Det här med Bank-ID

Permalänk
Medlem

BankID på fil/Datorn (Swedbank) fick YouTube och annat strömmande att hacka som in I.. hellskotta.. får bli mobilt ID

Permalänk
Medlem

Intressant att sent omsider konstatera att BankID är skräp även enl Högsta Domstolen trots att bankerna påstått att det den enskildes fel och inte BankIDs fel att så många enkelt kan bli lurade.
Varför inte OTP, One Time Password-sms, istället för för inloggning och signering istället för osäkra skräpBankID så bankerna kunnat frikänna sig sitt ansvar och skylla på den enskilde trots KO o ARN och nu efter HD så skiter de i att ersätta lurade av deras dåliga osäkra system.

*bort/mod*

Permalänk
Medlem

OTP via SMS är osäkert, det säger många inom säkerhet. Sedan har jag inte fått någon betalning från någon bank eller pr-byrå

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Intressant att sent omsider konstatera att BankID är skräp även enl Högsta Domstolen trots att bankerna påstått att det den enskildes fel och inte BankIDs fel att så många enkelt kan bli lurade.
Varför inte OTP, One Time Password-sms, istället för för inloggning och signering istället för osäkra skräpBankID så bankerna kunnat frikänna sig sitt ansvar och skylla på den enskilde trots KO o ARN och nu efter HD så skiter de i att ersätta lurade av deras dåliga osäkra system.

Vad är problemet med BankID?

Permalänk
Medlem

Att BankID är en urdålig och osäker elektronisk legitimation, eftersom så många så lätt blir lurade. Vilket fastslagits av ARN, KO och HD.
Sveriges idag största, lönsammaste och snabbast växande bedrägerihärva understödd av bankerna.
Trots det gör bankerna inget åt det utan skyller på att det alltid är den enskildes fel när det är systemet som så lätt går att lura genom telefon- o digitalkontakt.
Hur länge ska det få fortgå innan någon sätter stopp! Skandalöst!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pjb:

Att BankID är en urdålig och osäker elektronisk legitimation, eftersom så många så lätt blir lurade. Vilket fastslagits av ARN, KO och HD.
Sveriges idag största, lönsammaste och snabbast växande bedrägerihärva understödd av bankerna.
Trots det gör bankerna inget åt det utan skyller på att det alltid är den enskildes fel när det är systemet som så lätt går att lura genom telefon- o digitalkontakt.
Hur länge ska det få fortgå innan någon sätter stopp! Skandalöst!

Hur menar du att de borde lösa problemet med social engineering och att människor inte läser vad de godkänner? Finns det någon inloggningsmetod eller elektronisk legitimation där det inte skulle vara ett problem?

Ditt inlägg är lite som att säga att lås är dåliga för att tjuvar blir insläppta av personal som håller upp dörren utan att kolla vilka de är..

Skrivet av jnsson:

OTP via SMS är osäkert, det säger många inom säkerhet. Sedan har jag inte fått någon betalning från någon bank eller pr-byrå

SIM-swapping är väl det mest uppenbara skälet. Sen förstår jag inte hur pjb menar att det skulle förhindra att människor blir lurade.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Att BankID är en urdålig och osäker elektronisk legitimation, eftersom så många så lätt blir lurade. Vilket fastslagits av ARN, KO och HD.
Sveriges idag största, lönsammaste och snabbast växande bedrägerihärva understödd av bankerna.
Trots det gör bankerna inget åt det utan skyller på att det alltid är den enskildes fel när det är systemet som så lätt går att lura genom telefon- o digitalkontakt.
Hur länge ska det få fortgå innan någon sätter stopp! Skandalöst!

Vi som hänger här är tekniskt intresserade, det råder konsensus att det inte är det tekniska biten som fallerar när folk blir bedragna med BankID.

BankID skulle kunna implementera en super-säker variant där man skyddar signeringsdelen med en shamir sharing secret lösning och har med en förmyndare som också måste godkänna signeringar.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ditt inlägg är lite som att säga att lås är dåliga för att tjuvar blir insläppta av personal som håller upp dörren utan att kolla vilka de är..

