Snabbguide: Uppdatera firmware på Samsung 980 Pro

Permalänk
Melding Plague

Snabbguide: Uppdatera firmware på Samsung 980 Pro

En äldre firmware-version riskerar förstöra SSD-enheter av modellen Samsung 980 Pro. Vi hjälper dig kika vad du har och uppdatera till en säker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu klagar jag inte på SweClockers (tvärt om, bra att ni skriver guide!), men, vad gör man om man sitter på någon form av Linux och inte har lust att installera Windows?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nu klagar jag inte på SweClockers (tvärt om, bra att ni skriver guide!), men, vad gör man om man sitter på någon form av Linux och inte har lust att installera Windows?

Har samma SSD fast på en Mac. 🙂

Permalänk

Det Samsung kan göra för att rädda sitt anseende nu är att ge 10 års garanti på sina diskar. Vi glömmer aldrig Samsung 840 ssd buggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nu klagar jag inte på SweClockers (tvärt om, bra att ni skriver guide!), men, vad gör man om man sitter på någon form av Linux och inte har lust att installera Windows?

Finns firmware nedladdningar på deras hemsida också, dock en .ISO, så jag är osäker hur det fungerar. Bootbar iso kanske?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av NodCommander:

Nu klagar jag inte på SweClockers (tvärt om, bra att ni skriver guide!), men, vad gör man om man sitter på någon form av Linux och inte har lust att installera Windows?

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte är helt säker. Det går att ladda ned aktuell firmware-version som .iso-fil och skapa bootbar USB, men jag vet inte om det är ett alternativ eller om det finns bättre/smidigare sätt att göra det.

Skrivet av EntropyQ3:

Har samma SSD fast på en Mac. 🙂

Precis som @m4gnify nämnde går det att ladda ned en .iso-fil lite längre ned på sidan, som går att göra en bootbar USB-sticka med (eller i värsta fall bränna till CD om det inte funkar). Jag är lite osäker på om det går bra med "vilken som", eftersom en del av de andra versionerna har Mac-specifika versioner där.

Dessvärre har jag ingen Mac inom räckhåll att experimentera med förrän tidigast nästa vecka, men om det är någon som sett någon guide, eller kanske själv vet hur man gör, ta gärna kontakt med mig så kanske det går att ordna något kompletterande Det gäller självklart även Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nu klagar jag inte på SweClockers (tvärt om, bra att ni skriver guide!), men, vad gör man om man sitter på någon form av Linux och inte har lust att installera Windows?

Gå till en kompis och hans dator

Permalänk
Medlem

Trodde guiden skulle vara mer än bara det uppenbara. Att uppdatera genom samsung magican är verkligen löjligt enkelt. Svårt att se hur det skulle kunna bli fel.

Men kanske hjälper det någon som har tummen rejält mitt i handen?

Kanske en bättre ide hade varit focus på de som inte har pc eftersom där kan det vara mycket svårare. Vet inte om det finns andra sätt för dom, tex en bootbar usb sticka med rätt kod/program som startar automatiskt eller nära nog.

Hand hållning genom ett uppenbart program känns inte riktig swec nivå känner jag. Tror alla som läser denna tråd kan navigera och lösa att uppdatera i samsung magican lekande lätt men kliar sig nog i huvudet om de sitter på tex mac.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Gå till en kompis och hans dator

Inte så speciellt hållbart eller skalbart att underhålla en produkt på det viset.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hade redan senaste Firmware på mina.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Köpte min 27/11 -22 så jag orkar inte plocka ur den från min ps5a.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag att köra firmware 2B2QGXA7, fungerar så bra så... YOLO!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Beställde SSD igår. Brukar köra Samsung, men nu har jag fått dåliga vibbar så det blev en Seagate Firecuda 530.

Permalänk

Läste om det här problemet precis efter jag fått hem min i förrgår. Byggde klart min dator och laddade ner Samsung Magician. Det visade det sig att den senaste versionen av firmware var redan installerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Tacka vet jag att köra firmware 2B2QGXA7, fungerar så bra så... YOLO!

2B2QGXA7 verkar dock ha en del prestandaproblem relaterat till SLC-cachen, många som rapporterat om långsamma skrivhastigheter som fixades genom att uppdatera till 3B2QGXA7. Så det kan ändå vara en bra idé att uppdatera till den senaste firmwaren.

Permalänk
Medlem

Skumt, köpt min för ett bra tag sedan och det va redan nya inne.

Kan win update lägga in det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Skumt, köpt min för ett bra tag sedan och det va redan nya inne.

Kan win update lägga in det?

Nej, win-update uppdaterar inte firmware.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nej, win-update uppdaterar inte firmware.

Inte SSD:er, men jag har lärt mig att Windows Update kan uppdatera BIOS:en numera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte SSD:er, men jag har lärt mig att Windows Update kan uppdatera BIOS:en numera

Jasså? Vilken dator/moderkort har stöd för det via win-update?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jasså? Vilken dator/moderkort har stöd för det via win-update?

