Argument för att uppgradera till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Windows 7 hade säkert fungerat om det var nedlåst likt en bankomat som kördes väldigt hårt isolerat med otillgänliga portar osv.

Tycker annars att ni som säljer en produkt vill vara mån om era kunders miljöer, även om det formellt kanske inte är erat ansvar.

Allt eftersom åren går så kommer nya generationer av hårdvara, och med den nyare drivrutiner och mjukvara. Om ni inte vill kliva över till något modernare operativsystem just nu, när är tanken att detta ska ske?

Tycker Windows 7 fungerar alldeles för bra, även i ett icke nedlåst läge, vilket ur mitt perspektiv som utvecklare är ett problem.

Vi är givetvis måna om våra kunder, men det är inte rimligt att vi står för kostnaderna för att hålla deras system uppdaterade. Lika lite som Volvo bekostar nya däck till sina kunder så fort de befintliga börjar bli slitna.

Och jag kan ju förstå kunderna. Varför ska de lägga pengar på att uppdatera till Windows 10 när de inte kommer märka någon skillnad?

För mig som utvecklare är det irriterande att bli begränsad, men att jag inte kan använda de senaste funktionera begränsar inte för kunden. Det innebär bara att jag måste skriva mer kod för att åstadkomma samma sak. Kunden märker i slutänden ingen som helst skillnad. Jag menar - det är ett butiks-, och kassasystem, så det är inte direkt beroende av senaste DirectX och liknande

Så säkerhet är det enda argumentet jag själv kan komma på, men som sagt - vi har inga skräckexempel att hänvisa till och då faller det argumentet rätt platt.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Behöver inte vara användaren som laddar ner, räcker med att man klickar på länk i ett mail eller på valfri sida, sen vet jag inte vad kön har med saken att göra.

W7 är dött i överlag, finns ingen som supportar W7 idag är jag säker på.

Vad kön har med saken att göra? Det faktum att det fåtal fall vi har haft där kunden fått sitt system låst eller krypterat har till 100% skett på grund av att en man låtit sig luras att köra ett bifogat program i ett mail eller laddat ner det från någon sida. Och det är inte på Aftonbladet, Facebook eller Instagram de klickat på dessa länkar.

Windows 7 är tyvärr allt annat än dött, speciellt i företagsvärlden. Alldeles för många företag som sitter fast i skiten, många gånger för att de använder program som inte fungerar på nyare Windows av olika anledningar.

Så att ingen skulle supporta Windows 7 är nog en överdrift. Vi är bokstavligen ett av landets minsta företag och vi supportar till och med Windows XP

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Behöver inte vara användaren som laddar ner, räcker med att man klickar på länk i ett mail eller på valfri sida, sen vet jag inte vad kön har med saken att göra.

W7 är dött i överlag, finns ingen som supportar W7 idag är jag säker på.

Windows CE körs i många olika embedded lösningar på industrier, och nyare varianter med XP, Win7, vimlar det av. Långt ifrån dött.

Du har alltså fel.

Permalänk
Avstängd

bitlocker o kryptering skyddar väl mot krypterings ransomware?
win 10 har väl bättre anti tampering skydd.
win10 har kiosk mode för företag situationer.
win10 enterprise har bredare support för flertal datorer i företags miljö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Windows CE körs i många olika embedded lösningar på industrier, och nyare varianter med XP, Win7, vimlar det av. Långt ifrån dött.

Du har alltså fel.

Sedan står ju tillverkningsindustrin för 30% av alla angrepp under 2021, så frågan är snarare "när" det går åt skogen (IBM X-Force)

Det är en satans skillnad på ett embedded-OS som sköter en lina och pratar med någon logserver och kassamaskiner som konstant är uppkopplade.

