Cyberpunk 2077 får DLSS 3 med Frame Generation

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Ett singleplayer spel som ligger tio i topp på Steam två år efter release kan man nog gissa är ganska omtyckt.

Jo fast frågan är hur många har spelat igenom spelet av dessa kunder. Lite som Elden Ring, Game of the Year, alla älskar't men bara ca en femtedel har klarat spelet på Steam.

Permalänk
Medlem

Spelar Cyberpunk sedan jag införskaffade mitt 7900 XT. Har haft lågt ställda förväntningar men tycker det är riktigt kul. Gillar miljöerna och atmosfären. Modcommunityn verkar levande och förhöjer spelupplevelsen också. Köpte det på rea för 300 kr, lätt värt!

Håller tummarna för att AMD kommer med sin egna AI-baserade frame generation i framtiden. Som det är nu kör jag det på Ultra med "låg" raytracing inställning och har 60+ FPS, flyter på bra. 5120 x 1440 upplösning. FSR med kvalitets-preset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

e-penis, hehe! Är 25000kr också gratis?

Man behöver knappast ett 4090. Jag kan sätta 25.000 på att spelet blir löjligt mjukt i 1440p maxat med ett 4070ti också.

Men on the subject... Man märkte ju vart det bar hän när 4090 släpptes, kortet vart så inibomben "underhypat", skulle dra 800W osv. Sedan visar det sig att dom släpper ett kanonkort. Jag köpte Nvidia aktien när den låg på 126 USD, nu ligger den på 195 USD. Så ja, man kan säga att jag fick kortet gratis. Tack vare alla som gnäller på Sweclockers och olika youtubekanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Man behöver knappast ett 4090. Jag kan sätta 25.000 på att spelet blir löjligt mjukt i 1440p maxat med ett 4070ti också.

Men on the subject... Man märkte ju vart det bar hän när 4090 släpptes, kortet vart så inibomben "underhypat", skulle dra 800W osv. Sedan visar det sig att dom släpper ett kanonkort. Jag köpte Nvidia aktien när den låg på 126 USD, nu ligger den på 195 USD. Så ja, man kan säga att jag fick kortet gratis. Tack vare alla som gnäller på Sweclockers och olika youtubekanaler.

Gillar din mentalitet, ingen offerkofta utan mer jävlar anamma. Snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har du personligen intervjuat alla som köpt spelet?

Nej men det finns sidor som sammanställer omdömen och betyg. Steam. Google. Metacritic. Osv.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jo fast frågan är hur många har spelat igenom spelet av dessa kunder. Lite som Elden Ring, Game of the Year, alla älskar't men bara ca en femtedel har klarat spelet på Steam.

Den statistiken är i princip sann för alla spel.
Så den parametern kan vi strunta i.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Det enda i DLSS 3 som inte funkar för 3000 serien är väl frame generation? Allt annat funkar.

Vad annars i DLSS 3 funkar för 3000-serien? Visste inte att det hade andra funktioner men kanske mest är förbättringar av de andra funktionerna som uppskalningen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Nej men det finns sidor som sammanställer omdömen och betyg. Steam. Google. Metacritic. Osv.

Metacritic likt trustpilot för butiker tar bort negativa omdömen om utgivaren ber om det

Permalänk
Medlem

Kan någon här svara på om det finns någon teknisk begränsning som gör att DLSS 3 med frame generation INTE kan användas på 3000-serien? Eller är det bara Nvidia BS?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Kan någon här svara på om det finns någon teknisk begränsning som gör att DLSS 3 med frame generation INTE kan användas på 3000-serien? Eller är det bara Nvidia BS?

Var något om att dom saknar hårdvara.

Permalänk
Medlem

Skönt att höra! tyckte jag låg på lite väl låga fps med DLSS påslaget med mitt 4080, antar att det var DLSS 2 som kördes då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Kan någon här svara på om det finns någon teknisk begränsning som gör att DLSS 3 med frame generation INTE kan användas på 3000-serien? Eller är det bara Nvidia BS?

Teoretiskt sätt finns hårdvaran som DLSS 3 använder (Optical Flow Accelerator) även i Turing och Ampere, men den är drygt 2.5x snabbare i Lovelace än Ampere. Det Nvidia uppgav (men man givetvis måste ta med en stor skopa salt) är att tekniken skulle introducera fler artefakter och lag men utan att lägga till tillräckligt med bildrutor för att kompensera på Ampere.

