Vilken hårdvara för DOS-dator?

Permalänk
Medlem

Vilken hårdvara för DOS-dator?

Om man skall bygga ihop/skaffa en retroburk för att köra MS-DOS och gamla DOS-program/-spel, vilken hårdvara bör man satsa på?

Alltför ny hårdvara så finns det ju inte drivrutiner eller annat stöd för den i DOS eller andra gamla program, och alltför gammal hårdvara blir ju bara onödigt begränsande. Riktigt gammal hårdvara kan ju dessutom vara rätt svår att få tag på.

Permalänk
Medlem

486 dx2 66Mhz. Min drömdator när DOS var en grej
Och en soubdblaster 16 såklart för bred kompatibilitet.
En 17 tum crt monitor o du är hemma!
Kanske en extrem quad speed CD rom?

(Tangentbord ska vara IBMs mekaniska såklart).

Att det är svårt att få tag på är ju en del av det roliga!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för spel du tänkt spela?

486 dx2 66 är inget dåligt alternativ men du kan egenligen köra vad som helst under 486-Pentium2/3 med bra resultat. Enda kravet jag skulle ha är minst två isa-platser för ljudkort.

Valet av ljudkort och grafikkort är mer avgörande för vad som kommer att fungera bra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Pentium 133 MHz var väl det hetaste som fanns innan Windows 95 släpptes och tog över spelmarknaden från DOS.

Sen spelar det väl inte så stor roll vad du väljer egentligen, beroende på hur autentiskt du vill att det ska vara.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Det krävs rätt gammal hårdvara ja, den är just därför också svår att få tag på.

Beror ju på vad du tänker dig att köra.
Fanns ju en del spel som gick för snabbt på snabbare hårdvara, men borde inte vara ett problem för de flesta från mitten av 90-talet och framåt.

Men någonstans i klassen 486-Pentium borde vara vad du ska sikta på.
Minnesmängd på ca 8-32 MB men inte mindre än det, vilket ju är intressant idag när det handlar om motsvarande siffror men i GB.
Finns dock säkert en övre gräns för hur mycket som stöds.

Pentium 2-3 för Win98/ME-tiden.

Permalänk
Medlem

Jag har inga särskilda spel i åtanke, tanken är mest en retro-dator att leka med. Tänker inte köra någon Windows senare än 3.x (som ju krävde en underliggande DOS för att fungera) - det blir ett annat projekt, någon annan gång.

Ljudkort - är det Soundblaster 16 (i någon variant) som gäller?

Vilket grafikkort? Behöver inte vara det häftigaste som fanns på den tiden, viktigare att det är kompatibelt med så mycket som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle sikta in mig på ett socket 7 system för att få vettig prestanda och kompabilitet. Pentium MMX är inte ett dumt val, gärna med Intel 430HX eller 430 TX/VX. Strulfritt och lätt att få tag i till hyggliga priser.

Grafikkort skulle jag säga S3 Trio64 eller något liknande som är lätt att få tag i och som ändå är snabbt och kompatibelt med allt. Cirrus Logic 543x är också ett säkert kort men inte lika vanliga. Matrox Millenium (1/2/G200/G400) funkar fint men är inte helt 100% för dos-användning alltid. Vill du köra Windows 3.1 så finns det många kort som fungerar riktigt bra med det, men jag skulle undvika nvidia-kort nyare än Riva128 även om även tnt2 och upp till geforce 4-serien funkar fint i dos.

Ljudkort är du inne på ett bra spår. Sb16 och 32 eller 64 är bra kort men det är en djungel att hitta en modell som är "perfekt" då de har många egenheter för sig. Underskatta inte heller de många soundblaster pro-kompatibla modeller som finns, en del är riktigt bra (bättre än Creative). Vad som passar dig bäst är svårt att säga, men låt behovet styra valet och var inte rädd för att prova olika kombinationer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Men någonstans i klassen 486-Pentium borde vara vad du ska sikta på.
Minnesmängd på ca 8-32 MB men inte mindre än det, vilket ju är intressant idag när det handlar om motsvarande siffror men i GB.
Finns dock säkert en övre gräns för hur mycket som stöds.

Pentium 2-3 för Win98/ME-tiden.

När jag hade 486 började jag först med 4MB RAM som senare uppgraderades
4MB -> 8MB -> 16MB -> 32MB.

4 till 8MB gjorde stooor skillnad.
8 till 16MB gjorde också ganska stor skillnad.
16 till 32MB gjorde inte så stor skillnad i Dos 6.22 och Windows 3.11,
Men tror det gjorde större skillnad när jag körde OS/2 en period.

