WD Black HDD eller ny SSD?

Permalänk
Medlem

WD Black HDD eller ny SSD?

Hej,

Jag tänkte höra med er vad ni tror. Jag har för närvarande en WD Black HDD där jag har spel, filmer, fotoalbum osv. Kör en 750 EVO där jag har OS och dokument.

Jag funderar på att byta ut WD Black mot en 870 EVO SATA SSD istället. Vad tror ni om det? Är det värt att göra? Jag har haft disken i några år och undrar om bildalbum, spel osv kommer ladda snabbare med 870. Är det värt skillnaden eftersom Black disken ändå är en väldigt snabb och bra HDD. Skulle behöva lite synvinklar på detta. Det är ju ändå en HDD gjord för spel osv så kanske inte blir så stor skillnad? Tänker också just när den indexerar nya bilder man först över osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Många små filer kommer gå mycket snabbare. T.ex läsa in enstaka bilder. Spel blir en marginell skillnad.

Personligen hade jag bytt för ljudvolymen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är märkligt är att det fortfarande går att köpa WD Black på t.ex Dustin för runt 1700 kr! Kostar ju fortfarande nästan lika mkt som en 870 EVO på 2TB! Hur är det möjligt när den funnits i massa år och är en HDD? Då kanske den trots allt är nästan lika bra/snabb? Eller längre livslängd. Kluven som sagt

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Det jag tycker är märkligt är att det fortfarande går att köpa WD Black på t.ex Dustin för runt 1700 kr! Kostar ju fortfarande nästan lika mkt som en 870 EVO på 2TB! Hur är det möjligt när den funnits i massa år och är en HDD? Då kanske den trots allt är nästan lika bra/snabb? Eller längre livslängd. Kluven som sagt

Det är ganska vanligt att gammal hårdvara ligger kvar på samma pris tills den tar slut i lager, särskilt när det handlar om komponenter med låg efterfrågan och låg tillgång och färre butiker som säljer den.

Så du ska nog inte fokusera så mycket på priset när det gäller WD Black HDD, jag har svårt att se någon orsak till varför någon skulle välja en sån framför en SSD. Bryr man sig inte alls om prestandan så finns det billigare HDDer, och annars köper man en SSD. Även en relativt långsam SSD som 870 EVO är ändå rejält mycket snabbare än en WD Black HDD.

Permalänk
Avstängd

Massiv skillnad i uppstart av spel mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är ganska vanligt att gammal hårdvara ligger kvar på samma pris tills den tar slut i lager, särskilt när det handlar om komponenter med låg efterfrågan och låg tillgång och färre butiker som säljer den.

Så du ska nog inte fokusera så mycket på priset när det gäller WD Black HDD, jag har svårt att se någon orsak till varför någon skulle välja en sån framför en SSD. Bryr man sig inte alls om prestandan så finns det billigare HDDer, och annars köper man en SSD. Även en relativt långsam SSD som 870 EVO är ändå rejält mycket snabbare än en WD Black HDD.

Tack så mkt för svar! Skulle du säga att jag kommer märka en signifikant skillnad om jag byter ut den mot 870 EVO när det gäller just föra över videos/bildalbum till disken samt öppna och indexera bilder samt spel?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Massiv skillnad i uppstart av spel mm

Är det verkligen en massiv skillnad i uppstart av spel mellan de bägge diskarna? WD Black ska väl ändå va just anpassad för det samt ses som en prestanda-HDD.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Det jag tycker är märkligt är att det fortfarande går att köpa WD Black på t.ex Dustin för runt 1700 kr! Kostar ju fortfarande nästan lika mkt som en 870 EVO på 2TB! Hur är det möjligt när den funnits i massa år och är en HDD? Då kanske den trots allt är nästan lika bra/snabb? Eller längre livslängd. Kluven som sagt

"Nästan lika snabb" är den iaf säkerligen inte...

Det handlar väl mer om att prisbilden påverkas av: https://www.sweclockers.com/nyhet/35570-harddiskar-pa-dekis-n...
Hårddiskar är alltmer nischat. Små modeller produceras väl nästan inte och ses generellt som ointressanta, stora modeller är intressanta för att de har bra pris per GB.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dorian1:

Är det verkligen en massiv skillnad i uppstart av spel mellan de bägge diskarna? WD Black ska väl ändå va just anpassad för det samt ses som en prestanda-HDD.

Har du ingen ssd idag?
Om du har är det ju bara att installera något på den och se själv.

Mekaniska hårddiskar är ju supersega i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Tack så mkt för svar! Skulle du säga att jag kommer märka en signifikant skillnad om jag byter ut den mot 870 EVO när det gäller just föra över videos/bildalbum till disken samt öppna och indexera bilder samt spel?

