sakta ned och utbudet växer sakta med Nivå-2-skärmar.

Det som saknas är nivå 2-skärmar med UW-format 5120x2160 i just 34–35 tum. Det finns en handfull, men de når endast 60 Hz eller 70 Hz. Vi behöver antagligen vänta in DP40- och DP80-kapabla GPU:er och kretsuppsättningar innan man kan nå dit. Fortfarande en nisch som ingen riktigt kan – eller vågar – fylla ännu. Vi har väntat i flera år...

Nivå 3: 200+ ppi, peak performance redan 2014...
5K-skärmar, likt iMac 5K och de fåtal 27-tums 5K-modeller (5120x2880) som finns har en pixeltäthet på ≈217 ppi. Dessa skärmar har den traditionella icke-segmenterade RGB-strukturen och är ju bland det bästa för textrendering. Men fortfarande gränsfall i täthet för att köra med alldeles valfri subpixelstruktur utan helt synlig interferens. Det är i alla fall här någonstans det börjar bli riktigt bra och skalningsproblemtiken börjar suddas ut.

Utbudet av skärmar med 5K och 200+ ppi är extremt litet. Och dras med problemet att bandbredderna över DP och HDMI fortfarande är för låga. Det är 60 Hz som gäller och även här har det stått still i 10 år och jag tror det kommer stå still ett par år till.

Nivå 4: 300+ ppi, 8K och 10K, dit vi vill nå (och förmodligen inte behöver mer)
Mobiltelefoner, iPhone 14 Pro på 6,1 tum har ≈461 ppi och en subpixelstruktur som är något helt annat, kryssformad med olika storlekar och olika förekomster av subpixlar. Fast det påverkar inte text och grafik negativt för vi är på en nivå där ögat inte längre kan urskilja strukturen som en interferens. Trots att vi trycker telefon i fejset.

Detta gör också att man kan bygga skärmar med helt oväntade subpixelstrukturer utan att det stör bilden. Panelernas utformning behöver inte längre vara RGB-block utan det som är tekniskt möjligt och mest effektivt för panelen för hur den drivs men kanske också viktigast, för hur den tillverkas. Så att man kan tillverka panelerna via nya fabriksprocesser till att börja med.

Omvandlat till en 27-tum 16:9 behöver vi nå till 8K och 10K med 7680x4320 (≈326 ppi) respektive 10240x5760 (435 ppi) på 27 tum. På den nivån är skalningsproblematiken också kvantifierad under vad ögat kan urskilja på ett skrivbord. Man kan börja rendera spel utifrån önskad FPS istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag har inget fläktljud alls. Var mer ett problem med gamla modellen tror jag.

Tack!

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag rekommenderar starkt en ultrawide men jag köper aldrig igen en Samsung igen.
Det är den i särklass bästa men samtidigt sämsta skärmen jag någonsin ägt mjukvarumässigt.

Den klarar inte att byta källor, den bestämmer sig ofta att helt sonika stänga av (trots aktiv input från en annan källa), det tar på tok för lång tid att starta och USB-hubben fungerar ibland, ibland inte

Så värt att veta, även om en Odyssey G7/8/9 har fått fantastiska recensioner så är dem hemska att leva med...

Verkar tyvärr vara ett återkommande tema för Samsung. Men G7/G8 är väl inte ultrawide? Det är väl för all del inte G9 heller som väl är superultrawide eller vad det nu heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Verkar tyvärr vara ett återkommande tema för Samsung. Men G7/G8 är väl inte ultrawide? Det är väl för all del inte G9 heller som väl är superultrawide eller vad det nu heter.

G8 är UW - Det var främst för att påtala att även om panelen är jättebra så spelar det egentligen ingen roll - är mjukvaran skräp så spelar det ingen roll om skärmen kostar 20k, när den inte fungerar enligt vad man förväntar sig och detta verkar aldrig komma fram under reviews...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Just köpt en 4K 32" själv, känner definitivt att det hade varit trevligt om den var bredare, men samtidigt är jag inte säker på om jag vill offra den extra höjden jag har nu för att köra 34" ultrawide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

G8 är UW - Det var främst för att påtala att även om panelen är jättebra så spelar det egentligen ingen roll - är mjukvaran skräp så spelar det ingen roll om skärmen kostar 20k, när den inte fungerar enligt vad man förväntar sig och detta verkar aldrig komma fram under reviews...