Finns ju härdade versioner av W7 men det känns som att gå fel väg
Kan du inte bara säga "Titta på Coop, det är vad som händer när man inte uppdaterar till OS som stödjs aktivt!"?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Försökte installera min gamla windows 7 x64 licens på grabbens dator men Windowsupdate fungerade inte alls så vet inte vad man ska göra med 7an nu för tiden

Permalänk
Medlem

Glöm inte all specifik butikshårdvara i form av olika scannrar o märkmaskiner o dylikt. Troligen är många äldre o kanske inte funkar med Windows 10. Så att bara byta för säkerheten blir plötsligt dyrt.

Och en liten butik, vad tar de för risk egentligen? Datorn krypteras. Ok, då slänger de hårddisken o stoppar in en ny för nån hundralapp. Problemet löst. Manuella kvitton o betalt via swish under tiden. Omsättningen är kanske några tusen om dan för vissa mindre butiker, men de måste enligt lag ha ett kassasystem.

Förklara vikten av korrekt backup istället o kör på med Windows 7, för kunderna kommer intr ändra sig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vad kön har med saken att göra? Det faktum att det fåtal fall vi har haft där kunden fått sitt system låst eller krypterat har till 100% skett på grund av att en man låtit sig luras att köra ett bifogat program i ett mail eller laddat ner det från någon sida. Och det är inte på Aftonbladet, Facebook eller Instagram de klickat på dessa länkar.

Windows 7 är tyvärr allt annat än dött, speciellt i företagsvärlden. Alldeles för många företag som sitter fast i skiten, många gånger för att de använder program som inte fungerar på nyare Windows av olika anledningar.

Så att ingen skulle supporta Windows 7 är nog en överdrift. Vi är bokstavligen ett av landets minsta företag och vi supportar till och med Windows XP

Jobbar med IT-Säkerhet.

Ofta behöver man inte ens klicka på något för att åka dit, har man nog gammal program/os så räcker det att mailet hamnar i inkorgen eller att man besöker en hemsida med reklam (t.ex Aftonbladet som har spridit virus många gånger).

Gör också så att det sprids mycket enklare över nätverken internt.

Förstår att ni inte står för driften men fan ren galenskap att köra win7 på maskiner folk får surfa fritt med. Man mer eller mindre bara väntar på att få hela maskinen "hackad" då. Speciellt om externa brandväggen inte är top notch.

En väldigt stor sak i många länder har ju varit att få in virus på kassasystemen och sno alla kort som dras i kassan. Varit ett enormt problem i t.ex USA. Butiken märker inget, men alla deras kunder får sina konton tömda. Dvs istället för fysiska skimmers hackar man hela nätverket och tar alla kort den vägen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Det innebär bara att jag måste skriva mer kod för att åstadkomma samma sak. Kunden märker i slutänden ingen som helst skillnad.

Enkelt: Gör precis som Microsoft gör när saker närmar sig EOL. Erbjud "extended support"

Lås w7 versionen funktionellt och erbjud fortsatt support men för ett ökat pris (det priset ska vara direkt korrelerat till den extra tid (och därmed pengar) ni måste lägga på det) och en w10+ version som får nya funktioner och till ett lägre pris.

https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/faq/extended-secu...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Nej det är 11 som gäller. W10 går end of life 2025.

Kanske går det att lösa med små klienter eller som Intel NUC eller något. Borde inte vara något större problem.

Men vist har ju själv hårdvara som inte fungerar på senare OS än W7. Kolla upp det först men många brukar ju fixa det där med drivrutiner förvånade nog.

Är värt att kolla och nog det jag hade kollar upp först.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag jobbar som utvecklare och för mig innebär Windows 7 att jag endast kan använda .NET Framework 4.5.2. Framework 4.8 fungerar på Windows 7 om allt är uppdaterat, men vi vill hellre uppgradera datorerna till Windows 10.

Nyfiken fråga: Vad får du som utvecklare (som jag antar kör i alla fall delvis en VB6-utvecklingsmiljö som slutade supportas 2008) för fördel av att kunderna kör .NET framework 4.8.1 på Windows 10 i stället för 4.8 på Windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Tycker Windows 7 fungerar alldeles för bra, även i ett icke nedlåst läge, vilket ur mitt perspektiv som utvecklare är ett problem.