När det gäller videos, d.v.s. stora filer, så kommer båda kunna ligga nära maxprestanda, d.v.s. ca 150 MB/s för WD Black och 500 MB/s för 870 EVO. När det gäller mindre filer så kommer SSDn ha en större fördel eftersom HDDs har mycket högre åtkomsttider (de måste positionera läsarmen för varje fil).

För att starta spel så beror det väldigt mycket på spelet, det är inte alltid att det är att läsa in datan som är flaskhalsen. Så i vissa spel kan en SSD vara mycket snabbare medan det i andra knappt är någon skillnad. En HDD kommer dock aldrig vara snabbare, även en "snabb" HDD som WD Black är väldigt långsam jämfört med en SSD.

Det kan förresten vara bra att kolla upp om du inte har en ledig M.2-port på ditt moderkort. Om du har ett Asus Z170-A som det står i din signatur och du inte använder M.2-porten redan så skulle jag rekommendera att välja t.ex. en 970 EVO istället. Då får du ~3500 MB/s istället för bara 500 MB/s som 870 EVO och andra SATA-SSDer klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Hej,

Jag tänkte höra med er vad ni tror. Jag har för närvarande en WD Black HDD där jag har spel, filmer, fotoalbum osv. Kör en 750 EVO där jag har OS och dokument.

Jag funderar på att byta ut WD Black mot en 870 EVO SATA SSD istället. Vad tror ni om det? Är det värt att göra? Jag har haft disken i några år och undrar om bildalbum, spel osv kommer ladda snabbare med 870. Är det värt skillnaden eftersom Black disken ändå är en väldigt snabb och bra HDD. Skulle behöva lite synvinklar på detta. Det är ju ändå en HDD gjord för spel osv så kanske inte blir så stor skillnad? Tänker också just när den indexerar nya bilder man först över osv.

Går att hitta 1TB NVME diskar för runt 600kr på rea i dagsläget. Så jag skulle ha valt SSD över HDD.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

När det gäller videos, d.v.s. stora filer, så kommer båda kunna ligga nära maxprestanda, d.v.s. ca 150 MB/s för WD Black och 500 MB/s för 870 EVO. När det gäller mindre filer så kommer SSDn ha en större fördel eftersom HDDs har mycket högre åtkomsttider (de måste positionera läsarmen för varje fil).

För att starta spel så beror det väldigt mycket på spelet, det är inte alltid att det är att läsa in datan som är flaskhalsen. Så i vissa spel kan en SSD vara mycket snabbare medan det i andra knappt är någon skillnad. En HDD kommer dock aldrig vara snabbare, även en "snabb" HDD som WD Black är väldigt långsam jämfört med en SSD.

Det kan förresten vara bra att kolla upp om du inte har en ledig M.2-port på ditt moderkort. Om du har ett Asus Z170-A som det står i din signatur och du inte använder M.2-porten redan så skulle jag rekommendera att välja t.ex. en 970 EVO istället. Då får du ~3500 MB/s istället för bara 500 MB/s som 870 EVO och andra SATA-SSDer klarar.

Tack så mkt för det utförliga svaret! Ja då lutar det nog åt att byta ut den till en SSD av just alla de anledningarna + ljudnivån.

Gällande M.2 så stämmer det att mitt Z170-A har en ledig port som jag aldrig använt. Funderade faktiskt på det tidigare också...måste öppna upp datorn och kolla för det såg så tight ut mellan CPU-fläkt och grafikkort men det borde ju gå att sätta dit ett. Sen var det väl bara att jag vill ju ha 2TB som WD så blir ju rätt dyrt med M.2 SSD. Finns det några nackdelar med M.2 jämfört med vanlig SATA? Livslängd eller annat? De blir ju tydligen ganska varma och då kan de ju "throttla" och flaskhalsar lite. Blir det ingen flaskhals på nåt sätt på mitt moderkort med så snabb disk som 970 EVO? Samt funkar det att ha både säg en 970 EVO M.2 och min 750 EVO SATA?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Finns det några nackdelar med M.2 jämfört med vanlig SATA? Livslängd eller annat? De blir ju tydligen ganska varma och då kan de ju "throttla" och flaskhalsar lite.

Det är väl främst värmen som kan vara ett problem med M.2 NVMe, men det bör inte vara något större problem med t.ex. en 970 EVO. Det är främst när man går upp till PCIe 4.0 som det kan börja bli ett problem, men oavsett så är de så mycket snabbare än SATA även om de skulle throttla lite.

Skrivet av dorian1:

Blir det ingen flaskhals på nåt sätt på mitt moderkort med så snabb disk som 970 EVO? Samt funkar det att ha både säg en 970 EVO M.2 och min 750 EVO SATA?