Du menar förmodligen OLED G8 gissar jag för den vanliga är vad jag vet inte UW. Sen är det ju Samsung som skapat denna förvirring helt i onödan genom att använda samma namn (nästan) för båda, OLED G8 och Neo G8 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag bytte ut mina 27" skärmar mot en LG OLED 42 och har aldrig tittat tillbaka. En del säger att text inte ser bra ut på OLED men personligen tycker jag att det ser bättre ut på min OLED än på min Macbook Air M1 med retina display (kräsna bara för att någon annan sa något).
Har ett djupt skrivbord på 75 cm och tycker jag sitter på perfekt avstånd. Skulle varken vilja ha mindre eller större. Det är den perfekta skärmen.

https://i.imgur.com/WFtlRRx.jpg
https://i.imgur.com/TtisGEf.jpg

Fan så mysigt det ser ut. C2 eller?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Just köpt en 4K 32" själv, känner definitivt att det hade varit trevligt om den var bredare, men samtidigt är jag inte säker på om jag vill offra den extra höjden jag har nu för att köra 34" ultrawide...

Problemet är väl inte egentligen formatet utan upplösningen. Om man använt den extra bredden sett till skärmstorleken till att faktiskt också leverera en skärm med fler pixlar hade det ju varit en riktigt ultrawide. Det finns som bekant ett fåtal äkta ultrawides, men då är dom väl tyvärr också max 60 Hz osv. Men är det bara för arbete så köper man med fördel en äkta ultrawide istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Fan så mysigt det ser ut. C2 eller?

Yes en C2, med LGTV Companion appen beter den sig som en riktig skärm också när man startar och stänger av datorn så ingen kontroll behöver användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Yes en C2, med LGTV Companion appen beter den sig som en riktig skärm också när man startar och stänger av datorn så ingen kontroll behöver användas.

Vad härligt att höra att det finns en lösning på det. Har tänkt på den lilla detaljen. Är rätt slarvig med att stänga av saker. Går länge ibland.

Ångrar djupt att jag inte beställde en med den där rabattkoden som slank ut här på forumet i december månd. Var ju nästan halva priser! Oh well, bara att invänta rea.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Problemet är väl inte egentligen formatet utan upplösningen. Om man använt den extra bredden sett till skärmstorleken till att faktiskt också leverera en skärm med fler pixlar hade det ju varit en riktigt ultrawide. Det finns som bekant ett fåtal äkta ultrawides, men då är dom väl tyvärr också max 60 Hz osv. Men är det bara för arbete så köper man med fördel en äkta ultrawide istället.

"Äkta" ultrawide eller ej har ju bara att göra med förhållandet mellan bredd och höjd. De där 29'' 2560x1080 som var poppis för några år sedan var ju också ultrawide liksom.

Men visst har du rätt i att det är upplösningen som är det viktigaste snarare än skärmformatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Just köpt en 4K 32" själv, känner definitivt att det hade varit trevligt om den var bredare, men samtidigt är jag inte säker på om jag vill offra den extra höjden jag har nu för att köra 34" ultrawide...

Då får du titta på 38" ultrawide 34"uw är ju mer eller mindre 27" med lite bredd på

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Då får du titta på 38" ultrawide 34"uw är ju mer eller mindre 27" med lite bredd på

Fast finns det någon 38" UW som inte innebär iaf 500 färre pixlar i vertikal led mot 4K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast finns det någon 38" UW som inte innebär iaf 500 färre pixlar i vertikal led mot 4K?

Nä, verkar vara 34" eller 40" om man vill ha 2160 höjd.

Annars är denna rätt fräck på specs för 38" uw
LG UltraGear 38GN950-B 3840 x 1600

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Just 4K på 27-tum 16:9 är ändå insteget till den bättre skärmvärlden och den nivå som idag är ganska tillgänglig i fråga om produkter och vad man kan köra i 120 Hz över Displayport och HDMI. 4K/27-tum/160 ppi är så pass tät att man kan skala på skärmen. Du kan köra 1080p på 4K-skärmen med bättre resultat än 1080p native och även 1440p skalat ser utmärkt ut, allra särskilt med DLSS och liknande teknik.

Jag har sett dig säga det här flera gånger och jag kan inte annat än hålla med. Just 4k på 27" (och i viss mån 32", även om PPI blir lite för låg) når den nivån att det går utmärkt att köra icke-nativeupplösningar utan att det är några större problem i framförallt spel. Generellt sett verkar det vara ett väldigt stort motstånd vad gäller att ta till sig den här detaljen.

Med tillräcklig hög PPI blir bildvisaren och renderad upplösning obundna varandra och prestandan får styra upplösningsvalet. Precis som du skriver längre ned i din text.