Visa signatur

12900k | 5H16M | Z690 Strix | 4070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Metacritic likt trustpilot för butiker tar bort negativa omdömen om utgivaren ber om det

Du får tycka precis vad du vill om spelet dock.

73% Gillar spelet på Google
86% Gillar det på Steam (recent)
79% gillar det på Steam (overall)
66,9% på Metacritic (om man slår ihop allt)

Så Metacritic har lägst trots att de tar bort negativa omdömen? ok.

Men slår man ihop det där ovan så får vi ett overall betyg på 76,22% av 100.
Det är faktiskt ett bra betyg och inte ett dåligt. Majoriteten gillar spelet.

Nu är det ju lite olika antal av omdömen bakom varje sida så detta är ganska enkelt räknat. Men detta bör oavsett reflektera en sanning överlag om vad folk tycker.

Själv skulle jag nog ge spelet 8/10. Trots sina brister så gillar jag det skarpt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Litet snabbtest med 4070ti i 1440p, allting satt till max. Testade också att springa runt lite fritt och det känns galet mycket mer responsivt än innan uppdateringen, fast troligen är väl reflex även i Native en stor del av det. Tycker i allmänhet att DLSS quality AA ser bättre ut i det här spelet än det inbyggda AA systemet så i princip är det visuellt sätt gratis för mig.

Visa signatur

12900k | 5H16M | Z690 Strix | 4070ti

Permalänk
Medlem

Snabbtest. har inte spelat än se vet inte hur det upplevs under spel. Hårdvara i signaturen:

1440P ultra preset, RT psycho DLSS2 (quality):
Avg FPS: 98,83
Min FPS: 49,07
Max FPS: 134.,01
Time: 64,25
No of frames: 6350

1440P ultra preset, RT psycho DLSS3 (auto + Frame generation):
Avg FPS: 207,25
Min FPS: 101,07
Max FPS: 2976,19
Time: 64,24
No of frames: 6161

edit:
Såg att något ställde om DLSS läget från quality till auto.

korr
Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snabbtest och era åsikter efterfrågas!

Här kommer mitt test med ett 4090 + Natural Californian Lighting Mod + 35 mods allt maxat med ray trace i psycho mode.

Bland modsen så har jag även jiggly breasts för alla npc i världen samt alla main karaktärerna, 4k testurer samt 8k texturer på byggnader, miljön, bilar mm som grafitti, tatueringar alla npc ansikten and so on utöver vad spelet i sig erbjuder. 4090 tuggar allt i sin väg.

Samt att om ni gillar cyberpunk 2077. Se då till att ladda hem Natural Californian Lighting Mod. Sjukt mycket bättre atmosfär och ljus överlag. Kan ej gå tillbaka till vanilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Här kommer mitt test med ett 4090 + Natural Californian Lighting Mod + 35 mods allt maxat med ray trace i psycho mode.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Bland modsen så har jag även jiggly breasts för alla npc i världen samt alla main karaktärerna, 4k testurer samt 8k texturer på byggnader, miljön, bilar mm som grafitti, tatueringar alla npc ansikten and so on utöver vad spelet i sig erbjuder. 4090 tuggar allt i sin väg.

Men hur kändes latensen? Artefakterna? Och så vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Snabbtest. har inte spelat än se vet inte hur det upplevs under spel. Hårdvara i signaturen:

1440P ultra preset, RT psycho DLSS2 (quality):
Avg FPS: 98,83
Min FPS: 49,07
Max FPS: 134.,01
Time: 64,25
No of frames: 6350

1440P ultra preset, RT psycho DLSS3 (auto + Frame generation):
Avg FPS: 207,25
Min FPS: 101,07
Max FPS: 2976,19
Time: 64,24
No of frames: 6161

edit:
Såg att något ställde om DLSS läget från quality till auto.

Färre frames med generation på? Max på nästan 3000?

Hur kändes latensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Färre frames med generation på? Max på nästan 3000?

Hur kändes latensen?

100% mer frames med generation på (eller har jag skrivit fel?) max frames måste blivit något fel i benchmarket då avg är 207, borde varit kring 1500 om det var ett ”verkligt” värde. Har som sagt inte spelat ska testa lite imorgon. Kan rapportera efter det!

