Högre videokvalitet med Nvidia RTX anländer i Chrome

Permalänk
Melding Plague

Högre videokvalitet med Nvidia RTX anländer i Chrome

Webbläsaren Chrome blir först ut med stöd för RTX Video Super Resolution, som tar tekniken från DLSS till strömmande videomaterial.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant. Är det samma modell eller har de en (eller flera) som är enbart för video? Jag tänker mig att skillnaden mellan spel och video är väldigt stor ändå på låg nivå. Spel har framför allt aliasing som man vill bättra på, men video har främst komprimeringsartefakter och blur.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nu väntar man bara på uppdaterade drivrutinen för att kunna testa detta fullt ut.. gimmick or not .. time will tell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Intressant. Är det samma modell eller har de en (eller flera) som är enbart för video? Jag tänker mig att skillnaden mellan spel och video är väldigt stor ändå på låg nivå. Spel har framför allt aliasing som man vill bättra på, men video har främst komprimeringsartefakter och blur.

DLSS har temporal information (föregående bildrutor och information från renderingsmotorn om vad som är sannolikt nästkommande rutor), sedan använder DLSS AI för att sortera informationen på ett optimalt sätt för att skala upp bilden till en mer högupplöst sådan (medan FSR 2 använder en algoritm istället för AI). För video så blir det svårt att ha den temporala information som krävs för att det ska vara samma modell. Kanske påminner detta mer om DLSS 1.0 (?), som ju helt ärligt var otroligt dåligt. Inser att detta blir något mansplainigt...förlåt.

För övrigt från artikeln:

Citat:

Tekniken skulle i teorin kunna vara agnostisk källan och fungera med strömningstjänster som Netflix, vilket skulle göra det möjligt att betala för ett billigare abonnemang och skala upp till en högre "dyrare" upplösning.

Jag tror vi ska sitta lugnt i båten. Jag skulle vara direkt chockad om detta är så bra så den ersätter mer högupplöst källmaterial.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Coolt !!

... tycker dock inte att bilderna ser ut att tala sanning.
4K versionen ser smått fantastisk ut, men man vill ledas att tro att 1080p är rent skräp - vilket det inte är. Den 1080p de visar ut i bilderna ser snarare ut som någon sämre 720p version.

Tror de flörtar lite väl mycket marknads materialet här :/

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Novdid:

DLSS har temporal information (föregående bildrutor och information från renderingsmotorn om vad som är sannolikt nästkommande rutor), sedan använder DLSS AI för att sortera informationen på ett optimalt sätt för att skala upp bilden till en mer högupplöst sådan (medan FSR 2 använder en algoritm istället för AI). För video så blir det svårt att ha den temporala information som krävs för att det ska vara samma modell. Kanske påminner detta mer om DLSS 1.0 (?), som ju helt ärligt var otroligt dåligt. Inser att detta blir något mansplainigt...förlåt.

Nä, det är ju sant, motion vectors är väl inte riktigt något man har i video (vad jag vet, kan mycket väl vara fel). Fast du kan ju ha tillgång till hela nästa bildruta utan problem, bara lägga till en frame latency vilket inte lär vara något problem för video.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, det är ju sant, motion vectors är väl inte riktigt något man har i video (vad jag vet, kan mycket väl vara fel). Fast du kan ju ha tillgång till hela nästa bildruta utan problem, bara lägga till en frame latency vilket inte lär vara något problem för video.

Motion vectors är hur alla moderna codecs fungerar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, det är ju sant, motion vectors är väl inte riktigt något man har i video (vad jag vet, kan mycket väl vara fel). Fast du kan ju ha tillgång till hela nästa bildruta utan problem, bara lägga till en frame latency vilket inte lär vara något problem för video.

Skrivet av Nioreh83:

Motion vectors är hur alla moderna codecs fungerar

Ja ni har ju helt rätt. Visst kan man ha information både bakåt och framåt. Undrar dock hur lösningen hanterar klipp i videon osv. Det kommer säkert komma en massa tester att gotta ner sig i förutom att testa det själv med usla lågupplösta YT-klipp.

