AMD Ryzen 7000 för bärbara dubblerar prestandan mot Ryzen 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Finns ju en del som undervoltar och ibland t.o.m. får ut mer prestanda för de har längre till uppsatta temperatur och effekt-tak.

Men i vissa fall kan lägre spänning innebära att man måste sänka frekvenser och/eller får ett instabilt system.

"Påverkar spänning prestanda?"
Nej, men ja ...

Spänningen påverkar inte prestandan direkt. Spänningen påverkar maxfrekvens som man kan nå stabilt, vilket påverkar prestanda. Kanske en obetydlig skillnad, men inte när originalpåståendet var att spänningen sänker prestanda trots höga frekvenser.

Vid samma frekvens är prestandan samma, oavsett vilken spänning man lyckas nå den frekvensen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jäklar vilket mischmasch

Det ger en ganska tydlig bild av hur flexibel amds cpu är

Jag skulle snarare vilja påstå att de återanvänder mycket från tidigare generationer under nytt namn, produkterna är även tillverkade i olika noder (4nm, 5nm, 6nm, 7nm) vilket med tanke på den tidigare kretsbristen kanske inte framstår som främmande.
Det är allt från zen2 till zen4 så det gäller att ha koll på vad man köper om man söker något speciellt men för den stora massan spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Spänningen påverkar inte prestandan direkt. Spänningen påverkar maxfrekvens som man kan nå stabilt, vilket påverkar prestanda.

Precis.
Det var det jag menade med "Nej, men ja" svaret.

Men jag tycker att du formulerade det på ett bra sätt.

Ibland är det svårt att uttrycka sig på ett sätt så dels poängen går fram och samtidigt undvika att göra en wall of text.

Men du verkar ha gåvan att både kunna uttrycka dig tydligt och kort och koncist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag skulle snarare vilja påstå att de återanvänder mycket från tidigare generationer under nytt namn, produkterna är även tillverkade i olika noder (4nm, 5nm, 6nm, 7nm) vilket med tanke på den tidigare kretsbristen kanske inte framstår som främmande.
Det är allt från zen2 till zen4 så det gäller att ha koll på vad man köper om man söker något speciellt men för den stora massan spelar det ingen roll.

Går man efter bilden du postade innan så är det väl framförallt Ryzen 7020 series man vill undvika.
'Kul' att köpa en Ryzen 7000 serie och så får man en gammal Zen 2 som man kunnat köpa för 4 år sen.

Ryzen 7030 series är åtminstone Zen 3, men med Vega grafik och DDR4 låter det också som ett tråkigt val för en ny dator.

Ryzen 7035 series och uppåt verkar ändå okej.
Men är det något specifikt man vill ha så är det bäst att hålla koll på tabellerna.

Permalänk
Medlem

Har i princip bestämt mig, då jag ändå behöver en ny laptop, för en med 7840HS. Det spelande jag kommer göra på den kommer 780M i den räcka gott och väl och i övrigt räcker 8 kärnor.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Snubb1:

Jag skulle snarare vilja påstå att de återanvänder mycket från tidigare generationer under nytt namn, produkterna är även tillverkade i olika noder (4nm, 5nm, 6nm, 7nm) vilket med tanke på den tidigare kretsbristen kanske inte framstår som främmande.
Det är allt från zen2 till zen4 så det gäller att ha koll på vad man köper om man söker något speciellt men för den stora massan spelar det ingen roll.

Hade det på känn, om någon kommenterar mitt inlägg så är det ungefär så

Håller med dig men är inte det också grymt flexibelt att kunna ha en sådan lineup?
För den teknikintresserade så ser man till att välja rätt, för alla övriga så öppnar det för att kunna ha andra prioriteringar. Sen kan man fundera på om det verkligen behövs så många varianter för att täcka in varje tänkbart hål av marknaden. Det är ju trots allt uppenbart att tillverkarna/konsumenterna nappar på fragmenteringen som är väldigt genomgående för laptops. Tydligen så måste det finnas en kompromiss för varje givet tillfälle och varje given prispunkt. Hade konsumenterna inte nappat på det så hade det inte sett ut så.

Jag borde kanske använt ”lineup” istället för cpu, men bara kanske..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på en laptop med 7840. Bör gå att spela enklare spel på den med.
Hoppas på en thinkpad som inte kostar allt för mycket

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Över 5GHz... jag undrar när första vattenkylda "laptopen" kommer. Där man måste ha med sig en extern kylare och koppla in. Ungefär som de externa dvd-läsarna.

Det har funnits i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Gissar på att det är 2x TDP mot 6000-serien också.

Ryzen 7000HX för laptop är specificerat för 45W till 75W+
Ryzen 6000HX för laptop är specificerat för 45W+

Så prestandan avgörs av tillverkarens val.
TDP blir därmed om tillverkaren nu väljer att öka effekt budget +60% för ökad prestanda = ökat pris.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

När kan vi förvänta oss bärbara med iaf 7040-serien? Någon aning om vilka som kommer dyka upp?