HP https://support.hp.com/us-en/document/c07009542 https://www.tenforums.com/drivers-hardware/177432-hp-systems-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Känns riskabelt att gå den vägen. Tänker på vad som händer om ström kopplas ut och/eller batteri dör under tiden uppdateringen körs.. förhoppningsvis har de någon spärr som kontrollerar batterinivå innan den körs igång.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Känns riskabelt att gå den vägen. Tänker på vad som händer om ström kopplas ut och/eller batteri dör under tiden uppdateringen körs.. förhoppningsvis har de någon spärr som kontrollerar batterinivå innan den körs igång.

Det här anses bl a från Lenovo Premier Support vara ett problem ja, att Windows Update uppdaterar BIOS.
Inte minst i kombination med att tillverkarens eget program för uppdateringar också samtidigt kan installera en BIOS-uppdatering. Här behöver det inte ens handla om batteriet för att det ska bli fel.

Råkade själv ut för det när jag arbetade med en helt ny Thinkstation P620, blev att byta moderkort på den (garanti) då inget annat hjälpte. Även kollegorna har råkat ut för liknande flera gånger, med moderkortsbyten som följd.
Det här var något OT, men ändå. Har nog inte sett att Win update någonsin uppdaterat firmware i någon SSD än så länge.

Sen när det gäller den aktuella artikeln/området måste jag berömma Swec-redaktionen i hur de gjort kring detta (och även flera andra områden):
Rapporterar om nyheter som är dator/-teknik-/hårdvarurelaterade, uppdaterar och följer upp, samt även visar/informerar vad man som användare kan göra.
Alltså både information, uppföljning och utbildning.

Även om många här säkert redan visste om hur man gjorde, så hjälpte det säkert någon.

När det gäller nyheter och aktuell information är det bra att Swec uppmärksammar sådant, det är långt ifrån alla som har tid att leta runt på div olika sidor regelbundet. Ett besök på Swec brukar räcka för att få info om vad som är aktuellt.

Permalänk
Medlem

Sitter med en OEM MZVL21T0HCLR-00B00 Samsung SSD PM9A1-00B00.

Tyvärr ingen FW till denna så denna är dödsdömd=(

Hittade en tråd om ny FW men fattar nada hur man gör.
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/zyix9i/samsung...

Verkar inte säkert heller.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Sitter med en OEM MZVL21T0HCLR-00B00 Samsung SSD PM9A1-00B00.

Tyvärr ingen FW till denna så denna är dödsdömd=(

Hittade en tråd om ny FW men fattar nada hur man gör.
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/zyix9i/samsung...

Verkar inte säkert heller.

Sitter disken i datorn den köptes med? Har inte tillverkaren en uppdatering på sin sida?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Sitter disken i datorn den köptes med? Har inte tillverkaren en uppdatering på sin sida?

Den satt i min bärbara vid köpet och jag har frågat på tillverkarens forum så förhoppningsvis släpper dom en ny FW.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

För de som kör någon Linux version, kolla på LVFS https://fwupd.org/lvfs/devices/
Ganska säker på att Samsungs diskar finns med på supporterade listan.
Vet att "OEM" versioner av Samsungs diskar finns med där iaf.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Nu klagar jag inte på SweClockers (tvärt om, bra att ni skriver guide!), men, vad gör man om man sitter på någon form av Linux och inte har lust att installera Windows?

Jag laddade ner deras firmware-iso och bootade en av mina servrar med den Länk till ISO

En av mina diskar hade den dåliga firmwaren. Båda diskarna uppdaterades så snabbt att jag trodde nåt var fel, så jag bootade upp imagen igen. Men denna gång ser båda ut att ha nyare firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte är helt säker. Det går att ladda ned aktuell firmware-version som .iso-fil och skapa bootbar USB, men jag vet inte om det är ett alternativ eller om det finns bättre/smidigare sätt att göra det.

Precis som @m4gnify nämnde går det att ladda ned en .iso-fil lite längre ned på sidan, som går att göra en bootbar USB-sticka med (eller i värsta fall bränna till CD om det inte funkar). Jag är lite osäker på om det går bra med "vilken som", eftersom en del av de andra versionerna har Mac-specifika versioner där.

Dessvärre har jag ingen Mac inom räckhåll att experimentera med förrän tidigast nästa vecka, men om det är någon som sett någon guide, eller kanske själv vet hur man gör, ta gärna kontakt med mig så kanske det går att ordna något kompletterande Det gäller självklart även Linux!

Problemet är att en "bootbar USB-sticka" hör till det förgångna. Nu sitter iofs SSD:n i ett fast monterat externt Thunderbolt kabinett (vägrar att betala Applepriser för större SSDer), så jag skall prova att ansluta driven till en PC, men misstänker att inkompatibla filsystem kan sätta käppar i hjulet. Testar på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

Jag laddade ner deras firmware-iso och bootade en av mina servrar med den ...

Hur gör man efter att ha laddat ner filen?
Samsung Magician hittar inte den SSD jag behöver uppdatera (bara alla andra diskar).

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Hur gör man efter att ha laddat ner filen?
Samsung Magician hittar inte den SSD jag behöver uppdatera (bara alla andra diskar).

Du måste boota datorn med ison. Eftersom jag har mina 980 Pro stickor i en server så kunde jag boota direkt med iso filen. Har man inte den möjligheteten måste man skap eget bootbart media från filen, tex usb. Samsung har en guide för detta i firmware manualen.