Helt enig. Det är svårt att lösa dumhet/naivitet med säkerhet. En authenticator app är ju extra lager av säkerhet men är man godtrogen/naiv så spelar inte det någon roll heller.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Det spelar ju ingen roll vilken inloggningsmetod man har eller vilken teknik som ligger bakom längre. Lurendrejare kommer alltid att hitta nya sätt luras på. Hur duktigt och kunnig man än är så finns alltid risken att själv bli lurad.
Det bästa skyddet är att vara vaksam över sina handlingar gällande BankID och OTP.

Permalänk
Medlem

Det är bara att konstatera att ni har fel. HD, KO och ARN anser att bankerna är ersättningsskyldiga inte den enskilde som ni och bankerna hävdar. När bankerna tvingas ersätta alla lurade kommer ett mycket säkrare system att finnas.
Det är därför de kämpar med näbbar och klor och betalda PR-byråer. Oligopol heter det på ekonomispråk.

Permalänk
Medlem

Tanken bakom med BankID diggar jag starkt, och det passar 2023 att man kan legitimera sig digitalt. Den enda anledningen till att jag fortfarande traskar runt med en plånbok idag är körkortet, längtar tills dagen då även den kan signeras digitalt på plats.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Att BankID är en urdålig och osäker elektronisk legitimation, eftersom så många så lätt blir lurade. Vilket fastslagits av ARN, KO och HD.
Sveriges idag största, lönsammaste och snabbast växande bedrägerihärva understödd av bankerna.
Trots det gör bankerna inget åt det utan skyller på att det alltid är den enskildes fel när det är systemet som så lätt går att lura genom telefon- o digitalkontakt.
Hur länge ska det få fortgå innan någon sätter stopp! Skandalöst!

Det som fastslogs i HD-domen i jun 2022 var att personen agerat grovt vårdslöst, men inte särskilt klandervärt, varför denne skulle svara för 12000 kr och inte hela beloppet (det finns en trappa, beroende på graden av konsumentens uselhet). Men du har väl inte läst domen, antar jag.

Man kan notera att konsumenten vann i TR, förlorade i HovR och vann i HD. Inte riktigt så solklart som du vill låta påskina.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort div. anklagelser. Anser man att ett inlägg strider mot reglerna (ex. marknadsföring) går det bra att anmäla. Att häva ut sig "ni är betalda för att skriva bra om [insert produkt] är inte ett acceptabelt sätt att föra en saklig och givande dialog på.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Förjävligt att gamla människor luras av bedragare, men om dom inte kan informera sig själva om hur det funkar så måste väl yngre släktingar kunna berätta för Farmor/Farfar att banken ALDRIG ringer upp och ber dom att legitimera sig. Ringer du själv banken, kan dom be dig göra detta, men det är aldrig på deras initiativ.
BankId är säkert, det är människor som är lättmanipulerade.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Att BankID är en urdålig och osäker elektronisk legitimation, eftersom så många så lätt blir lurade. Vilket fastslagits av ARN, KO och HD.
Sveriges idag största, lönsammaste och snabbast växande bedrägerihärva understödd av bankerna.
Trots det gör bankerna inget åt det utan skyller på att det alltid är den enskildes fel när det är systemet som så lätt går att lura genom telefon- o digitalkontakt.
Hur länge ska det få fortgå innan någon sätter stopp! Skandalöst!

Njaa, det är inte osäkert,
Du verkar ha grävt ner dig ganska djupt i den här BankID är skit gropen. Ungefär som gubben som är emot vägsalt. (http://www.absolutvetande.se/).

Du har har fortfarande ej specificerat vilken typ av BankID som du anser är problematiskt. Du har inga konkreta saker du kritiserar, bara att folk blir lurade, vilket inte har med hur systemet är uppbyggt utan hur folk använder det. Du pratar om sms koder etc som det råder stor enighet om bland säkerhetsexpert er är sämre än BankID.
Vart vill du komma? Vill du göra något annat än att Basha BankID? Sedan att 90 % i tråden verkar vara av en annan uppfattning än du, är det provocerande?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Ett sätt att komma runt saker som detta skulle vara att som freja-eid tillåta att man kopplade sitt id till någon annans som sedan också fick godkänna signeringar (som ett andra steg).
Men då blir det väldigt tydligt att man inte ens själv anser att man är vid sina sinnens fulla bruk. Därmed kommer det inte användas förutom i sällsynt extrema fall.