Vi är givetvis måna om våra kunder, men det är inte rimligt att vi står för kostnaderna för att hålla deras system uppdaterade. Lika lite som Volvo bekostar nya däck till sina kunder så fort de befintliga börjar bli slitna.

Och jag kan ju förstå kunderna. Varför ska de lägga pengar på att uppdatera till Windows 10 när de inte kommer märka någon skillnad?

För mig som utvecklare är det irriterande att bli begränsad, men att jag inte kan använda de senaste funktionera begränsar inte för kunden. Det innebär bara att jag måste skriva mer kod för att åstadkomma samma sak. Kunden märker i slutänden ingen som helst skillnad. Jag menar - det är ett butiks-, och kassasystem, så det är inte direkt beroende av senaste DirectX och liknande

Så säkerhet är det enda argumentet jag själv kan komma på, men som sagt - vi har inga skräckexempel att hänvisa till och då faller det argumentet rätt platt.

Då är ju frågan, är det ni som står för kostnaden när skiten väl prickar fläkten så att säga? Varför ska ni stå för kostnaden av uppgradering? sånt borde ni ha tagit med i kostnad vid tecknande av avtal om ni ska stå för driften.
Kunden själva borde väl ha nog med incitament att vilja uppgradera med tanke på hur det gick för coop etc, Det rör sig ju om fruktansvärt lite pengar för ett företag att uppgradera.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Windows 7 pos edition var grejer.
Förstår precis ts synvinkel, been there. Franchise...
Vi gjorde så att vi helt enkelt lät det gamla programmet inte få nyheter och skickade ut nyhetsbrev med bilder från det nya med några för sakens skull gjorda funktioner som såg coola ut på bild samt paketerbjudande på datorer i sammarbete med en leverantör.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vi är givetvis måna om våra kunder, men det är inte rimligt att vi står för kostnaderna för att hålla deras system uppdaterade. Lika lite som Volvo bekostar nya däck till sina kunder så fort de befintliga börjar bli slitna.

Och jag kan ju förstå kunderna. Varför ska de lägga pengar på att uppdatera till Windows 10 när de inte kommer märka någon skillnad?

Tycker det är en bra liknelse, man märker inte så stor skillnad på slitna däck heller, tills man plötsligt far av vägen.

Skrivet av Superfrog:

Så säkerhet är det enda argumentet jag själv kan komma på, men som sagt - vi har inga skräckexempel att hänvisa till och då faller det argumentet rätt platt.

Cyberattacker sker precis hela tiden överallt i världen, och i Sverige. Här är en nyhet från igår. https://omni.se/italien-larmar-om-massiv-global-hackerattack/...

Permalänk
Medlem

Jag kan ju tycka såhär: Är dina kunder/dom som hanterar och ansvarar för era kunders maskiner så pass ignoranta/totalt blåsta att dom kör vidare på Windows 7 idag så får dom skylla sig själv.
Tyvärr, det finns inga argument att inte uppgradera om de har någon form av kontakt med internet idag.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vi har fortfarande ett hundratal klienter som kör Windows 7 och ingen av dessa har något intresse av att byta till Windows 10, då det ur deras synvinkel inte innebär några som helst fördelar.

Datorerna som kör Windows 7 är främst kassadatorer som kör vårt butiks-, och kassaprogram. Alla är Internetuppkopplade, men samtliga befinner sig bakom en eller flera brandväggar.

Jag jobbar som utvecklare och för mig innebär Windows 7 att jag endast kan använda .NET Framework 4.5.2. Framework 4.8 fungerar på Windows 7 om allt är uppdaterat, men vi vill hellre uppgradera datorerna till Windows 10.

Eftersom det främsta programmet som används på dessa datorer är vårt butiks-, och kassaprogram, så är det enda argumentet vi kan komma på säkerheten. Men samtliga datorer befinner sig bakom brandväggar och då är ju risken tämligen låg, åtminstone enligt mina begränsade kunskaper inom området.