Så gärna 16-32MB för en Dos + Windows 3.x dator. Även om 8MB kan funka.
Processor, 486 funkar, men Pentium någonstans mellan 100-200Mhz är väl lite roligare.
Känns som man kan köra i stort sett allt från pre Win 9x tiden då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om man skall bygga ihop/skaffa en retroburk för att köra MS-DOS och gamla DOS-program/-spel, vilken hårdvara bör man satsa på?

Alltför ny hårdvara så finns det ju inte drivrutiner eller annat stöd för den i DOS eller andra gamla program, och alltför gammal hårdvara blir ju bara onödigt begränsande. Riktigt gammal hårdvara kan ju dessutom vara rätt svår att få tag på.

https://www.dosbox.com/

Permalänk
Medlem

Ski or die 👍🏻

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Instämmer med @OSkar000. Har man inga särskilda nostalgiskäl att välja något annat, så är S7 en synnerligen vettig plattform. Enkel att få tag på delar till, och är generellt lättjobbad. Med en 233MMX-propp har man också tillgång till TR12-registren, som låter en justera hastigheten från mjukvara. Många DOS-spel är känsliga för datorns hastighet. Kompletterar man det med att koppla upp FSB/multiplier-headersarna till switchar får man en synnerligen flexibel DOS-dator, som kan köras i allt mellan 386- och avsedd hastighet.

En sådan maskin har också pulver nog att köra Windows 98, vilket kan vara ganska praktiskt om man vill ha den på nätverket för att underlätta filöverföringar.

S3 Trio64 eller Virge - de har samma 2D-core - är mycket bra val för grafik. De var oerhört vanliga när det begav sig, så spelutvecklarna såg till att spelen funkade på dem. Oskar tar upp TNT och tidiga Geforce-kort som alternativ, och jo, de funkar superbra i DOS också, men det är väl främst aktuellt om man har ett nyare AGP-system. PCI-versionerna är inte supervanliga.

Vad det gäller ljudkort är det som sagt en djungel, men ett SB-kompatibelt kort jag tycker utmärker sig är ESS Audiodrive (ES1868). Oerhört välfungerande, och kan fortfarande fås för småpengar. DOS-drivern är stabil och inte särskilt minneshungrig. Se till att köpa ett med wavetable-header om det blir aktuellt, det nytillverkas fortfarande wavetablekort, kostar några väl värda hundringar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Pentium 3-S Tualatin 1400MHz Socket 370 plattform som min huvudsakliga DOS/Windows 98 retrodator. Den täcker då in ett väldigt brett spann från tidiga DOS-spel till tidiga XP-eran 2001-2002.

Jag kör med dubbla ljudkort ISA AWE32 med OPL3-chip + PCI Audigy så man får autentiskt ljud i DOS och EAX etc i Windows. Om man disablar CPU cache i Bios sänker man prestandan till ca 486 DX-33 vilket är lämpligt för spel som är hastighetskänsliga. Jag har ännu inte hittat något DOS-spel som inte fungerar tillfredsställande på datorn.

Dock inte helt lätt att hitta ett socket 370 moderkort med stöd både för Tualatin och som har ISA-slot.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Jag kör med en Pentium 3-S Tualatin 1400MHz Socket 370 plattform som min huvudsakliga DOS/Windows 98 retrodator. Den täcker då in ett väldigt brett spann från tidiga DOS-spel till tidiga XP-eran 2001-2002.

Jag kör med dubbla ljudkort ISA AWE32 med OPL3-chip + PCI Audigy så man får autentiskt ljud i DOS och EAX etc i Windows. Om man disablar CPU cache i Bios sänker man prestandan till ca 486 DX-33 vilket är lämpligt för spel som är hastighetskänsliga. Jag har ännu inte hittat något DOS-spel som inte fungerar tillfredsställande på datorn.

Dock inte helt lätt att hitta ett socket 370 moderkort med stöd både för Tualatin och som har ISA-slot.

Har ett liknande "DOS-monster", dock en Celeron 1400 i den. Finns en del komplikationer med att köra 440BX över 100 MHz som jag helst undviker. Märk väl att jag inte påstår att det inte funkar, bara att jag personligen helst undviker det.

Kör samma upplägg med AWE32 för DOS och Audigy för Windows, kopplade till samma högtalare via en passiv mixer bestående av några 2k2-motstånd. Skälet till att jag nämner mixern är att jag sett att vissa kopplat två olika ljudkort till samma högtalare utan någon som helst impedans emellan, och därmed kortsluter två aktiva källor. Ingen bra idé att göra. Vill man slippa mixers eller switchar är det i sådana fall bättre att koppla line out från det ena kortet till line in på det andra, och låta det vidarebefordra signalen till mottagaren.