Permalänk
Medlem

Vissa inloggningar med mobilt BankID har ju QR-kod som måste skannas in. Detta tillför ju det extra lager av säkerhet som krävs för att lurendrejare inte ska kunna komma åt mormors pengar på distans.

BankID på kort i en dosa kopplad med sladd till datorn är nog det säkraste i så fall om era gamlingar ska skaffa BankID. Men då ska det vara en sådan där dosa med knappsats för koden. Annars kan en keylogger komma åt koden :-S

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Vissa inloggningar med mobilt BankID har ju QR-kod som måste skannas in. Detta tillför ju det extra lager av säkerhet som krävs för att lurendrejare inte ska kunna komma åt mormors pengar på distans.

BankID på kort i en dosa kopplad med sladd till datorn är nog det säkraste i så fall om era gamlingar ska skaffa BankID. Men då ska det vara en sådan där dosa med knappsats för koden. Annars kan en keylogger komma åt koden :-S

Så vitt jag vet har alla banker stängt ner möjligheten att logga in med bankid på kort. Kan finnas någon som ligger efter, men de stora som hade den möjligheten tidigare har tagit bort det.

Själv tycker jag det är intressantare att tillåta Freja eID Plus eller kommande statliga elektroniska legitimationen. Idag är bankid (mobilt) enda lösningen om man vill vara mobil om man inte vill bära med sig bankdosa. Banker som inte själv kan ge ut bankid är beroende av bankid som säkerhetslösning. Senare är lite synd för leverantörerna bankerna använder har ofta redan en plattform med stöd för alternativ så grovjobbet är redan gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så vitt jag vet har alla banker stängt ner möjligheten att logga in med bankid på kort. Kan finnas någon som ligger efter, men de stora som hade den möjligheten tidigare har tagit bort det.

Räcker med att gå in på SEBs inloggningssida för att se att det inte stämmer.

https://id.seb.se/ibp/bid

Varför skulle man vilja ta bort BankID på kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Räcker med att gå in på SEBs inloggningssida för att se att det inte stämmer.

https://id.seb.se/ibp/bid

Varför skulle man ens komma på iden att stänga ner BankID på kort?

De är undantaget, Nordea som förut skickade ut bankkort med bankid har tagit bort den möjligheten. Swedbank och sparbankerna som förut kunde ge ut bankid på kort har tagit bort den möjligheten. Finns säkert fler som tagit bort det.

Skulle räkna med att det försvinner från SEB också, då de inte har någon dosa med qr-läsare o.s.v. skulle jag räkna de som att de ligger efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Att BankID är en urdålig och osäker elektronisk legitimation, eftersom så många så lätt blir lurade. Vilket fastslagits av ARN, KO och HD.
Sveriges idag största, lönsammaste och snabbast växande bedrägerihärva understödd av bankerna.
Trots det gör bankerna inget åt det utan skyller på att det alltid är den enskildes fel när det är systemet som så lätt går att lura genom telefon- o digitalkontakt.
Hur länge ska det få fortgå innan någon sätter stopp! Skandalöst!

Kan du länka till källor på att detta fastslagits? Har bara tagit fram domen jag tror du menar med HD, och det är inte alls vad som sägs, det enda de säger är vad lagen säger,

Från HD
""
En konsument som till följd av ett bedrägeri hade lämnat ut koden till sitt BankID och svarskoder från sin bankdosa agerade grovt vårdslöst men inte särskilt klandervärt. Konsumenten ska därför inte svara för mer än 12 000 kr av de transaktioner som genomförts.
..
Om en obehörig transaktion har genomförts är huvudregeln att kontohavarens betaltjänstleverantör ska återställa kontot till den ställning som det skulle ha haft om transaktionen inte hade genomförts. Har transaktionen kunnat genomföras för att kontohavaren inte skyddat sin personliga behörighetsfunktion (BankID eller liknande) ansvarar kontohavaren för högst 400 kr. Har agerandet varit grovt vårdslöst är ansvaret begränsat till 12 000 kr. Konsumenten ansvarar för hela beloppet endast när konsumenten har handlat särskilt klandervärt.
""

För länge sedan var det sk. "Nigeria prinsar", innan det spanska fången, idag är det jag vet inte hur många som får samtal och popup:er från Microsoft, Amazon, Norton, kolla t.ex. youtube kaneler på Scammer busting/payback m.m. och de får folk att köra till en butik och köpa presentkort och säljer koderna, eller att de tar ut pengar och lägger i en låda och postar.