Så vilka argument kvarstår då?

Gissar på att det är Windows 7 Embedded eller något liknande?

Hur som helst är det inte otänkbart att leverantören av ev. kortterminal säger stopp.
Vill minnas att både Swedbank och Nets ställer krav på kassasystemet (frågor om vilken typ och version man använder) för att de ska uppfylla sina egna åtaganden kring säkerhet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dunde:

Windows CE körs i många olika embedded lösningar på industrier, och nyare varianter med XP, Win7, vimlar det av. Långt ifrån dött.

Du har alltså fel.

*gäsp*
Ett embeded-OS (Som W7 körs på våran etikettmaskin) men W7 är fortfarande ett dött OS.

https://www.bsquare.com/blog/what-to-do-when-windows-ce-6-0-r...
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/iot-core/windows-ce...

Citat:

While Windows CE 2013 will reach end of extended support in late 2023

Skrivet av Superfrog:

Vad kön har med saken att göra? Det faktum att det fåtal fall vi har haft där kunden fått sitt system låst eller krypterat har till 100% skett på grund av att en man låtit sig luras att köra ett bifogat program i ett mail eller laddat ner det från någon sida. Och det är inte på Aftonbladet, Facebook eller Instagram de klickat på dessa länkar.

Varför supportar ni ett dött OS? Se till att era kunder byter upp er främst för säkerhetens skull men också få allt så slimmat och enkelt som möjligt.
Vi kör W7 på nån enstaka industrimaskin men alla arbetsdatorer har W10.

Permalänk
Medlem

Vet du hur man faktiskt gör som utvecklare? Man slutar släppa uppdateringar/funktioner/fixar för gamla versioner. Slutar erbjuda supportavtal för EOL-os, och ser till att uppgraderingen är så smidig som möjligt. Eller ta extra pengar för det extra jobbet ni lägger ner fördelat på de kunder som stannar kvar (då blir det dyrare över tid på köpet ju förre som är kvar)

Några få kommer sticka, resterande kunder/användare kommer bli mer nöjda. Snart saknas en funktion som krävs för att lätt räkna ut rätt skattesats eller något annat dumt, då blir de tvungna att välja

Så här år 2023 så borde väl frågan snarare vara ifall man ska tvingas gå till Windows 11 som användare. Det är ett större steg som oftast kräver mer än bara mjukvara då hårdvaran oftast är för gammal, men att köra xp/vista/7 borde vara förbjudet sedan länge

Låt dem inte stanna utan problem så löser det sig. Från och med 34e maruari i desta år slutar uppdateringar släppas till denna produkt för plattform x och y, uppdateringen är gratis och görs med lathund z

Permalänk
Medlem

Säkerhetsuppgraderingar är det enda argumentet jag kan komma på.

Jag saknar W7 men samtidigt ser jag inga problem med W10 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jobbar med IT-Säkerhet.

Ofta behöver man inte ens klicka på något för att åka dit, har man nog gammal program/os så räcker det att mailet hamnar i inkorgen eller att man besöker en hemsida med reklam (t.ex Aftonbladet som har spridit virus många gånger).

Gör också så att det sprids mycket enklare över nätverken internt.

Förstår att ni inte står för driften men fan ren galenskap att köra win7 på maskiner folk får surfa fritt med. Man mer eller mindre bara väntar på att få hela maskinen "hackad" då. Speciellt om externa brandväggen inte är top notch.

En väldigt stor sak i många länder har ju varit att få in virus på kassasystemen och sno alla kort som dras i kassan. Varit ett enormt problem i t.ex USA. Butiken märker inget, men alla deras kunder får sina konton tömda. Dvs istället för fysiska skimmers hackar man hela nätverket och tar alla kort den vägen.

Det har inte varit lagligt att spara kortuppgifter på över 10 år och jag tror inte någon kortterminal ger åtkomst till dessa heller, så att sådan skulle komma ut finns det ingen risk för.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Det har inte varit lagligt att spara kortuppgifter på över 10 år, så att sådan skulle komma ut finns det ingen risk för.

