Permalänk
Medlem

Koppla SNES till LG Oled

Hej
Har nyare LG OLED65CX6LA och undrar hur kan jag använda Super Nintendo på den. Har kopplat in den med vanlig antenn som vanligt men går ingen bild

Permalänk
Medlem

Hmm, har moderna TV-apparater ens stöd för analog mottagning? Kanske är där problemet ligger, att den endast har stöd för digital mottagning. Fungerar det inte via RF skulle jag prova kompositvideo via aktiv adapter till HDMI. Eller, om än avsevärt dyrare, köpa en ny SNES med HDMI…

https://store.analogue.co/#super-nt

(Konsolerna från Analogue är grymma. Äger både Super Nt och Mega Sg själv, om än typ inte använt dem alls…)

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Har kopplat med den men får ingen bild på tv

Permalänk
Medlem

RetroTINK-5X Pro är säkert bra, den tar diverse olika videosignaler in och ger HDMI ut till tv.

Problemet brukar vara att nya tv inte stöder den låga bildupplösning som gamla konsoler exempelvis SNES har 256×224, så därför behöver man en liten dosa som RetroTINK som skalar upp bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Hmm, har moderna TV-apparater ens stöd för analog mottagning? Kanske är där problemet ligger, att den endast har stöd för digital mottagning. Fungerar det inte via RF skulle jag prova kompositvideo via aktiv adapter till HDMI. Eller, om än avsevärt dyrare, köpa en ny SNES med HDMI…

https://store.analogue.co/#super-nt

(Konsolerna från Analogue är grymma. Äger både Super Nt och Mega Sg själv, om än typ inte använt dem alls…)

De har stöd verkar det som för man kan ändra mellan digital och analog men när jag söker på analog så hittar den inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

RetroTINK-5X Pro är säkert bra, den tar diverse olika videosignaler in och ger HDMI ut till tv.

Problemet brukar vara att nya tv inte stöder den låga bildupplösning som gamla konsoler exempelvis SNES har 256×224, så därför behöver man en liten dosa som RetroTINK som skalar upp bilden.

Den var dyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Den var dyr

Jag köpte själv en retrotink till mitt n64, funkar klockrent och jag har aldrig haft så bra bild på en LCD TV förr.

Har du fler retrokonsoller slipper du köpa fler adaptrar.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Den var dyr

Ja, det stod ju ingen budgetbegränsning i första inlägget, bara hur kopplar man in SNES och då har du fått de två bästa lösningarna presenterade (Analogue Super Nt och RetroTINK-5X Pro).

Det finns billigare RetroTINK-modeller om det saknas pengar i plånboken, det är bara att surfa runt där på webbplatsen, men då har de inte lika många finesser. Om det å andra sidan både finns pengar och tålamod att vänta så är en ny RetroTINK-modell under utveckling (RetroTINK 4K-Pro).

Permalänk
Permalänk
Medlem

använder du analog ingång till nått annat? har du gjort en kanalsökning med det igång?

Permalänk
Medlem

Jag har inte själv testat, men enligt andra på internet ska man undvika såna billiga adaptrar. I bästa fall får man bara problem med hög input lag, i värsta fall funkar de inte alls.

Försök hitta en Retrotink 2X mini istället, köpte min för ett par år sen för runt en tusenlapp.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

använder du analog ingång till nått annat? har du gjort en kanalsökning med det igång?

Det gjorde jag på min äldre samsung smart tv och den hittade Nintendo men lyckades inte pä LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Det gjorde jag på min äldre samsung smart tv och den hittade Nintendo men lyckades inte pä LG

Nya TV apparater och skärmar har inte stöd för gamla lågupplösta signaler längre, gränsen brukar gå vid 480p tyvärr. Du behöver en adapter med inbyggd uppskalning.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850