Du skriver engångskoder via SMS, hur hade det hjälp i ovan HD fall? "Nej men det är ju ett SMS, det kan jag ju inte lämna ut!" (och jag menar ingen skam eller brottsoffer skam för den som blivit lurad, det kan hända alla, och ska inte vara ett stigma eller något man inte kan prata om, spridning av information hjälper för att fler inte ska gå på bluffarna).

Det är en kapplöpning, banker gör mer än du förmodligen tror, intressantare frågor är vad gör ordningsmakten för att få tag på bedragare och tjuvar, vad gör staten och EU för att få länder där dessa call-centers finns (finns ju vissa indikationer på att det är vissa länder där det är en stor industri av detta, ingen nämnd ingen glömd).

Det är kanske bra att det finns regler som sätter en gräns till att man måste agera klandervärt för att behöva betala mer än 12 tkr (och kommer säkert komma en bankregel om transaktioner över 12tkr kräver mer än ett godkännande om fler driver sin ärenden så bankerna får stå för fiolerna).

Men att klaga på Bank-id för sociala bedrägerier i sig är i min värld lite som att säga att bilen är dåligt för den gick att köra i 150 på en 30 väg, och det är bara biltillverkaren som är ansvarig för problemet.

Blev en wall-of-text, men jag gillar verkligen bankid, det är en quality of life för oss som har att göra med många banker oavsett om det är privat eller i arbetslivet, och aldirg att jag skulle välja SMS verifiering istället med alla problem det har haft för mig.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De är undantaget, Nordea som förut skickade ut bankkort med bankid har tagit bort den möjligheten. Swedbank och sparbankerna som förut kunde ge ut bankid på kort har tagit bort den möjligheten. Finns säkert fler som tagit bort det.

Skulle räkna med att det försvinner från SEB också, då de inte har någon dosa med qr-läsare o.s.v. skulle jag räkna de som att de ligger efter.

Handelsbanken verkar också vara ett "undantag"...

För övrigt:

Trådstarten har en poäng. Det är en rejält puckad ide att kunna logga in på en enhet och utföra transaktioner på en annan enhet utan att kontrollera att enheterna i alla fall befinner sig på samma ställe. Med QR-kodernas intåg så är det i alla fall på den ovan nämnda banken inte ett problem längre, men så har det inte alltid varit. Man skulle antagligen kuna strama åt det ännu mer och faktiskt säkerställa att transaktioner alltid, utan undantag, görs på den enhet man loggat in på. Då skulle bedragaren behöva befinna sig i samma rum som den bedragne, vilket skulle göra logistiken mycket svårare och identifieringen av bedragaren betydligt lättare.

Min åsikt om HD-domen är att den är fruktansvärt dålig. Den skapar en enorm "moral hazard".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Handelsbanken verkar också vara ett "undantag"...
<Uppladdad bildlänk>

För övrigt:

Trådstarten har en poäng. Det är en rejält puckad ide att kunna logga in på en enhet och utföra transaktioner på en annan enhet utan att kontrollera att enheterna i alla fall befinner sig på samma ställe. Med QR-kodernas intåg så är det i alla fall på den ovan nämnda banken inte ett problem längre, men så har det inte alltid varit. Man skulle antagligen kuna strama åt det ännu mer och faktiskt säkerställa att transaktioner alltid, utan undantag, görs på den enhet man loggat in på. Då skulle bedragaren behöva befinna sig i samma rum som den bedragne, vilket skulle göra logistiken mycket svårare och identifieringen av bedragaren betydligt lättare.

Min åsikt om HD-domen är att den är fruktansvärt dålig. Den skapar en enorm "moral hazard".

Va? Är det fetade något att fortsätta diskutera?

Det är väl frivilligt hur du vill använda dig av din elektroniska legitimation. Finns massor med sätt för bedragare att skaffa sig pass/id-handlingar och bankid för personer de aldrig mött om de verkligen vill, och då görs ju allt från enheten som har bankid:t. Är personen lättpåverkad behövs ju heller ingen id-kapning och de behöver inte logga in någon enhet som befinner sig på annat ställe.

