Corsair revolutionerar nätaggsvärlden med kontakter på sidan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Ett ATX agg är 15 cm brett och ett standar ATX chassi är väl mellan 20-25 cm. Men beror ju till stor del på hur nätagget monteras om det kommer funka eller inte

Tror nog snittet är runt 21-22 på bredden för de flesta chassin. Sedan får man räkna bort att PSU shrouden är inåt i chassit en aning med ca 1-2cm på fönstersidan och kanske 2-3, kanske 4 på baksidan.

Bara 24pins kontakten tar ju upp galet mycket utrymme vid nätagget så vet inte hur detta ska gå.

Permalänk
Medlem

Ja tack Har alltid stört mig på att sladdarna från nätagget kanske är i vägen för fläkten i botten (Jag har Define S2 så fläkt i botten, sval GPU och ngen kåpa för nätagget, för mig spelar luftflödet mer roll), så detta skulle passa mig perfekt! Hoppas fler följer efter

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tror nog snittet är runt 21-22 på bredden för de flesta chassin. Sedan får man räkna bort att PSU shrouden är inåt i chassit en aning med ca 1-2cm på fönstersidan och kanske 2-3, kanske 4 på baksidan.

Bara 24pins kontakten tar ju upp galet mycket utrymme vid nätagget så vet inte hur detta ska gå.

Inet har 105 ATX-chassin som är 22cm eller under i bredd. 164 chassin är över 22cm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja tack Har alltid stört mig på att sladdarna från nätagget kanske är i vägen för fläkten i botten (Jag har Define S2 så fläkt i botten, sval GPU och ngen kåpa för nätagget, för mig spelar luftflödet mer roll), så detta skulle passa mig perfekt! Hoppas fler följer efter

Hur mycket utrymme har du vid nätagget på baksidan då ditt chassi är 23 på bredden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur mycket utrymme har du vid nätagget på baksidan då ditt chassi är 23 på bredden?

Lika mycket som på bilden jag postade tidigare (Meshify S2). Kontakter på sidorna skulle funka hur bra som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Lika mycket som på bilden jag postade tidigare (Meshify S2). Kontakter på sidorna skulle funka hur bra som helst.

Svårt att se den vinkeln. Får ju inget perspektiv för djupet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Svårt att se den vinkeln. Får ju inget perspektiv för djupet

Det är över 5cm från nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur mycket utrymme har du vid nätagget på baksidan då ditt chassi är 23 på bredden?

Det har jag inte koll på men har inte upplevt några problem med kabeldragning i alla fall. Dock är väl det relevanta om kontakterna får plats mellan nätagget och moderkortsplåten plus utrymme att dra kablarna på baksidan. Men det är klart man får kolla upp innan eventuellt köp. Annars blir det ju fort ganska tråkigt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Har beställt 1000w agget, nu är det bara vänta! Jaaaag längtar lite faktiskt

Nice, nu får du bara hålla tummarna att det kan maxa Crysis!

Känns som att Corsair äger marknaden ganska hårt här i Skandinavien med prisvärda modulära modeller, och har gjort ganska länge. Jag har haft PSU:er från Corsairs HX- eller RMx-serier i mina senaste 5 byggen. Kanske fler, kommer faktiskt inte ihåg när jag använde något annat senast faktiskt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Dock är väl det relevanta om kontakterna får plats mellan nätagget och moderkortsplåten plus utrymme att dra kablarna på baksidan. Men det är klart man får kolla upp innan eventuellt köp. Annars blir det ju fort ganska tråkigt

Var ju just det jag menade. Inte mellan HDD Bur / Fläkt och Nätagg utan mellan Lock/Plåt och Nätagg.

Skrivet av DasIch:

Det är över 5cm från nätaggregatet.

Så en halv decimeter mellan lock och nätagg?
Får 24pin plats där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så en halv decimeter mellan lock och nätagg?
Får 24pin plats där?

Ja, utan problem. Här har du en till bild som visar hur mycket utrymme det finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Ja, utan problem. Här har du en till bild som visar hur mycket utrymme det finns.
<Uppladdad bildlänk>

Det är som sagt svårt att se djup i en bild framifrån vilket är varför jag nämnde vinkel. Ser ut att vara ok med utrymme där till höger men känns ändå som det skulle bli tajt med en 24pin där då de ofta inte vill böjas så mycket framförallt Corsairs.

Blir kanske än mer tajt om SSDerna ska sitta kvar pga deras kablar.

Permalänk
Medlem

Det här kommer nog bli ganska nischat, jag skulle inte vilja ha kablar både bakom och framför moderkortet, dubbel risk att en kabel ligger emot någonting. Ta hellre bort bakkåpan för moderkortet, eller ja ta bort alla kåpor i chassin, dom är bara i vägen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det är som sagt svårt att se djup i en bild framifrån vilket är varför jag nämnde vinkel. Ser ut att vara ok med utrymme där till höger men känns ändå som det skulle bli tajt med en 24pin där då de ofta inte vill böjas så mycket framförallt Corsairs.

Blir kanske än mer tajt om SSDerna ska sitta kvar pga deras kablar.