Visa signatur

.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hundburgaren:

Jag har sett dig säga det här flera gånger och jag kan inte annat än hålla med. Just 4k på 27" (och i viss mån 32", även om PPI blir lite för låg) når den nivån att det går utmärkt att köra icke-nativeupplösningar utan att det är några större problem i framförallt spel. Generellt sett verkar det vara ett väldigt stort motstånd vad gäller att ta till sig den här detaljen.

Med tillräcklig hög PPI blir bildvisaren och renderad upplösning obundna varandra och prestandan får styra upplösningsvalet. Precis som du skriver längre ned i din text.

Jag tror det är en man–måste–se–det–för–att–förstå–det som gäller här. Många är nog bara vana med att så länge man haft dator kör man 1:1 med pixlar och kan inte riktigt föreställa sig hur det är med hög upplösning och hur man där kan tänka annorlunda. Då blir det de där ständiga kommentarerna om att "4K på 27 tum är litet" eftersom man är fast i 1:1-tänkadet.

Många tycks kunna acceptera 4K på 42 tum eftersom man då är kvar på nivå 1 med ≈105 ppi. Fortfarande en 1:1-lösning som innan, bara i större fysiskt format och med exempelvis LG OLED C2 även en ny nivå av bildkvalitet.

Finns även exempel på det omvända. Ett par forumtrådar genom åren där någon sitter med en iMac eller Macbook Pro med retina/200+ ppi och undrar varför texten och grafik är så mycket "oskarpare" och "knöligare" på den 1440p-modell de just köpte som extra skärm. De tror att något är fel på skärmen. Då får man förklara att 1440p-nivån är måttstocken för resten av världen och frågeställaren helt enkelt är van med en annan nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tror det är en man–måste–se–det–för–att–förstå–det som gäller här. Många är nog bara vana med att så länge man haft dator kör man 1:1 med pixlar och kan inte riktigt föreställa sig hur det är med hög upplösning och hur man där kan tänka annorlunda. Då blir det de där ständiga kommentarerna om att "4K på 27 tum är litet" eftersom man är fast i 1:1-tänkadet.

Många tycks kunna acceptera 4K på 42 tum eftersom man då är kvar på nivå 1 med ≈105 ppi. Fortfarande en 1:1-lösning som innan, bara i större fysiskt format och med exempelvis LG OLED C2 även en ny nivå av bildkvalitet.

Finns även exempel på det omvända. Ett par forumtrådar genom åren där någon sitter med en iMac eller Macbook Pro med retina/200+ ppi och undrar varför texten och grafik är så mycket "oskarpare" och "knöligare" på den 1440p-modell de just köpte som extra skärm. De tror att något är fel på skärmen. Då får man förklara att 1440p-nivån är måttstocken för resten av världen och frågeställaren helt enkelt är van med en annan nivå.

Ja, jag antar att det är en sån grej. Frågan är om det kan bli ett problem i att utvecklingen/tillgängligheten går långsammare än det behöver göra på billigare 4k- och högre upplösta skärmar om folk inte vågar köpa idag. Fast det vet jag ingenting om alls, då jag har noll insyn i hur branschen egentligen fungerar.

Visa signatur

.

Permalänk

Personligen, efter att ha vant mig vid att spela i 4k, kommer jag aldrig gå tillbaka (har ett RTX 3080).

Köpte denna i somras för 4499:- vilket jag anser är mitt bästa skärmköp någonsin med hänsyn till pris/performance.

31.5 tum med 4k-upplösning är perfekt avvägning för mitt lilla skrivbord där jag sitter rätt nära skärmen. Skärmen känns riktigt stor och skärpan i spelen skulle jag aldrig vilja vara utan igen. Bonus att man kan koppla laptop via USB-C med laddning också.

Verkar vara utgående nu och nedsatt till 5490:- vilket jag anser fortfarande är ett bra pris (kostade 7-8 tusen ordinarie när jag köpte).

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Edit: Glömde säga att jag också ägt en 3440x1440 ultrawide tidigare, coolt men inte lika coolt som 4K enligt mig.

Permalänk
Medlem

Gick från 2st 27 tummare till en curved UW 34 tums 3440x1440 runt 2018.
Att sitta vid en vanlig skärm och spela känns bara så fjuttigt numera och att spela det mesta är bara så sjukt mycket bättre inlevelse i en curved UW skärm.
Nästa skärmbyte blir inte förrans det finns en 4k+ UW Curved skärm för vettig peng(med gpu).
Så när det kommer till dator nnumera så är UW + Curved bara så överlägsen inlevelsemässigt.
Oavset om det är strategi eller fps/rpg.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090