Vid transaktioner kommer det också upp vilken transaktion du gör, så hur ska alla gå ansvarsfria och lasta över allt på banken?

Permalänk
Avstängd

Jag gillar verkligen BankID också, men som alltid är det ju en avvägning mellan säkerhet och bekvämlighet. Jag tycker lösningen de valt är bra, den är väldigt säker mot många typer av attacker och så, men skyddar inte mot att bli lurad förstås. Dock har de ju börjat varna allt mer på olika sätt, till exempel kommer det upp just det här att banken aldrig ringer upp dig och ber dig använda bankid. Det är ju lite som att ha ett bra kassaskåp med sig hela tiden liksom, väldigt säkert men ger du nyckeln till alla som frågar så spelar det ingen roll och du kunde lika gärna haft dina pengar i en pappkasse liksom.

Edit: Ett problem är ju att det är bankerna som har valt denna lösning, och det finns ingen annan rimlig lösning tillgänglig, så de har valt vad som är tillräcklig säkerhet för mig, men ändå är det jag som tar ansvaret i viss mån. Nu har jag svårt att se hur de skulle lösa det på något bättre sätt som kommer runt problemet att folk kan bli lurade, ska jag kunna swisha pengar till dig så kommer jag också kunna swisha pengar till en bluffmakare liksom, det går inte att komma runt. Så det är en bra lösning, men den är också vald och i princip påtvingad av bankerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Swedbank och sparbankerna som förut kunde ge ut bankid på kort har tagit bort den möjligheten. Finns säkert fler som tagit bort det.

Är du säker på detta? När jag loggar in på Swedbank så läser jag följande:
" För att beställa BankID på kort behöver du gå till ett kontor och ta med dig din legitimation."

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är du säker på detta? När jag loggar in på Swedbank så läser jag följande:
" För att beställa BankID på kort behöver du gå till ett kontor och ta med dig din legitimation."

Står också på deras BankID på kort-sida att den kan användas för inloggning, det har tagits bort. Går säkert att beställa om kontorspersonalen hittar rutiner som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Står också på deras BankID på kort-sida att den kan användas för inloggning, det har tagits bort. Går säkert att beställa om kontorspersonalen hittar rutiner som fungerar.

Helt riktigt är det inte längre samma funktionalitet som ett mobilt bankid. Man kan nog fortfarande logga in på andra tjänster tror jag. Jag har dock inte använt den lösnignen så jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Helt riktigt är det inte längre samma funktionalitet som ett mobilt bankid. Man kan nog fortfarande logga in på andra tjänster tror jag. Jag har dock inte använt den lösnignen så jag vet inte.

De tjänster som fungerar med bankid på fil kommer fungera med kort.

Permalänk
Medlem

Men allvarligt talat, valet för BankID på kort för inloggning finns hos Swedbank. Övertygelsen om hur det är verkar vara så stor, att hur det ser ut i verkligheten inte spelar någon roll. Alltså är det en (1) av de fyra stora som f.n. har tagit bort kortvarianten. De mindre har väl allmänt inte utfärdat sådant ens tidigare däremot. För andra tjänster varierar det där en del bara har implementerat mobilt. Jag har för mig att t ex fakturaköp hos SJ var så iaf tidigare, vilket är något ironiskt när det just kan vara folk som inte är mobilifierade som vill nyttja det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjb:

Det är bara att konstatera att ni har fel. HD, KO och ARN anser att bankerna är ersättningsskyldiga inte den enskilde som ni och bankerna hävdar. När bankerna tvingas ersätta alla lurade kommer ett mycket säkrare system att finnas.
Det är därför de kämpar med näbbar och klor och betalda PR-byråer. Oligopol heter det på ekonomispråk.

Det du/domarna anmärker på är inte bank-id systemets säkerhet utan hur det implementeras.
Bank id i sig är säkert men det är klart att det går att göra säkra signeringar av olämpliga saker.
Klaga i stället på hur bankerna och övriga företag som hanterar pengar fungerar för det är där det brister i säkerhetstänk för att göra det "enkelt".
Tex att det är tillåtet att lagra kortuppgifter och att betalaren inte alltid måste signera köpet via en separat rutin, tänk tex hur illa de flesta onlinebutiker fungerar och att man som kund inte kan välja att alltid behöva godkänna köpet på annat sätt än att bara klicka på köp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.