Du läser dem direkt ur minnet på datorn, kan ett program i datorn läsa kortet kan ett virus också göra det.

Behövs inte skrivas till lagringen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Nyfiken fråga: Vad får du som utvecklare (som jag antar kör i alla fall delvis en VB6-utvecklingsmiljö som slutade supportas 2008) för fördel av att kunderna kör .NET framework 4.8.1 på Windows 10 i stället för 4.8 på Windows 7?

Att ladda ner något via HTTPS med HttpClient fungerar inte helt smärtfritt på Windows 7 och än mindre med .NET Framework 4.5.2 som vi verkar vara begränsade till då 4.8 inte går att installera på flera datorer som vi testat på.
Och det finns ju faktiskt annat trevligt i de nyare versionerna av .NET. Och vår ambitionen är att komma ifrån VB6 i slutänden och då känns det lite korkat att låsa sig fast vid .NET Framework 4.8...

Vill även kunna installera en ASP.NET Core applikation lokalt som är baserad på funktioner/kod från en ASP.NET Core applikation som vi kör på en Linux server och .NET Core och senare fungerar inte alls under Windows 7.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

Där jag jobbar finns det fortfarande gott om Win7 datorer som kör både kontorsprogram och bildbehandlingsprogram. Inga problem där. Enstaka Win7-datorer finns även kvar på nätverket för att köra digital compositing program. Givetvis finns det en rigid brandväg på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Gissar på att det är Windows 7 Embedded eller något liknande?

Hur som helst är det inte otänkbart att leverantören av ev. kortterminal säger stopp.
Vill minnas att både Swedbank och Nets ställer krav på kassasystemet (frågor om vilken typ och version man använder) för att de ska uppfylla sina egna åtaganden kring säkerhet.

Det är blandat, men majoriteten av Windows 7-datorerna kör Windows Embedded eller liknande. Men vi har nog varenda version av Windows från XP och senare

Kortleverantörerna ställer en hel del krav på kassasystemet, som vi uppfyller, men inte på operativsystemet.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du läser dem direkt ur minnet på datorn, kan ett program i datorn läsa kortet kan ett virus också göra det.

Behövs inte skrivas till lagringen.

Kortet sätts i kortterminalen. Datorn/kassaprogrammet har aldrig åtkomst till några kortuppgifter. Det hanterar kortterminalen. Det enda kassaprogrammet gör är skicka instruktioner till kortterminalen, resten hanterar kortterminalen.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

"Att det är EOL och inte längre får säkerhetsuppdatering är skäl nog. "

Håller med, och ju längre tiden går desto mer aktuellt blir det... men det kanske behöver motiveras hur stor risken är kontra kostnaden förstås.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Säkerhet främst ja, som många andra säger.

Sen är det ju en viss skillnad på att köra ett system som inte längre stöds/uppdateras anslutet mot internet och använt som allmän dator, jämfört med att köra det på en någon helt fristående maskin (el bara på mycket begränsade nätverk).

Visst förekommer det ibland gamla applikationer som inte går att köra på annat än t ex XP, där det inte finns nyare versioner el är möjligt av någon annan orsak ja. Alltså att det främst beror på utvecklarna av programmet snarare än användarna/klienterna.
Där står många gånger valet mellan att skrota hela systemet och den funktion det fyller, el satsa på något nytt som kan vara väldigt komplext och kostsamt att få till.

Men här är det ju inte frågan om något sådant alls, utvecklarna vill gå vidare och har möjlighet till det, men användarna/kunderna bromsar för att de vill hänga kvar vid gamla system/hårdvara.

Visst kan man ju förstå att de av ekonomiska el miljömässiga skäl vill fortsätta använda utrustning så länge som möjligt ja.

Sen är det ju inte heller rimligt att kräva att man alldeles för tidigt skrotar fullt fungerande utrustning som lär leva i många år till och inte erbjuder ett alternativ under en övergångsperiod.

