AMD stryper leveranser för att hålla priserna uppe

Permalänk
Melding Plague

AMD stryper leveranser för att hålla priserna uppe

I samband med AMD:s årsrapport medger VD:n Lisa Su att bolaget till följd av fyllda försäljningskanaler håller igen med Ryzen och Radeon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken skräll.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hur var det, skulle jag uppgradera nu? Nej!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Et tu, Lisa?

Permalänk
Medlem

Det är bara att hoppas att majoriteten håller hårt i dollarna nu. vilket enligt mig är sannolikt. Dom kan få hålla på sina lager tills det kostar mer än det smakar och sätter rimliga priser. Behöver nuvarande kort kosta så mycket som dom gör. så kanske man till nästa eller nästnästa generation satsa på effektivitet för både el och kretsarea, och prestanda per krona till rimliga priser. man kan ju drömma iaf.

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Mycket vill ha mer.

*Alla vill ha mer 😉

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Det är så det fungerar och finns det mycket konkurrens så passar en annan aktör på.

Det jag tycker är tråkigt just nu är att innan har det varit mycket flameware på forum vilken hårdvara som är bäst. Nu tycker dock många som mig att typ alla aktörer säljer överprisade prylar med marginall förbättring.

Så tillverkare lanserar produkt X, man klagar på att man anser att produkten inte är så bra och den är väldigt dyr. Någon frågar vilken produkt rekommenderar du istället? Och man står där helt paff och kan inte rekommendera något. hehe

Permalänk
Medlem

Känns som de här bolagen behöver en s.k. "reality check"...

Permalänk
Medlem

surpisedpikachu.png

Permalänk
Medlem

Börjar likna en kartell. Det verkar ju knappt finnas någon direkt konkurrensen. Båda företagen tittar på varandra, nickar lite och håller priserna stadiga så de kan ta ut rejäla marginaler. Alla produkterna är lite väl lika prestanda/peng, med lite premium pålägg för NVIDIA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Känns som de här bolagen behöver en s.k. "reality check"...

Du behöver nog en ”reality check”.
Vad är ett företags primära uppgift? Att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ju större vinst, desto mer pengar kan man återinvestera i bolaget.

Deras R&D kostar extremt mycket pengar och vill man föra företaget framåt som marknadsledare, ja, då måste man ha en så hög vinstmarginal som möjligt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Men alltså vilken skitartikel. Lagren växer och då trappar man ner produktion för att man inte ska få allt för mycket osålda varor som kostar pengar.

Helt normalt för alla företag

Permalänk
Medlem

Så ett företag beter sig som ett företag. Inte mkt i det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Börjar likna en kartell. Det verkar ju knappt finnas någon direkt konkurrensen. Båda företagen tittar på varandra, nickar lite och håller priserna stadiga så de kan ta ut rejäla marginaler. Alla produkterna är lite väl lika prestanda/peng, med lite premium pålägg för NVIDIA.

Nvidia är lite för stora och har blivit lite större de senaste åren. Dom sätter ribban med prissättning, AMD har inte så mycket val med att följa efter. Att sänka priserna enormt så att varorna flyger av hyllorna sker nog först när det finns konkurrens på riktigt. Det lär väl bli the pro market och datacenter först, att försöka rucka på Nvidia, tror jag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Känns som de här bolagen behöver en s.k. "reality check"...

Eller bara släppa mer och mer = dumpa marknaden.

Man bör nog veta vad "reality check" betyder innan man tar det i sin mun

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du behöver nog en ”reality check”.
Vad är ett företags primära uppgift? Att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ju större vinst, desto mer pengar kan man återinvestera i bolaget.

Deras R&D kostar extremt mycket pengar och vill man föra företaget framåt som marknadsledare, ja, då måste man ha en så hög vinstmarginal som möjligt.

Nej, det behöver jag inte och inte av dig vem du nu är...

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart att de håller igen på nya produkter så länge lagren på gamla produkter är för stora. Vore ju tjänstefel att göra något annat.

Permalänk
Medlem

Att bokstavligen strypa "marknaden" i en lågkonjunktur kan få konsekvenser i framtiden, grafikkortsmarknaden bygger på att föräldrar har råd att köpa kort till sina snorungar istället för en gamestation. Desktop marknaden hade annars dött helt för 10 årsedan.
Sen är frågan varför AMD är nöjda att harva runt 15% av marknaden (steam) och oftast i de lägre segmenten.
Har också alltid varit en av AMDs akilleshäl när de väl får en produkt som säljer har de alltid blivit överraskade och är först när produkten är ointressant produktionen har kommit ikapp.

Permalänk

Men allt är ju Miningens fel odiskutabelt.
Sa ni jö !

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du behöver nog en ”reality check”.
Vad är ett företags primära uppgift? Att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ju större vinst, desto mer pengar kan man återinvestera i bolaget.

Deras R&D kostar extremt mycket pengar och vill man föra företaget framåt som marknadsledare, ja, då måste man ha en så hög vinstmarginal som möjligt.