Det borde inte vara något problem med ditt moderkort, det har en PCIe 3.0 x4 M.2-port vilket är vad t.ex. 970 EVO behöver. Och M.2 brukar ändå inte kosta mycket mer än SATA nu för tiden, 970 EVO är ju t.ex. billigare än 870 EVO just nu.

Och det är inget problem att blanda SATA och M.2 NVMe.

Permalänk
Medlem

Brytpunket mellan SSD/NVMe gentemot snurrdisk är runt 1-2 TB, behöver man mer plats och den inte är så ofta anropad (kall data) så vinner snurrdiskar när det gäller pris per lagrad mängd.

WD-black kan pensioneras som backupdisk och arkivdisk om du inte redan har en sådan lösning på annat sätt - köp en billig USB3-kabinett till den och sedan koppla in den då och då och gör backup för filer som du inte vill skall försvinna och lägg sedan denna i något skåp mellan användningarna. Till skillnad från SSD/NVMe så kan snurrdiskar lagras med datat i behåll under mycket lång tid utan att vara ansluten till någon strömkälla.

Sedan detta med 'snabb' HD beror också på vilken tidsepok när den köptes - är det i början av 2010-talet så är den att betraktas som långsam idag gentemot en dagens 10-12-16-18-20 TB med heliumfyllda diskar som marschar i närheten av 300 MB/s kontinuerligt både läs och skriv och några modeller har också lite NVMe för att cacha saker som frågas efter väldigt ofta (som filsystemsmetadata).

det fins dock en sak som skiljer mellan konsument-SSD och snurrdiskar - snurrdiskar kan du skriva i kontinuerlig fart i 270-150 MB/s sekventiellt i långa tider medans SSD/NVMe med TLC/QLC lagring kan du skriva väldigt snabbt en kort stund/några 10-tal GB, sedan går de jättelångsamt i fart, under många snurrdiskar av laptoptyp i fart, - typ 80 MB/s resten av diskvolymen som när man tex. skriver tillbaka en diskimage på SSD/NVMe.

- gör man detta ofta så är detta fruktansvärt frustrerande långsamt och då tycker man inte att SSD/NVMe är speciellt bra i hastighet. Det är alltså sämre idag än på SSD från tiden 2010- 2015 med MLC-flash där man kunde skriva med halva eller hela SATA-hastigheten (250 MB/s (< 200 GB storlek) - 550 MB/s (> 200 GB storlek)) hela disken igenom utan att det sackade, idag tror man nästan att SSD/NVMe har gått sönder när det närmast tvärnitar vid ca 20% skrivet och det som skulle ta 8 minuter tar istället en timme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

det fins dock en sak som skiljer mellan konsument-SSD och snurrdiskar - snurrdiskar kan du skriva i kontinuerlig fart i 270-150 MB/s sekventiellt i långa tider medans SSD/NVMe med TLC/QLC lagring kan du skriva väldigt snabbt en kort stund/några 10-tal GB, sedan går de jättelångsamt i fart, under många snurrdiskar av laptoptyp i fart, - typ 80 MB/s resten av diskvolymen som när man tex. skriver tillbaka en diskimage på SSD/NVMe.

Värt att påpeka att detta varierar stort mellan olika modeller, en 970 EVO Plus 2TB ska t.ex. klara av att skriva i runt 1000 MB/s när SLC-cachen tar slut. En del billigare modeller kan dock som du säger kollapsa rejält när man skriver stora mängder data till dem, det brukar särskilt märkas när man t.ex. installerar något stort spel via Steam.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har en klar bild nu Däremot poppade en till fråga upp. Såg själv att mina nuvarande diskar (750 EVO och WD Black HDD) är från 2016. Det var då jag byggde datorn. Så de är ju en del år på nacken. Man vet ju aldrig hur lång livslängden kommer att vara så börjar fundera på att byta ut även min 750 EVO. Tycker ni att det är vettigt att göra det med tanke på åldern på dem? Samt tror ni att det kommer märkas någon skillnad på snabbhet i systemet mellan 750 EVO och 870 EVO? Tänkte då köra en 870 EVO som system-disk medans 970 EVO får va disken som har spel, bilder/videos osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Du kan använda CrystalDiskInfo eller Samsungs egna mjukvara Magician för att se livslängden på nuvarande SSD. Jag har en Samsung 850 Evo från 2015 som fortfarande har 93% livslängd (58 TBW) så jag skulle inte oroa mig så mycket.

