Vilken enhet till HAN-port i elmätare?

Permalänk
Medlem

Vilken enhet till HAN-port i elmätare?

Vad anses vara den bästa enheten att använda i sin elmätare med inkoppling i HAN-port? Tex tibber pulse eller eon Elna osv.

Tänker stabilitet, tillförlitlighet, noggrannhet och funktion/mätvärden.

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på en sådan här när Vattenfall behagar att byta min elmätare.
Skulle vara kul att se hur bra wifimodulen är då elmätarn hos mig sitter på utsida hus.

Permalänk
Medlem

Jag kör med E.ON Elna och funkar fin fint. Går tom att lägga till i Home Assistant 👏😁

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jag kör med E.ON Elna och funkar fin fint. Går tom att lägga till i Home Assistant 👏😁

hur ofta uppdateras datan med elna?
vet om det är tid och belastningen som triggar uppdateringen?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hur ofta uppdateras datan med elna?
vet om det är tid och belastningen som triggar uppdateringen?

Det sköts i realtid, visar exakt vad du gör av med i realtid.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jag kör med E.ON Elna och funkar fin fint. Går tom att lägga till i Home Assistant 👏😁

Vad är fördelen med den, eller tibber pulse, där man betala en månadsavgift för att använda, gentemot någon av de lösningar som inte kommer med någon månadskostnad? (Likt den som tipsades om här i tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Vad är fördelen med den, eller tibber pulse, där man betala en månadsavgift för att använda, gentemot någon av de lösningar som inte kommer med någon månadskostnad? (Likt den som tipsades om här i tråden)

Betalar inget för ELNA, var gratis att skaffa. Kommer väl en kampanj för eller senare igen.

Edit: Kampanj nu...

E.ON Elna

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Det sköts i realtid, visar exakt vad du gör av med i realtid.

jo men jag förmodar att det är någon form av intervall eller krav på hur mycket lasten/ökar minskar innan det syns? dvs om du tittar på appen eller i ha och tänder lampan ser du förändringen samma sekund som du tänder och gäller det även med små förändringar som när något bara drar 2w? eller tar det 15,30,60min innan man ser förändringen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Vad är fördelen med den, eller tibber pulse, där man betala en månadsavgift för att använda, gentemot någon av de lösningar som inte kommer med någon månadskostnad? (Likt den som tipsades om här i tråden)

Du behöver inte betala en månadskostnad för Tibber pulse. Om du inte har något abonnemang (d.v.s betalar 0 kr) kan du bara se senaste dygnets förbrukning och ingen elkostnad men du kan exportera all data till home assistant och spara den där. Du kan också använda Pulse men skicka datan direkt till din egna mqtt-server, men det är smidigare att skicka den till Tibber och sedan plocka den därifrån med HAs färdiga integration.
Funkar fint.

Permalänk
Medlem

Tänk på att HAN-porten kan vara rj12 eller rj45.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Betalar inget för ELNA, var gratis att skaffa. Kommer väl en kampanj för eller senare igen.

Edit: Kampanj nu...

E.ON Elna

Jo det kostar varje månad när kampanjtiden är över (efter juni)

Citat:

Därefter kostar Elna 49 kr/månad.

Permalänk
Medlem

Har en SlimmeLezer ihopmonterad i väntan på att Vattenfall byter ut mätaren, men bytet börjar i år, så vi får väl se när det sker 😛

Tanken är att koppla det till Home Assistant för att få in datan där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Det beror på om du har norsk (rj45) eller nederländsk (svensk?) (rj12) standard på hanporten. Tibber har bådadera för sin pulse.

Tydligen så skall tibber prata MQTT, med lite handpåläggning och en tjänst som konverterar binärdata från tibber pulse till något vettigt, så kan du få in det i Home Assistant utan molntjänster.
Annars så verkar det att man kan köra den som den är med tibbers molntjänst, vilken också går att ansluta till home assistant.

Annars så borde det vara möjligt att hacka till något med en raspberry pi och en MBus USB-adapter.

Vad du använder borde spela mindre roll. Mätvärden kommer digitalt via HAN-porten, kan inte tänka mig att du skulle tappa precision med någon device. Det enda kanske är om det finns en buffert i devicen ifall ditt nätverk skulle gå ner, så att den skickar allt när nätverket och mottagartjänsten är uppe igen. Så att du inte tappar data.

Permalänk
Medlem

Jag har för övrigt försökt komma över ett API från nätägaren. De har ju redan all data som behövs (om än med eventuell fördröjning).
De har dessutom en app där man kan se förbrukning, historiskt inkl. föregående dag. (dvs. de har redan ett API).

Svaret jag fått är att de jobbar på det utan något slutdatum, antar att de behöver en autentiseringslösning på plats.

Det vore ju hur som helst den enklaste lösningen att kunna automatisera en import av mätdata från nätleverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Jo det kostar varje månad när kampanjtiden är över (efter juni)

Som sagt, har haft det sedan i somras och betalar inget för min.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Som sagt, har haft det sedan i somras och betalar inget för min.

Irrelevant. Du kommer få betala när kampanjen är över.
Är Netflix gratis för att man får första månaden gratis om man tänkt fortsätta använda det?

Men nu handlade inte diskussionen om huruvida det är gratis eller inte för dig just nu. Snarare vad man får för pengarna om man väljer en lösning med månadskostnad som man inte får när man väljer en lösning som inte kommer med en månadskostnad. Skiljer det inte något känns det rätt dumt att betala en månadskostnad helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag läser in data från HAN-porten (RJ-12) direkt via serieporten på en Raspberry Pi med Home Assistant och ett Python-skript. Funkade efter lite handpåläggning kring konfigurationen av serieporten i Home Assistant.

Det enda som behövs är att invertera signalen från porten. Finns exempel på hur man gör här: https://hanporten.se/svenska/kretsschema/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Har en SlimmeLezer ihopmonterad i väntan på att Vattenfall byter ut mätaren, men bytet börjar i år, så vi får väl se när det sker 😛

Tanken är att koppla det till Home Assistant för att få in datan där.

funkar klockers, så kör jag... Slimmelezer+ (har en hos mig + en hos farsan)

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Irrelevant. Du kommer få betala när kampanjen är över.
Är Netflix gratis för att man får första månaden gratis om man tänkt fortsätta använda det?

Men nu handlade inte diskussionen om huruvida det är gratis eller inte för dig just nu. Snarare vad man får för pengarna om man väljer en lösning med månadskostnad som man inte får när man väljer en lösning som inte kommer med en månadskostnad. Skiljer det inte något känns det rätt dumt att betala en månadskostnad helt enkelt.

Betalar fortfarande inte... Sen att ANDRA får är väl inte mitt problem? 8 månader senare och ingen avgift...
Skulle det komma en avgift (står inget i mitt avtal) så är det bara och koppla in vad f*n man vill, då Han-porten öppnas i appen. Går att mäta med Home Assistant.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Betalar fortfarande inte... Sen att ANDRA får är väl inte mitt problem? 8 månader senare och ingen avgift...
Skulle det komma en avgift (står inget i mitt avtal) så är det bara och koppla in vad f*n man vill, då Han-porten öppnas i appen. Går att mäta med Home Assistant.

<Uppladdad bildlänk>

Nej men det är MITT problem. Det var JAG som ställde frågan. Så att DU då inte betalar är irrelevant. Förstår du inte det så är det ingen idé vi två forsätter diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hur ofta uppdateras datan med elna?
vet om det är tid och belastningen som triggar uppdateringen?

Uppdatering sker var 10 sekund enligt standarden, oavsett vad man har för pryl inkopplad. Det beror inte på belastningen.

Den stora frågan är om du vill ha en öppen eller låst lösning. Kör du redan t.ex. Home Assistant eller något liknande system finns det ingen anledning att betala för att få tillgång till sin data på en flashig websida.

Jag har en Slimmelezer+ och en P1ib och skillnaden är marginell. Enda anledningen till att jag köpte två olika var för att utesluta fel i min utrustning, det gjorde att jag kunde visa nätägaren att felet låg hos dem när jag inte fick ut någon vettig data.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Betalar fortfarande inte... Sen att ANDRA får är väl inte mitt problem? 8 månader senare och ingen avgift...
Skulle det komma en avgift (står inget i mitt avtal) så är det bara och koppla in vad f*n man vill, då Han-porten öppnas i appen. Går att mäta med Home Assistant.