Tjäna så mycket pengar som möjligt - ja. Men inte till vilket pris som helst. När ska antimononopol myndigheter bli trötta på dem? Kan man inte hälsa på dem och förklara att kartell bildning är olagligt och att man kan bli uppstickande i många små företag för detta.

Permalänk
Medlem

Tycker nästan det är bra att AMD har lite mer hälsosamma marginaler än förr när de sålde allt till reapriser

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Känns som de här bolagen behöver en s.k. "reality check"...

Det är ju just det att om mainstream har tröttnat så kan det ju bli en ond cirkel av mindre mängd folk som köper nya spel, så då blir spelstudio allt mindre sugna. och kommer mer spel på anda plattformar så är cirkeln där.

Det kommer ju sjukt mycket nya spel hela tiden så den risken är ändå minimal men det är ändå en risk.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

För något år bara sedan var det ett ständigt bölande på detta forum om hur intel och nvidia tog ockerpriser.. Men nej det skulle aldrig de vita riddarna AMD göra

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Bara hoppas Intel kommer ifatt, blir svårare om de är tre, den som har störst lager blir mer eller mindre tvingad att sänka då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Nvidia är lite för stora och har blivit lite större de senaste åren. Dom sätter ribban med prissättning, AMD har inte så mycket val med att följa efter. Att sänka priserna enormt så att varorna flyger av hyllorna sker nog först när det finns konkurrens på riktigt. Det lär väl bli the pro market och datacenter först, att försöka rucka på Nvidia, tror jag.

Oki, så det är nVIDIA´s som bestämmer "tvingar" AMD att sätta dom priserna som dom gör.

Det är väl snarare så att AMD inte längre är den underdog/lågpris alternativ som dom va tidigare då dom inte kundre konkurera med prestanda utan då la sig på en lägre prisnivå. Nu har AMD produkter som är lika eller lite bättre än både nVIDIA och Intel så då gör dom som dom flesta företag = tjäna pengar.

Att ha mängder av produkter på lager är i dom flesta fallen bara en stor kostnad

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Eller bara släppa mer och mer = dumpa marknaden.

Man bör nog veta vad "reality check" betyder innan man tar det i sin mun

Hej Bengt-Arne, först vill jag bara säga att jag inte uppskattar när du på ett besserwisser-sätt antyder att jag inte skulle förstå vad en reality check skulle kunna betyda. Trist att se.

Med det sagt, min kommentar med "reality check" syftade inte på det fundamentala med hur en marknadsekonomi fungerar med tillgång och efterfrågan. Istället hur att denna värld och dess konsumenter som potentiellt ska kunna köpa dessa grafikkort förmodligen inte kan eller kommer kunna göra det till de priser som de här företagen har vant sig vid och detta pga inflation, ökande energipriser, stigande räntor, krig/osäkerhet, etc. De kan sitta där och hålla på sina lager och förmodligen enorma marginaler men det kommer till en punkt när deras minskande försäljning kommer att påverka deras resultat tillräckligt mycket att de måste inse att enda sättet att fortsätta är att acceptera de lägre marginaler som de hade före kretsbrist och covid. Därav "reality check".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Oki, så det är nVIDIA´s som bestämmer "tvingar" AMD att sätta dom priserna som dom gör.

Det är väl snarare så att AMD inte längre är den underdog/lågpris alternativ som dom va tidigare då dom inte kundre konkurera med prestanda utan då la sig på en lägre prisnivå. Nu har AMD produkter som är lika eller lite bättre än både nVIDIA och Intel så då gör dom som dom flesta företag = tjäna pengar.

Att ha mängder av produkter på lager är i dom flesta fallen bara en stor kostnad

AMD har inte produkter som är "bättre" än Nvidia den här generationen. Se ovan om att maxa vinst för research and development. De har inte tagit ifatt nåt på RT-fronten och Nvidia började den här generationen med prestanda och pris-ribba, AMD är en del under men hela segmentet (diskreta GPUer) är långt över vad de var för några år sedan. AMD har lagt sig under i pris, inget är i närheten av 4090 vare sig i prestanda eller pris, men de kan inte dumpa priserna tror jag, speciellt inte när förra genen kanske finns en del kvar i lager.

Hade de varit ens i närheten av lika stora på marknaden så hade de haft mer autonomi och det hade blivit mer konkurrens. Som det är nu kan de inte dumpa priser om gamers ändå väljer Nvidia och den professionella marknaden sitter fast i Nvidia-specifika tekniker.

Det är allt GPU-marknaden handlar om eg. Det finns ingen reell konkurrens på nåt plan och Nvidias research and devel är en synnerligen välgödd katt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du behöver nog en ”reality check”.
Vad är ett företags primära uppgift? Att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ju större vinst, desto mer pengar kan man återinvestera i bolaget.

Deras R&D kostar extremt mycket pengar och vill man föra företaget framåt som marknadsledare, ja, då måste man ha en så hög vinstmarginal som möjligt.

Jo, men tar man ut såpass höga marginaler att folk slutar köpa ens produkter är man väl ute lite på fel spår, eller?

Att dom tar ut svin höga marginaler vet alla så det behöver vi i över huvud taget inte diskutera i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vilken skräll.

Det är en ganska stor skräll att Lisa talar sanning om något