Jag tror inte du märker någon större skillnad i prestanda vid normal användning mellan 750, 870 och 970 Evo. Du skulle troligen tjäna en liten aning på att lägga OS på den snabbaste SSD:n men skillnaderna är som sagt små om man inte sysslar med sådant som verkligen belastar SSD:n.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag kollade och har 20,8 TB skrivna till min 750 EVO och 71% kvar i livslängd. Den är från 2016. Så då kanske det är lika bra att ha kvar den ett tag till. Det är om man skulle få tag i en 870 EVO t.ex till billigt pris som det kanske kunde vara värt att uppgradera. Både för lite snabbare samt att den har 5 år garanti.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Är det verkligen en massiv skillnad i uppstart av spel mellan de bägge diskarna? WD Black ska väl ändå va just anpassad för det samt ses som en prestanda-HDD.

Har kingston a400 som jag hellre använder till spel än vilken som helst hårddisk.

Köp en ssd om du har råd att ersätta gamla disken. Du kan köra image backups på HDDn om du vill ha kvar den.

Hårddisk använder du enbart om du absolut måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Jag kollade och har 20,8 TB skrivna till min 750 EVO och 71% kvar i livslängd. Den är från 2016. Så då kanske det är lika bra att ha kvar den ett tag till. Det är om man skulle få tag i en 870 EVO t.ex till billigt pris som det kanske kunde vara värt att uppgradera. Både för lite snabbare samt att den har 5 år garanti.

har en 180gb intel 330 från 2012 på 95% efter 36tb host writes och 55tb nand writes så den 750 evon verkar vara totalt skräp.

om du har m.2 nvme slot köper du den här: https://www.inet.se/produkt/4305285/wd-blue-sn570-1tb

Har du inga m.2 nvme-slots köper du mx500 och klonar OS till den. Eller bara installera som extra disk om du inte orkar klona. Då kan du använda mx500 som swapdrive åtminstone. Den är långt mer pålitlig än din 750 som börjar bli sliten.

Har du en m.2 nvme slot är SN 570 bästa pris, prestanda, och tål överlägset mest writes.

Formatera inte din gamla 750 evo innan du bekräftat kan boota med klonen, bara.

Permalänk
Avstängd

Finns inga prestanda HDD. Går inte göra något att de höga accesstiderna.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

har en 180gb intel 330 från 2012 på 95% efter 36tb host writes och 55tb nand writes så den 750 evon verkar vara totalt skräp.

om du har m.2 nvme slot köper du den här: https://www.inet.se/produkt/4305285/wd-blue-sn570-1tb

Har du inga m.2 nvme-slots köper du mx500 och klonar OS till den. Eller bara installera som extra disk om du inte orkar klona. Då kan du använda mx500 som swapdrive åtminstone. Den är långt mer pålitlig än din 750 som börjar bli sliten.

Har du en m.2 nvme slot är SN 570 bästa pris, prestanda, och tål överlägset mest writes.

Formatera inte din gamla 750 evo innan du bekräftat kan boota med klonen, bara.

Tack för svaret! Nu har jag redan köpt en 970 EVO Plus på 2TB så den får vara lagrings/speldisken. Däremot var ju MX500 ett intressant förslag! Den verkar vara i princip lika snabb och bra som 870 EVO men billigare. Så där kanske man ska byta ut 750 mot den. Ska kika närmare på den.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Tack för svaret! Nu har jag redan köpt en 970 EVO Plus på 2TB så den får vara lagrings/speldisken. Däremot var ju MX500 ett intressant förslag! Den verkar vara i princip lika snabb och bra som 870 EVO men billigare. Så där kanske man ska byta ut 750 mot den. Ska kika närmare på den.

MX500 är klockren 2.5" sata ssd till bra pris, genomgående bra prestanda. Inget fuffens. 1tb garanterar 360tbw så den är inte mest tålig så sätt, men många gånger mer solid än din gamla. Kan fort hålla långt mer än så också.
Men kasta inte din gamla ofc, den e fin den, bara inte bästa valet för ett operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är väl främst värmen som kan vara ett problem med M.2 NVMe, men det bör inte vara något större problem med t.ex. en 970 EVO. Det är främst när man går upp till PCIe 4.0 som det kan börja bli ett problem, men oavsett så är de så mycket snabbare än SATA även om de skulle throttla lite.
Det borde inte vara något problem med ditt moderkort, det har en PCIe 3.0 x4 M.2-port vilket är vad t.ex. 970 EVO behöver. Och M.2 brukar ändå inte kosta mycket mer än SATA nu för tiden, 970 EVO är ju t.ex. billigare än 870 EVO just nu.

Och det är inget problem att blanda SATA och M.2 NVMe.

Tänkte bara tillägga här kring värmen tidigare. Läst lite olika trådar att NVME blir så varma och att vissa 970 EVO kommer upp i 90 grader. Har testat min nu och är riktigt nöjd! Ligger på runt 35 grader vid normal användning och när jag spelade så låg den och tuffade på 46 grader. Som varmast låg den på 58 vid nåt tillfälle när jag förde över massa filer och höll på. Så behövs ju ingen kylfläns

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz