Permalänk
Medlem

Hittar ej ssd

Hej,

Har en Acer Nitro N50-620

Nu sitter det ett 256Gb på moderkortet.

Köpte ett: Samsung 980 SSD PCIe 3.0 NVMe M.2 - 1TB

När jag satt i detta startar den ej upp, går ej komma in i Bios heller..

Provade starta upp utan någon ssd, kommer ej in i Bios då heller..

Sätter jag tillbaka det det gamla 256gb så kan jag komma in i bios..

Vad gör jag för fel ?
Har jag köpt ett fel ssd ?

Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterade bios ?

Det kan vara så att den måste uppdateras för att den ska kunna känna igen enheten, sedan att det är en Acer dator kan komplicera det hela. Mycket viktigt man gör rätt så det inte blir fel. Alternativt kanske man kan ställa in olika lägen på M2 sloten för att det ska vara med kompatibelt i bios.

Vad har du för M2 just nu ?

Kolla upp vad den har för specifikationer, säkrast är alltid att köpa en större hårddisk med samma specifikationer och utseende på själva M2 kortet. Då är det nästan garanterat att det kommer fungera.

Jag upptäckte t.ex. att en SATA M2 SSD inte fungerade i en HP som bara klarade NVME M2 kort. Så det är tyvärr inte garanterat att det funkar. Det finns även olika varianter på M2 slotarna

https://en.wikipedia.org/wiki/M.2

Därav en del M2 kort inte fungerar beroende på vilken slot du har på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Du måste gå till Windows Update med den gamla disken och där under optional/frivilliga uppdateringar ska det finnas en Acer Firmware uppdatering som löser en del SSD relaterade problem med just den datorn. Prova den och se om det löser sig....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version