<Uppladdad bildlänk>

"Beställ E.ON Elna™ nu och använd tjänsten kostnads­fritt till och med den 30 juni 2023. Därefter kostar Elna 49 kr/månad. Uppsägnings­tiden är 30 dagar. "

Du får väl se vad som inträffar efter den 30e juni.
Men är ju bara att säga upp om kampanjen var den samma när du beställde.

Permalänk
Skrivet av cp_:

[...]
Tydligen så skall tibber prata MQTT, med lite handpåläggning och en tjänst som konverterar binärdata från tibber pulse till något vettigt, så kan du få in det i Home Assistant utan molntjänster.
Annars så verkar det att man kan köra den som den är med tibbers molntjänst, vilken också går att ansluta till home assistant.
[...]

Tack för detta! Jag hade helt antagit att det var en helt sluten produkt. Jag har en Tibber Pulse sedan tidigare som jag läser av i Home Assistant via Tibbers integration. Dessvärre så har den integrationen strulat mycket de senaste månaderna och kan plötsligt göra uppehåll i mätvärden under flera timmar eller dagar.

Om jag inte är fel ute så ser det här ut att kunna lösa mina problem. Man konfar om Pulse för att publicera till en lokal MQTT-server och använder sedan amshan-homeassistant för att putta in värdena i Home Assistant - helt utan att gå genom någon molntjänst.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

"Beställ E.ON Elna™ nu och använd tjänsten kostnads­fritt till och med den 30 juni 2023. Därefter kostar Elna 49 kr/månad. Uppsägnings­tiden är 30 dagar. "

Du får väl se vad som inträffar efter den 30e juni.
Men är ju bara att säga upp om kampanjen var den samma när du beställde.

Precis, och det står inte något i MITT avtal från tidigigt i somras. Bara säga upp det och koppla in vad man vill. Men men, folk förstår nog inte alltid.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Har ni något förslag på hur man kan mäta sin elanvändning noggrant om man bor i flerbostadshus? Har elmätaren i källaren och bor själv på våning 3, finns nog ingen signal där nere från WiFi.

Har Vattenfalls nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Uppdatering sker var 10 sekund enligt standarden, oavsett vad man har för pryl inkopplad. Det beror inte på belastningen.

Den stora frågan är om du vill ha en öppen eller låst lösning. Kör du redan t.ex. Home Assistant eller något liknande system finns det ingen anledning att betala för att få tillgång till sin data på en flashig websida.

Jag har en Slimmelezer+ och en P1ib och skillnaden är marginell. Enda anledningen till att jag köpte två olika var för att utesluta fel i min utrustning, det gjorde att jag kunde visa nätägaren att felet låg hos dem när jag inte fick ut någon vettig data.

aok.
jag kör redan mätare via z-wave, det var mer av nyfikenhet jag frågar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

aok.
jag kör redan mätare via z-wave, det var mer av nyfikenhet jag frågar.

Jämfört med trafo-mätning så får du ut betydligt mer data ur HAN-porten än tidigare. Förutom strömmen i respektive fas (som väl är det enda du får ut idag?) så får du fasspänningar, aktiv och reaktiv effekt in och ut samt elmätarens mätarställning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jämfört med trafo-mätning så får du ut betydligt mer data ur HAN-porten än tidigare. Förutom strömmen i respektive fas (som väl är det enda du får ut idag?) så får du fasspänningar, aktiv och reaktiv effekt in och ut samt elmätarens mätarställning.

Nä man får alla mätvärden, dock ej elmätarens mätställning. Kör 2st qubino 3fas mätare 1 för hela huset och en för värmesystemet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

+1 på Slimmelezer och Home Assistant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Har ni något förslag på hur man kan mäta sin elanvändning noggrant om man bor i flerbostadshus? Har elmätaren i källaren och bor själv på våning 3, finns nog ingen signal där nere från WiFi.

Har Vattenfalls nät.

Om du bor i en bostadsrätt borde du rakt av kunna montera en elmätare (ex-vis z-wave-baserad) vid proppskåpet (som du borde ha i lägenheten). Bor du i en hyresrätt är det nog bra att fråga hyresvärden först.