Permalänk
Medlem

Det där exempelklippet måste ju vara fejk, kollar man på trappan en bit bort frammåt slutet så finns det ju ingen som helst trappinfo-kvar, medans den uppskalade visar en så gott som perfekt trappa utan tillstymmelse av aliasing eller andra fel, har väldigt svårt att tro att en uppskalare skulle lyckas med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det där exempelklippet måste ju vara fejk, kollar man på trappan en bit bort frammåt slutet så finns det ju ingen som helst trappinfo-kvar, medans den uppskalade visar en så gott som perfekt trappa utan tillstymmelse av aliasing eller andra fel, har väldigt svårt att tro att en uppskalare skulle lyckas med det.

Skulle inte säga "måste", just eftersom det inte handlar om uppskalning i traditionell mening utan någon form av "AI-omtolkning" av bilden.

Däremot tänker jag mig att om det här exemplet fungerade såhär bra så finns det anledning att misstänka att det ibland kan gå väldigt fel också. Just om man extrapolerar så mycket utifrån bristfällig grund så lär det ju ibland vara fel, och att då något i bilden plötsligt kan bytas ut när konflikterande detaljer blir synliga i originalbilden...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gurrrra:

Det där exempelklippet måste ju vara fejk, kollar man på trappan en bit bort frammåt slutet så finns det ju ingen som helst trappinfo-kvar, medans den uppskalade visar en så gott som perfekt trappa utan tillstymmelse av aliasing eller andra fel, har väldigt svårt att tro att en uppskalare skulle lyckas med det.

Det är faktiskt möjligt att göra det, kravet är att uppskalningsalgoritmen är tillräckligt träffsäker med att identifiera distinkta "objekt" i scenen och göra en tillräckligt bra uppskattning hur objekten rör sig mellan frames.

Just trappan lär vara relativt enkelt att hantera i denna scen då den inte har någon rotation/translation/skalning relativt omgivningen. Man har då "samma" suddiga trappa över flertalet frames, kombineras detta kan det utnyttjas till att lura ut vad som borde vara "mjukt" (t.ex. mönstret i mitten av trappen) kontra vad som borde vara "hårt" (skarpa linjer, t.ex. de vertikala kanterna på trappan).

Gissar att uppskalningsalgoritmen bygger sin egen idé om individuella objekt i scenen. Är ingen expert på videoformat, men förstår jag rätt där identifierar inte dessa individuella objekt utan man kodar hur kvadratiska, axis-aligned, block rör sig mellan frames (flera objekt kan befinna sig i ett sådant block och samma objekt kan befinna sig i flera sådana block).

Finns ju "AI" (algoritmer för datorseende) som är väldigt bra på att identifiera individuella objekt i en scen, gissningsvis används det av "RTX Video Super Resolution".

Kort och gott, uppskalaren kan använda information från flera frames för att kunna återskapa scener med skarpare objekt i varje enskild frame. Det kräver dock träffsäker identifiering av individuella objekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra lösning för att sänka bandbredden för allmänt strömmat material! Ungefär hur en tv skalar upp 1080p till 4k, fast vad jag vet gäller det bara hdmi inputs. Vore ju en lösning att använda fsr för att skala upp allt material

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är faktiskt möjligt att göra det, kravet är att uppskalningsalgoritmen är tillräckligt träffsäker med att identifiera distinkta "objekt" i scenen och göra en tillräckligt bra uppskattning hur objekten rör sig mellan frames.

Just trappan lär vara relativt enkelt att hantera i denna scen då den inte har någon rotation/translation/skalning relativt omgivningen. Man har då "samma" suddiga trappa över flertalet frames, kombineras detta kan det utnyttjas till att lura ut vad som borde vara "mjukt" (t.ex. mönstret i mitten av trappen) kontra vad som borde vara "hårt" (skarpa linjer, t.ex. de vertikala kanterna på trappan).

Gissar att uppskalningsalgoritmen bygger sin egen idé om individuella objekt i scenen. Är ingen expert på videoformat, men förstår jag rätt där identifierar inte dessa individuella objekt utan man kodar hur kvadratiska, axis-aligned, block rör sig mellan frames (flera objekt kan befinna sig i ett sådant block och samma objekt kan befinna sig i flera sådana block).

Finns ju "AI" (algoritmer för datorseende) som är väldigt bra på att identifiera individuella objekt i en scen, gissningsvis används det av "RTX Video Super Resolution".