Det skulle inte bli något problem ens med Corsairs helveteskablar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här kommer nog bli ganska nischat, jag skulle inte vilja ha kablar både bakom och framför moderkortet, dubbel risk att en kabel ligger emot någonting.

What

Permalänk
Medlem

Ganska stor miss att inte kombinera detta med vettiga 90-graders böjar

Permalänk
Medlem

Eh. Då är det bäst för de att psu också inte är lika bred, är ju väldigt ont om plats på sidan.

Många chassin som inte heller är byggda för detta så

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska stor miss att inte kombinera detta med vettiga 90-graders böjar

Jag är inte säker på att det hade blivit bättre. Lär bli en rätt snäv böj för att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kan se vad han menar. Vissa utvecklare har oförskämt lite utrymme mot bakplåten som kan, om man har otur, skada kablarnas "plasthuvuden" i och med att de kommer sticka ut lite mer när de är vända åt det hållet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Synd att fläkten är riktad mot golvet och ska suga i sig dammig luft istället för att kunna ha naturlig konvektion inuti datorchassit (fläkt uppåt).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nischat, men kul för de som vill ha det. Kan tänka mig att det försvårar eventuella byten av chassin då man måste ha ett som är kompatibelt med sitt icke-standard agg.
En fördel med standard är att sladdarna alltid sitter åt samma håll även vid rotation, detta agg har bara en konfiguration - om man inte vill ha sladdarna utåt dvs. Iofs ännu lättare att koppla i dom då.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett bra val, dock så blir det inte bra för min setup kom jag precis på innan jag klickade på köpa knappen (eventuellt håller mitt 10 år gamla Corsair 1000i på ge upp).

Har alla fläktar som in (3st 120, 2st 140) 0 fläktar ut då det finns så mycket öppningar för luft att tryckas ut. Men med denna setup trycks även luft genom nätagget då jag har fläkten uppåt, istället för ner mot golvet :/ tror att det skulle bli en del varmare i chassiet om jag kör med denna :/ men för dom som har mer normal setup är ju detta ett ikke problem..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Kan se vad han menar. Vissa utvecklare har oförskämt lite utrymme mot bakplåten som kan, om man har otur, skada kablarnas "plasthuvuden" i och med att de kommer sticka ut lite mer när de är vända åt det hållet.

Fast personen i fråga talar ju om moderkortsplåten och nätaggskablar har väl dragits bakom den i mer än ett årtionende utan besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Kan man inte då ha fläkta(r) som blåser luften genom agget och ut ur lådan när man nu inte har kablar ivägen?

Tänker du såhär?

Har sett äldre nätaggregat som endast haft en 80mm fläkt som utblås.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Synd att fläkten är riktad mot golvet och ska suga i sig dammig luft istället för att kunna ha naturlig konvektion inuti datorchassit (fläkt uppåt).

Mitt chassi har dammfilter där nätagget sitter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Har alla fläktar som in (3st 120, 2st 140) 0 fläktar ut då det finns så mycket öppningar för luft att tryckas ut. Men med denna setup trycks även luft genom nätagget då jag har fläkten uppåt, istället för ner mot golvet :/

Hur menar du?
Har du idag fläkten uppåt med agget monterat i botten? Isåfall då har du ju rent tekniskt redan en ”ut-fläkt” i nätagget

Och du har en poäng i att om du vill fortsätta ha den layouten så kommer det inte funka bra med det här agget: kontakterna kommer ju hamna på fel sida.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hur menar du?
Har du idag fläkten uppåt med agget monterat i botten? Isåfall då har du ju rent tekniskt redan en ”ut-fläkt” i nätagget

Och du har en poäng i att om du vill fortsätta ha den layouten så kommer det inte funka bra med det här agget: kontakterna kommer ju hamna på fel sida.

ja precis, dock spinner inte fläkten upp någon gång när jag spelar men trycket gör att det tar sig ut den vägen åtminståne.
Jo precis, skulle ju få plats, men lär behöva extenders haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

Tänker du såhär?
<Uppladdad bildlänk>
Har sett äldre nätaggregat som endast haft en 80mm fläkt som utblås.

Exakt så!

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

Mitt chassi har dammfilter där nätagget sitter

Ja, ett filter hjälper men är bara ett plåster på problemet. Inte bara blir den semipassivakylningen lidande men det blir även skitigare trots filter.

Jag ska dock vara tydlig, kylningen är för mig den stora grejen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, ett filter hjälper men är bara ett plåster på problemet. Inte bara blir den semipassivakylningen lidande men det blir även skitigare trots filter.

Jag ska dock vara tydlig, kylningen är för mig den stora grejen.

Det är åtminstone fördel om man har semipassivt kylt nätagg.
Lite beroende på temperaturer och belastning så kanske det inte är så ofta fläkten behöver snurra.
Om den står still bidrar den inte till att dra in damm på samma sätt som en fläkt som alltid snurrar.
Speciellt när fläkten sitter i botten som insug.
Om man nu inte har ett chassi med rejält höga fötter eller monterad under skrivbordet eller dyl (ovanför golvet).