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men hur kändes latensen? Artefakterna? Och så vidare

Latensen kände jag ingen skillnad på alls utöver andra inställningar same same i mitt tycke. Artifakter inget jag märkt med mina ögon ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

100% mer frames med generation på (eller har jag skrivit fel?) max frames måste blivit något fel i benchmarket då avg är 207, borde varit kring 1500 om det var ett ”verkligt” värde. Har som sagt inte spelat ska testa lite imorgon. Kan rapportera efter det!

Dina ’no of frames’ ovan säger tvärt om nämligen

Men detta räknar kanske bara ’in-engine’ frames? Alltså så många frames som spelet genererade

Permalänk
Medlem

Så har testat att spela lite längre nu.
(1440p, systemet i signaturen)

I en lite tyngre scen (bland mycket folk i Watson)
Native: ~38fps
Native, FG på: ~70fps
Känns absolut inte som att jag spelar på 70 fps, latens påslaget blir otroligt tydligt. Spelets inbyggda TAA är ganska dålig, och FG förstärker TAA artefakterna ganska mycket. Speciellt buskar med en stark ljuspanel bakom eller något liknande blid det ett otroligt tydligt skimmer.
DLSS Q, FG av: ~65-70fps
DLSS Q, FG på: ~115fps
Ser vanliga DLSS artefakter, men inte särskilt mycket mer än utan FG. Möjligen vissa ljus i bakgrunden skimrar till lite mer än vanligt men det kan vara psykologiskt eftersom jag aktivt letar efter felen, och DLSS brukar lyckas med det ibland också

Latensen med DLSS & FG känns helt okej (och betydligt bättre än innan uppdateringen), flytet är mycket bättre visuellt och jag märker ärligt talat inte av något speciellt latens påslag jämfört med bara DLSS.

Visa signatur

12900k | 5H16M | Z690 Strix | 4070ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Du får tycka precis vad du vill om spelet dock.

73% Gillar spelet på Google
86% Gillar det på Steam (recent)
79% gillar det på Steam (overall)
66,9% på Metacritic (om man slår ihop allt)

Så Metacritic har lägst trots att de tar bort negativa omdömen? ok.

Men slår man ihop det där ovan så får vi ett overall betyg på 76,22% av 100.
Det är faktiskt ett bra betyg och inte ett dåligt. Majoriteten gillar spelet.

Nu är det ju lite olika antal av omdömen bakom varje sida så detta är ganska enkelt räknat. Men detta bör oavsett reflektera en sanning överlag om vad folk tycker.

Själv skulle jag nog ge spelet 8/10. Trots sina brister så gillar jag det skarpt.

Glömt bort Rings of Power? Det är inte enda undantaget där de tagit bort dåliga omdömen där utgivaren bett om det.

Steams siffror hade sett helt annorlunda ut om de inte rensade alla Week 1/Month 1 recensioner som var negativa.

66.9% är ändå inte ett bra betyg. Det är ett "meh" spel som går att spela engång och glömma bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Glömt bort Rings of Power? Det är inte enda undantaget där de tagit bort dåliga omdömen där utgivaren bett om det.

Steams siffror hade sett helt annorlunda ut om de inte rensade alla Week 1/Month 1 recensioner som var negativa.

66.9% är ändå inte ett bra betyg. Det är ett "meh" spel som går att spela engång och glömma bort.

Ok majoriteten gillar inte spelet du har rätt
\o/

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tycker Nvidia istället för att peka på tekniska begränsningar skulle vara mer med raka besked - vill du ha DLSS 3 behöver du köpa ett 4000-kort, så enkelt är det. Och helt rimligt.

Varför skulle man ge bort en väldigt bra teknik, som utvecklats efter 3000-serien?

Jag har precis uppdaterat min Volvo till Polestars senaste mjukvara. Det är en ny mjukvara som gör att min tre år gamla Volvo får väldigt mycket mer pulver, ungefär som att gå från DLSS 2 till DLSS 3. Skulle jag slå på stora trumman och gråta ut över att Volvo är giriga och inte ger mig den nyutvecklade mjukvaran gratis till min gamla Volvo? Nä, precis som i alla branscher måste man givetvis betala för de nya teknikerna. Känns helt rimligt, men av någon anledning vill många här tro att just databranschen ska vara undantaget där din gamla produkt ska få mer prestanda gratis trots R&D-kostnader för att utveckla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Tycker Nvidia istället för att peka på tekniska begränsningar skulle vara mer med raka besked - vill du ha DLSS 3 behöver du köpa ett 4000-kort, så enkelt är det. Och helt rimligt.