Har du missat icd/ice och Setmul? Kanske kan vara användbara om du vill slippa böka runt i BIOS för att manipulera on-die caches

Nä, kan vara svårt, särskilt så om man vill ha 440BX till varje pris. Där kommer dock Slot1 in i bilden. Har man ett moderkort vars VRM kan leverera spänningar under 1.8VDC är det en ganska enkel affär att modda en slotket och köra Tualatin. Har man en slotket med VID-jumpers behöver man bara plocka bort/isolera tre pins, och rerouta en. MSI MS-6905 Master är min favorit till ändamålet, köpte på mig en dröse när någon hade kommit över pallvis med sådana och sålde till vrakpris på Ebay för några år sen. Kanske finns till rimliga priser fortfarande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Tänkte också in i rekommendera PCEM + DOSBOX men det var redan länkat. LTTs senaste video om PCEM visar att det är ganska kraftfullt!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har ett liknande "DOS-monster", dock en Celeron 1400 i den. Finns en del komplikationer med att köra 440BX över 100 MHz som jag helst undviker. Märk väl att jag inte påstår att det inte funkar, bara att jag personligen helst undviker det.

Kör samma upplägg med AWE32 för DOS och Audigy för Windows, kopplade till samma högtalare via en passiv mixer bestående av några 2k2-motstånd. Skälet till att jag nämner mixern är att jag sett att vissa kopplat två olika ljudkort till samma högtalare utan någon som helst impedans emellan, och därmed kortsluter två aktiva källor. Ingen bra idé att göra. Vill man slippa mixers eller switchar är det i sådana fall bättre att koppla line out från det ena kortet till line in på det andra, och låta det vidarebefordra signalen till mottagaren.

Har du missat icd/ice och Setmul? Kanske kan vara användbara om du vill slippa böka runt i BIOS för att manipulera on-die caches

Nä, kan vara svårt, särskilt så om man vill ha 440BX till varje pris. Där kommer dock Slot1 in i bilden. Har man ett moderkort vars VRM kan leverera spänningar under 1.8VDC är det en ganska enkel affär att modda en slotket och köra Tualatin. Har man en slotket med VID-jumpers behöver man bara plocka bort/isolera tre pins, och rerouta en. MSI MS-6905 Master är min favorit till ändamålet, köpte på mig en dröse när någon hade kommit över pallvis med sådana och sålde till vrakpris på Ebay för några år sen. Kanske finns till rimliga priser fortfarande.

Jag kör högtalare in i AWE32 och kopplat ihop med Audigy-kortet med en 3,5mm kabel line in/line out. Funkar prima och märker inte att det påverkar ljudkvaliteten.

Ja precis, avaktiverar cache via Setmul och inte i Bios. Var så länge sedan jag gjorde det så jag har glömt.

Jag kör med ett moderkort baserat på Via Apollo Pro 133T, dvs native 133MHz stöd. Har inte haft några som helst problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Jag kör högtalare in i AWE32 och kopplat ihop med Audigy-kortet med en 3,5mm kabel line in/line out. Funkar prima och märker inte att det påverkar ljudkvaliteten.

Ja precis, avaktiverar cache via Setmul och inte i Bios. Var så länge sedan jag gjorde det så jag har glömt.

Jag kör med ett moderkort baserat på Via Apollo Pro 133T, dvs native 133MHz stöd. Har inte haft några som helst problem med det.

Ja, då kör du precis så som jag föreslog som alternativ till mixer. Duger bra för den som inte är tokaudiofil och tror att signalen skulle kunna plocka upp onödiga störningar så. Ja, och så måste förstås ljudkortet stödja passthrough också, inte alla kort som gör det. Mitt skäl att inte göra så är främst att jag byggde en mixerbox med ett tiotal ingångar, som jag kopplat in allt annat på så varför inte de båda korten i dosmonstret också, inte att det skulle vara bättre.

Mjo, då är det såklart helt lugnt, men även 440BX kan köras i 133MHz. Det största eventuella problemet med det är väl att AGP-porten bara kan köras i 1/1 eller 2/3 av FSB-frekvensen, dvs AGP-bussen kommer vara överklockad om man går över 100 MHz. Specifikt blir det 89MHz - standardklock är 66MHz - med 133MHz FSB. Min erfarenhet är dock att åtminstone TNT, tidiga Geforce, och Voodoo3 klarar detta alldeles utmärkt.

Som kuriosa råkade jag köra 1/1 divider på min burk typ ett halvår utan att ens märka det, dvs AGP i 100 MHz. Grafikkortet är ett GF4600Ti, som tycktes klara det alldeles utmärkt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Emulatorer i all ära, men de är inte lika roliga som riktig hårdvara.

Permalänk
Medlem

Antingen en 8088 eller en 13900K.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Antingen en 8088 eller en 13900K.

En 8088 är för långsam och en 13900K är för snabb.