Tänker t ex på hur MS gjorde med W11.
Där krävs ju en del saker för att köra det (officiellt, men går ju att gå runt vilket är en helt annan sak), samtidigt som de fortsätter att stödja W10 flera år till. Dock är ju 2025 lite väl kort med tanke på att t ex Kaby Lake är från 2017, 10 år kunde väl varit mer rimligt.

Men när det gäller det aktuella fallet handlar det ju om hårdvara som vid det här laget är rätt gammal och sannolikt lär behöva bytas ut förr eller senare. Om det sen köps nyare datorer går det ju knappast ens att installera W7 längre på dem.

Sen är det väl oftast inte heller direkt lämpligt att bara byta från W7 till W10 utan att även uppgradera hårdvaran. Rätt hög sannolikhet att många av de datorerna fortfarande kör på mekaniska diskar och 2-4 GB minne (i bästa fall 8)..
Har de mer moderna datorer går det ju att uppdatera.

Skulle nog sätta ett datum när nuvarande version inte längre stöds (t ex när W7 fyller 14 år, den 22 okt) och när det krävs minst W10 (finns det mycket/något som kräver W11 men inte alls går att köra på W10?), ge dem viss tid på sig så att det inte kommer plötsligt.
Stöd den gamla versionen fram till det datumet, men utveckla samtidigt en nyare version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Kortet sätts i kortterminalen. Datorn/kassaprogrammet har aldrig åtkomst till några kortuppgifter. Det hanterar kortterminalen. Det enda kassaprogrammet gör är skicka instruktioner till kortterminalen, resten hanterar kortterminalen.

Men om datorn kan säga till vad terminalen ska göra så lär det ju gå data mellan båda, åt båda hållen?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Försökte installera min gamla windows 7 x64 licens på grabbens dator men Windowsupdate fungerade inte alls så vet inte vad man ska göra med 7an nu för tiden

Du måste ladda ner några uppdateringar manuellt för att få igång skiten. Sitter vid fel dator just nu för att kunna tala om vilka uppdateringar som krävs, men om du googlar på felkoden du får i Windows Update, så hittar du nog

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta lite hård är min spontana reaktion att du/ditt företag inte gjort en ordentlig riskanalys under uppstart/utvecklingens gång.

Att utgå från att vektorn för infektion av skadlig kod är ett resultat av att slutanvändaren surfar/öppnar e-post är inaktuellt sedan minst 15 år tillbaka. Att skatta risken för attacker som "väldigt låg" utifrån demografin kvinnor är sexistiskt och orimligt. Att utgå från att lagstiftning kring lagring av kortuppgifter skulle påverka kriminellas möjligheter till att spara dem är inte rimligt. Är kassamaskinen i förbindelse med kortterminalen kommer hela systemet vara exploaterbart och attacker kommer att ske tids nog.

Utifrån dina svar verkar realiteten av färskvaran operativsystem som sköra korthus i ständigt behov av patchar, ständigt under attack från allt mer sofistikerade angripare ha undgått ert företag.

Jag tycker att det är bra att du/ni ställer er frågan hur ni kan få era kunder att uppgradera systemen. Däremot är min åsikt att ni bör vända på frågan. Vad kan ni göra för att säkra upp era kunders IT-miljöer, där ni levererar en för dem helt nödvändig tjänst och som för mig inte verkar pålitlig för fem öre. Min gissning är att ni tar bra betalt och kunderna förväntar sig ett system därefter. Generellt är det svårt att förmedla vikten av att lägga pengar på IT-säkerhet om denna ej är lagstiftad. I ert fall har ni ett guldläge med Kaseya 2021 som dessutom drabbade Coop och fick brett medialt genomslag. Samtidigt vekar behovet av satsning inom ert företag på förståelse för IT-säkerhet vara stort. Kanske något så enkelt som podcasten "Bli säker-podden" (https://nikkasystems.com/bli-saker/bli-saker-podden/) eller "Säkerhetspodcasten" (https://sakerhetspodcasten.se/)?