Varför skulle man ge bort en väldigt bra teknik, som utvecklats efter 3000-serien?

Jag har precis uppdaterat min Volvo till Polestars senaste mjukvara. Det är en ny mjukvara som gör att min tre år gamla Volvo får väldigt mycket mer pulver, ungefär som att gå från DLSS 2 till DLSS 3. Skulle jag slå på stora trumman och gråta ut över att Volvo är giriga och inte ger mig den nyutvecklade mjukvaran gratis till min gamla Volvo? Nä, precis som i alla branscher måste man givetvis betala för de nya teknikerna. Känns helt rimligt, men av någon anledning vill många här tro att just databranschen ska vara undantaget där din gamla produkt ska få mer prestanda gratis trots R&D-kostnader för att utveckla det.

själv tycker jag det mer skall vara open source, så se till att det även fungerar för 3000 serien men att skriva att det helt enkelt inte blir samma prestanda som 4000 serien. Så får varje enskild person bestämma hurvida det är värt det eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Tycker Nvidia istället för att peka på tekniska begränsningar skulle vara mer med raka besked - vill du ha DLSS 3 behöver du köpa ett 4000-kort, så enkelt är det. Och helt rimligt.

Varför skulle man ge bort en väldigt bra teknik, som utvecklats efter 3000-serien?

Jag har precis uppdaterat min Volvo till Polestars senaste mjukvara. Det är en ny mjukvara som gör att min tre år gamla Volvo får väldigt mycket mer pulver, ungefär som att gå från DLSS 2 till DLSS 3. Skulle jag slå på stora trumman och gråta ut över att Volvo är giriga och inte ger mig den nyutvecklade mjukvaran gratis till min gamla Volvo? Nä, precis som i alla branscher måste man givetvis betala för de nya teknikerna. Känns helt rimligt, men av någon anledning vill många här tro att just databranschen ska vara undantaget där din gamla produkt ska få mer prestanda gratis trots R&D-kostnader för att utveckla det.

Men det kanske är så enkelt att det iallafall med nuvarande implementation inte fungerar bra med äldre än 4000 serien precis som Nvidia säger. När Reflex kom fungerade det med äldre generationer av kort. Samma sak med Raytracing.

Det är ju så att frame gen faktiskt sänker din "riktiga" fps pga overhead. 80fps blir 120fps med frame gen, vilket betyder som jag förstår det att din riktiga fps är 60 när du slår på frame gen.

Det är ju ingen vits med hälften av framesen fake om du ändå inte får något uppsving i fps, eller kanske t.om. lägre fps, dessutom högre latency.

Permalänk
Medlem

Så jävla drygt att man inte själv kan välja huruvida man vill uppdatera eller ej, massor av mods går sönder iom. detta och det finns inte uppdateringar till alla så antingen tappar jag massor av funktioner/whatever eller så kan jag inte spela alls.

Skrivet av cyklonen:

CP2077 är riktigt snyggt. Har inte testat efter senaste uppdateringen, men redan innan körde jag med maxade inställningar, 4K, men med DLSS2 så jag fick 50+ FPS.

Tyvärr är storyn för "låst" och linjär, och sidouppdragen tar ganska snabbt slut. Sen blir spelvärlden nästan tom på saker att göra. Omspelbarheten är ganska dålig.
Har kickat igång Skyrim igen i stället.

Slutade räkna antalet karaktärer när jag var på 13e replayen, har över 500 timmar spelade så jag kan inte direkt säga att jag håller med...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Slutade räkna antalet karaktärer när jag var på 13e replayen, har över 500 timmar spelade så jag kan inte direkt säga att jag håller med...

Ja du, jag är på första genomspelningen, lite över 100 timmar, och förutom de sista uppdragen som är bortom "point of no return", så är det tomt. Allt som är kvar är autogenererade gangsters i gathörn som man kan slakta. Ingen mer story. Allt som är kvar är bara kulisser. Vackra kulisser men ändå bara kulisser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja du, jag är på första genomspelningen, lite över 100 timmar, och förutom de sista uppdragen som är bortom "point of no return", så är det tomt. Allt som är kvar är autogenererade gangsters i gathörn som man kan slakta. Ingen mer story. Allt som är kvar är bara kulisser. Vackra kulisser men ändå bara kulisser.

Du är inte alls intresserad av de olika sluten och att testa olika builds och factions och moddar och val i spelet etc.?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730