Kort och gott, uppskalaren kan använda information från flera frames för att kunna återskapa scener med skarpare objekt i varje enskild frame. Det kräver dock träffsäker identifiering av individuella objekt.

Mja jag är skeptisk till att den är så träffsäker, jag menar det är ju stor sannolikhet att det bara skulle kunna vara en ramp ner där så att den föredrar att hitta på trappor känns rätt låg. Men jag kan ju ha fel, DLSS har ju imponerat på mig förr.

Permalänk
Medlem

Känns spontant som ett effektivt sätt att skruva upp elräkningen utan att få någon större nytta? #gubbresonemang

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Fick en demonstration av detta under CES och det såg riktigt lovande ut. Kommer verkligen göra susen för spelvideor med skräpig kvalitet!

Permalänk
Medlem

Måste underlätta att algoritmen har tillgång till det buffrade materialet en bit frammåt och "vet" exakt vad som kommer?

Permalänk
Medlem

Nvidia och Google fixar så vi får Sweclockers fredagspanel i 4K 😄

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

4K versionen ser smått fantastisk ut, men man vill ledas att tro att 1080p är rent skräp - vilket det inte är. Den 1080p de visar ut i bilderna ser snarare ut som någon sämre 720p version.

720p? Jag tyckte det såg ut som 480p, ärligt talat. De kommer säkert försvara sig med att videon bara var för "illustrativa syften" och inte skulle tolkas bokstavligt. Nej, jag tror på det när jag ser det på rikitgt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Coolt !!

... tycker dock inte att bilderna ser ut att tala sanning.
4K versionen ser smått fantastisk ut, men man vill ledas att tro att 1080p är rent skräp - vilket det inte är. Den 1080p de visar ut i bilderna ser snarare ut som någon sämre 720p version.

Tror de flörtar lite väl mycket marknads materialet här :/

Dold text

Det där är kvalitén man får med 1080p, om man är en mindre kanal utan särskilda privilegier. Och då kan det även se bra mycket värre ut.

Jämför exempelvis:

1080p:
https://youtu.be/-M6UUVMyIRc

Uppskalad till 4K. Ser fortfarande ut som skit, men ändå klart bättre - även om man spelar upp den i 1080p:
https://youtu.be/gN6Qbv9Vb-E

Permalänk
Medlem

Borde ju fungera för Brave också då?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Borde ju fungera för Brave också då?

Beror på om funktionen lagts till i chromium eller Chrome. Läste inte artikeln så himla noga

Permalänk
Medlem

Tänker denna funktion skulle va najs även till Twitch, där använder de ganska konsekvent 1080p streams i e-sports turneringar ännu så (nog för att jag tycker det är tillräckligt om bandbredden osv är tillräcklig men iallafall).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Mja jag är skeptisk till att den är så träffsäker, jag menar det är ju stor sannolikhet att det bara skulle kunna vara en ramp ner där så att den föredrar att hitta på trappor känns rätt låg. Men jag kan ju ha fel, DLSS har ju imponerat på mig förr.

Fast är den det? Jag ser flera tydliga, om än suddiga, linjer i 1080p klippet. Att en AI kan tolka det som färdiga linjer är inte alls konstigt. Det är ofta där visuell igenkännings AI glänser.

Skrivet av DerpMcDerp:

Måste underlätta att algoritmen har tillgång till det buffrade materialet en bit frammåt och "vet" exakt vad som kommer?

This. Fast vet iofs inte hur viktigt just detta är. Algoritmen fungerar ju lysande med vanlig DLSS där den mycket snabbt kan lösa det, delvis med hjälp av prediktion om hur bilden kommer se ut.

Skrivet av deltascu:

720p? Jag tyckte det såg ut som 480p, ärligt talat. De kommer säkert försvara sig med att videon bara var för "illustrativa syften" och inte skulle tolkas bokstavligt. Nej, jag tror på det när jag ser det på rikitgt.

Är ju uppskalad 1080p, så helt rättvis är ju inte bilden. Ska bli spännande att titta på gamla memes som lades upp i 240p och 480p och se vad denna kan göra. Synd att den inte finns till firefox dock...